W sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft - Skreślenie art. 7 decyzji Komisji 2007/53/WE i uchylenie decyzji Komisji C(2005) 2988(1)
(2010/C 348/07)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2010 r.)
W dniu 24 marca 2004 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/53/WE odnoszącą się do procedury przewidzianej w art. 82 Traktatu (WE) i art. 54 Porozumienia EOG przeciwko Microsoft Corporation (sprawa COMP/C-3/37.792 - Microsoft, Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 23).
Artykuł 7 tej decyzji (zwanej dalej "decyzją") przewiduje ustanowienie odpowiedniego mechanizmu ułatwiającego Komisji monitorowanie przestrzegania przez Microsoft niniejszej decyzji.
W drodze decyzji C(2005) 2988 z dnia 28 lipca 2005 r. (zwanej dalej "decyzją o pełnomocniku") Komisja ustanowiła mechanizm monitorowania, przewidując powołanie pełnomocnika ds. monitorowania oraz określając jego zadania i obowiązki. Zadaniem pełnomocnika jest wspieranie Komisji w nadzorowaniu przestrzegania decyzji(2).
W wyroku z dnia 17 września 2007 r. Sąd Pierwszej Instancji(3) podtrzymał w znaczącej części decyzję, od której odwołała się spółka Microsoft. Sąd stwierdził jednak nieważność art. 7 decyzji w zakresie, w jakim zobowiązuje on spółkę Microsoft do przedstawienia propozycji dotyczącej ustanowienia mechanizmu obejmującego wyznaczenie pełnomocnika ds. monitorowania, mającego prawo dostępu, niezależnie od Komisji, do pomocy technicznej, informacji, dokumentacji, pomieszczeń i pracowników spółki Microsoft, a także do kodu źródłowego produktów spółki Microsoft mających znaczenie dla sprawy.
Stwierdziwszy, że mechanizm monitorowania ustanowiony decyzją o pełnomocniku nie jest już odpowiedni do monitorowania przestrzegania przez Microsoft decyzji 2007/53/WE, pismem z dnia 28 stycznia 2009 r. Komisja poinformowała zarówno Microsoft jak i pełnomocnika ds. monitorowania o zamiarze "skreślenia" art. 7 decyzji i uchylenia decyzji o pełnomocniku.
Microsoft odpowiedział na pismo pocztą elektroniczną dnia 10 lutego, nie komentując zamiaru Komisji. Pełnomocnik ds. monitorowania odpowiedział pismem z tego samego dnia, nie wyrażając żadnej opinii na temat decyzji Komisji, które mają wpływ na monitorowane sprawy.
Moim zdaniem projekt ostatecznej decyzji skierowanej do spółki Microsoft nie uwzględnia żadnych innych okoliczności prawnych lub faktów oprócz tych, które zawarto w piśmie z dnia 28 stycznia 2009 r. wysłanym do spółki Microsoft i pełnomocnika ds. monitorowania.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo spółki Microsoft i pełnomocnika ds. monitorowania do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela dnia 16 lutego 2009 r.
Karen WILLIAMS |
______
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.
(2) Zob. art. 7 decyzji i art. 3 decyzji o pełnomocniku.
(3) Sprawa T-201/04, Microsoft przeciwko Komisji (2007) Zb.Orz. 11-3601.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.348.7 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - W sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft - Skreślenie art. 7 decyzji Komisji 2007/53/WE i uchylenie decyzji Komisji C(2005) 2988. |
Data aktu: | 16/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2010 |