Pomoc państwa C 15/09 (ex N 196/09) Hypo Real Estate - Niemcy
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 240/07)
(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2009 r.)
Pismem z dnia 24 lipca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
1049 Brussels
BELGIUM
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 2 października 2008 r. Komisja Europejska zezwoliła na pomoc państwa dla Hypo Real Estate (HRE) w postaci gwarancji państwowej w wysokości 35 miliardów EUR. Komisja uznała środek za zgodny ze wspólnym rynkiem jako pomoc państwa na ratowanie zgodną z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (zwanymi dalej "wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację") na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE przez okres sześciu miesięcy lub do czasu przedłożenia wiarygodnego i uzasadnionego planu restrukturyzacji banku.
W dniu 1 kwietnia 2009 r. Niemcy przedstawiły plan restrukturyzacji HRE. W dniu 17 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły kolejne środki pomocy państwa dla HRE w ramach restrukturyzacji.
OPIS
HRE to bank, którego siedziba główna mieści się w Monachium w Niemczech. Prowadzi on działalność w zakresie finansowania
nieruchomości komercyjnych, finansowania sektora publicznego i infrastruktury, a także w zakresie rynków kapitałowych i zarządzania aktywami.
Kłopoty HRE rozpoczęły się w końcu września 2008 r. w związku z brakiem płynności grożącym niewypłacalnością banku. Kiedy środki dostępne na rynku międzybankowym, wykorzystywanym przez banki jako źródło finansowania krótkoterminowego, wyczerpały się wskutek kryzysu finansowego (szczególnie po ogłoszeniu upadłości banku inwestycyjnego Lehman Brothers), HRE nie mógł już uzyskać krótkoterminowego refinansowania.
W związku z powyższym Niemcy udzieliły gwarancji państwowej na kwotę 35 miliardów EUR w celu zaspokojenia zapotrzebowania HRE na refinansowanie krótkoterminowe. W ramach restrukturyzacji Niemcy przedłużyły ważność gwarancji państwowej - która pierwotnie została udzielona na sześć miesięcy - do końca 2009 r.
Przedłożone zgłoszenie zawiera kolejne środki pomocy na rzecz HRE polegające na przedłużeniu gwarancji w wysokości 52 miliardów EUR, udzielonych przez fundusz stabilizacji rynku finansowego (SoFFin), oraz na wykupie 20 miliardów nowo
wyemitowanych akcji HRE przez SoFFin za kwotę 60 miliardów EUR, którą zasilony zostanie HRE. Gwarancje SoFFin zostały udzielone w ramach niemieckiego programu ratowania systemu bankowego, który został wcześniej zatwierdzony jako program pomocy.
Głównym celem zgłoszonego planu restrukturyzacji jest zmniejszenie zależności HRE od refinansowania krótkoterminowego. W związku z tym HRE zamierza skoncentrować się przede wszystkim na działalności kwalifikującej się jako zabezpieczenie dla niemieckich listów zastawnych (Pfandbriefe) o dopasowanych okresach ryzyka, a refinansowanej ze środków pochodzących z ich emisji. HRE ograniczy zakres działalności i skoncentruje się w przyszłości na dwóch dziedzinach, tj. na finansowaniu nieruchomości komercyjnych oraz na finansowaniu sektora publicznego. Zaprzestanie natomiast działalności w sektorze finansowania infrastruktury oraz w dziedzinie rynków finansowych i zarządzania aktywami. Skoncentrowaniu na dwóch głównych dziedzinach działalności towarzyszyć będą różne inne środki zwiększające skuteczność i rentowność tej działalności.
OCENA
Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że zgłoszone środki pomocy stanowią pomoc państwa.
Komisja wstępnie uważa, że powyższe środki pomocy państwa powinny zostać poddane ocenie w świetle art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.
Zgodnie z przepisami określonymi przez Komisję w trzech komunikatach przyjętych w związku z obecnym kryzysem finansowym środki pomocy przyznawane bankom ze względu na panujący kryzys finansowy powinny być oceniane zgodnie z treścią wytycznych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację z uwzględnieniem szczególnych cech kryzysu systemowego na rynkach finansowych. Oznacza to, że zasady zawarte we wspomnianych wytycznych prawdopodobnie będą musiały zostać dostosowane w odniesieniu do wymuszonej obecnym kryzysem restrukturyzacji HRE, poddanej ocenie w świetle art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na określone w wytycznych zasady dotyczące wkładu własnego. Zważywszy, że źródła zewnętrznego finansowania HRE wyczerpały się oraz że wymagany w wytycznych 50 % wkład własny wydaje się niemożliwy do zgromadzenia w obecnych warunkach ekonomicznych, Komisja przyznaje, że w czasie kryzysu na rynkach finansowych wymaganie, aby określona część kosztów restrukturyzacji została pokryta z wkładu własnego, może nie być właściwe. Być może warto także ponownie przeanalizować strukturę i zasady wdrożenia omawianych środków, tak aby ograniczyć zakłócenie konkurencji, ponieważ w obecnych warunkach rynkowych HRE może potrzebować więcej czasu na ich wdrożenie.
Komisja ma wątpliwości co do tego, czy wymogi zostały spełnione. Jeżeli chodzi o przedłożony plan restrukturyzacji HRE, w obecnej sytuacji Komisja nie ma podstaw do tego, by stwierdzić, że pozwoli on przywrócić długoterminową rentowność banku oraz uniknąć nadmiernego zakłócenia konkurencji. Do chwili obecnej Komisja nie otrzymała także informacji wskazujących, że pomoc zostanie ograniczona do niezbędnego minimum oraz że zapewniony zostanie wystarczający wkład własny.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.240.11 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 15/09 (ex N 196/09) Hypo Real Estate - Niemcy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 07/10/2009 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2009 |