Sekcja II - Rada
(2009/C 105/02)
(Dz.U.UE C z dnia 7 maja 2009 r.)
1. WPROWADZENIE
Niniejsze sprawozdanie przedstawia, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, zarys zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do budżetu Rady w 2008 roku.
Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2008. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2008 roku.
Wykonanie budżetu na rok 2008 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku 1.
2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2008
2.1. Główne cele administracyjne
Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na rok 2008 były następujące:
- dalsza konsolidacja organizacji SGR po rozszerzeniach UE w 2004 i 2007 roku,
- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej. Sekretariat Generalny opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (koszty inwestycji, a także oszczędności wynikające z większej wydajności),
- zawarcie umowy z Belgią dotyczącej budowy Residence Palace.
2.2. Uchwalenie budżetu SGR w 2008 roku
Budżet Rady w 2008 roku opierał się na ambitnym założeniu, by nie zwiększać budżetu (środków) w ujęciu realnym ani planu zatrudnienia. Podejście to oznaczało, że środki na nowe inicjatywy, takie jak utworzenie zdolności w zakresie zarządzania kryzysowego (w następstwie spotkania w Hampton Court), będzie trzeba zabezpieczyć w granicach istniejących ram.
Budżet Rady został uchwalony na ogólną kwotę 594,7 mln EUR, co stanowi wzrost o 1,2 mln EUR (0,2 %) w stosunku do budżetu na rok 2007. Wzrost ten kształtuje się następująco:
- wzrost nominalny w kwocie 19,8 mln EUR (2,5 % (1)),
- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 18,6 mln EUR (- 2,3 %).
Zestawienie budżetu według kategorii na rok 2008 przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1
Budżet Rady na 2008 rok w porównaniu z rokiem 2007 (według kategorii, kwoty w EUR)
(EUR)(1) | |||
Kategoria | Budżet 2007 | Budżet 2008 | Różnica, w % |
1 | 2 | 3 = 2/1 | |
Plan zatrudnienia | 307.086.000 | 303.098.000 | - 1,3 % |
Inne wydatki związane z personelem | 22.294.000 | 21.442.000 | - 3,8 % |
Budynki (tytuł II) | 51.302.212 | 38.856.000 | - 24,3 % |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 29.369.000 | 33.021.268 | 12,4 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 85.510.000 | 89.500.000 | 4,7 % |
Koszty podróży służbowych | 34.637.000 | 35.295.000 | 1,9 % |
Dziennik Urzędowy | 8.786.000 | 8.314.000 | - 5,4 % |
Tytuł III | 40.392.000 | 36.707.000 | - 9,1 % |
Różne (tytuł II) | 11.302.000 | 10.982.000 | - 2,8 % |
Rezerwa | 2.850.000 | 17.500.000 | 514,0 % |
Ogółem | 593.528.212 | 594.715.268 | 0,2 % |
(1) W 2008 roku w kategorii "Rezerwa" przewidziano kwotę 15 mln EUR na płatności zaliczkowe dotyczące budynku Residence Palace. |
Tabela 2 pokazuje zmiany w budżecie Rady w ostatnich pięciu latach. Należy zauważyć, że rozwój budżetu w latach 2004-2006 odpowiadał średniemu rozwojowi działu 5 perspektywy finansowej, w której udział Rady pozostawał na poziomie 8,8 %.
W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem w latach 2007 i 2008 udział Rady zmniejszył się w istotnym stopniu: udział Rady w wydatkach w ramach działu 5 zmniejszył się z 8,8 % w 2004 roku do 8 % w roku 2008.
