(2012/C 170/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2012 r.)
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2011
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1. WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 1 2 2 rozporządzenia finansowego i art. 1 8 5 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za 2011 r., "zawiera między innymi współczynnik wykorzystania środków w roku budżetowym oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz wydarzeń, które miały istotny wpływ na działalność w trakcie roku budżetowego".
W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2011 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2011 r.
Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2011, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej. Należy podkreślić, że 2011 r. był przede wszystkim rokiem cechującym się intensywną działalnością sądowniczą. Wobec 1 569 nowych spraw i 1 518 spraw zakończonych liczba sporów wniesionych do trzech sądów Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i rozstrzygniętych przez nie znacząco wzrosła. Taki rozwój świadczy o zaufaniu sądów krajowych i podmiotów prawa pokładanym w sądach Unii. Jednak taki wzrost liczby spraw wymaga pewnej czujności zarówno ze strony Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak i organów prawodawczych Unii, po to by nie narażać skuteczności systemu sądowego Unii i w dalszym ciągu służyć w optymalny sposób interesom obywateli europejskich. W tym duchu Trybunał Sprawiedliwości zaproponował w ubiegłym roku szereg zmian w swym statucie oraz całkowite przekształcenie swego regulaminu postępowania w trosce, po pierwsze, o polepszenie swej własnej skuteczności i wydajności oraz skuteczności i wydajności Sądu, a po drugie, w celu unowocześnienia trybu postępowania przed nim.
Rok 2011 cechowała również realizacja ważnych projektów informatycznych i z dziedziny nieruchomości, dzięki którym Trybunał dysponuje nowoczesną i trwałą strukturą w celu rozwijania swej działalności sądowniczej.
W zakresie informatyki ukończone zostały trzy przedsięwzięcia o dużej skali, których głównym celem jest przybliżenie Trybunału obywatelom. Uruchomienie systemu e-Curia (pozwalającego na składanie i doręczanie pism procesowych drogą elektroniczną), uruchomienie nowej, bardziej wydajnej wyszukiwarki orzecznictwa oraz umieszczenie on-line katalogu biblioteki Trybunału przyczyniają się do zapewnienia większej dostępności i przejrzystości w odniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości.
W zakresie nieruchomości, prace remontowe w starych budynkach Erasmus, Thomas More i w budynku C przyłączonym do Pałacu weszły w bardzo aktywny etap, przez co możliwe będzie zajęcie wyremontowanych budynków we wrześniu 2013 r. wraz ze wznowieniem działalności po wakacjach sądowych, a w szczególności oddanie do dyspozycji pięciu nowych sal rozpraw. Ponadto projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i zatwierdzony przez nie w lipcu 2011 r. W perspektywie 2017 r. umożliwi on zebranie ogółu pracowników Trybunału (obecnie rozproszonych w wielu wynajmowanych budynkach) w tej samej siedzibie i zwiększenie w ten sposób skuteczności służb.
2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2011 r.
2.1. Dochody
Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 wynosiły 43.514.000 EUR.
Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2011 wynoszą 44.562.294 EUR i są wyższe o 2,41 % od prognozowanych.
Tabela 1
Prognozowane dochody i ustalone należności
(w EUR) | |||
Tytuł | Prognozowane dochody w 2011 r. | Należności ustalone w 2011 r. | % Całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii | 43 374 000,00 | 43 125 246,94 | 96,78 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 130 000,00 | 1 437 047,32 | 3,22 |
9 - Dochody różne | 10 000,00 | 0,00 | - |
Ogółem | 43 514 000,00 | 44 562 294,26 | 100,00 |
% | 100,00 % | 102,41 % |
Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (96,78 %), podczas gdy dochody w tytule 5 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń oraz ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne, sprzedaży publikacji, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią zaledwie 3,22 % całości.
Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).
Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2011 r. (71,04 %).
Tabela 2
Dochody z należności przeniesionych
(w EUR) | |||
Tytuł | Przeniesienie z 2010 r. na 2011 r. | Dochody z należności przeniesionych | % Całości |
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii | 4 365,76 | 4 365,76 | 28,96 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 11 965,00 | 10 709,34 | 71,04 |
9 - Dochody różne | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 16 330,76 | 15 075,10 | 100,00 |
% | 100,00 % | 92,31 % |
2.2. Wydatki
2.2.1. Środki na rok budżetowy
Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 wynosiły 341.229.998 EUR.
Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2011 osiągnęło kwotę 335.904.453 EUR, odzwierciedlającą stopień wykorzystania ostatecznych środków, który pozostaje, tak jak w 2010 r., bardzo wysoki (ponad 98 %).
Należy zauważyć również, że wzorem lat poprzednich prawie trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki tytułu 1).
Tabela 3
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł | Środki budżetowe na 2011 r. | Zobowiązania budżetowe w 2011 r. | % Całości |
1 - Osoby związane z instytucją | 252 076 510,00 | 247 499 120,05 | 73,68 |
2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 89 113 488,00 | 88 371 913,70 | 26,31 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 40 000,00 | 33 419,55 | 0,01 |
1 0 - Inne wydatki | 0 | 0 | - |
Ogółem | 341 229 998,00 | 335 904 453,30 | 100 |
% | 100 % | 98,44 % |
Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2011 (porównanie względem roku 2010, stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).
2.2.2. Środki przeniesione
Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2010 na rok budżetowy 2011, które ogółem wyniosły 16.848.952 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane (w ponad 88 % wobec nieco mniej niż 85 % w 2010 r.).
Tabela 4
Wykorzystanie środków przeniesionych
(w EUR) | |||
Tytuł | Przeniesienie środków z 2010 r. na 2011 r. | Płatności ze środków przeniesionych | Anulowane środki |
1 - Osoby związane z instytucją | 4 607 869,78 | 3 460 692,75 | 1 147 177,03 |
2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 12 230 388,66 | 11 415 650,71 | 814 737,95 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 10 694,10 | 5 163,23 | 5 530,87 |
1 0 - Inne wydatki | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 16 848 952,54 | 14 881 506,69 | 1 967 445,85 |
% | 100 % | 88,32 % | 11,68 % |
Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2010 na rok budżetowy 2011.
2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel
Z zgodnie z art. 1 8 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie konkretnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.
Tabela 5 wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.
Tabela 5
Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel
(w EUR) | ||||
Tytuł |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2010 r. na 2011 r. (1) |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2011 r. (2) |
Płatności w 2011 (3) |
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2011 r. na 2012 r (4) = (1) + (2) - (3) |
1 - Osoby związane z instytucją | 134 408,38 | 80 682,95 | 155 355,88 | 59 735,45 |
2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 1 329 216,15 | 1 234 161,85 | 1 451 229,94 | 1 112 148,06 |
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań | 2 000,00 | 10 212,66 | 0,00 | 12 212,66 |
1 0 - Inne wydatki | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Ogółem | 1 465 624,53 | 1 325 057,46 | 1 606 585,82 | 1 184 096,17 |
Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2011 wynoszą 1.325.057 EUR, przy czym prawie 78 % tej kwoty pochodzi z następujących źródeł:
- zwrotu wydatków związanych z budynkami z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (749.340 EUR),
- zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (177.602 EUR),
- sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzeczeń (106.336 EUR).
Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.
2.2.4. Przesunięcia środków
W roku budżetowym 2011 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 2 2 i 2 4 rozporządzenia finansowego 19 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 10.911.431 EUR.
Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 4 rozporządzenia finansowego 7 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 8.907.488 EUR i odpowiadają większej części (82 %) łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym. Jak wyjaśniono poniżej w rozdziale 3, nieco ponad 7 mln EUR dotyczy przesunięć środków zrealizowanych w końcowej części roku w celu mobilizacji pewnych nadwyżek środków w ramach tytułów 1 i 2 budżetu, po to by dokonać wcześniejszych spłat w ramach pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości zgodnie z przepisami umów leasingowych podpisanych z władzami luksemburskimi. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, takie wcześniejsze spłaty przyczyniają się do zmniejszenia wielkości przyszłych ciężarów finansowych oraz opłat leasingowych omawianych projektów. Ponadto środki na usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń zostały powiększone o 1,6 mln EUR w celu sprostania dużemu obciążeniu pracą wynikającemu ze wzrostu działalności sądowniczej instytucji.
Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego, dokonano 12 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 2.003.943 EUR.
Załącznik VI przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz linii budżetowych, z których one pochodzą oraz do których ich dokonano.
3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2011 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1. Tytuł 1 - Osoby związane z instytucją
Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2011 wynoszą 252.076.510 EUR (wzrost o jedynie 1,59 % w stosunku do 2010 r., jak wskazano w załączniku III) i stanowią nieco poniżej 74 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 247.499.120 EUR, co odpowiada wciąż bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania (ponad 98 %, podobnie jak w 2010 r.).
Tabela 6
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł 1 | Środki w roku budżetowym 2011 | Zobowiązania w roku budżetowym 2011 | % Całości |
1 0 - Członkowie instytucji | 31 167 153,00 | 30 434 394,04 | 97,65 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 197 660 794,00 | 194 472 834,66 | 98,39 |
1 4 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne | 18 415 063,00 | 17 997 804,74 | 97,73 |
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją | 4 833 500,00 | 4 594 086,61 | 95,05 |
Ogółem | 252 076 510,00 | 247 499 120,05 | 98,18 |
3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 31.167.153 EUR zostały zaangażowane w wysokości 30.434.394 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,64 % (wobec 93,53 % w 2010 r.).
Pierwsza część zmian w wykorzystaniu środków w ramach tego rozdziału wiąże się przede wszystkim z wynagrodzeniami członków i (niemożliwymi do uniknięcia) różnicami pomiędzy współczynnikiem wyrównania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu (+ 0,1 % na dzień 1 stycznia 2011 r. wobec prognozowanych + 0,4 %). Rada odmówiła zresztą przyjęcia propozycji Komisji mającej na celu podniesienie wynagrodzeń o + 1,7 % od dnia 1 lipca 2011 r. (odpowiednie środki rezerwowe obliczono początkowo w oparciu o prognozę wyrównania w wysokości 1,3 %).
Druga część zmian w wykorzystaniu środków wiąże się z następującym co trzy lata odnowieniem mandatów członków trzech sądów i z nieprzewidywalnymi zdarzeniami mającymi inne przyczyny (odejście ze stanowiska, śmierć), które powodują pewne wydatki szczególne wymagane przez regulamin (świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków, dodatki przejściowe, renty i emerytury itd.). Różnice takie są z natury nie do uniknięcia, gdyż proces przygotowywania budżetu wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków i nieprzewidywalnych zdarzeń były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.
Należy jednak zauważyć, że w roku budżetowym 2011 te nieuchronnie przypadkowe czynniki w mniejszym stopniu zaciążyły na zmianach w stanie środków (jako że zwłaszcza poczynione na początku 2010 r. przewidywania dotyczące odnowień mandatów w 2011 r. w ramach Sądu do spraw Służby Publicznej w pełni potwierdziły się we wrześniu 2011 r.), co tłumaczy lepsze wykorzystanie środków (niepełne wykorzystanie jedynie 0,7 mln EUR w 2011 r. wobec nieco ponad 2 mln EUR w 2010 r.)
Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, kwota 0,2 mln EUR została przeniesiona na koniec roku z rozdziału 1 0 do pozycji opłata leasingowa w rozdziale 2 0.
3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 197.660.794 EUR zostały zaangażowane w wysokości 194.472.834 EUR, co odpowiada wciąż bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania (ponad 98 %, podobnie jak w 2010 r.).
Rozdział 1 2 obejmuje największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (niemalże 60 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc stosunkowo ograniczona, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze jednoznacznie szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, rytm rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.). Tytułem przykładu i jak wspomniano już w pkt 3.1.1 powyżej, niemała część (blisko 2 mln EUR) zmian w środkach ma wytłumaczenie w (niemożliwych do uniknięcia) różnicach pomiędzy współczynnikiem wyrównania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada, a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu.
Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest związana z przywołanymi powyżej różnymi czynnikami prognozowania, a nie z pogorszeniem współczynnika obsadzenia stanowisk, który w Trybunale Sprawiedliwości pozostaje bardzo wysoki. Współczynnik wolnych stanowisk pozostaje bowiem średnio dużo niższy niż 3 %, co stanowi procent odzwierciedlający zwyczajową rotację personelu. Wspomniane dobre rezultaty są wynikiem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej wszystkich służb Trybunału, pozwalającej zredukować do minimum liczbę wolnych etatów, pomimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz istotnych trudności w zakresie rekrutacji personelu w Luksemburgu, wynikających z wysokich kosztów utrzymania w tym miejscu. Niewielki współczynnik nieobsadzenia etatów stanowi również bardzo dobry wskaźnik obciążenia pracą służb Trybunału, gdyż wzrost działalności sądowniczej wymaga optymalnego wykorzystania przyznanych mu zasobów ludzkich(1).
Ogólnie rzecz ujmując, Trybunał wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 do dalszego udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń i do osiągnięcia jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków.
Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, obydwa organy władzy budżetowej zezwoliły w ostatniej części roku na mobilizację znacznej części nadwyżki stwierdzonej w rozdziale 1 2 w celu zwiększenia, po pierwsze, środków w ramach rozdziału 2 0, po to by dokonać wcześniejszych spłat na poczet pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości (4,3 mln EUR) i, po drugie, środków na usługi zewnętrzne w dziedzinie tłumaczeń w ramach rozdziału 1 4 (1,6 mln EUR), po to by zwiększyć możliwości zlecania na zewnątrz w kontekście bardzo wzmożonej działalności sądowniczej.
3.1.3. Rozdział 1 4 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne
Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 18.415.063 EUR zostały zaangażowane w wysokości 17.997.804 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu tak jak w 2010 r. około 98 %.
Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. Chodzi tu w przypadku jednej czwartej środków o pozycję 1 4 0 0 - "Pozostali pracownicy"(w której współczynnik wykorzystania jest bliski 99 %), a w przypadku niemalże trzech czwartych o pozycję 1 4 0 6 - "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (w ramach której współczynnik wykorzystania wynosi 97,5 %) przeznaczoną na opłacenie usług zewnętrznych tłumaczy i tłumaczy konferencyjnych.
Jak już wspomniano, duże zmiany w działalności sądowniczej obciążają szczególnie służbę tłumaczeń(2), która była zmuszona, pomimo zwiększenia etatów obsadzonych w omawianym 2011 r., do zlecania na zewnątrz możliwie największej części swej działalności, po to by uniknąć uchybienia terminom rozpatrywania spraw i publikacji orzecznictwa we wszystkich językach Unii. Sytuacja ta wymagała znacznego zwiększenia środków (o 2,5 mln EUR więcej w stosunku do początkowo przyznanych 7 mln). Zwiększenie to było możliwe po pierwsze dzięki przesunięciu środków z rozdziału 1 2 (1,6 mln EUR), na które zezwoliła władza budżetowa, i po drugie dzięki różnym przesunięciom środków (ogółem 0,9 mln EUR) w ramach artykułu 1 4 0 "Pozostali pracownicy i osoby zewnętrzne", o których zadecydował sekretarz Trybunału zgodnie ze swymi kompetencjami, dokonując podyktowanego tą pilną potrzebą wyboru między środkami.
Niemniej jednak należy równocześnie podkreślić, że sądy przyjęły nowe środki mające na celu zmniejszenie napływu stron do tłumaczenia. Jakkolwiek efekty tych środków mogą być odczuwalne jedynie w długim terminie, to całkowity wzrost obciążenia pracą mógł zostać ograniczony do 7,7 % w 2011 r., co paradoksalnie okazuje się raczej uspokajające w świetle niepokojących tendencji zaobserwowanych na początku roku i stałego wzrostu w 2010 r. (+ 12,6 %).
3.1.4. Rozdział 1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 4.833.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 4.594.086 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania nieco przewyższającemu 95 % (wobec 97 % w 2010 r.).
Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają prawie 80 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł 94 % (wobec 97 % w 2010 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 - "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania osiągnął -podobnie jak w 2010 r. - 100 %.
Jeżeli chodzi o szkolenie zawodowe, wprowadzenie w życie strategicznych ram szkolenia doprowadziło do ustalenia wymogów kompetencyjnych dla pewnych rodzajów stanowisk w celu określenia bardziej ukierunkowanych planów szkolenia w okresie 3 lat. Badania te oraz niezbędne pilotażowe etapy szkolenia tłumaczą mniejsze wykorzystanie środków w 2011 r.
