Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
(2009/C 8/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2009 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,
uwzględniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 listopada 2008 r.(1),
uwzględniając otrzymany w dniu 19 listopada 2008 r. wniosek Rady o opinię Trybunału w sprawie tego wniosku,
a także mając na uwadze, że celem wniosku Komisji jest zmiana warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (CEOS), umożliwiająca utworzenie nowej kategorii pracowników - "asystentów parlamentarnych", wybieranych przez posłów do Parlamentu Europejskiego i zatrudnianych na podstawie umów z Parlamentem, którzy pracowaliby w budynkach zajmowanych przez Parlament w Strasburgu, Brukseli i Luksemburgu(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
1. Trybunał z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony wniosek, który zmierza do zapewnienia przejrzystości, niedyskryminacji i pewności prawnej poprzez ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących asystentów parlamentarnych. Przedłożony wniosek jest zgodny z opinią Trybunału nr 6/98(3) w sprawie poprzedniego wniosku dotyczącego tej samej kwestii; w opinii tej Trybunał zaproponował, by asystenci parlamentarni stanowili całkowicie nową kategorię pracowników zatrudnianych na podstawie umów ze Wspólnotami i podlegających odrębnemu regulaminowi. Zgłoszony wniosek odnosi się także do krytycznych uwag wyrażanych kilkakrotnie przez Trybunał(4), który wskazywał na niedociągnięcia w uregulowaniach prawnych, podkreślając w szczególności konieczność przyjęcia przepisów, które zapewniłyby właściwe rozliczanie i dokumentowanie świadczonych usług.
2. Trybunał odnotowuje, że wniosek Komisji przewiduje także przyjęcie na mocy wewnętrznych decyzji Parlamentu przepisów dotyczących zatrudniania asystentów parlamentarnych oraz zasad stosowania w praktyce na zasadzie analogii art. 11-26a regulaminu pracowniczego, określających prawa i obowiązki, które będą miały zastosowanie do asystentów. Przy przyjmowaniu takich wewnętrznych decyzji należy pamiętać, że przepisy wykonawcze mogą zawierać kryteria pomocne administracji przy wykonywaniu powierzonych jej uprawnień uznaniowych lub pełniejsze objaśnienia przepisów regulaminu pracowniczego, które nie są całkowicie jasne. Nie mogą one jednak ograniczać zakresu regulaminu pracowniczego poprzez doprecyzowywanie jasnych zapisów tego aktu prawnego(5).
3. Zaproponowany system, o ile zostanie przyjęty, w krótkim czasie doprowadzi do zwiększenia nakładu pracy dla służb Parlamentu. Zwiększony nakład pracy rodzi ryzyko, które może negatywnie wpłynąć na legalność i prawidłowość przeprowadzanych operacji oraz wiarygodność informacji zarządczych i finansowych. Z tego względu Trybunał zaleca, aby właściwe służby Parlamentu podjęły odpowiednie działania umożliwiające opracowanie wiarygodnych i skutecznych procedur i systemów, ich zbadanie i wdrożenie w stosownym terminie, a także pozwalające na udostępnienie zasobów niezbędnych do terminowego, solidnego i wydajnego zarządzania nowym systemem.
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2008 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel DA SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) COM(2008) 786 wersja ostateczna z dnia 14 listopada 2008 r.
(2) Wniosek nie ma zastosowania do asystentów posłów do PE pracujących w ich biurach krajowych. Trybunał zauważa jednak, że Parlament dopracował uregulowania prawne dotyczące krajowych asystentów w celu naprawienia występujących wcześniej niedoskonałości i przyjął zasady, które wejdą w życie z pierwszym dniem kadencji Parlamentu Europejskiego, rozpoczynającej się w 2009 r.
(3) Opinia przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 września 1998 r., nieopublikowana w Dz.U.
(4) Zob. pkt 10.12 sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2006 oraz załącznik 11.2 do sprawozdania rocznego za rok budżetowy 2007.
(5) Sprawa T-75/89 Anita Brems przeciwko Radzie Wspólnot Europejskich [1990], ECR s. II-899, pkt 29.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.8.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. |
Data aktu: | 11/12/2008 |
Data ogłoszenia: | 13/01/2009 |