Tabela 2
Budżet Rady a dział 5 perspektywy finansowej w latach 2004-2008
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||||||
mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
Dział 5 | 6.157 | 6.360 | 3,3 % | 6.708 | 5,5 % | 7.115 | 6,1 % | 7.457 | 4,8 % | |
Budżet Rady | 542 | 563 | 3,9 % | 592 | 5,2 % | 594 | 0,3 % | 595 | 0,2 % | |
Udział Rady w dziale 5 | 8,8 % | 8,9 % | 1,1 % | 8,8 % | - 1,1 % | 8,3 % | - 5,7 % | 8,0 % | - 3,6 % |
3. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2008 ROKU
3.1. Realizacja celów administracyjnych na 2008 rok
W kwestii realizacji celów określonych na rok budżetowy 2008 można stwierdzić, co następuje:
- Konsolidacja organizacji po rozszerzeniach w 2004 i 2007 roku
Jednym z istotnych wskaźników konsolidacji organizacji SGR może być element dotyczący rekrutacji: w 2008 roku zatrudniono 82 stałych urzędników z nowych państw członkowskich (UE-12). W tym samym czasie liczba pracowników zatrudnionych na czas określony, a zajmujących stałe stanowiska zmniejszyła się o 25 osób.
Organizacja SGR uległa również poprawie dzięki scentralizowaniu w 2008 roku wszystkich sekcji językowych w budynku LEX. Oprócz fizycznej integracji sekcji językowych zracjonalizowano i uproszczono metody pracy w dziedzinie tłumaczenia pisemnego.
- Modernizacja administracyjna
Jeżeli chodzi o modernizację administracyjną, dnia 1 stycznia 2008 r. SGR wprowadził nowy system zarządzania finansami. Modernizacja ta zapewniła nowoczesne i skuteczne środki zarządzania finansami stosowane przez SGR, a także przez partnerów SGR w tym projekcie (Trybunał Sprawiedliwości i Trybunał Obrachunkowy).
Kolejnym ważnym krokiem w zakresie modernizacji administracyjnej było wdrożenie elektronicznych procedur przetargowych (e-tendering), które zwiększają szybkość, przejrzystość i sprzyjają równemu traktowaniu oferentów.
W dniu 1 stycznia 2008 r. SGR wprowadził także elastyczny system czasu pracy, aby lepiej godzić wymogi pracy i godziny pracy z potrzebami życia prywatnego.
- Polityka w zakresie budynków
W dniu 19 marca 2008 r. Rada podpisała z rządem Belgii umowę w sprawie nabycia i renowacji budynku Residence Palace. Projekt ten jest bezpośrednim wynikiem decyzji Rady Europejskiej obradującej w dniach 25 i 26 marca 2004 r. w sprawie przyjęcia oferty rządu Belgii dotyczącej renowacji budynku Residence Palace z myślą o przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów.
Umowa między Radą a rządem Belgii umożliwia Radzie dokonywanie płatności zaliczkowych na rzecz projektu, co zmniejszy z kolei ogólny koszt nabycia.
3.2. Dochody
Tabela 3 przedstawia ogólny wynik operacji Rady dotyczących dochodów w 2008 roku. W 2008 roku ustalone prawa, tj. wystawione nakazy odzyskania środków (przeniesione z 2007 roku lub powstałe w 2008 roku), opiewały na kwotę 108.203.109 EUR. 89 % tej kwoty (96.166.694 EUR) odzyskano w trakcie roku budżetowego 2008, zaś 11 % (12.036.415 EUR) będzie trzeba odzyskać w 2009 roku lub później.
Tabela 3
Przegląd dochodów w 2008 roku (według tytułów, kwoty w EUR)
(EUR) | |||
Tytuł | Ustalone prawa | Dochody odzyskane | Do odzyskania |
4 Różne podatki, obciążenia i opłaty wspólnotowe | 55.945.078 | 54.545.529 | 1.399.549 |
5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp. | 51.778.472 | 41.143.289 | 10.635.183 |
6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp. | 473.364 | 473.364 | |
9 Dochody różne | 6.195 | 4.512 | 1.683 |
Ogółem | 108.203.109 | 96.166.694 | 12.036.415 |
3.2.1. Dochody zgromadzone w 2008 roku
Początkowo dochody w budżecie na rok 2008 szacowano na kwotę 50.447.000 EUR (tabela 4). W trakcie roku budżetowego kwota 102.921.762 EUR została zapisana jako ustalone prawa, z czego odzyskano kwotę 91.722.497 EUR, pozostawiając 11.199.266 EUR do odzyskania w roku 2009.
