(2011/C 162/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,
1. WPROWADZENIE
PRZYPOMINAJĄ o kompetencjach przyznanych Unii Europejskiej, zwłaszcza w art. 6 i 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; artykuły te stwierdzają, że sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu UE powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
UZNAJĄ, że po wejściu w życie Traktatu z Lizbony należy pogłębić na szczeblu UE współpracę w dziedzinie sportu.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji pt. "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu"(1) oraz wskazane w jego rozdziałach tematycznych główne obszary działań oparte na obszarach z białej księgi na temat sportu(2). Komunikat ten jest ważnym krokiem ku wskazaniu dziedzin, w których można by podjąć współpracę na szczeblu UE, respektując przy tym autonomię struktur zarządzania sportem i zasadę pomocniczości.
UZNAJĄ, że sport może się przyczynić do realizacji celów strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
PRZYPOMINAJĄ o rezolucji Rady z dnia 18 listopada 2010 r., w której Rada postanowiła regularnie organizować - zwykle przy okazji swoich posiedzeń - nieformalne spotkania głównych przedstawicieli organów publicznych UE i ruchu sportowego, by umożliwić im wymianę poglądów na zagadnienia dotyczące sportu w UE(3).
ZGADZAJĄ SIĘ rozwijać ramy europejskiej współpracy w dziedzinie sportu, ustanawiając trzyletni plan prac UE w tej dziedzinie, wskazujący państwom członkowskim i Komisji stosowne działania oraz uznający i uwzględniający rezultaty prac nieformalnych struktur powstałych przed Traktatem z Lizbony.
2. ROZWIJANIE EUROPEJSKIEGO WYMIARU SPORTU POPRZEZ USTANOWIENIE PLANU PRAC UE
UWAŻAJĄ, że trzyletni plan prac UE w dziedzinie sportu powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:
– sprzyjać temu, by państwa członkowskie i Komisja stosowały wspólne, zdecydowane podejście zakładające wytworzenie w dłuższym okresie na szczeblu UE wartości dodanej w dziedzinie sportu,
– dostosować istniejące nieformalne struktury do priorytetów określonych w niniejszym planie prac,
– w stosownym przypadku nadać impuls działaniom Komisji w tej dziedzinie i działania te wyeksponować,
– odpowiedzieć na wyzwania transnarodowe, stosując skoordynowane podejście UE,
– promować szczególny charakter sportu i jego szczególny wkład w inne dziedziny polityki UE,
– wypracować politykę sportową opartą na dowodach.
PODKREŚLAJĄ, że plan prac UE powinien stanowić elastyczne ramy, które w stosownych przypadkach pozwalałyby reagować na rozwój wydarzeń w dziedzinie sportu.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ tematy wskazane w komunikacie i w białej księdze, które służą za ogólną podstawę przyszłej współpracy; tematy te są następujące:
a) społeczna rola sportu:
– walka z dopingiem,
– kształcenie, szkolenie i kwalifikacje w sporcie,
– zapobieganie przemocy i nietolerancji oraz walka z nimi,
– aktywność fizyczna sprzyjająca zdrowiu,
– włączenie społeczne w sporcie i poprzez sport,
– wolontariat w sporcie,
– współpraca z państwami trzecimi i z różnymi organizacjami,
– zrównoważony rozwój w sporcie i poprzez sport;
b) gospodarczy wymiar sportu:
– prowadzenie w obszarze sportu polityki opartej na dowodach,
– stabilne finansowanie sportu,
– stosowanie do sportu zasad UE dotyczących pomocy państwa,
– rozwój regionalny i szanse na rynku pracy;
c) organizacja sportu:
– dobre zarządzanie w sporcie,
– szczególny charakter sportu,
– swobodny przepływ sportowców a ich obywatelstwo,
– zasady transferów i działalność agentów sportowych,
– uczciwość zawodów sportowych (w tym walka z manipulacją wynikami sportowymi, korupcją, praniem pieniędzy i innymi formami przestępstw finansowych),
– europejski dialog społeczny w sektorze sportu,
– ochrona małoletnich,
– systemy licencji dla klubów sportowych,
– prawa medialne i prawa własności intelektualnej.
POSTANAWIAJĄ - na podstawie powyższego ogólnego wykazu - że w okresie objętym niniejszym planem prac (do połowy 2014 roku) państwa członkowskie i Komisja powinny nadać priorytet tematom przedstawionym poniżej. Każde z państw sprawujących prezydencję może tematy priorytetowe uzupełniać w świetle ewentualnych nowych wydarzeń:
– uczciwość w sporcie, zwłaszcza walka z dopingiem i z manipulowaniem wynikami sportowymi oraz promowanie dobrego zarządzania,
– społeczne walory sportu, zwłaszcza zdrowie, włączenie społeczne, edukacja i wolontariat,
– gospodarcze aspekty sportu, zwłaszcza stabilne finansowanie sportów masowych oraz polityka oparta na dowodach.
ZATWIERDZAJĄ znajdujący się w załączniku I wykaz konkretnych działań związanych z tematami priorytetowymi oraz harmonogram ich realizacji.