3.2. Tytuł 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
Jak wskazuje tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2011 wynoszą 89.113.488 EUR, co stanowi nieco więcej niż jedną czwartą całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 88.371.913 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu ponad 99 %, podobnie jak w 2010 r.
Tabela w załączniku III wskazuje również, że ostateczne środki zaangażowane w 2011 r. (88,37 mln EUR) wzrosły o ponad 10 % w stosunku do środków w 2010 r. (80,15 mln EUR) ze względu na zrealizowane lub będące w toku realizacji ważne projekty z dziedziny nieruchomości i informatyki, które zostały już pokrótce wspomniane we wstępie i które zostaną przedstawione bardziej szczegółowo w dalszych punktach.
Tabela 7
Wykorzystanie środków w roku budżetowym
(w EUR) | |||
Tytuł 2 | Środki w roku budżetowym 2011 | Zobowiązania w roku budżetowym 2011 | % wykorzystania |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 66 383 488,00 | 66 097 229,28 | 99,57 |
2 1 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie: nabycie, najem i utrzymanie | 16 835 000,00 | 16 623 718,33 | 98,74 |
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne | 2 103 000,00 | 2 018 251,43 | 95,97 |
2 5 - Zebrania i konferencje | 792 000,00 | 662 954,53 | 83,71 |
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie | 3 000 000,00 | 2 969 760,13 | 98,99 |
Ogółem | 89 113 488,00 | 88 371 913,70 | 99,17 |
3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 66.383.488 EUR zostały zaangażowane w wysokości 66.097.229 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,57 % (wobec 99,55 % w 2010 r.).
Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.
Bardziej ogólnie, polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:
- po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,
- po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (nr 2/2007), w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.
Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.
Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 79 % (52.328.488 EUR) i 21 % (14.055.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.
Środki w ramach artykułu 2 0 0 - "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na najem z opcją wykupu.
Wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły niemalże 11,6 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu czterech budynków (Allegro, Geos, budynku T i budynku T bis), których zajmowanie jest w dalszym ciągu konieczne. Budynki Allegro i Geos zostaną opuszczone pod koniec 2013 r., gdy dostępne staną się stare budynki Erasmus, Thomas More i budynek C przyłączony do Pałacu, będące obecnie w pełni prac remontowych(3). Natomiast budynki T i T bis będą musiały zostać zachowane do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (który został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i przez nie zatwierdzony w lipcu 2011 r.) w perspektywie 2017 r.
Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły prawie 38,8 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy i nabycia różnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r.). Jak już wspomniano powyżej, pewne nadwyżki środków uwolnionych w tytułach 1 i 2 budżetu mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty uzupełniające (prawie 7,5 mln EUR), które pozwalają, w trosce o należyte zarządzanie finansami i wzorem kroków podejmowanych od 2007 r., na bardzo znaczne ograniczenie przyszłych obciążeń finansowych oraz opłat leasingowych dotyczących projektów nabycia.
Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 13.828.512 EUR (współczynnik wykorzystania 98,4 %) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania budynków, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Zmiany w tych wydatkach w 2011 r. odpowiadają w istocie dwóm tendencjom:
- po latach 2009 i 2010, w trakcie których użytkowanie budynków nowego Pałacu było jeszcze w dużej mierze w okresie "docierania", można stwierdzić, iż podjęte środki (regulacja/kalibracja sprzętu technicznego, racjonalizacja systemów sprzątania/utrzymania oraz nadzoru/ochrony) pozwoliły na istotne oszczędności środków (zwłaszcza w pozycji zużycie energii). Tak oto możliwe było uwolnienie 2 mln EUR, które przyczyniły się do wcześniejszych spłat wskazanych w poprzednim punkcie,
- zauważalny natomiast jest wzrost - chociaż w dużo mniejszym stopniu - tych samych wydatków w bezpośrednim związku z nabierającymi tempa znacznymi pracami remontowymi wspomnianymi wyżej, które wymagają szczególnych środków zwłaszcza w dziedzinie sprzątania/utrzymania oraz nadzoru/ochrony.