Tabela 4
Dochody zgromadzone w 2008 roku (według artykułów, kwoty w EUR)
(EUR) | ||||
Artykuł | Początkowe szacowane dochody | Ustalone prawa | Dochody odzyskane | Do odzyskania |
400 Wpływy z podatków od uposażeń itp. | 24.546.000 | 22.036.440 | 22.036.180 | 260 |
404 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń | 1.731.000 | 2.805.093 | 2.805.086 | 7 |
410 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 24.170.000 | 23.387.507 | 23.374.468 | 13.039 |
411 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników | 6.338.857 | 5.198.500 | 1.140.357 | |
511 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości | 344.593 | 323.237 | 21.356 | |
520 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek | 766.100 | 766.100 | ||
550 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac itp. | 173.216 | 82.500 | 90.716 | |
551 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu świadczonych usług lub prac itp. | 12.616 | 12.616 | ||
570 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. | 31.591.844 | 24.825.753 | 6.766.091 | |
571 Dochody przeznaczone na określony cel itp. | 31.994 | 31.994 | ||
573 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną | 14.955.626 | 11.832.796 | 3.122.830 | |
631 Składki w ramach dorobku Schengen | 473.364 | 473.364 | ||
900 Różne dochody | 4.512 | 4.512 | ||
Ogółem | 50.447.000 | 102.921.762 | 91.722.497 | 11.199.266 |
Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (52.474.762 EUR) wynika głównie z:
- odzyskania części z puli środków finansowych wypłaconych państwom członkowskim w poprzednich latach z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2007 (około 20.500.000 EUR),
- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (4.100.000 EUR) (art. 570),
- składek wpłaconych przez prezydencje na poczet finansowania zwyczajnych i nadzwyczajnych szczytów w 2008 roku (6.900.000 EUR) (art. 573),
- udziału innych instytucji i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (2.000.000 EUR) w 2008 roku (art. 573),
- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych (150) urzędników (6.300.000 EUR). Kwota ta nie została uwzględniona w początkowych szacunkach dochodów (art. 411).
3.2.2. Dochody zgromadzone przed 2008 rokiem
Kwotę 5.281.347 EUR odnoszącą się do zaległych nakazów odzyskania środków (wystawionych przed 2008 rokiem) przeniesiono do odzyskania w 2008 roku. Jak pokazuje tabela 5, w 2008 roku odzyskano z tej kwoty 4.444.197 EUR (84 %), zaś kwotę 837.150 EUR przeniesiono na rok 2009.
Tabela 5
Dochody zgromadzone przed 2008 rokiem (według artykułów, kwoty w EUR)
(EUR) | |||
Artykuł | Prawa ustalone przed 2008 r. | Dochody odzyskane | Do odzyskania |
411 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników | 1.377.182 | 1.131.294 | 245.887 |
511 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości | 153.216 | 153.216 | |
520 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek | 52.748 | 52.748 | |
550 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac itp. | 15.997 | 15.997 | |
551 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu świadczonych usług lub prac itp. | 2.729 | 2.729 | |
570 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. | 3.070.405 | 2.852.728 | 217.676 |
573 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną | 598.555 | 228.335 | 370.220 |
580 Różne odszkodowania | 8.834 | 7.150 | 1.684 |
900 Różne dochody | 1.683 | 1.683 | |
Ogółem | 5.281.347 | 4.444.197 | 837.150 |
3.3. Wydatki w 2008 roku
Analiza wydatków w 2008 roku została przedstawiona łącznie, z uwzględnieniem 10 najistotniejszych kategorii wydatków.
3.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2008
W ostatnich pięciu latach w wykonaniu budżetu SGR nie odnotowano żadnych istotnych zmian (zob. wykres 1). Ogólny wskaźnik wykonania budżetu wyniósł, z wyjątkiem 2006 roku, około 98 %. W tych latach około 79 % środków wypłacano w trakcie roku budżetowego, zaś średnio 19 % przenoszono na kolejny rok budżetowy.
