(2012/C 113/06)
(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW | |
- Wyraża zadowolenie z faktu, że wniosek Komisji Europejskiej wpisuje się w logikę przepisów rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 i przyczynia do poprawy tworzenia i funkcjonowania europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT). | |
- Proponuje, aby kryteria zatwierdzania konwencji lub odrzucania wniosku o utworzenie EUWT zostały jasno przedstawione. | |
- Proponuje dodanie do zadań Komitetu Regionów, który odpowiada za prowadzenie rejestru EUWT i moderowanie platformy EUWT, dbania o publikowanie informacji dotyczących nowych EUWT w Dzienniku Urzędowym UE w oparciu o formularz EUWT. | |
- Zwraca uwagę Komisji Europejskiej na fakt, że bardzo trudne, a wręcz niemożliwe jest sporządzenie ex ante, w konwencji, pełnego wykazu unijnych, krajowych i regionalnych przepisów, które będą mieć zastosowanie do działalności EUWT. | |
- Proponuje, by utworzone już EUWT mogły korzystać z przepisów nowego rozporządzenia, które są korzystniejsze od przepisów obowiązującego obecnie rozporządzenia 1082/2006 w sprawie EUWT. | |
- Nalega, by rozszerzyć kategorie przedsiębiorstw mogących uczestniczyć w EUWT o przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. | |
Sprawozdawca | Michel DELEBARRE (FR/PSE), Mer Dunkierki |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania |
COM(2011) 610 final - 2011/0272 (COD) |
Podsumowanie sytuacji europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej
Analiza wniosku dotyczącego rozporządzenia
Poprawka 1
Art. 1 ust. 3 Dodać literę f)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
f) przedsiębiorstwa upoważnione do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym i finansowane z rekompensat z tytułu usług świadczonych w interesie ogólnym zgodnie z kryteriami określonymi we wniosku dotyczącym decyzji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym(1); | |
(1) COM(2011) 146 final |
Uzasadnienie
Zob. pkt 24 niniejszej opinii.
Poprawka 2
Art. 1 ust. 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. W skład EUWT mogą wchodzić członkowie z terytorium tylko jednego państwa członkowskiego oraz z jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, jeżeli to państwo członkowskie uzna takie EUWT jest za zgodne z zakresem: |
2. W skład EUWT mogą wchodzić członkowie z terytorium tylko jednego państwa członkowskiego oraz z jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, jeżeli przedmiot i zadania określone w przekazanym państwu członkowskiemu projekcie konwencji wchodzą w zakres to państwo członkowskie uzna takie EUWT jest za zgodne z zakresem: a) swej współpracy terytorialnej państwa członkowskiego z państwem trzecim lub terytorium zamorskim lub b) programu europejskiej współpracy terytorialnej z państwem trzecim lub terytorium zamorskim lub c) stosunków dwustronnych państwa członkowskiego z państwem trzecim lub terytorium zamorskim. |
Uzasadnienie
Kryteria udzielania lub odmawiania zgody na utworzenie EUWT, którego członkowie pochodzą z jednego państwa członkowskiego i jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, muszą być obiektywne i odpowiadać jednej z trzech sytuacji określonych w poprawce. Nie można pozostawić tworzenia tego typu EUWT do wyłącznej decyzji poszczególnych państw członkowskich.
