(2012/C 27/03)
(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2012 r.)
PODSTAWA PRAWNA
Zgodnie z art. 9 ust. 4 Protokołu 2 do Układu Europejskiego(1) Bułgaria przed przystąpieniem do UE skorzystała z możliwości przeprowadzenia restrukturyzacji swojego przemysłu stalowego przy wsparciu publicznym. W tym celu Bułgaria opracowała w 2004 r. krajowy plan restrukturyzacji przemysłu stalowego ("KPRPS") oraz indywidualny biznesplan ("IBP") dla wyłącznego beneficjenta, przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD. Decyzją Rady z dnia 18 października 2004 r. plany uznano za zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego.
Okres restrukturyzacji uzgodniony dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi miał upłynąć w dniu 31 grudnia 2006 r. Na wniosek Bułgarii i pod warunkiem pełnego wdrożenia nowego IBP dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi lub zobowiązania Bułgarii do odzyskania środków w przypadku niespełnienia tego warunku, okres ten został przedłużony o dodatkowe dwa lata, czyli do końca 2008 r. Aby zapewnić kontrolę wdrażania nowego biznesplanu po przystąpieniu Bułgarii do UE, Rada Stowarzyszenia UE-Bułgaria przyjęła w dniu 29 grudnia 2006 r. decyzję ("decyzję Rady Stowarzyszenia"), w której ustanowiono ramy proceduralne monitorowania i potencjalnego egzekwowania środków w przypadku, gdyby monitorowanie wykazało, że plany nie są wdrażane zgodnie z ustaleniami:
"1) Komisja Europejska regularnie monitoruje w imieniu Wspólnoty Europejskiej realizację programu restrukturyzacji oraz planów, o których mowa w art. 2. W imieniu Bułgarii działania te realizuje Ministerstwo Finansów. Komisja Europejska może wymagać od Bułgarii podjęcia odpowiednich kroków w celu wprowadzenia zmian w programie restrukturyzacji przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD, jeśli spełnienie wymogów art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego wydaje się mało prawdopodobne;
2) decyzję, czy program restrukturyzacji oraz biznesplan zostały całkowicie zrealizowane oraz są zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego, podejmuje Komisja Europejska;
3) jeśli proces monitorowania realizacji działań restrukturyzacyjnych pokaże, że odpowiednie wymogi protokołu 2 do Układu Europejskiego oraz istotne środki restrukturyzacyjne (wraz ze wszystkimi zrealizowanymi inwestycjami) nie zostały wdrożone oraz że w trakcie okresu restrukturyzacji Bułgaria udzieliła dodatkowej pomocy państwa na rzecz przemysłu stalowego, a w szczególności na rzecz przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD, Bułgaria zażąda zwrotu wszelkiej pomocy przyznanej przy naruszeniu tych warunków, zgodnie z przepisami obowiązującymi przed jej przystąpieniem do Unii Europejskiej lub po jej przystąpieniu".
OPIS
Przedsiębiorstwo Kremikovtzi jest największym bułgarskim producentem stali. W latach 1998-2005 przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia publicznego w łącznej wysokości 222 mln EUR. Środki te zakwalifikowano jako zgodną z przepisami pomoc na restrukturyzację pod warunkiem spełnienia określonych warunków, w szczególności pełnego wdrożenia IBP. Zgodnie z IBP przyjętym przez Komisję w 2006 r., oczekiwano, że przedsiębiorstwo Kremikovtzi osiągnie długoterminową rentowność do dnia 31 grudnia 2008 r. Główne elementy IBP były następujące: łączne inwestycje o wartości 560 mln EUR w modernizację i ochronę środowiska, ograniczenie kosztów produkcji i wzrost jakości produktów. Przedsiębiorstwo Kremikovtzi miało osiągnąć długoterminową rentowność do dnia 31 grudnia 2008 r. Jednak w dniu 6 sierpnia 2008 r. sąd miejski w Sofii wszczął postępowanie upadłościowe przeciwko przedsiębiorstwu Kremikovtzi, ponieważ nie było ono już w stanie obsługiwać swojego zadłużenia.
OCENA
Zgodnie z decyzją Rady Stowarzyszenia Komisja oceniła, czy przedsiębiorstwo Kremikovtzi w pełni wdrożyło IBP i doszła do wniosku, że nie uczyniło tego. Wdrożono jedynie 43 % z inwestycji modernizacyjnych zaplanowanych w IBP z 2006 r. Miało to szkodliwy wpływ na poprawę jakości produktów i obniżenie kosztów. Łączna wartość przeprowadzonych inwestycji na rzecz ochrony środowiska osiągnęła jedynie 23 % wysokości środków, które przedsiębiorstwo było zobowiązane zainwestować. W rezultacie przedsiębiorstwo nie uzyskało powiązanego z tym zezwolenia niezbędnego do uruchomienia dalszej produkcji. Ponadto przedsiębiorstwu nie zapewniono wystarczającego kapitału obrotowego, co miało negatywny wpływ na warunki kredytowe i ceny zakupu. Komisja zwraca również uwagę, że te główne przyczyny nieskuteczności procesu restrukturyzacji mają charakter wewnętrzny i nie są związane z kryzysem gospodarczym, który zaczął wywierać negatywny wpływ na przemysł stalowy dopiero jesienią 2008 r.
Komisja zwraca uwagę, że Bułgaria dotychczas wypełniała to zobowiązanie, ponieważ władze bułgarskie wszczęły postępowanie w celu odzyskania pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Kremikovtzi po tym, jak w sierpniu 2008 r. ogłoszono jego niewypłacalność, nie oczekując na uprzednią decyzję Komisji,
KOMISJA PRZYJĘŁA NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Program restrukturyzacji i plany dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD nie są w pełni wdrożone, a zatem nie są zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Bułgarii.
(1) Dz.U. L 328 z 30.10.2004, s. 101.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.27.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 15 grudnia 2009 r. dotyczące krajowego programu restrukturyzacji i indywidualnego biznesplanu dla bułgarskiego producenta stali Kremikovtzi. |
Data aktu: | 01/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 01/02/2012 |