P7_TC1-COD(2009)0106 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 lutego 2010 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2010 w sprawie zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 736/96.

Preliminarz zmieniający Parlamentu do budżetu na rok 2010

P7_TA(2010)0038

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2010 r. w sprawie preliminarza wpływów i wydatków budżetu korygującego 1/2010 (sekcja 1, Parlament Europejski) (2010/2014(BUD))

(2010/C 348 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

– uwzględniając decyzję Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3) (PMI), w szczególności wieloletnie ramy finansowe przewidziane w części I tego porozumienia i określone w załączniku I do niego,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010,

– uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego budżetu korygującego na 2010 r.,

– uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego takiego budżetu korygującego sporządzony przez Prezydium w dniu 14 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 23 ust. 6 oraz art. 79 ust. 1 Regulaminu Parlamentu,

– uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową w dniu 27 stycznia 2009 r., zgodnie z art. 79 ust. 2 Regulaminu Parlamentu,

– uwzględniając art. 79 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0017/2010),

A. mając na uwadze, że w trakcie procedury budżetowej na rok 2010 uzgodniono, iż jakiekolwiek wydatki wyraźnie powiązane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiającego Wspólnotę Europejską będą w razie konieczności rozpatrywane w ramach istniejących instrumentów budżetowych, jak budżet korygujący, po przyjęciu pierwotnego budżetu na rok 2010,

B. mając na uwadze, że podkreślono, iż w takim przypadku i w możliwie najszerszym zakresie przed wystąpieniem o dodatkowe środki należy w pełni przeanalizować reorganizację aktualnych zasobów,

C. mając na uwadze, że szczególnie podkreślono, iż przyjęty pierwotny poziom budżetu PE, wynoszący 19,87 % zatwierdzonych wydatków w dziale 5 (środki na wydatki administracyjne) wieloletnich ram finansowych, nie uwzględnia żadnych ewentualnych dostosowań związanych z Traktatem z Lizbony, zwłaszcza w dziedzinie ustawodawczej,

D. mając na uwadze, że jednocześnie uznano, iż z powodu ograniczonych dostępnych marginesów wymagane będą dalsze oszczędności i przesunięcia w celu umożliwienia spełnienia dodatkowych wymogów,

1. z zadowoleniem przyjmuje propozycję Prezydium w sprawie budżetu korygującego na rok 2010 dotyczącego budżetu Parlamentu Europejskiego (sekcja 1 ogólnego budżetu Unii) i przypomina, że jest to całkowicie zgodne z porozumieniem, w myśl którego jakiekolwiek dodatkowe potrzeby wynikające z wejścia w życie Traktatu z Lizbony będą rozpatrywane oddzielnie w ramach istniejących instrumentów budżetowych;

2. podkreśla, że doskonałość ustawodawcza jest priorytetem Parlamentu oraz że należy zapewnić posłom, komisjom i grupom politycznym środki niezbędne do jej osiągnięcia; popiera ogólne założenia propozycji Prezydium oraz skupienie się na proponowanych wzmocnieniach; uważa ponadto, że ogólny wymiar tej propozycji jest zrozumiały, jeśli weźmie się pod uwagę przedstawione uzasadnienia i nowe wyzwania;

3. ze względu na oczekiwane wieloletnie skutki finansowe tych i ewentualnie innych propozycji związanych z Traktatem z Lizbony wzywa do przeprowadzenia oceny wykorzystania dodatków na sekretariat;

4. zauważa, że ogólny poziom proponowanego przez Prezydium budżetu wyniósłby 1.620.760.399 EUR, co stanowi 20,04 % pierwotnego działu 5; odnotowuje, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej kontekst i całkowitą wielkość budżetu, że wieloletni dobrowolny limit w wysokości 20 % został przekroczony o 0,04 punktu procentowego lub 3,2 mln EUR w propozycji Prezydium;

5. uważa, że ogólnym punktem odniesienia dla budżetu PE powinno pozostawać programowanie wieloletnie za pomocą wieloletnich ram finansowych, tak aby zapewniona była ochrona interesów PE, przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny budżetowej;

6. uważa, że obecny 20-procentowy poziom dla działu 5 stanowi ograniczenie w porównaniu ze stanem poprzednim, gdyż trzeba będzie zawrzeć w nim wydatki nieprzewidziane w samorzutnie złożonym oświadczeniu z 1988 r.; przypomina, że od 2006 r. Parlament uwzględnia wydatki takie jak wydatki dotyczące Statutu posła (generując oszczędności dla państw członkowskich) i Statutu asystenta oraz wydatki związane z nową rolą PE wynikającą z Traktatu z Lizbony, a także z rozbudowaną polityką nieruchomości, aby dostosować się do ogółu potrzeb, w tym do rozszerzeń;

7. uważa, że w oparciu o pierwotne poziomy referencyjne dla wieloletnich ram finansowych, wynegocjowane w 2006 r., a obowiązujące od 2007 r., wydatki PE powinny nadal zawierać się w tradycyjnym limicie 20 %, stanowiącym orientacyjny poziom referencyjny;

8. uważa, że przy ogólnej kwocie ponad 1.600.000.000 EUR powinno być możliwe utrzymanie się w granicach 20 % (tj. osiągniecie 19,99 %), przy jednoczesnym całkowitym poszanowaniu dodatkowych potrzeb określonych w propozycji Prezydium; odnotowuje, że oznaczałoby to redukcję ogólnego budżetu o kwotę 4 mln EUR;

9. postanawia wprowadzić taką korektę, nie naruszając elementów zawartych w propozycji Prezydium, poprzez redukcję rezerwy na budynki z 15 mln EUR do 11 mln EUR; odnotowuje, że dzięki temu ogólny poziom budżetu będzie wynosił 1.616.760.399 EUR, co stanowić będzie 19,99 % działu 5; podkreśla potrzebę długoterminowego planowania polityki w zakresie budynków;

10. podkreśla potrzebę podjęcia działań mających na celu zapewnienie równowagi budżetowej w nadchodzących latach; potwierdza znaczenie opracowania polityki budżetowania od zera, która zapewni większą dyscyplinę i przejrzystość; apeluje o jak najszybsze podanie jasnej informacji o ogólnej kwocie wydatków stałych w ramach budżetu Parlamentu, jak określono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2009 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(4);

11. zatwierdza preliminarz budżetowy budżetu korygującego 1/2010;

12. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.

______

(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(4) Teksty przyjęte, P7_TA(2009)0052.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.348E.50

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2009)0106 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 lutego 2010 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2010 w sprawie zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 736/96.
Data aktu: 25/02/2010
Data ogłoszenia: 21/12/2010