3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 16.835.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 16.623.718 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wynoszącemu 98,74 % (wobec 99,36 % w 2010 r.).
Środki z rozdziału 2 1 są w większości (86 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką, zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie, wyposażenie i instalacje techniczne oraz na środki transportu.
Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 - "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak istotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału Sprawiedliwości - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej (w szczególności w kontekście dużego wzrostu liczby wnoszonych spraw), lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.
Jak przypomniano już we wstępie, w 2011 r. ukończonych zostało wiele przedsięwzięć o dużej skali. Chodzi tu w pierwszej kolejności o otwarcie w listopadzie 2011 r. w ramach elektronizacji postępowania sądowego przed Trybunałem Sprawiedliwości portalu e-Curia umożliwiającej elektroniczną wymianę pism procesowych pomiędzy pełnomocnikami stron postępowania i sekretariatami instytucji oraz administrowanie tymi pismami. Jeżeli chodzi o publiczny dostęp do informacji, w dniu 1 grudnia 2011 r. rozpoczęła działalność nowa wyszukiwarka orzecznictwa (InfoCuria - Portal zewnętrzny), która znacznie zwiększa możliwości wyszukiwania orzecznictwa Trybunału od początku jego istnienia. Wreszcie katalog biblioteki Trybunału Sprawiedliwości został umieszczony on-line na stronie Curia i pozwala na dokładniejsze wyszukiwanie w ramach obszernego księgozbioru prawnego będącego w posiadaniu Trybunału. Równolegle do tych ważnych przedsięwzięć kontynuowano inne projekty i ulepszenia różnych aplikacji wewnętrznych w celu podniesienia skuteczności i wydajności służb uczestniczących w procesie sądowniczym.
W celu sprostania znacznym inwestycjom w rozwój oraz bieżącym potrzebom w zakresie nabywania sprzętu, utrzymywania instalacji i opłat telekomunikacyjnych/multimedialnych wykorzystany został pakiet środków budżetowych w wysokości podobnej do wysokości środków w 2010 r. (rzędu nieco ponad 13 mln EUR). Biorąc pod uwagę skalę wyposażenia informatycznego oraz wyspecjalizowanych aplikacji Trybunału, rezultat ten mógł być osiągnięty jedynie, po pierwsze, dzięki zaletom współpracy międzyinstytucjonalnej posuniętej tak daleko, jak to możliwe, a po drugie, większej selektywności przy wyborze nowych przedsięwzięć.
Również wzrost środków na informatykę stwierdzony w stosunku do 2010 r. (1,37 mln EUR tj. + 10 %) ma wytłumaczenie wyłącznie we wdrożeniu pierwszej części trzyletniego planu bezpieczeństwa infrastruktury oprogramowania, który został przedłożony władzy budżetowej i który ma na celu wdrożenie zaleceń niedawnych audytów zewnętrznych w celu zadośćuczynienia wymogom ciągłości niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania w dużym stopniu zinformatyzowanych już sądów. Ten program konsolidacji obejmuje zarówno zabezpieczenie infrastruktury, jak i uproszczenie schematu oprogramowania.
Jeżeli chodzi o pozycje budżetowe w ramach rozdziału 2 1 (umeblowanie, wyposażenie i sprzęt techniczny oraz środki transportu) wydatki pozostały pod ścisłą kontrolą, co pozwoliło zresztą na przesunięcie kwoty 300.000 EUR do rozdziału 2 0, przyczyniając się do wspomnianych już wcześniejszych spłat.
3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.103.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.018.251 EUR, czyli blisko w 96 % (wobec 98 % w 2010 r.).