Poprawka 3
Art. 1 ust. 5 lit. a
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
3. Po powiadomieniu przez przyszłego członka zgodnie z ust. 2 dane państwo członkowskie zatwierdza konwencję, z uwzględnieniem swojej struktury określonej konstytucją, i wyraża zgodę na uczestnictwo przyszłego członka w EUWT, chyba że uzna ono, że takie uczestnictwo nie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, innymi unijnymi przepisami dotyczącymi działalności EUWT lub z przepisami krajowymi dotyczącymi kompetencji przyszłego członka lub że uczestnictwo to nie jest uzasadnione ze względu na interes publiczny lub porządek publiczny tego państwa członkowskiego. W takim przypadku państwo członkowskie uzasadnia powody nieudzielenia zgody lub proponuje niezbędne zmiany do konwencji, aby umożliwić uczestnictwo przyszłego państwa członkowskiego. |
3. Po powiadomieniu przez przyszłego członka zgodnie z ust. 2 właściwy organ wyznaczony przez dane państwo członkowskie zatwierdza konwencję, z uwzględnieniem swojej struktury określonej konstytucją, i wyraża zgodę na uczestnictwo przyszłego członka w EUWT, chyba że uzna ono, w jednym z poniższych przypadków, że takie uczestnictwo: a) nie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, innymi unijnymi przepisami dotyczącymi działalności EUWT lub b) nie jest zgodne z przepisami krajowymi dotyczącymi kompetencji przyszłego członka, w poszanowaniu przepisów art. 7 ust. 2, lub c) że uczestnictwo to nie jest uzasadnione ze względu na interes publiczny lub porządek publiczny tego państwa członkowskiego. W takim przypadku właściwy organ wyznaczony przez dane państwo członkowskie uzasadnia powody nieudzielenia zgody lub proponuje niezbędne zmiany do konwencji, aby umożliwić uczestnictwo przyszłego państwa członkowskiego. |
Uzasadnienie
Powiadomienie przesyłane jest jednemu z 79 właściwych organów w UE, wyznaczonych przez 27 państw członkowskich, które to organy powinny figurować w rozporządzeniu.
We wniosku dotyczącym rozporządzenia zakres kompetencji jednego członka z każdego państwa członkowskiego wystarczy do uzasadnienia przystąpienia wszystkich członków z tego samego państwa członkowskiego (art. 7 ust. 2). Należy zharmonizować przepisy art. 4 ust. 3 dotyczące kontroli zgodności kompetencji członków z działalnością EUWT z przepisami art. 7 ust. 2.
Warunek, że uczestnictwo musi być uzasadnione interesem publicznym jest redundantny w stosunku do analizy zgodności udziału członka z przepisami rozporządzenia, jako że w art. 1 ust. 2 rozporządzenia określono zakres działalności EUWT.
Poprawka 4
Art. 1 ust. 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Artykuł 5 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 5 Uzyskanie osobowości prawnej oraz publikacja w Dzienniku Urzędowym 1. Konwencja, statut i wszelkie ich późniejsze zmiany podlegają rejestracji lub publikacji zgodnie z właściwym prawem krajowym w państwie członkowskim, w którym znajduje się siedziba statutowa danego EUWT. EUWT uzyskuje osobowość prawną w dniu rejestracji lub publikacji, zależnie od tego, która z nich nastąpi wcześniej. Członkowie informują państwa członkowskie, których to dotyczy, Komisję i Komitet Regionów o rejestracji lub publikacji konwencji. 2. EUWT zapewnia przesłanie do Komisji, w terminie dziesięciu dni roboczych od rejestracji lub publikacji konwencji, wniosku zgodnego ze wzorem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Komisja przekazuje ten wniosek do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w celu opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C, ogłoszenia o utworzeniu EUWT zawierającego szczegółowe informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia." |
Artykuł 5 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 5 Uzyskanie osobowości prawnej oraz publikacja w Dzienniku Urzędowym 1. Konwencja, statut i wszelkie ich późniejsze zmiany podlegają rejestracji lub publikacji zgodnie z właściwym prawem krajowym w państwie członkowskim, w którym znajduje się siedziba statutowa danego EUWT, a następnie publikacji w pozostałych państwach członkowskich członków EUWT. EUWT uzyskuje osobowość prawną w dniu rejestracji lub publikacji w państwie członkowskim, w którym znajduje się jego siedziba statutowa, zależnie od tego, która z nich nastąpi wcześniej. Członkowie informują państwa członkowskie, których to dotyczy, Komisję i Komitet Regionów o rejestracji lub publikacji konwencji. 2. EUWT zapewnia przesłanie do Komisji Komitetu Regionów, w terminie dziesięciu dni roboczych od rejestracji lub publikacji konwencji, wniosku zgodnego ze wzorem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Komisja Komitet Regionów przekazuje ten wniosek do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w celu opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C, ogłoszenia o utworzeniu EUWT zawierającego szczegółowe informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia." |
Uzasadnienie
Komitet Regionów odpowiada za prowadzenie rejestru EUWT i moderowanie platformy EUWT. Jego zadaniem jest zadbanie o publikację konwencji w serii C, jako że EUWT nie mogą samodzielnie występować o tę publikację.