Jak obrazuje wykres 1, środki przeniesione dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, które jednak nie zostały wypełnione lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i Residence Palace. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania swego budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.
Wykres 1: Ogólne wykonanie budżetu Rady w latach 2004-2008 (kwoty w EUR)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
3.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2008 roku
W tabeli 6 porównano - według kategorii wydatków - budżet początkowy (kolumna 1) z rozdziałem środków po przesunięciach (kolumna 2), jak również wykorzystanie budżetu (kolumna 3). Różnica między początkowym budżetem a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada nadwyżkom lub deficytom budżetowym objętym przesunięciami dokonanymi w roku budżetowym 2008.
Wskaźnik wykonania budżetu na rok 2008 w odniesieniu do wydatków bieżących instytucji wynosi 85,7 %. Ogólne wykonanie, które obejmuje planowane płatności zaliczkowe na rzecz budynku Residence Palace, sięga 97,5 %. Kwota 15 mln EUR zostaje anulowana(2).
Tabela 6
Przegląd wykonania budżetu na rok 2008(1)
Kategoria | Budżet 2008 | Środki dostępne po przesunięciach | Zobowiązania | Wynik ogólny 2008 | Wskaźnik wykonania | Anulowane środki |
1 | 2 | 3 | 4 = 1 - 3 | 5 = 3/1 | 6 = 2 - 3 | |
Plan zatrudnienia | 303.098.000 | 288.621.000 | 283.897.820 | 19.200.180 | 93,7 % | 4.723.180 |
Inne wydatki związane z personelem | 21.442.000 | 21.159.000 | 20.441.341 | 1.000.659 | 95,3 % | 717.659 |
Budynki (tytuł II) | 38.856.000 | 38.911.000 | 35.816.323 | 3.039.677 | 92,2 % | 3.094.677 |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 33.021.268 | 32.367.268 | 30.625.212 | 2.396.056 | 92,7 % | 1.742.056 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 89.500.000 | 66.857.208 | 65.881.887 | 23.618.113 | 73,6 % | 975.321 |
Koszty podróży służbowych | 35.295.000 | 28.322.792 | 28.312.493 | 6.982.507 | 80,2 % | 10.299 |
Dziennik Urzędowy | 8.314.000 | 7.614.000 | 7.614.000 | 700.000 | 91,6 % | - |
Tytuł III | 36.707.000 | 31.217.000 | 28.511.165 | 8.195.835 | 77,7 % | 2.705.835 |
Różne (tytuł II) | 10.982.000 | 9.582.000 | 8.591.647 | 2.390.353 | 78,2 % | 990.353 |
Rezerwa | 17.500.000 | 17.500.000 | 0,0 % | - | ||
Ogółem (z wyj. nabywania) | 594.715.268 | 524.651.268 | 509.691.888 | 85.023.380 | 85,7 % | 14.959.380 |
Nabywanie nieruchomości | 70.064.000 | 70.064.000 | - 70.064.000 | |||
Suma całkowita | 594.715.268 | 594.715.268 | 579.755.888 | 14.959.380 | 97,5 % | 14.959.380 |
(1) W kategorii "Rezerwa" przewidziano kwotę 15 mln EUR na płatności zaliczkowe dotyczące budynku Residence Palace. |
Różnicę między szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Różnica między początkowym budżetem dotyczącym planu zatrudnienia a wykonaniem wynika z niskiego wskaźnika obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 90 % (3)). Ogólnie rzecz ujmując, wykorzystanie środków było o 19,2 mln EUR niższe niż przewidziano w budżecie na 2008 rok.
- Oszczędności w kwocie 1 mln EUR w kategorii "inne wydatki związane z personelem" pochodzą głównie z niepełnego wykorzystania środków związanych z pozostałymi pracownikami i ustaniem stosunku pracy.