Jak wskazuje tabela w załączniku III, środki zaangażowane w 2011 r. w ramach tego rozdziału wykazują ogółem spadek o w praktyce 4 % w stosunku do 2010 r. Środki te dotyczą w niemal 77 % dwóch następujących rodzajów wydatków:
- wydatków artykułu 2 3 0 - "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu", które wyniosły 932.432 EUR przy współczynniku wykorzystania równym niemalże 100 %, podobnie jak w 2010 r. Nowy spadek środków zaobserwowany w 2011 r. stanowi potwierdzenie bardzo dużych oszczędności środków, jakich dokonano już w tej pozycji w ostatnich latach z powodu coraz bardziej wzmożonego korzystania z elektronicznej wymiany informacji w ramach instytucji,
- i wydatków artykułu 2 3 6 - "Opłaty pocztowe", które wyniosły 675.000 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %, podobnie jak w 2010 r.). Chociaż środki te jako całość uległy zmniejszeniu w porównaniu z 2010 r., konieczne było zasilenie kwotą 50.000 EUR ze względu na większy niż przewidywany wzrost jednocześnie taryf pocztowych oraz skali korespondencji do wysłania (szczególnie przesyłek poleconych bezpośrednio związanych z dużym wzrostem liczby spraw rozpatrywanych przez Trybunał).
Wreszcie należy przypomnieć, że chociaż środki budżetowe, jakie obejmuje artykuł 2 3 8, są względnie ograniczone (90.000 EUR), to są one przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak i przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg międzyinstytucjonalnej umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej.
3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 792.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 662.954 EUR.
Jakkolwiek pakiet środków jest celowo ograniczony w stosunku do 2010 r., to obserwowalny jest jednak postęp w zakresie ich wykorzystania (z 79 % w 2010 r. do blisko 84 % w 2011 r.), mający wytłumaczenie w nieuchronnie bardziej przypadkowym charakterze wydatków w ramach tego rozdziału, poświęconych w dużej części na wydarzenia protokolarne, oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria oraz wizyty badawcze i informacyjne.
Pod względem działalności protokolarnej rok 2011 odznaczył się licznymi uroczystymi posiedzeniami, w tym zwłaszcza posiedzeniami dotyczącymi członków Trybunału Obrachunkowego, którzy podjęli obowiązki w 2011 r., oraz członków Sądu do spraw Służby Publicznej przy okazji częściowego odnowienia składu tego sądu, do jakiego doszło pod koniec września.
Ponadto seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "Dorocznego forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości", 86 dni seminariów umożliwiło spotkania 1 300 uczestników.
Wreszcie organizacja wizyt badawczych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (niemalże 14 000 odwiedzających w 2011 r.) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.
3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie
Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 3.000.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.969.760 EUR, czyli niemalże w 99 %, podobnie jak w 2010 r.
Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:
- wydatki artykułu 2 7 2 - "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które wyniosły 1.166.483 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %). Należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,
- wydatki artykułu 2 7 4 - "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 1.803.276 EUR (współczynnik wykorzystania ponad 98 %). Wydatki te służą w większości publicznemu udostępnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń trzech sądów. Działalność ta opiera się na ścisłej współpracy z Urzędem Publikacji Unii Europejskiej. Dużo bardziej korzystne warunki uzyskane przez Urząd w zakresie umów dotyczących publikowania Dziennika Urzędowego umożliwiły zresztą uwolnienie 300.000 EUR oszczędności, które zostały wykorzystane w celu zasilenia niektórych linii budżetowych w ramach rozdziałów 2 0 (pozycja opłata leasingowa) i 2 3 (pozycja opłaty pocztowe). W mniejszej części wydatki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Wzrost poziomu tych ostatnich środków (rzędu 8 % w porównaniu z 2010 r.) ma wytłumaczenie w potrzebie aktualizowania tychże materiałów informacyjnych ze względu na wejście w życie Traktatu z Lizbony, który zmienił zakres właściwości instytucji.
3.3. Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań
Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów
Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2011 środki te wyniosły 40.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 33.419,55 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 83,5 % (51,3 % w 2010 r.).
Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.
(1) Jak obrazuje to szybkie obsadzenie 29 nowych etatów przyznanych przez władzę budżetową w 2011 r., a w szczególności 24 etatów przeznaczonych dla Dyrekcji Generalnej Tłumaczeń.
(2) Wzrost liczby stron do tłumaczenia wyniósł + 21 % w pierwszych pięciu miesiącach 2011 r., powiększając zaobserwowany już w 2010 r. wzrost o 12,6 %.
(3) W celu dostosowania ich do różnych norm krajowych, które weszły w życie po ich wybudowaniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.170.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2011. |
Data aktu: | 15/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2012 |