(2010/C 281/01)
(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2010 r.)
ZARZĄD,
uwzględniając decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r., ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością (8706/3/08)(1), w szczególności art. 37 ust. 3, art. 37 ust. 9 lit. (e) oraz art. 44;
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) 2343/2002(2) z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(3) w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po zmianie ramowego rozporządzenia finansowego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. konieczne jest dostosowanie zasad finansowych Europolu w celu ich uzgodnienia z przepisami zmienionego ramowego rozporządzenia finansowego.
(2) Europol ma osobowość prawną i ponosi pełną odpowiedzialność za sporządzenie i wykonanie swojego budżetu.
(3) Do celów ustanowienia i wykonywania budżetu Europolu należy zapewnić przestrzeganie czterech podstawowych zasad prawa budżetowego (jednolitość, uniwersalność, specyfikacja, jednoroczność) oraz zasad równowagi, jednostki rozliczeniowej, należytego zarządzania finansami i przejrzystości.
(4) Zasada należytego zarządzania finansami powinna zostać określona poprzez odniesienie do zasad oszczędności, wydajności i skuteczności, zaś zgodność z tymi zasadami powinna zostać sprawdzona przy pomocy wskaźników wydajności ustanowionych w odniesieniu do poszczególnych działań i dających się zmierzyć w taki sposób, aby można było ocenić wyniki.
(5) W celu zachowania zgodności z zasadami przejrzystości oraz należytego zarządzania finansami Europol powinien posiadać przejrzyste procedury udzielania zamówień, skuteczne wewnętrzne środki kontroli, system prezentacji sprawozdań oddzielony od pozostałej działalności oraz kontrolę zewnętrzną.
(6) Należy ustanowić skuteczne systemy kontroli w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej.
(7) Podobnie jak instytucje Wspólnoty, zgodnie z art. 14 ogólnego rozporządzenia finansowego Europol nie ma prawa zaciągać pożyczek.
(8) Istnieje konieczność określenia zasad sporządzania i wykonywania budżetu Europolu, a także zasad regulujących prezentację i badanie sprawozdań.
(9) Istnieje ponadto konieczność określenia uprawnień i zakresu odpowiedzialności zarządu Europolu, urzędników zatwierdzających, księgowego, administratora rachunków zaliczkowych, audytorów wewnętrznych Komisji i Europolu. Urzędnicy zatwierdzający, w tym urzędnik zatwierdzający, delegowany i subdelegowany urzędnik zatwierdzający, są w pełni odpowiedzialni za operacje po stronie dochodów i operacje po stronie wydatków realizowane pod ich kontrolą oraz są oni pociągani do odpowiedzialności za swoje działania, w tym w stosownych przypadkach poprzez zastosowanie procedury dyscyplinarnej.
(10) Harmonogramy ustalania budżetu Europolu, prezentacji sprawozdań i udzielania absolutorium powinny być dostosowane do odpowiednich przepisów ogólnego rozporządzenia finansowego.
(11) Zważywszy że Europol jest finansowany z subwencji rocznej obciążającej budżet Wspólnoty, Europol musi stosować się do tych samych wymagań, co instytucje wspólnotowe w udzielaniu zamówień publicznych i dotacji w zakresie, w jakim takie zamówienia i dotacje są zatwierdzone przez instrumenty ustanawiające Europol; w tym względzie wystarczające jest odniesienie do przepisów rozporządzenia ogólnego.
(12) Rozporządzenie finansowe musi odzwierciedlać specjalne wymagania Europolu jako jednostki ds. współpracy policyjnej. Powinno ono w pełni uwzględniać poufny charakter operacji przeprowadzanych przez Europol, w szczególności w odniesieniu do informacji operacyjnych, strategicznych i niejawnych.
(13) Komisja Europejska zgodziła się na niniejsze rozporządzenie wraz z odstępstwem od ramowego rozporządzenia finansowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ZAKRES
Niniejsze rozporządzenie określa główne zasady i reguły regulujące ustanowienie i wykonanie budżetu Europejskiego Urzędu Policji.