- Jeżeli chodzi o wydatki związane z budynkami (wyłączając Residence Palace), należy zauważyć, że terminowe zawarcie i przedłużenie wszystkich odnośnych umów okazało się niemożliwe. W ujęciu globalnym anulowano kwotę 3 mln EUR (w tym 1,8 mln EUR na koszty związane z budynkami, łącznie z opóźnieniem odnowienia korytarzy w budynku Justus Lipsius, i 0,6 mln EUR na inne roboty związane z zagospodarowaniem i roboty instalacyjne).
- Budżet na systemy komputerowe (tytuł 2) zmniejszono o 0,7 mln EUR, głównie w wyniku mniejszego wykorzystania urządzeń służących komunikacji i transmisji danych. Ponadto na koniec roku budżetowego anulowano środki w wysokości 1,7 mln EUR, głównie z uwagi na niepełne wykorzystanie środków przeznaczonych na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania (0,9 mln EUR) oraz na konserwację instalacji informatycznych (0,6 mln EUR).
- Niepełne wykorzystanie środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne ma dwie przyczyny:
- oszczędności w kwocie 4,8 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne (początkowy budżet wynosił 36,5 mln EUR, w tym 3,9 mln EUR na środki anulowane i rezerwy na nieprzewidziane wydatki);
- niepełne wykorzystanie środków w odniesieniu do puli środków "na żądanie" według języków sięgnęło ogółem 18,8 mln EUR (początkowy budżet wynosił 53 mln EUR(4)).
- Kwota dostępna na pokrycie kosztów podróży służbowych wyniosła po przesunięciach 47,7 mln EUR (początkowy budżet wynosił 35,3 mln EUR + przesunięcia w kwocie 12,4 mln EUR z oszczędności wynikających z tłumaczenia ustnego na żądanie). Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z poprzedniego roku (poprzednich lat), tylko 28,3 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2008 rok.
- Wykonanie środków na Dziennik Urzędowy było o 0,7 mln EUR niższe niż przewidywano.
- W tytule III stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:
- opóźnienie w realizacji projektu SESAME (4,2 mln EUR),
- zmniejszone zapotrzebowanie na usługi zewnętrzne w zakresie informatyki (0,7 mln EUR),
- zmniejszone zapotrzebowanie na pokrycie kosztów delegacji i podróży służbowych w ramach WPZiB/EPBiO.
- Ogólne niepełne wykorzystanie środków budżetowych (wskaźnik wykonania: 85,7 %) umożliwił udostępnienie kwoty 55 mln EUR na płatności zaliczkowe odnoszące się do budynku Residence Palace, w uzupełnieniu kwoty 15 mln EUR przewidzianej w rozdziale 100(5).
Tabela 7 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w 2008 roku.
Tabela 7
Zmiany w budżecie w 2008 roku
Zmiana | Podstawa prawna | Liczba |
Budżety korygujące | art. 29 rozp. fin. | 0 |
Przesunięcie B | z pozycji do pozycji | 72 |
Przesunięcie C | art. 22 rozp. fin. | 3 |
Przesunięcie D | art. 24 rozp. fin. | 1 |
Ogółem | 76 |
Tabela 8 przedstawia pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób (2) zmienione w 2008 roku.
