(2012/C 225/03)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Dochodzi do wniosku, że spadkowa tendencja poprawy jakości powietrza jest w znacznej mierze konsekwencją zbyt mało ambitnej polityki UE dotyczącej źródeł zanieczyszczeń oraz niedostatecznej ilości środków krajowych. Na władzach lokalnych i regionalnych spoczywa wiele obciążeń i odpowiedzialności w zakresie rozwiązywania tych problemów. Potrzebne jest wielopoziomowe podejście, w którym każdy poziom (europejski, krajowy, regionalny i lokalny) ponosi swoją odpowiedzialność i wprowadza środki, które mogą i muszą być wprowadzone na odpowiednim poziomie. |
- Polityka UE w zakresie emisji i polityka UE w zakresie imisji muszą być ze sobą powiązane. W tym celu konieczne jest, by w fazie tworzenia polityki przyjąć podobny poziom ambicji i zsynchronizowane ramy czasowe dla polityki UE dotyczącej źródeł zanieczyszczenia i polityki UE w zakresie imisji. |
- Zaleca wzmocnienie polityki UE w zakresie emisji, zwłaszcza poprzez dokonanie wystarczająco ambitnego przeglądu dyrektywy w sprawie krajowych poziomów emisji, aby zmniejszyć stężenie tła, poprzez zaostrzenie norm EURO dla pojazdów w odniesieniu do NO2/NOx oraz pyłu zawieszonego, zaostrzenie wymogów dotyczących emisji z innych ruchomych źródeł, zmniejszenie rozbieżności pomiędzy normami emisji w UE a faktycznym poziomem emisji z pojazdów poruszających się po drogach, zwalczanie emisji powodowanych przez żeglugę i ruch lotniczy oraz emisji amoniaku ze źródeł rolniczych. |
- Zaleca, aby w trakcie przeglądu dyrektyw w sprawie jakości powietrza (2008/50/WE i 2004/107/WE): ograniczono w szczególności liczbę substancji i liczbę wartości dopuszczalnych i docelowych, koncentrując się na najbardziej zanieczyszczających substancjach i na wskaźnikach, które najlepiej oddają aspekty zdrowotne; zbadano, czy stężenie cząstek stałych i WW/sadza są lepszymi wskaźnikami i w jakiej formie można je włączyć do dyrektywy; przeanalizowano możliwość wykorzystywania średniej dopuszczalnej wartości rocznej dla PM10, określanej na podstawie średnich wieloletnich stężeń; rozszerzono możliwość zastosowania w szczególnych warunkach dodatkowych odstępstw dotyczących zmniejszenia poziomów NO2; wprowadzono bardziej szczegółowe zasady dotyczące umiejscowienia stacji pomiarowych w celu zapewnienia porównywalności mierzonych wielkości. |
Sprawozdawca | Cor LAMERS (NL/PPE), burmistrz Houten |
Dokument źródłowy | Pismo wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 19 lipca 2011 r. |
(1) Na potrzeby niniejszej opinii Sieć KR-u Monitorująca Stosowanie Zasady Pomocniczości przeprowadziła konsultację. Sprawozdanie z tej konsultacji opublikowano w grudniu 2011 r.
(2) Komitet zalecał powołanie takich zespołów w dokumencie CdR 164/2010 fin.
(3) Komitet przedstawił już zalecenia w tej sprawie w dokumentach: CdR 164/2010 fin i CdR 140/2011 fin.
(4) Zalecenie to poczyniono także w opinii KR u "Dyrektywa w sprawie hałasu w środowisku: dalsze działania" (CdR 190/2011 rev 2).
(5) Komitet od dawna apeluje o takąż politykę: 190/2011 rev. 2, CdR 140/2011 fin, CdR 101/2011 fin, CdR 164/2010 fin, CdR 159/2008 fin.
(6) To zalecenie Komitet przedstawił już w opinii CdR 101/2011 fin.
(7) Zalecenie to poczyniono także w opinii KR-u "Emisje przemysłowe" (CdR 159/2008 fin).
(8) RIVM, "Dossier Ozon 2011: een overzicht van de huidige stand van kennis over ozon op leefniveau in Nederland", czerwiec 2011 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.225.11 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Przegląd polityki UE dotyczącej jakości powietrza i emisji". |
Data aktu: | 03/05/2012 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2012 |