Do celów niniejszego rozporządzenia:
1. "decyzja w sprawie Europolu" oznacza decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol);
2. "Europol" oznacza Europejski Urząd Policji, utworzony na mocy decyzji w sprawie Europolu, ustanawiającej Europol jako organ Unii Europejskiej;
3. "zarząd" oznacza organ, o którym mowa w art. 36 i 37 decyzji w sprawie Europolu;
4. "dyrektor" oznacza osobę, o której mowa w art. 36 i 38 decyzji w sprawie Europolu;
5. "personel" oznacza dyrektora, jak również pracowników, o których mowa w art. 39 decyzji w sprawie Europolu;
6. "budżet" oznacza budżet Europolu, o którym mowa w art. 42 decyzji w sprawie Europolu;
7. "władza budżetowa" oznacza Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej;
8. "ogólne rozporządzenie finansowe" oznacza rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich;
9. "ramowe rozporządzenie finansowe" oznacza rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 652/2008;
10. "przepisy wykonawcze do ogólnego rozporządzenia finansowego" oznaczają szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, które zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r.;
11. "przepisy wykonawcze do rozporządzenia finansowego Europolu" oznaczają przepisy wykonawcze do niniejszego rozporządzenia finansowego;
12. "zasady finansowe Europolu" oznaczają niniejsze rozporządzenie finansowe oraz przepisy wykonawcze do rozporządzenia finansowego Europolu;
13. "regulamin pracowniczy" oznacza wszelkie przepisy i zasady mające zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich;
14. "operacyjne, strategiczne i niejawne informacje Europolu" należy interpretować następująco:
– informacje operacyjne oznaczają wszelkie informacje w dowolnej formie związane z bezpośrednią realizacją zadań Europolu, określonych w art. 5 decyzji w sprawie Europolu, w tym m.in. dane zgromadzone, przechowywane i przetwarzane lub wymieniane za pomocą systemów przetwarzania informacji Europolu, o których mowa w art. 10 decyzji w sprawie Europolu, oraz funkcji indeksu, o której mowa w art. 15 decyzji w sprawie Europolu;
– informacje strategiczne oznaczają wszelkie informacje w dowolnej formie związane z bezpośrednią realizacją zadań Europolu, określonych w art. 5 decyzji w sprawie Europolu, które nie zawierają danych osobowych i które dotyczą albo przestępczości, albo wywiadu;
– informacje niejawne oznaczają wszelkie informacje i materiały w dowolnej formie, których nieuprawnione ujawnienie może spowodować mogłoby w różnym stopniu wyrządzić szkodę podstawowym interesom Europolu lub interesom co najmniej jednego państwa członkowskiego i które wymagają stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa określonych w art. 7 ust. 2 lit. (b) przepisów dotyczących poufności informacji Europolu.
ZASADY BUDŻETOWE
Budżet ustanawia się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami, która wymaga skutecznej i efektywnej kontroli wewnętrznej, oraz zasadą przejrzystości, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Zasady jednolitości i rzetelności budżetowej
Budżet jest instrumentem, w którym, dla każdego roku budżetowego, przewiduje się i zatwierdza dochody i wydatki uznane za niezbędne dla Europolu.
Budżet obejmuje:
(a) dochód własny obejmujący wszystkie opłaty i należności, które Europol ma prawo pobierać z tytułu powierzonych mu zadań, oraz wszelkie inne dochody;
(b) dochód składający się z wszelkich wkładów pieniężnych przyjmujących państw członkowskich;
(c) subwencję przyznaną przez Wspólnoty Europejskie;
(d) dochód przypisany do określonych pozycji wydatków zgodnie z art. 19 ust. 1;
(e) wydatki Europolu, łącznie z wydatkami administracyjnymi.
Zasada jednoroczności
Środki zapisane w budżecie zatwierdzane są na okres jednego roku budżetowego, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia.
Mogą one jednak zostać przeniesione, wyłącznie na następny rok budżetowy, decyzją podjętą przez zarząd najpóźniej do dnia 15 lutego, zgodnie z ust. 2-7.
Najpóźniej do dnia 1 czerwca roku n+1 Europol informuje Komisję o wykorzystaniu przeniesionych dochodów przeznaczonych na określony cel.
W przypadku gdy kwoty są umarzane w wyniku całkowitego lub częściowego braku realizacji działań, na które zostały przeznaczone, w jakimkolwiek roku budżetowym następującym po roku, w którym środki zostały zapisane w budżecie, środki, o których mowa, zostają anulowane.
Ze środków zapisanych w budżecie można zaciągać zobowiązania z mocą od dnia 1 stycznia zaraz po ostatecznym przyjęciu budżetu.
Zasada równowagi
Najpóźniej do dnia 31 marca roku n Europol przedstawi szacunki dotyczące nadwyżki operacyjnej za rok n-1, która ma być zwrócona do budżetu Komisji w późniejszym okresie w roku n w celu uzupełnienia dostępnych już informacji dotyczących nadwyżki z roku n-2. Komisja należycie uwzględnia te informacje, dokonując oceny potrzeb finansowych Europolu na rok n+1.
Różnica między subwencją wspólnotową zapisaną w budżecie ogólnym a subwencją faktycznie wypłaconą organowi zostaje anulowana.
Zasada jednostki rozliczeniowej
W euro sporządza się i wykonuje budżet oraz prezentuje się sprawozdania. Jednakże do celów przepływu środków pieniężnych księgowy i, w przypadku rachunków zaliczkowych, administratorzy rachunków zaliczkowych są upoważnieni do przeprowadzania operacji w walutach krajowych, zgodnie z zasadami finansowymi Europolu.
Zasada uniwersalności
Suma dochodów pokrywa sumę środków na płatności, z zastrzeżeniem art. 19. Wszystkie dochody i wydatki zapisuje się w pełnej wysokości bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi, z zastrzeżeniem art. 21.