Tabela 8
Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2008 roku
Pozycja/ Artykuł | Treść | Budżet początkowy | Przesunięcia | Środki ostateczne | Różnica, w % |
1100 | Wynagrodzenie podstawowe | 221.133.000,00 | 7.990.000,00 - | 213.143.000,00 | - 3,6 % |
1101 | Prawa wynikające z regulaminu, związane ze stanowiskiem | 4.115.000,00 | 654.000,00 | 4.769.000,00 | 15,9 % |
1102 | Prawa wynikające z regulaminu, związane z osobistą sytuacją pracownika | 55.764.000,00 | 950.000,00 - | 54.814.000,00 | - 1,7 % |
1105 | Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe | 2.500.000,00 | 600.000,00 - | 1.900.000,00 | - 24,0 % |
1106 | Prawa wynikające z regulaminu, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem, ustaniem stosunku pracy | 5.009.000,00 | 900.000,00 - | 4.109.000,00 | - 18,0 % |
1111 | Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy | 3.600.000,00 | 838.000,00 - | 2.762.000,00 | - 23,3 % |
1120 | Rezerwy (urzędnicy i pracownicy czasowi) | 4.451.000,00 | 4.451.000,00 - | - 100,0 % | |
1200 | Inni pracownicy | 3.483.000,00 | 321.000,00 - | 3.162.000,00 | - 9,2 % |
1203 | Usługi zewnętrzne | 1.005.000,00 | 325.000,00 | 1.330.000,00 | 32,3 % |
133 | Delegacje | 5.100.000,00 | 550.000,00 | 5.650.000,00 | 10,8 % |
2002 | Nabywanie nieruchomości | 70.064.000,00 | 70.064.000,00 | ||
2003 | Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją | 7.700.000,00 | 2.955.000,00 - | 4.745.000,00 | - 38,4 % |
2004 | Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków | 1.000.000,00 | 1.365.000,00 | 2.365.000,00 | 136,5 % |
2005 | Wstępne wydatki związane z nabywaniem, budową i zagospodarowaniem budynków | 690.000,00 | 310.000,00 - | 380.000,00 | - 44,9 % |
2010 | Sprzątanie i utrzymanie obiektów | 14.122.000,00 | 1.125.000,00 | 15.247.000,00 | 8,0 % |
2011 | Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie | 3.956.000,00 | 760.000,00 | 4.716.000,00 | 19,2 % |
2100 | Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego | 9.300.000,00 | 1.384.650,00 - | 7.915.350,00 | - 14,9 % |
2101 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych | 14.240.000,00 | 987.015,00 | 15.227.015,00 | 6,9 % |
2102 | Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego | 4.277.268,00 | 1.038.095,00 | 5.315.363,00 | 24,3 % |
2103 | Telekomunikacja | 5.204.000,00 | 1.294.460,00 - | 3.909.540,00 | - 24,9 % |
2120 | Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych | 1.950.000,00 | 1.615.000,00 - | 335.000,00 | - 82,8 % |
2200 | Koszty podróży służbowych | 35.295.000,00 | 6.972.208,00 - | 28.322.792,00 | - 19,8 % |
2202 | Koszty tłumaczenia ustnego | 89.500.000,00 | 22.642.792,00 - | 66.857.208,00 | - 25,3 % |
2211 | Dziennik Urzędowy | 8.314.000,00 | 700.000,00 - | 7.614.000,00 | - 8,4 % |
2213 | Informacje i akcje o charakterze publicznym | 1.198.000,00 | 280.000,00 - | 918.000,00 | - 23,4 % |
2236 | Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty | 600.000,00 | 345.000,00 | 945.000,00 | 57,5 % |
3010 | Delegacje | 1.400.000,00 | 300.000,00 - | 1.100.000,00 | - 21,4 % |
3200 | Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego | 7.996.000,00 | 4.698.000,00 - | 3.298.000,00 | - 58,8 % |
3300 | Koszty podróży służbowych | 847.000,00 | 342.500,00 - | 504.500,00 | - 40,4 % |
100 | Środki rezerwowe | 15.000.000,00 | 15.000.000,00 - | - 100,0 % | |
101 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 2.500.000,00 | 2.500.000,00 - | - 100,0 % |
3.3.3. Wykonanie środków przeniesionych z 2007 roku
Jak pokazano w tabeli 9, ogólne wykorzystanie środków przeniesionych z 2007 roku na rok 2008 wynosi 91,8 %.
