(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 75,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi"), w szczególności jego art. 90,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z regułami ustanowionymi w szczególności na rzecz zapobiegania zagrożeniu dla ludzi i zwierząt, eliminowania go lub ograniczania do dopuszczalnych poziomów, bezpośrednio lub przez środowisko naturalne, gwarantowania uczciwych praktyk w handlu paszami i żywnością oraz ochrony interesów konsumentów łącznie z etykietowaniem pasz i żywności oraz innymi formami przekazywania informacji konsumentom.
(3) Zgodnie z art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wkłady finansowe na finansowanie pozostałych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania tego rozporządzenia zatwierdzane są każdego roku w ramach procedury budżetowej. Środki, o których mowa w art. 66, obejmują w szczególności prowadzenie badań, publikację informacji oraz organizację zebrań i konferencji.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(4) można ustalać cele unijne dotyczące ograniczenia częstości ich występowania, przy czym państwa członkowskie powinny ustanowić krajowe programy zwalczania na rzecz osiągnięcia tych celów. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 9 grudnia 2009 r. opinię naukową w sprawie oceny ilościowej ryzyka wystąpienia kampylobakteriozy u ludzi stwarzanego przez mięso brojlerów w Unii Europejskiej(5). Zgodnie z powyższą opinią kampylobakterioza jest najczęściej występującym zakażeniem pokarmowym w Unii Europejskiej - odnotowuje się nawet 20 mln przypadków klinicznych rocznie. EFSA przyjął również w dniu 11 marca 2010 r. opinię naukową w sprawie oceny ilościowej ryzyka mikrobiologicznego dotyczącego zakażeń salmonellą świń hodowlanych i przeznaczonych na rzeź(6), zgodnie z którą około 10-20 % zakażeń salmonellą u ludzi może pochodzić od trzody chlewnej stanowiącej rezerwuar. Zanim zostanie określony cel dotyczący ograniczenia częstości występowania tych chorób odzwierzęcych w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 wymagana jest analiza przewidywanych kosztów i korzyści.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(7) przedsiębiorstwa sektora spożywczego sprowadzające żywność zawierającą zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego zobowiązane są dopilnować, aby przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego wchodzące w skład takiej żywności spełniały odpowiednie wymogi przedmiotowego rozporządzenia. Przedsiębiorstwa te muszą także wykazać podczas kontroli urzędowych, że dopełniły powyższego obowiązku. Ze względu na potencjalnie znaczące skutki tych przepisów, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1162/2009(8) ustanowiono przepisy przejściowe pozwalające na odstępstwo od niektórych przepisów wspomnianego powyżej rozporządzenia, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r.; rozważa się przy tym możliwość zmiany wyżej wymienionego przepisu rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Należy ocenić skutki ewentualnych nowych przepisów dla przedsiębiorstw oraz w przypadku kontroli urzędowych po zakończeniu obowiązywania przepisów przejściowych.
(6) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych(9) wdrożono ogólne i szczegółowe zasady higieny, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(10). W rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 ustanowiono referencyjną metodę badania w celu wykrywania histaminy w niektórych produktach rybołówstwa, którą należy stosować w ramach kontroli urzędowych. Należy ocenić wpływ tej metody referencyjnej na czułość i swoistość w porównaniu z normą AOAC 977.13 Kodeksu Żywnościowego(11). Badanie to powinno zostać przeprowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze.
(7) Należy rozważyć możliwość przeglądu obowiązujących przepisów dotyczących kontroli mięsa zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(12). W 2011 r. należy zorganizować serię konferencji i zebrań, uzupełnionych przez analizy wyników badań pilotażowych, aby omówić tę kwestię z właściwymi organami państw członkowskich i państw trzecich, przedstawicielami zainteresowanych stron i międzynarodowymi organizacjami naukowymi.
(8) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie(13) i w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy(14) ustanowiono warunki wprowadzania do obrotu i stosowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) oraz produktów zawierających GMO bądź produktów otrzymanych z GMO w Unii Europejskiej. Przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych w celu sprawdzenia zgodności z przepisami obu aktów prawnych zawarto w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W latach 2010-2011 dokonano dwóch ocen, aby stwierdzić, w jakim zakresie dzięki tym ramom prawnym udało się osiągnąć cel ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska naturalnego i interesów konsumentów przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Należy przeprowadzić analizy zagadnień, których nie zbadano szczegółowo w ramach tych ocen, takich jak informowanie za pomocą etykiety o nieobecności GMO w danych produktach. Należy zorganizować serię konferencji, aby podnieść poziom wiedzy na temat aktualnego stanu wdrożenia ram prawnych dotyczących GMO przez państwa członkowskie oraz zapewnić działania następcze odnośnie do sprawozdania Komisji z dnia 15 kwietnia 2011 r. dotyczącego społeczno-ekonomicznych skutków uprawy GMO(15), zgodnie z konkluzjami Rady z grudnia 2008 r.
(9) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(16) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych(17) ustanowiono nowe przepisy dotyczące dodatków do żywności i środków aromatyzujących celem zapewnienia efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi oraz ochrony konsumentów, w tym ochrony interesów konsumentów. Oba rozporządzenia stosowane są od dnia 20 stycznia 2011 r. Należy poinformować zainteresowane strony oraz konsumentów o nowych ramach prawnych, zawartych w nich przepisach, ich dalszym wdrażaniu i skutkach dla wspomnianych grup, aby zwiększyć ich świadomość na ten temat i pomóc w egzekwowaniu nowych przepisów.
(10) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.
(11) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 przepisów wykonawczych,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2011 r.
W imieniu Komisji | |
John DALLI | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
(5) Dziennik EFSA 2010; 8(1):1437.
(6) Dziennik EFSA 2010; 8(4):1547.
(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
(8) Dz.U. L 314 z 1.12.2009, s. 10.
(9) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1.
(10) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
(11)http://www.codexalimentarius.net
(12) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
(13) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
(14) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(15) COM(2011) 214.
(16) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(17) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.271.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Finansowanie w 2011 r. niektórych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004. |
Data aktu: | 12/09/2011 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2011 |
Data wejścia w życie: | 12/09/2011 |