(a) dochody, które są przeznaczone na określony cel, takie jak dochody z fundacji, subwencji, spadków i zapisów;
(b) wkłady państw członkowskich, państw trzecich lub różnych organów na rzecz Europolu w zakresie, w jakim jest to przewidziane w umowie zawartej między Europolem a państwami członkowskimi, państwami trzecimi lub danymi organami;
(c) dochody od osób trzecich z tytułu dostarczonych im towarów, świadczonych usług lub prac wykonanych na ich zamówienie, z wyjątkiem opłat i należności, o których mowa w art. 5 lit. (a);
(d) wpływy z tytułu dostarczenia towarów, świadczenia usług i prac wykonanych na rzecz instytucji Wspólnoty lub innych organów Wspólnoty;
(e) dochody pochodzące ze zwrotów kwot wypłaconych nienależnie;
(f) dochody ze sprzedaży pojazdów, sprzętu, instalacji, materiałów, aparatury naukowej i technicznej w związku z ich wymianą lub złomowaniem, po całkowitym zamortyzowaniu ich wartości księgowej;
(g) wpłaty otrzymane z tytułu ubezpieczeń;
(h) dochody z płatności związanych z najmem;
(i) dochody ze sprzedaży publikacji i filmów, w tym zapisanych na nośnikach elektronicznych.
Dyrektor może przyjąć jakiekolwiek darowizny na rzecz Europolu, takie jak fundacje, subwencje, spadki i zapisy, po ich uprzednim zatwierdzeniu przez zarząd, który podejmuje decyzję w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia stosownego wniosku. Jeżeli zarząd nie podejmie decyzji w tym okresie, darowiznę uznaje się za przyjętą.
(a) kary nałożone na strony umów o udzielenie zamówień publicznych lub beneficjentów dotacji;
(b) potrącenia, zwroty i rabaty na poszczególnych fakturach i wnioskach o płatność;
(c) odsetki generowane w wyniku zaliczkowania.
(a) przez państwa członkowskie na mocy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich; przez państwo przyjmujące na podstawie umowy w sprawie siedziby lub innych odpowiednich umów;
(b) lub przez państwo członkowskie lub państwo trzecie na podstawie innych odpowiednich umów. Wszelkie podatki krajowe, czasowo ponoszone przez Europol na podstawie pierwszego akapitu, zapisuje się na rachunek przejściowy do chwili, gdy zostaną zwrócone przez dane państwo.
Zasada specyfikacji
Całość środków przeznacza się na określone cele w ramach tytułów i rozdziałów. Rozdziały następnie dzielą się na artykuły i pozycje.
Zasada należytego zarządzania finansami
(a) skuteczności, wydajności i oszczędności operacji;
(b) wiarygodności sprawozdawczości;
(c) ochrony mienia i informacji;
(d) zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom oraz ich wykrywania;
(e) odpowiedniego zarządzania ryzykiem w zakresie legalności i prawidłowości operacji podstawowych, uwzględniając wieloletni charakter programów, jak również charakter danych płatności.
Zasada przejrzystości
Streszczenie zawiera pięć głównych pozycji dochodów, pięć głównych pozycji wydatków budżetu administracyjnego i operacyjnego, plan zatrudnienia oraz szacunkową liczbę pracowników kontraktowych wyrażoną w ekwiwalentach pełnego czasu pracy, w odniesieniu do których zapisuje się środki w budżecie, oraz liczbę oddelegowanych ekspertów krajowych. Należy także podać dane za poprzedni rok.
Jeżeli informacje publikowane są wyłącznie bez odniesienia do konkretnych danych, Europol, na stosowny wniosek, przekazuje Parlamentowi Europejskiemu informacje o beneficjentach, których one dotyczą.
OPRACOWANIE I STRUKTURA BUDŻETU
Ustanawianie budżetu
(a) plan zatrudnienia określający liczbę stałych i czasowych stanowisk zatwierdzonych w ramach limitu środków budżetowych w podziale na grupy zaszeregowania i kategorii;
(b) w przypadku zmiany liczby osób na stanowiskach oświadczenie uzasadniające wniosek o nowe stanowiska;
(c) kwartalny preliminarz płatności gotówkowych oraz wpływów gotówkowych;
(d) informacje o osiągnięciu wszystkich uprzednio ustalonych celów dotyczących różnych działań, jak również o nowych celach mierzonych wskaźnikami.
Wyniki oceny zostaną zweryfikowane i wykorzystane do wykazania prawdopodobnych korzyści płynących ze zwiększenia lub zmniejszenia proponowanego budżetu Europolu w porównaniu z jego budżetem na rok n.
(a) projekt programu prac;
(b) zaktualizowany wieloletni plan polityki kadrowej, opracowany zgodnie w wytycznymi Komisji;
(c) informacje o liczbie urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i kontraktowych w rozumieniu Regulaminu pracowniczego i warunków zatrudnienia innych pracowników (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym Wspólnot Europejskich") na rok n-1, a także szacunkowe dane na rok n+1;
(d) informacje o wkładach niepieniężnych dokonanych przez przyjmujące państwo członkowskie na rzecz Europolu, o ile ujawnienie takich informacji nie spowoduje ujawnienia "operacyjnych, strategicznych lub niejawnych informacji Europolu";
(e) szacunkowe saldo rachunku wyniku w rozumieniu art. 81 za rok n-1.