Tabela 9
Przegląd wykonania środków przeniesionych z 2007 roku
Kategoria | Środki przeniesione z 2007 r. | Płatności w 2008 r. | Wskaźnik wykonania | Anulowane środki |
1 | 2 | 3 = 2/1 | 4 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | 621.141 | 543.607 | 87,5 % | 77.534 |
Inne wydatki związane z personelem | 2.917.003 | 2.509.367 | 86,0 % | 407.637 |
Budynki (tytuł II) | 13.923.671 | 11.886.054 | 85,4 % | 2.037.617 |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 13.900.848 | 11.564.649 | 83,2 % | 2.336.199 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 8.944.284 | 8.944.284 | 100,0 % | - |
Koszty podróży służbowych | 42.395 | 0,0 % | 42.395 | |
Dziennik Urzędowy | 5.771.410 | 2.523.390 | 43,7 % | 3.248.020 |
Tytuł III | 5.681.483 | 3.888.073 | 68,4 % | 1.793.410 |
Różne (tytuł II) | 3.412.912 | 2.614.277 | 76,6 % | 798.635 |
Rezerwa | - | - | - | |
Ogółem (z wyj. nabywania) | 55.215.148 | 44.473.701 | 80,5 % | 10.741.446 |
Nabywanie nieruchomości | 75.123.830 | 75.123.830 | 100,0 % | - |
Suma całkowita | 130.338.978 | 119.597.531 | 91,8 % | 10.741.446 |
Wskaźnik wykonania środków na wydatki bieżące przeniesionych z 2007 roku wyniósł 80,5 %, tj. o 5,5 % punktu procentowego mniej niż w roku poprzednim. Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowy lub całkowity brak dostarczenia zamówionych towarów/usług w trakcie roku. Za przykład może posłużyć Dziennik Urzędowy,
- brak otrzymania faktur za wykonane roboty/usługi/dostarczone towary. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.
3.3.4. Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009
Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009 przedstawiono w tabeli 10. Przeniesiono kwoty (z wyłączeniem Residence Palace) w wysokości 46,6 mln EUR, co stanowi 9 % kwot, na które zaciągnięto zobowiązania na koniec roku 2008 (w 2007 roku wartości te wyniosły, odpowiednio, 55,2 mln EUR i 10,9 %).
Tabela 10
Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009
Kategoria | Budżet 2008 | Środki dostępne po przesunięciach | Zobowiązania | Środki przeniesione na 2009 r. | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 = 4/3 | |
Plan zatrudnienia | 303.098.000 | 288.621.000 | 283.897.820 | 281.391 | 0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem | 21.442.000 | 21.159.000 | 20.441.341 | 1.340.383 | 6,6 % |
Budynki (tytuł II) | 38.856.000 | 38.911.000 | 35.816.323 | 11.532.944 | 32,2 % |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 33.021.268 | 32.367.268 | 30.625.212 | 12.145.935 | 39,7 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 89.500.000 | 66.857.208 | 65.881.887 | 7.344.120 | 11,1 % |
Koszty podróży służbowych | 35.295.000 | 28.322.792 | 28.312.493 | 44.274 | 0,2 % |
Dziennik Urzędowy | 8.314.000 | 7.614.000 | 7.614.000 | 2.952.576 | 38,8 % |
Tytuł III | 36.707.000 | 31.217.000 | 28.511.165 | 8.290.807 | 29,1 % |
Różne (tytuł II) | 10.982.000 | 9.582.000 | 8.591.647 | 2.626.433 | 30,6 % |
Rezerwa | 17.500.000 | - | |||
Ogółem (z wyj. nabywania) | 594.715.268 | 524.651.268 | 509.691.888 | 46.558.864 | 9,1 % |
Nabywanie nieruchomości | 70.064.000 | 70.064.000 | 70.064.000 | ||
Suma całkowita | 594.715.268 | 594.715.268 | 579.755.888 | 116.622.864 | 20,1 % |
3.3.5. Wykonanie zgromadzonych dochodów przeznaczonych na określony cel
Tabele 11a i 11b obrazują wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel w trakcie roku budżetowego 2008.
Tabela 11a przedstawia przegląd wykonania dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed rokiem 2008. Na koniec roku budżetowego 2008 wciąż była dostępna kwota 3,4 mln EUR.
