Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 9/08)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)
Pismem z dnia 10 października 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Francję o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres:
Commission européenne
Direction générale de l'energie et des transports
Direction A "Affaires générales"
DM 28, 6/109
B-1049 Bruxelles/Brussel
Faks: (32-2) 296 14 01
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. OPIS ŚRODKÓW POMOCY
W dniu 29 czerwca 2006 r. władze francuskie powiadomiły o reformie sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP.
W dniu 1 stycznia 2006 r. Francja stworzyła niezależny fundusz emerytalny dla pracowników RATP(1) (zwany dalej: CAR). CAR ma status instytucji zabezpieczeń społecznych, posiada osobowość prawną oraz niezależność prawną i finansową w stosunku do RATP. CAR podlega kodeksowi zabezpieczeń społecznych obowiązkowemu dla wszystkich niezależnych funduszy emerytalnych.
W chwili stworzenia CAR stała się jedyną instytucją prawną wypłacającą emerytury dla pracowników etatowych objętych statutem; dotychczas tę funkcje spełniała RATP. RATP i jej pracownicy płacą swoje składki bezpośrednio do CAR. Począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r. wysokość składek została dostosowana do poziomu składek podlegających ogólnym przepisom prawa(2).
W 2007 r. Francja przewiduje dostosowanie systemu emerytalnego RATP do systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa. Projekt ten rozróżnia dwa rodzaje praw emerytalnych:
– prawa zwane podstawowymi, które odpowiadają prawom systemu emerytalnego podlegającego ogólnym przepisom prawa (ogólny system zabezpieczeń społecznych(3) i obowiązkowe systemy uzupełniające(4)), w zamian za płacenie składek przewidzianych ogólnymi przepisami prawa, wymaganych od pracodawcy i pracownika,
– prawa "specjalne" właściwe dla specjalnego systemu emerytalnego RATP, które wykraczają poza prawa normalnie wynikające z systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające). Zatem prawa "specjalne" to różnica pomiędzy prawami do emerytury dla pracowników RATP a częścią odpowiadającą podstawowym prawom do emerytury.
Źródła finansowania emerytury z tytułu tych dwóch praw są odrębne. W odniesieniu do praw podstawowych ustalone zostało, że w zamian za zawarcie umów finansowych między CAR a systemami emerytalnymi podlegającymi ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające), na mocy których RATP i jej pracownicy płacą składki emerytalne podlegające ogólnym przepisom prawa, do systemu ogólnego i systemów uzupełniających należą podstawowe prawa emerytalne.
Struktura demograficzna przedsiębiorstwa RATP jest gorsza niż struktura demograficzna przeciętnego przedsiębiorstwa francuskiego objętego systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa. Aby podpisanie umów pomiędzy CAR a systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa nie zakłóciło równowagi tego ostatniego, rząd francuski przewiduje wniesienie nadzwyczajnych, ostatecznych wkładów ryczałtowych (zwanych dalej: wyrównaniami), które zostaną wpłacone na rzecz trzech funduszy zarządzających systemami podlegającymi ogólnym przepisom prawa, tak aby zapewnić neutralność finansową przejścia na te systemy. Wyrównania te odpowiadają przyszłemu deficytowi, który pojawi się w systemie podlegającym ogólnym przepisom prawa, wskutek niekorzystnej struktury demograficznej RATP.
W obecnej chwili rząd szacuje, że przedmiotowe wyrównania będą następujące:
– wyrównanie wniesione na rzecz CNAV (Caisse nationale d'assurance vieillesse - Krajowego Funduszu Ubezpieczeń Emerytalnych), który zarządza ogólnym systemem zabezpieczeń społecznych, wynoszące około (od 400 do 800 mln EUR)(*),
– wyrównanie wniesione na rzecz podlegających ogólnym przepisom prawa emerytalnych systemów uzupełniających AGIRC-ARRCO, mające formę udziału w zasobach technicznych tych systemów i wynoszące około (od 80 do 300 mln EUR).
2. OCENA
Komisja wyraża wątpliwości, czy finansowanie przedmiotowych wyrównań przez państwo francuskie oraz finansowanie praw specjalnych systemu emerytalnego RATP przez państwo za pośrednictwem CAR nie stanowi pomocy państwa, ponieważ wydaje się, że pozwala to przedsiębiorstwu RATP uniknąć finansowania obciążenia, które normalnie byłoby finansowane z budżetu przedsiębiorstwa.
Jeżeli przedmiotowe dwa środki lub przynajmniej jeden z nich stanowią pomoc państwa, rodzi się pytanie, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. W przeszłości Komisja akceptowała podobnego rodzaju pomoc, jeśli przyczyniała się ona do rzeczywistego otwarcia rynku oraz jeśli finansowanie specjalnych praw emerytalnych nabytych w okresie poprzedzającym otwarcie rynku wpływało na konkurencyjność zainteresowanych przedsiębiorstw po otwarciu rynku na konkurencję.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy finansowanie praw specjalnych spełnia kryteria określone w jej poprzednich decyzjach. Wątpliwości Komisji dotyczą czterech następujących kwestii:
– Przyszłe rozporządzenie PSO przewiduje otwarcie rynku transportu publicznego, które ma być rozłożone w czasie. Artykuł 8 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala przedsiębiorstwom transportu publicznego w regionie Ile de France na zachowanie wyłącznych praw przez okres 30 lat po dniu wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia. Wobec tego Komisja wątpi, czy będzie miało miejsce faktyczne i skuteczne otwarcie rynku, towarzyszące reformie systemów emerytalnych.
– Finansowanie przez państwo specjalnych praw emerytalnych nie ogranicza się do praw nabytych przed reformą, ale obejmuje również prawa, jakie nabędą pracownicy statutowi po reformie.
– Finansowanie przez państwo praw specjalnych nie ogranicza się również do praw nabytych przed otwarciem rynku transportu publicznego na mocy przepisów wspólnotowych, ale dotyczy także pracowników statutowych, którzy zostaną zatrudnieni po całkowitym otwarciu przedmiotowego rynku.
– Na obecnym etapie nie jest jasne, co czeka pracowników statutowych RATP, jeżeli, w wyniku przetargu, przedsiębiorstwo to straciłoby obsługiwane linie w regionie paryskim na rzecz konkurentów. Nie jest również jasne, czy przedsiębiorstwa konkurujące z RATP będą zmuszone do utrzymania praw specjalnych przysługujących pracownikom statutowym, czy też będą mogły je uchylić po upływie okresu przejściowego. Komisja wzywa Francję i zainteresowane strony trzecie do przesłania jej analizy omawianych kwestii.
______
(1) Dekrety nr 2005-1635 do 2005-1637 z dnia 26 grudnia 2005 r.
(2) Dekret 2005-1638 z dnia 26 grudnia 2005 r. ustalający poziomy składek na fundusz emerytalny przedsiębiorstwa Régie autonome des transports parisiens.
(3)Caisse nationale d'assurance vieillesse des travailleurs salariés (Krajowy fundusz ubezpieczeń emerytalnych pracowników etatowych - CNAV-TS); przepływy pieniędzy zarządzane są przez Agence centrale des organismes de sécurité sociale (Centralną Agencję Instytucji Zabezpieczeń Społecznych-ACOSS).
(4) Instytucje uzupełniających ubezpieczeń emerytalnych podlegające tytułowi II księgi IX Kodeksu zabezpieczeń społecznych (AGIRC-ARRCO).
(*) Informacje poufne.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.9.13 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 15/01/2008 |
Data ogłoszenia: | 15/01/2008 |