Wszelkie korekty budżetu oraz planu zatrudnienia uwzględnia się w budżecie korygującym, przyjmowanym w drodze tej samej procedury, co budżet początkowy, zgodnie z przepisami decyzji w sprawie Europolu i art. 27.
Struktura i prezentacja budżetu
Budżet obejmuje zestawienie dochodów i zestawienie wydatków.
W zakresie, w jakim jest to uzasadnione charakterem działalności Europolu, zestawienie wydatków musi być określone na podstawie nomenklatury zawierającej klasyfikację według celu. Nomenklatura ta ustalana jest przez Europol i dokonuje się w niej wyraźnego rozróżnienia między środkami administracyjnymi a środkami operacyjnymi.
W budżecie wykazuje się:
(a) przewidywane dochody Europolu na dany rok budżetowy;
(b) przewidywane dochody za poprzedni rok budżetowy oraz dochody za rok n-2;
(c) odpowiednie uwagi na temat poszczególnych pozycji dochodów.
(a) środki na zobowiązania i środki na płatności na dany rok budżetowy;
(b) środki na zobowiązania i środki na płatności za poprzedni rok budżetowy oraz zaciągnięte zobowiązania i wydatki zrealizowane w roku n-2;
(c) skrócone zestawienie harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych na pokrycie zobowiązań zaciągniętych w poprzednich latach budżetowych;
(d) odpowiednie uwagi na temat poszczególnych części.
(a) utrzymania na niezmienionym poziomie środków na personel odnoszących się do całego roku budżetowego; oraz
(b) nieprzekroczenia limitu łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w każdym planie zatrudnienia.
WYKONANIE BUDŻETU
Przepisy ogólne
Dyrektor wykonuje obowiązki urzędnika zatwierdzającego. Dyrektor wykonuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z zasadami finansowymi Europolu, na własną odpowiedzialność i w granicach zatwierdzonych środków.
Bez uszczerbku dla obowiązków urzędnika zatwierdzającego w odniesieniu do zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz ich wykrywania, Europol uczestniczy w działaniach Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym.
Podmioty działań finansowych
Zasada rozdzielenia obowiązków
Obowiązki urzędnika zatwierdzającego i księgowego są rozdzielone i nie mogą podlegać łączeniu.
Urzędnik zatwierdzający
Dane osobowe zawarte w dokumentach uzupełniających są w miarę możliwości usuwane, jeżeli dane takie nie są konieczne na potrzeby absolutorium budżetowego, kontroli i audytu. W każdym przypadku do przechowywania danych o połączeniach zastosowanie mają przepisy art. 37 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001.
(a) wydatki są prawidłowe i zgodne z odpowiednimi przepisami;
(b) zastosowano zasadę należytego zarządzania finansami, o której mowa w art. 25.
Właściwy urzędnik zatwierdzający może uznać na potrzeby oceny ex ante, że kilka podobnych transakcji indywidualnych związanych ze zwykłymi wydatkami na wynagrodzenia, emerytury, zwrot kosztów wyjazdów służbowych i kosztów leczenia, stanowi pojedynczą operację.
W przypadku, o którym mowa w akapicie drugim, właściwy urzędnik zatwierdzający dokonuje, stosownie do dokonanej przez siebie oceny ryzyka, odpowiednią ocenę ex post zgodnie z ust. 4.
W rocznym sprawozdaniu z działalności wskazuje się wyniki operacji poprzez odniesienie do ustalonych celów, ryzyka związanego z tymi operacjami, wykorzystania przekazanych zasobów oraz skuteczności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej. Zespół kontroli wewnętrznej Europolu i audytor wewnętrzny Komisji, w rozumieniu art. 71, uwzględniają roczne sprawozdanie z działalności i wszelkie inne określone informacje.
Każdy członek personelu zaangażowany w zarządzanie finansami i kontrolę transakcji, który uzna, że decyzja, którą jego przełożony każe mu zastosować lub na którą każe mu przystać, jest nieprawidłowa lub sprzeczna z zasadami należytego zarządzania finansami lub regułami zawodowymi, których ma przestrzegać, powiadamia na piśmie delegowanego urzędnika zatwierdzającego, a jeżeli ten delegowany urzędnik zatwierdzający nie podejmie działań - zespół, o którym mowa w art. 47 ust. 4 i zarząd. W przypadku jakiejkolwiek nielegalnej działalności, nadużycia finansowego lub korupcji, które mogą zaszkodzić interesom Wspólnoty, członek personelu powiadamia władze i organy wyznaczone w mających zastosowanie przepisach.
W przypadku gdy kompetencje w kwestii wykonywania budżetu są przekazywane lub subdelegowane zgodnie z art. 34, art. 38 ust. 1, 2 i 3 stosuje się mutatis mutandis do delegowanych lub subdelegowanych urzędników zatwierdzających.