Tabela 11a
Przegląd wykonania przeniesionych dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed rokiem 2008
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2008 r. | Zobowiązania | Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 3 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | 1.485.022 | 1.485.022 | - |
Inne wydatki związane z personelem | 342.087 | 258.305 | 83.782 |
Budynki (tytuł II) | 3.515.033 | 2.794.545 | 720.488 |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 2.541.813 | 2.344.269 | 197.544 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 5.940.555 | 5.940.555 | - |
Koszty podróży służbowych | 14.664.027 | 14.664.027 | - |
Dziennik Urzędowy | 547.062 | 547.062 | |
Tytuł III | 647.136 | 581.583 | 65.552 |
Różne (tytuł II) | 2.956.618 | 1.169.422 | 1.787.197 |
Rezerwa | - | - | - |
Ogółem | 32.639.353 | 29.237.727 | 3.401.625 |
Należy zauważyć, że kwota 1,8 mln EUR w ramach Wydatków różnych w tytule II dotyczy niewykorzystanych środków udostępnionych przez poszczególne prezydencje w latach 2005-2007. Kwota ta zostanie wykorzystana na pokrycie ograniczonej liczby zaległych zobowiązań finansowych lub zwrócona stosownym prezydencjom po ostatecznym zamknięciu zdarzeń.
Tabela 11b pokazuje wykonanie środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w roku 2008.
Tabela 11b
Przegląd wykonania dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w roku 2008
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel na 2008 r. | Zobowiązania | Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 3 = 1 - 2 | |
Plan zatrudnienia | 924.394 | 924.394 | |
Inne wydatki związane z personelem | 2.773.706 | 958.327 | 1.815.379 |
Budynki (tytuł II) | 1.710.458 | 1.273.329 | 437.129 |
Systemy komputerowe (tytuł II) | 1.362.985 | 580.933 | 782.051 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 4.892.897 | 4.892.897 | |
Koszty podróży służbowych | 21.781.230 | 3.538.711 | 18.242.519 |
Dziennik Urzędowy | 506.956 | 506.956 | |
Tytuł III | 824.217 | 231.319 | 592.897 |
Różne (tytuł II) | 6.020.962 | 3.062.482 | 2.958.480 |
Rezerwa | - | - | - |
Ogółem | 40.797.805 | 9.645.101 | 31.152.703 |
Dochody przeznaczone na określony cel otrzymane w 2008 roku wyniosły 40,8 mln EUR. Z tej kwoty środki w wysokości 9,6 mln EUR wykorzystano w 2008 roku, w związku z czym środki przeniesione opiewały na kwotę 31,2 mln EUR.
3.3.6. Działalność Rady
Tabele 12 i 13 przedstawiają w zarysie główne przedmioty działalności Rady w latach 2003-2008.
Tabela 12
Rozwój działań w latach 2003-2008: posiedzenia
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Szczyty | 6 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 |
Posiedzenia Rady | 77 | 76 | 80 | 76 | 68 | 81 |
COREPER | 134 | 128 | 123 | 120 | 106 | 144 |
Grupy robocze | 4.333 | 3.971 | 3.918 | 4.037 | 4.183 | 4.480 |
Ogółem | 4.550 | 4.180 | 4.124 | 4.236 | 4.360 | 4.710 |
Tabela 13
Rozwój działań w latach 2003-2008: akty prawne opublikowane w Dz.U.
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. | 1.045 | 1.118 | 1.056 | 1.317 | 1.000 | 1.274 |
______
(1) Inflacja 2007-2008: 1,9 %; wzrost płac 2007-2008: 3,0 %; zwiększenie puli środków na tłumaczenia ustne: 4,7 %.
(2) Wskaźnik wykonania budżetu na rok 2007 wyniósł 98,3 % (bez planowanych płatności zaliczkowych na rzecz budynku Residence Palace: 86,1 %); przy czym anulowano środki w kwocie 10 mln EUR.
(3) W 2007 roku średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 86 %. W obu latach do związanych z tym środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.
(4) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2008 roku kwota ta sięgnęła 12,4 mln EUR.
(5) Jako że w chwili przyjęcia budżetu na rok 2008 umowa na budynek Residence Palace nie była jeszcze podpisana, w rozdziale 100 przewidziano rezerwę w wysokości 15 mln EUR na płatności zaliczkowe odnoszące się do budynku Residence Palace (środki rezerwowe).
(6) Kwota > 250.000 EUR.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.105.2 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w 2008 roku - Sekcja II - Rada. |
Data aktu: | 07/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2009 |