Współpraca i wymiana informacji między Komitetem Regionów i Komisją Europejską powinna wpisywać się w ramy umowy o współpracy zawartej między tymi instytucjami.
Ponadto publikacja konwencji i statutów tylko w państwie członkowskim, w którym EUWT ma swoją siedzibę statutową, byłaby dyskryminująca i sprzeczna z wymogiem przejrzystości oraz prawem obywateli do informacji.
Poprawka 5
Art. 1 ust. 8 lit. b)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
b) w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu: "Zgromadzenie EUWT, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), może jednak określić zasady i warunki korzystania z danego elementu infrastruktury zarządzanego przez EUWT, w tym także opłaty wnoszone przez użytkowników." |
b) w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu: "Zgromadzenie EUWT, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), może jednak określić zasady i warunki korzystania z danego elementu infrastruktury zarządzanego przez EUWT lub z usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, w tym także opłaty wnoszone przez użytkowników." |
Uzasadnienie
Należy umożliwić EUWT określanie stawek i opłat za te usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, które są organizowane z pominięciem zarządzania odpowiednią infrastrukturą.
Poprawka 6
Art. 1 ust. 8 Dodać lit. c)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
c) w ust. 5 dodaje się akapit w brzmieniu: Każde EUWT może podpisać konwencję z innym EUWT lub każdym podmiotem mogącym stać się członkiem EUWT w celu realizacji projektu europejskiej współpracy terytorialnej mieszczącego się we wspólnym zakresie zadań odnośnych EUWT lub stronsygnatariuszy. Konwencja zawiera co najmniej cele współpracy, podział zadań między sygnatariuszy, czas trwania i szacunkową wysokość zaangażowania finansowego sygnatariuszy, jak również prawo mające zastosowanie do konwencji. |
Uzasadnienie
Wszystkie EUWT muszą mieć możliwość korzystania z europejskiej podstawy prawnej w celu nawiązywania partnerstw z innymi EUWT lub osobami prawnymi w celu realizacji wspólnych projektów współpracy.
Poprawka 7
Art. 1 ust. 9 lit. h)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
h) przepisy szczególne prawa unijnego lub krajowego właściwe dla jego działalności; tymi przepisami krajowymi może być prawo państwa członkowskiego, w którym organy statutowe wykonują swoje uprawnienia lub w którym EUWT prowadzi swoją działalność; | h) przepisy szczególne prawa unijnego lub krajowego właściwe dla jego działalności; tymi przepisami krajowymi może być prawo państwa członkowskiego, w którym organy statutowe wykonują swoje uprawnienia lub w którym EUWT prowadzi swoją działalność; |
Uzasadnienie
Niemal niemożliwe jest sporządzenie ex ante pełnego wykazu unijnych, krajowych i regionalnych przepisów, które EUWT powinno stosować podczas realizacji swoich zadań i na całym obszarze, na którym działa.