Księgowy
(a) właściwe wykonywanie płatności, pobór dochodów i odzyskiwanie kwot uznanych za należne;
(b) przygotowanie i prezentację sprawozdań zgodnie z tytułem VII;
(c) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z tytułem VII;
(d) określanie, zgodnie z tytułem VII, zasad i metod rachunkowości oraz planu kont, zgodnie z przepisami przyjętymi przez księgowego Komisji;
(e) określanie i stwierdzanie prawidłowości systemów rachunkowości i w stosownych przypadkach stwierdzanie prawidłowości systemów opracowanych przez urzędnika zatwierdzającego w celu dostarczania lub potwierdzania informacji księgowych; księgowy jest upoważniony do przeprowadzania kontroli przestrzegania kryteriów stwierdzania prawidłowości;
(f) zarządzanie finansami.
W tym celu księgowy upewnia się, że sprawozdania zostały przygotowane zgodnie z regułami rachunkowości oraz ustanowionymi metodami i systemami rachunkowości oraz że wszystkie dochody i wydatki zostały ujęte w sprawozdaniach.
Urzędnik zatwierdzający przekazuje wszelkie informacje niezbędne księgowemu do wypełniania jego obowiązków.
Urzędnicy zatwierdzający ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwe wykorzystanie zarządzanych przez nich środków finansowych, jak również za legalność i prawidłowość kontrolowanych przez nich wydatków.
Jeśli zaistnieje taka konieczność, księgowy wyraża zastrzeżenia, szczegółowo wyjaśniając charakter i zakres tych zastrzeżeń.
Administrator rachunków zaliczkowych
W celu wypłaty niewielkich kwot i poboru innych dochodów, o których mowa w art. 5, można utworzyć rachunki zaliczkowe, które są zasilane przez księgowego, a odpowiedzialność za nie ponoszą administratorzy rachunków zaliczkowych wyznaczeni przez księgowego.
Maksymalna kwota każdego wydatku lub dochodu, która może zostać wypłacona przez administratora rachunków zaliczkowych osobom trzecim, nie może przekroczyć pewnej kwoty, która ma być określona przez Europol w odniesieniu do każdego wydatku lub dochodu.
Płatności z rachunków zaliczkowych można dokonywać przelewem bankowym, w tym systemem polecenia zapłaty, o którym mowa w art. 66 ust. 1a, czekiem bądź w innej formie, zgodnie z instrukcjami określonymi przez księgowego.
Odpowiedzialność podmiotów działań finansowych
Reguły ogólne
Reguły mające zastosowanie do delegowanych i subdelegowanych urzędników zatwierdzających
(a) urzędnik zatwierdzający, niezależnie od tego, czy umyślnie czy wskutek swojego rażącego zaniedbania, przy ustaniu należności do odzyskania, wystawianiu nakazów odzyskania środków, zaciąganiu zobowiązań lub podpisywaniu zlecenia płatniczego nie przestrzega niniejszego rozporządzenia oraz przepisów wykonawczych do niego;
(b) urzędnik zatwierdzający, niezależnie od tego, czy umyślnie czy wskutek swojego rażącego zaniedbania, nie wystawia dokumentu ustalającego kwotę należną, nie wystawia nakazu odzyskania środków lub dopuszcza się zwłoki w jego wystawieniu lub też dopuszcza się zwłoki w wystawieniu zlecenia płatniczego, narażając tym samym Europol na powództwo cywilne ze strony osób trzecich.
Na podstawie opinii zespołu (zespołu ogólnego albo zespołu ad hoc, jak opisano powyżej) dyrektor podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania pociągającego za sobą odpowiedzialność dyscyplinarną lub obowiązek zapłaty odszkodowania. Jeżeli zespół stwierdzi problemy systemowe, przesyła sprawozdanie wraz z zaleceniami urzędnikowi zatwierdzającemu i audytorowi wewnętrznemu Komisji. Jeżeli opinia dotyczy również dyrektora, zespół przesyła ją zarządowi, zespołowi kontroli wewnętrznej Europolu i audytorowi wewnętrznemu Komisji. Dyrektor ustosunkowuje się do opinii zespołu, nie odnosząc się przy tym do żadnych konkretnych danych, w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności i wskazuje, jakie podjęto działania następcze.
Organ powołujący wydaje uzasadnioną decyzję po dopełnieniu formalności określonych w regulaminie pracowniczym w odniesieniu do kwestii dyscyplinarnych.
Reguły mające zastosowanie do księgowych i administratorów rachunków zaliczkowych
Księgowy może podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu i obowiązkowi zapłaty odszkodowania, ustanowionym w regulaminie pracowniczym, w szczególności jeśli:
(a) doprowadza do utraty lub zmniejszenia wartości środków pieniężnych, składników majątku i dokumentów znajdujących się w jego posiadaniu lub doprowadza do ich utraty lub zmniejszenia ich wartości przez zaniedbanie;
(b) dokonuje zmiany rachunków bankowych lub pocztowych rachunków przelewowych (giro) bez uprzedniego powiadomienia urzędnika zatwierdzającego;
(c) odzyskuje należności lub dokonuje płatności w kwotach niezgodnych z kwotami figurującymi na odpowiadających im nakazach odzyskania środków lub zleceniach płatniczych;
(d) nie dokonuje poboru należnych dochodów.