3. METODY PRACY I STRUKTURY
UZNAJĄ, że:
W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony państwa członkowskie i Komisja powinny zacieśnić współpracę, opierając się na naczelnych zasadach wymienionych w części 2 niniejszego planu prac.
UE powinna również ściśle współpracować z ruchem sportowym i ze stosownymi właściwymi organizacjami szczebla krajowego, europejskiego i międzynarodowego, np. z Radą Europy, posługując się zwłaszcza usystematyzowanym dialogiem.
ZGADZAJĄ SIĘ, że:
Aktywność w dziedzinie sportu podejmowana na szczeblu UE powinna się koncentrować na tematach priorytetowych, działaniach i metodach pracy wymienionych w niniejszym programie prac.
W realizacji niniejszego programu prac pomagać będzie kilka nieformalnych grup eksperckich, które będą się opierać na pracach sześciu już istniejących - powstałych od 2005 roku -grup eksperckich(4).
Grupy eksperckie zostaną poproszone o skupienie się na tematach priorytetowych nakreślonych w części 2 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zweryfikowane przez Radę oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu UE.
Zasady członkostwa w grupach i funkcjonowania grup przedstawiono w załączniku II.
Innymi metodami pracy, poza pracą w ramach grup eksperckich, mogą być np. konferencje prezydencji, nieformalne posiedzenia dyrektorów i ministrów ds. sportu, badania i konferencje Komisji.
W pierwszej połowie 2014 roku Rada oceni realizację niniejszego programu prac, opierając się na sprawozdaniu, które do końca 2013 roku opracuje Komisja.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM
Rada oraz przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie zwracają się do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego programu prac ustanowiły grupy eksperckie, które zajmą się następującymi tematami:
– walka z dopingiem,
– dobre zarządzanie w sporcie,
– kształcenie i szkolenie w sporcie,
– sport, zdrowie i zaangażowanie,
– statystyka sportowa,
– stabilne finansowanie sportu.
4. DZIAŁANIA
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
– współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy określone w niniejszej rezolucji,
– respektując zasadę pomocniczości oraz autonomię struktur zarządzania sportem, należycie uwzględniały niniejszy plan prac podczas opracowywania polityki krajowej,
– regularnie informowały zainteresowane podmioty z sektora sportu o postępach w realizacji niniejszego programu prac, by w ten sposób nadać odpowiednią wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
– w ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniały priorytetowe tematy niniejszego planu prac podczas opracowywania programu prezydencji, sporządzały sprawozdania z realizacji tego planu oraz opierały się na uzyskanych już wcześniej rezultatach,
– pod koniec trzyletniego okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac na kolejny okres.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
– informowała państwa członkowskie o trwających lub planowanych inicjatywach w innych dziedzinach polityki UE mających wpływ na sport oraz o odnośnych wydarzeniach w Komisji i na forum pozostałych Rad,
– współpracowała z państwami członkowskimi i wspierała ich współpracę w ramach niniejszej rezolucji,
– zbadała, w jaki sposób można by zadbać o jak najszerszy udział państw członkowskich w posiedzeniach grup eksperckich,
– co roku organizowała Forum Sportowe UE, które zgromadzi wszystkie najważniejsze podmioty reprezentujące ruch sportowy różnego szczebla, i zwróciła szczególną uwagę na organizacje zajmujące się sportami masowymi i ich przedstawicieli,
– przeprowadziła ocenę skutków, opierając się m.in. na ocenie dotychczasowych działań przygotowawczych w dziedzinie sportu, by określić wartość dodaną, jaką miałby konkretny program finansowania działań w obszarze sportu,
– do końca 2013 roku przyjęła - na podstawie dobrowolnego wkładu państw członkowskich - sprawozdanie z realizacji i oddziaływania niniejszego planu prac. Sprawozdanie to posłuży w pierwszej połowie 2014 roku za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac Rady.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
1) kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikiem I i II do niniejszej rezolucji;
2) uwzględniały sport podczas formułowana, realizacji i oceny polityk i działań w innych obszarach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne branie go pod uwagę w procesie opracowywania polityki;
3) działały na rzecz tego, by bardziej doceniony został potencjalny wkład sportu w realizację ogólnych celów strategii "Europa 2020" - gdyż sport może znacznie przyczynić się do inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz do tworzenia nowych miejsc pracy, a także może pozytywnie wpłynąć na włączenie społeczne, kształcenie i szkolenie, zdrowie publiczne oraz aktywność osób starszych;
4) sprzyjały współpracy w dziedzinie sportu z państwami trzecimi, zwłaszcza z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi, oraz z właściwymi organizacjami międzynarodowymi, w tym z Radą Europy.
______
(1) COM(2011) 12.
(2) COM(2007) 391.
(3) Dz.U. C 322 z 27.11.2010, s. 1.
(4) Wcześniej zwane grupami roboczymi UE do spraw: walki z dopingiem; kształcenia i szkolenia w sporcie; sportu i zdrowia; włączenia społecznego i równych szans w sporcie; sportu i gospodarki, a także niekomercyjnych organizacji sportowych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.162.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014. |
Data aktu: | 01/06/2011 |
Data ogłoszenia: | 01/06/2011 |