Poprawka 8
Art. 1 ust. 12 lit. b) (2a)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2a. Jeżeli odpowiedzialność przynajmniej jednego członka EUWT jest ograniczona lub wyłączona na mocy prawa krajowego, któremu podlega, pozostali członkowie mogą także ograniczyć swoją odpowiedzialność w konwencji. Nazwa EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością. Wymóg podania do publicznej wiadomości konwencji, statutu oraz sprawozdania finansowego EUWT, którego członkowie mają ograniczoną odpowiedzialność, jest co najmniej równy wymogowi obowiązującemu inne podmioty prawne, których członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność i które podlegają prawu państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa tego EUWT. W przypadku EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, państwa członkowskie mogą wymagać zawarcia przez EUWT odpowiedniej umowy ubezpieczenia obejmującego rodzaje ryzyka charakterystyczne dla działalności EUWT." |
2a. Jeżeli odpowiedzialność przynajmniej jednego członka EUWT jest ograniczona lub wyłączona na mocy prawa krajowego, któremu podlega, pozostali członkowie mogą także ograniczyć swoją odpowiedzialność w konwencji. Nazwa Zaproszenia do składania ofert i umowy sporządzane przez EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, muszą zawierać informację, że EUWT ma zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiedzialność" lub że jego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, a także muszą zawierać informacje o ewentualnej umowie ubezpieczenia zawartej przez EUWT. Wymóg podania do publicznej wiadomości konwencji, statutu oraz sprawozdania finansowego EUWT, którego członkowie mają ograniczoną odpowiedzialność, jest co najmniej równy wymogowi obowiązującemu inne podmioty prawne, których członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność i które podlegają prawu państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa tego EUWT. W przypadku EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, państwa członkowskie mogą wymagać zawarcia przez EUWT odpowiedniej umowy ubezpieczenia obejmującego rodzaje ryzyka charakterystyczne dla działalności EUWT." |
Uzasadnienie
Jedynie w interesie potencjalnych wierzycieli EUWT leży uprzednia znajomość zakresu zaangażowania finansowego członków EUWT. Dlatego też termin "z ograniczoną odpowiedzialnością" dodany w nazwie EUWT nie oddaje zakresu zaangażowania finansowego członków i mechanizmów ubezpieczeniowych, z których ewentualnie korzysta EUWT.
Poprawka 9
Art. 1 Dodać nowy ustęp po ust. 14
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja Europejska uprawnia platformę EUWT pod kierownictwem Komitetu Regionów do monitorowania działań utworzonych lub powstających EUWT, organizowania wymiany sprawdzonych rozwiązań, wskazywania wspólnych wyzwań i proponowania lepszego włączenia EUWT do poszczególnych obszarów polityki sektorowej UE. |
Uzasadnienie
Proponuje się dodanie nowego artykułu do rozporządzenia w sprawie EUWT nr 1082/2006 (będzie to artykuł 17 tego rozporządzenia), co jest zgodne z poprawką zaproponowaną do punktu 19.
Poprawka 10
Art. 2 Dodać nowy ustęp po ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
2. Kiedy EUWT utworzone przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zmieniają swoje konwencje i/lub statuty, mogą wybrać przepisy niniejszego rozporządzenia umieszczając zapis w tej sprawie w sprawozdaniu z debaty organu właściwego do zmiany konwencji i statusu EUWT. |
Uzasadnienie
Utworzone już EUWT powinny móc skorzystać z przepisów omawianego rozporządzenia, korzystniejszych niż przepisy rozporządzenia (WE) nr 1082/2006.
Poprawka 11
ZAŁĄCZNIK
Zaproponowane zmiany są zaznaczone i podkreślone w tekście zaproponowanym przez Komisję Europejską.
Poprawka
ZAŁĄCZNIK
Wzór informacji, które należy przekazać zgodnie z art. 5 ust. 2
UTWORZENIE EUROPEJSKIEGO UGRUPOWANIA WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ (EUWT)
Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r.
(Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 219)
Nazwa EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością" (art. 12 ust. 2)
Gwiazdka * oznacza pola obowiązkowe.
Bruksela, 15 lutego 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) CdR 308/2007 fin i CdR 100/2010 fin.
(2) 127. posiedzenie Prezydium Komitetu Regionów, 26 stycznia 2011 r., punkt 6, sygn. CdR 397/2010.
(3) C(2011) 9380 final, przyjęta 20 grudnia 2011 r..
(4) Ten artykuł dotyczy pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej niektórym przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.113.22 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Przegląd rozporządzenia EUWT". |
Data aktu: | 15/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2012 |