Administrator rachunków zaliczkowych może podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu i obowiązkowi zapłaty odszkodowania, ustanowionym w regulaminie pracowniczym, w szczególności jeśli:
(a) doprowadza do utraty lub zmniejszenia wartości środków pieniężnych, składników majątku i dokumentów znajdujących się w jego posiadaniu lub doprowadza do ich utraty lub zmniejszenia ich wartości przez zaniedbanie;
(b) nie może dostarczyć właściwych dokumentów potwierdzających odnośnie do dokonanych przez siebie płatności;
(c) dokonuje płatności na rzecz osób innych niż uprawnieni odbiorcy;
(d) nie dokonuje poboru należnych dochodów.
Operacje po stronie dochodów
Przepisy ogólne
Europol przedstawia Komisji wnioski dotyczące płatności całości lub części subwencji wspólnotowej, na mocy art. 15 ust. 5, zgodnie z warunkami i w odstępach czasowych uzgodnionych z Komisją.
Środki finansowe wypłacone Europolowi przez Komisję w formie subwencji są oprocentowane na korzyść budżetu ogólnego.
Prognoza należności
Wszelkie środki lub sytuacje, które mogą spowodować lub zmienić kwoty należne Europolowi, podlegają wcześniej prognozie należności dokonywanej przez właściwego urzędnika zatwierdzającego.
Ustalanie należności
(a) weryfikuje istnienie należności;
(b) określa lub weryfikuje stan faktyczny i kwotę należności;
(c) weryfikuje warunki wymagalności należności.
Zezwolenie na odzyskanie środków
Zezwolenie na odzyskanie środków jest czynnością polegającą na tym, że właściwy urzędnik zatwierdzający zleca księgowemu, poprzez wystawienie nakazu odzyskania środków, odzyskanie kwot należnych, które ustalił.
Odzyskiwanie należności
Takie odstąpienie odbywa się na podstawie należycie uzasadnionej decyzji urzędnika zatwierdzającego. Urzędnik zatwierdzający może delegować uprawnienia związane z podjęciem tej decyzji wyłącznie w odniesieniu do kwot należnych poniżej 5.000 EUR.
W decyzji o odstąpieniu określa się, jakie działania zostały podjęte w celu zabezpieczenia odzyskania oraz wskazuje się względy prawne i faktyczne będące podstawą decyzji.
Księgowy we współpracy z właściwym urzędnikiem zatwierdzającym może przyznać przedłużenie terminu płatności wyłącznie na pisemny wniosek dłużnika, z należytym uzasadnieniem, o ile spełnione są dwa następujące warunki:
(a) dłużnik zobowiązuje się zapłacić odsetki według stawki określonej w art. 86 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 za cały przyznany okres przedłużenia, począwszy od dnia wskazanego w nocie debetowej;
(b) w celu zabezpieczenia praw Europolu dłużnik dostarcza gwarancję finansową, obejmującą zarówno kwotę główną, jak i odsetki.
Księgowy prowadzi wykaz należności do odzyskania, w którym należności Europolu są pogrupowane według daty wystawienia nakazu odzyskania środków. Wskazuje również decyzje o odstąpieniu lub częściowym odstąpieniu od odzyskania ustalonych należności. Wykaz ten załącza się do sporządzanego przez Europol sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami.
Europol sporządza wykaz swoich należności, w którym podaje nazwy dłużników i kwoty należne w przypadkach, w których sąd prawomocnym orzeczeniem (res judicata) nakazał dłużnikowi dokonanie zapłaty i w których w ciągu roku od wydania orzeczenia nie dokonano żadnych lub żadnych znaczących płatności. Wykaz taki zostaje opublikowany z uwzględnieniem odpowiednich przepisów dotyczących ochrony danych.
Termin przedawnienia w odniesieniu do należności Europolu od osób trzecich oraz należności osób trzecich od Europolu wynosi pięć lat, co powinno być określone w zamówieniach i umowach na dotację zawieranych przez Europol.
Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do opłat i należności
W przypadku gdy Europol pobiera opłaty i należności określone w art. 5 lit. (a), na początku każdego roku budżetowego sporządzany jest całościowy tymczasowy preliminarz takich opłat i należności.
W przypadku gdy opłaty i należności ustalane są bez wyjątku na podstawie przepisów prawnych lub decyzji zarządu, urzędnik zatwierdzający po ustaleniu należnej kwoty może odstąpić od wystawienia nakazu odzyskania środków i wystawić bezpośrednio noty debetowe. W takim przypadku rejestruje się wszystkie szczegóły dotyczące należności Europolu. Księgowy prowadzi wykaz wszystkich not debetowych i w sprawozdaniu Europolu z zarządzania budżetem i finansami podaje liczbę not debetowych oraz ich łączną wartość.
W przypadku gdy Europol stosuje oddzielny system fakturowania, księgowy regularnie i co najmniej raz w miesiącu dokonuje zaksięgowania otrzymanych skumulowanych kwot opłat i należności.
Zasadniczo Europol świadczy usługi na podstawie zadań mu powierzonych, wyłącznie jeśli odpowiednia opłata lub należność została wpłacona w całości. Jeżeli w drodze wyjątku usługa była świadczona bez wcześniejszego uiszczenia odpowiedniej opłaty lub należności, zastosowanie mają sekcje 3, 4 i 5 niniejszego rozdziału.
