Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 10/09)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2012 r.)
Pismem z dnia 9 listopada 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Bułgarię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom bułgarskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
I. PROCEDURA
W 2010 r. władze bułgarskie zgłosiły pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa BDZ EAD w wysokości 248,6 mln BGN (około 126 mln EUR). Komisja zatwierdziła tę pomoc w grudniu 2010 r. Po udzieleniu tej pomocy, w dniu 18 maja 2011 r., władze bułgarskie zgłosiły Komisji pomoc na restrukturyzację BDZ Holding EAD. Ponieważ w zgłoszeniu nie zawarto wystarczającej ilości informacji do oceny środka pomocy, Komisja wystosowała do władz bułgarskich dwa wezwania do udzielenia informacji, na które Bułgaria odpowiedziała kolejno w dniach 5 września 2011 r. oraz 10 października 2011 r.
II. OPIS ŚRODKA
BDZ to bułgarskie przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące działalność w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu pasażerskiego oraz towarowego. BDZ jest grupą trzech spółek: dominującej BDZ Holding EAD oraz dwóch zależnych, jednej prowadzącej działalność w zakresie przewozu pasażerskiego, a drugiej w zakresie przewozu towarowego. Grupa BDZ przez ostatnich kilka lat zmagała się z problemami finansowymi i rozpoczęła niedawno restrukturyzację.
Zgłoszona pomoc obejmuje podniesienie kapitału w wysokości 550 mln BGN (około 278 mln EUR) wypłacane w sześciu transzach w okresie 2011-2016. Główne przewidziane środki restrukturyzacyjne obejmują spłatę części długów spółki, redukcję kosztów, sprzedaż lub złomowanie części taboru oraz znaczną redukcję liczby pracowników. Po wprowadzeniu środków restrukturyzacyjnych BDZ powinna zacząć przynosić zyski od 2012 r.
Władze bułgarskie stoją na stanowisku, że udzielona pomoc na restrukturyzację jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. W celu spełnienia wymogów tych wytycznych proponują podjęcie środków kompensujących w postaci prywatyzacji spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym. Wkład własny grupy BDZ w koszty restrukturyzacji byłby pokryty z zysków ze sprzedaży spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, sprzedaży aktywów oraz z funduszy pozyskanych z Banku Światowego. Władze bułgarskie uważają też, że oszczędności z funduszy na personel mogłyby zostać zaliczone do wkładu własnego.
Ponadto władze bułgarskie utrzymują, że przynajmniej część pomocy jest zgodna z rynkiem wewnętrznym zgodnie z przepisami sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na anulowanie długów spółki kolejowej, które zostały zaciągnięte przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego.
III. OCENA ŚRODKA
Komisja uważa, że omawiany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja dokonała zatem wstępnej oceny zgodności środków z rynkiem wewnętrznym na mocy odpowiednich zasad dotyczących pomocy państwa.
Po pierwsze, jeśli chodzi o prawdopodobną zgodność tych środków z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, na tym etapie wydaje się mało prawdopodobne, że zgłoszone środki spełniają wszystkie wymogi tych wytycznych. W szczególności, w zgłoszonym planie restrukturyzacji brakuje w tej chwili pewnych elementów, które pozwoliłyby na ocenę przyszłej rentowności grupy BDZ (na przykład właściwie przeprowadzonej analizy wrażliwości). Ponadto kwestią sporną jest, czy planowana prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, która, według władz bułgarskich, stanowiłaby główny element wkładu własnego, jest "rzeczywista i faktyczna" w znaczeniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, jako że władze bułgarskie nie przedstawiły ani niezależnej oceny, ani jasnego harmonogramu. Władze bułgarskie nie przedstawiły wreszcie dowodów na to, że prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym wystarczy do kompensacji potencjalnie zniekształcającego wpływu pomocy restrukturyzacyjnej, który mógłby powstać w wyniku tej operacji.
Po drugie, należy rozważyć, czy pomoc jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle przepisów sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na uznanie anulowania długów spółki kolejowej zaciągniętych przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego za pomoc państwa zgodną z przepisami unijnymi, jeżeli zostaną spełnione pewne warunki. Na tym etapie Komisja nie może stwierdzić, czy zgłoszona pomoc państwa spełnia wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego. Władze bułgarskie nie stwierdziły do tej pory jasno, które długi miałyby zostać anulowane na podstawie tych przepisów, nie wyjaśniły też, dlaczego uważają, że spełnione zostały wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego.
IV. PODSUMOWANIE
W świetle powyższych ustaleń Komisja zdecydowała się wszcząć w odniesieniu do opisanych środków formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE.
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.10.9 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Bułgaria - Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 12/01/2012 |
Data ogłoszenia: | 12/01/2012 |