Operacje po stronie wydatków
Zaciąganie zobowiązań na wydatki
Indywidualne zobowiązania prawne odnoszące się do indywidualnych lub tymczasowych zobowiązań budżetowych zaciągane są do dnia 31 grudnia roku n.
Pod koniec okresów, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim, właściwy urzędnik zatwierdzający umarza niewykorzystane saldo tych zobowiązań budżetowych.
Wszelkie części takich zobowiązań, które nie zostały wykonane w ciągu sześciu miesięcy następujących po tym terminie, zostają umorzone zgodnie z art. 11.
Kwota zobowiązania budżetowego odpowiadającego zobowiązaniu prawnemu, w odniesieniu do którego nie dokonano żadnej płatności w rozumieniu art. 67 w ciągu trzech lat następujących po podpisaniu zobowiązania prawnego, zostaje umorzona.
Przyjmując zobowiązanie budżetowe, właściwy urzędnik zatwierdzający dopilnowuje, aby:
(a) wydatek został zaliczony w ciężar odpowiedniej pozycji budżetu;
(b) środki były dostępne;
(c) wydatek był zgodny z zasadami finansowymi Europolu;
(d) przestrzegana była zasada należytego zarządzania finansami.
Poświadczanie zasadności wydatków
Poświadczanie zasadności wydatków jest czynnością polegającą na tym, że właściwy urzędnik zatwierdzający:
(a) weryfikuje istnienie należności wierzyciela;
(b) weryfikuje warunki wymagalności płatności;
(c) określa lub weryfikuje stan faktyczny i kwotę roszczenia.
Zatwierdzanie wydatków
Realizacja wydatków
(a) płatność całej kwoty należnej;
(b) płatność kwoty należnej na jeden z następujących sposobów:
(i) poprzez zaliczkowanie, które może być podzielone na kilka płatności;
(ii) poprzez jedną lub kilka płatności okresowych;
(iii) poprzez płatność salda kwot należnych. Zaliczkowanie obciąża w całości lub częściowo płatności okresowe.
Całość zaliczkowania i płatności okresowych obciąża płatność sald.
Księgowy realizuje wydatki w ramach limitów dostępnych środków.
Terminy operacji po stronie wydatków
Czynności w zakresie stwierdzania prawidłowości, zatwierdzania i realizacji wydatków muszą zostać zakończone w terminach określonych w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego Europolu i zgodnie z tymi przepisami.
Systemy informatyczne
W przypadku gdy do administrowania operacjami po stronie dochodów i wydatków wykorzystuje się systemy komputerowe, podpisy na dokumentach można składać przy wykorzystaniu procedur komputerowych lub elektronicznych.
Audytor wewnętrzny
Zespół kontroli wewnętrznej Europolu i audytor wewnętrzny Komisji są odpowiedzialni za:
(a) ocenę stosowności i skuteczności wewnętrznych systemów zarządzania oraz działania służb odnośnie do realizacji programów i działań pod kątem związanych z nimi rodzajów ryzyka;
(b) ocenę skuteczności i efektywności systemów kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego mających zastosowanie do każdej operacji w ramach wykonywania budżetu.
ZAMÓWIENIA
Na potrzeby zastosowania art. 103 ogólnego rozporządzenia finansowego w umowach zawieranych przez Europol z podmiotami gospodarczymi umieszcza się zapis, zgodnie z którym może on podjąć wszelkie środki określone w tym artykule na wymienionych w nim warunkach.
PROJEKTY O ZNACZĄCYM WPŁYWIE NA BUDŻET
Zarząd możliwie jak najwcześniej zawiadomi władzę budżetową o zamiarze realizacji jakiegokolwiek projektu, który może mieć znaczące konsekwencje finansowe dla finansowania budżetu administracyjnego, w szczególności wszelkich projektów odnoszących się do nieruchomości, takich jak najem lub nabycie budynków. Informuje o tym fakcie Komisję.
Jeżeli którykolwiek organ władzy budżetowej zamierza wydać opinię, powiadamia o tym Europol w terminie dwóch tygodni od otrzymania informacji o projekcie. W przypadku braku odpowiedzi Europol może przystąpić do planowanego działania.
Opinia przekazywana jest Europolowi w ciągu czterech tygodni od zawiadomienia na mocy akapitu drugiego.
EKSPERCI
W przypadku wyboru ekspertów zastosowanie ma art. 265a rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 z uwzględnieniem niezbędnych zmian. Za pomoc udzielaną Europolowi, w szczególności przy ocenie ofert i wniosków o dotacje lub ofert przetargowych, a także za zapewnianie pomocy technicznej przy działaniach następczych w związku z projektami oraz przy ostatecznej ocenie projektów, eksperci otrzymują wynagrodzenie w ustalonej z góry kwocie. Europol może korzystać z wykazów opracowanych przez Komisję lub inne organy wspólnotowe.
DOTACJE PRZYZNAWANE PRZEZ EUROPOL
PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ I RACHUNKOWOŚĆ
Prezentacja sprawozdań
Sprawozdania roczne Europolu obejmują:
(a) sprawozdanie finansowe Europolu;
(b) sprawozdania z wykonania budżetu.
Sprawozdaniom Europolu towarzyszy sprawozdanie w sprawie zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, które zawiera informacje m.in. na temat stopnia wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami w budżecie.
Sprawozdania muszą być prawidłowe, dokładne, wyczerpujące i muszą przedstawiać prawidłowo i rzetelnie:
(a) w odniesieniu do sprawozdań finansowych, aktywa i pasywa, obciążenia i dochody, należności i zobowiązania niewykazane jako aktywa lub pasywa oraz przepływ środków pieniężnych;
(b) w odniesieniu do sprawozdań z wykonania budżetu, operacje po stronie dochodów i wydatków.
Sprawozdanie finansowe sporządza się w zgodności z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości określonymi w przepisach wykonawczych do ogólnego rozporządzenia finansowego, a mianowicie:
(a) kontynuacji działalności;
(b) ostrożności;
(c) jednolitych metod rachunkowości;
(d) porównywalności informacji;
(e) istotności;
(f) niestosowania kompensat;
(g) wyższości treści nad formą;
(h) zasadą memoriałową.
(a) bilans i rachunek wyniku ekonomicznego, które przedstawiają aktywa i pasywa, sytuację finansową oraz wynik ekonomiczny na dzień 31 grudnia roku poprzedniego; są one przedstawiane zgodnie ze strukturą ustaloną w dyrektywie Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych typów spółek, z uwzględnieniem szczególnego charakteru działalności Europolu;
(b) tabelę przepływu środków pieniężnych, ukazującą kwoty pobrane i wydatkowane w ciągu roku oraz końcową sytuację finansową;
(c) sprawozdanie ze zmian w kapitale, przedstawiające szczegółowo podwyższenia i zmniejszenia w ciągu roku we wszystkich pozycjach kont kapitałowych.
Sprawozdanie z wykonania budżetu sporządzane jest w euro. Obejmuje ono:
(a) budżetowy rachunek wyniku, który przedstawia wszystkie operacje budżetowe po stronie dochodów i wydatków w danym roku; struktura, w jakiej jest prezentowany, jest taka sama jak struktura budżetu;
(b) załącznik do budżetowego rachunku wyniku, w którym uzupełnia się i objaśnia informacje przedstawione w tym rachunku.
Księgowy przesyła księgowemu Komisji oraz Trybunałowi Obrachunkowemu najpóźniej do dnia 1 marca następnego roku sprawozdania wstępne wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, o których mowa w art. 76, tak, aby księgowy Komisji mógł sporządzić sprawozdanie skonsolidowane, jak przewidziano w art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.
Księgowy przesyła sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami także Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie najpóźniej do dnia 31 marca następnego roku.
Rachunkowość
Przepisy wspólne
Księgowy Komisji przyjmuje zasady i metody rachunkowości oraz zharmonizowany plan kont, które mają być stosowane przez Europol, zgodnie z art. 133 ogólnego rozporządzenia finansowego.
Konta księgi głównej
Na kontach księgi głównej księgowane są, w porządku chronologicznym i przy wykorzystaniu metody podwójnego zapisu, wszelkie zdarzenia i operacje wpływające na sytuację gospodarczą i finansową oraz aktywa i pasywa Europolu.
Księgowy Europolu, po zamknięciu roku budżetowego i do czasu przedstawienia sprawozdań, wprowadza wszelkie zapisy korygujące, niepociągające za sobą żadnych wypłat ani wpłat w odniesieniu do tego roku, które są niezbędne do przedstawienia prawdziwych, rzetelnych i zgodnych z regułami rachunkowości sprawozdań.
Konta budżetowe
Inwentarz majątku
KONTROLA ZEWNĘTRZNA I UDZIELENIE ABSOLUTORIUM
Kontrola zewnętrzna
Kontrola prowadzona przez Trybunał Obrachunkowy jest regulowana przez art. 139-144 ogólnego rozporządzenia finansowego. Kontrola będzie przeprowadzana w sposób gwarantujący ochronę "operacyjnych, strategicznych i niejawnych informacji Europolu".
Absolutorium
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Parlament Europejski, Rada i Komisja są uprawnione do uzyskania wszelkich koniecznych informacji lub wyjaśnień dotyczących kwestii budżetowych w dziedzinach podlegających ich kompetencji.
Na wniosek dyrektora zarząd w zakresie, w jakim jest to niezbędne, oraz po uzyskaniu zgody Komisji przyjmuje szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia finansowego Europolu.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przed wejściem w życie niniejsze rozporządzenie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Hadze dnia 30 lipca 2010 r.
W imieniu zarządu | |
Francisco José ARANDA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23.
(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(7) Dz.U. L 314 z 7.12.1994, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.281.1 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do Europolu. |
Data aktu: | 30/07/2010 |
Data ogłoszenia: | 16/10/2010 |
Data wejścia w życie: | 17/10/2010 |