Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr .../2011/UE w sprawie utworzenia pierwszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 8a ust. 3 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(3) stanowi, że Komisja może przedkładać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wnioski ustawodawcze dotyczące ustanowienia wieloletnich programów dotyczących polityki w zakresie widma radiowego określających kierunki i cele polityki w zakresie planowania strategicznego i harmonizacji wykorzystania widma radiowego zgodnie z przepisami dyrektyw mających zastosowanie wobec sieci i usług łączności elektronicznej. Takie kierunki i cele polityki powinny dotyczyć dostępności i efektywnego wykorzystania widma niezbędnego dla utworzenia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego wspiera cele i główne działania nakreślone w strategii Europa 2020 oraz w agendzie cyfrowej i jest ujęty wśród 50 działań priorytetowych w Akcie o jednolitym rynku. Niniejsza decyzja nie narusza przepisów obowiązujących aktów prawnych Unii, w szczególności dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(4), 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(5), 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(6), 2002/21/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/140/WE zmieniającej dyrektywy 2002/21/WE, 2002/19/WE i 2002/20/WE(7) oraz decyzji nr 676/ 2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(8). Niniejsza decyzja nie narusza środków podjętych na poziomie krajowym, zgodnie z prawem unijnym, w szczególności odnoszących się do regulacji treści i polityki audiowizualnej oraz nie narusza prawa państw członkowskich do organizowania i używania swojego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności. [Popr. 1]
(2) Widmo radiowe stanowi podstawowy publiczny zasób dla kluczowych sektorów i usług, w tym dla mobilnego, bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego i łączności satelitarnej, transmisji telewizyjnych i radiowych, transportu, radiolokacji, a także urządzeń takich jak alarmy, piloty, aparaty słuchowe, mikrofony i urządzenia medyczne. Wspomaga ono takie służby publiczne jak służby bezpieczeństwa, w tym służby ochrony ludności, oraz działalność naukową, w tym meteorologię, obserwacje Ziemi, radioastronomię i badania przestrzeni kosmicznej. Efektywne wykorzystanie widma radiowego odgrywa również rolę w powszechnym dostępie do łączności elektronicznej, w szczególności dla obywateli i przedsiębiorstw znajdujących się na obszarach mniej zaludnionych lub oddalonych, takich jak obszary wiejskie lub wyspy. Środki regulacyjne dotyczące widma radiowego mają zatem skutki dotyczące gospodarki, bezpieczeństwa, służby zdrowia, interesu publicznego, kultury, nauki, społeczeństwa, ochrony środowiska i techniki. [Popr. 2]
(3) W odniesieniu do zarządzania widmem oraz do jego przydziału i wykorzystania należy przyjąć zmienione podejście gospodarcze i społeczne, w ramach którego szczególną uwagę zwraca się na tworzenie regulacji zapewniających większą wydajność widma, lepsze planowanie wykorzystania częstotliwości i zabezpieczenia przed antykonkurencyjnym zachowaniem i przyjmowaniem anty-społecznych środków w odniesieniu do wykorzystania widma. [Popr. 3]
(4) Planowanie strategiczne i harmonizacja widma radiowego na poziomie unijnym powinny wspomagać jednolity rynek usług i urządzeń bezprzewodowej łączności elektronicznej oraz inne dziedziny polityki unijnej, dla których potrzebne jest wykorzystanie widma radiowego, a co za tym idzie, tworzyć nowe możliwości w zakresie innowacji oraz zatrudnienia i przyczyniać się jednocześnie do poprawy sytuacji gospodarczej i integracji społecznej w całej Unii, a jednocześnie zachowywać istotną wartość społeczną, kulturową i gospodarczą widma radiowego. Harmonizacja wykorzystania widma jest również istotna dla zapewnienia jakości usług świadczonych przez operatorów łączności elektronicznej oraz dla wywołania efektu skali, który obniża zarówno koszt wdrażania sieci bezprzewodowych, jak i koszt urządzeń bezprzewodowych dla konsumentów. W tym celu Unia Europejska potrzebuje programu dotyczącego polityki obejmującego rynek wewnętrzny we wszystkich obszarach polityki Unii, w których wykorzystuje się widmo radiowe, takich jak łączność elektroniczna, badania i rozwój, transport, kultura i energetyka. Nie wolno dopuścić do jakiegokolwiek opóźnienia niezbędnej reformy przez obecnych posiadaczy uprawnień. [Popr. 4]
(5) Ten pierwszy program powinien promować konkurencyjność, wprowadzić równe szanse dla całej Europy oraz stanowić fundament faktycznego jednolitego rynku cyfrowego. Aby zagwarantować maksymalny potencjał tego programu dotyczącego widma radiowego oraz jak największe płynące z niego korzyści dla konsumentów i jednolitego rynku, należy uzupełnić ten program planowanymi i nowymi wnioskami, które umożliwią rozwój gospodarki internetowej, obejmującej ochronę danych i europejski system koncesji dotyczących treści internetowych. [Popr. 5]
(6) W pierwszym programie należy w szczególności uwzględnić wsparcie dla strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu ze względu na ogromny potencjał usług bezprzewodowych w zakresie promowania gospodarki informacyjnej, rozwoju i wspierania sektorów zależnych od technologii informatycznych i komunikacyjnych, oraz niwelowania przepaści cyfrowej(9). Szybki rozwój w szczególności usług mediów audiowizualnych i treści online prowadzi do zapotrzebowania na większą przepustowość i zasięg. Jest to również kluczowe działanie określone w europejskiej agendzie cyfrowej, która ma na celu zapewnienie Internetu szerokopasmowego o dużej przepustowości w opartej na wiedzy i sieci gospodarce przyszłości, i w której wyznaczono ambitny cel powszechnego dostępu do Internetu. Dostarczenie możliwie największej szerokopasmowej przepustowości i pojemności, przy zapewnieniu wszystkim co najmniej 30 Mb/s do 2020 r., a przynajmniej połowie europejskich gospodarstw domowych dostępu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, jest ważne dla wspierania wzrostu gospodarczego i globalnej konkurencyjności i konieczne, aby przynieść zrównoważone korzyści gospodarcze i społeczne wynikające z jednolitego rynku cyfrowego. Program powinien również wspomagać i promować inne obszary unijnej polityki sektorowej, takie jak zrównoważone środowisko oraz integracja ekonomiczno-społeczna dla wszystkich obywateli Unii. Ze względu na znaczenie aplikacji bezprzewodowych dla innowacji, program ten stanowi również kluczową inicjatywę wspomagającą obszary polityki unijnej dotyczące innowacji. [Popr. 6]
(7) Pierwszy program powinien położyć fundament pod rozwój, aby Unia mogła przejąć inicjatywę w odniesieniu do przepustowości szerokopasmowej, mobilności, zasięgu i pojemności. Takie przewodnictwo ma ogromne znaczenie dla utworzenia jednolitego rynku cyfrowego, gdyż jest w stanie uwolnić rynek wewnętrzny dla wszystkich obywateli Unii. [Popr. 7]
(8) W pierwszym programie należy ustalić zasady ▐ oraz cele dla państw członkowskich i instytucji unijnych do 2015 r., a także sformułować inicjatywy wykonawcze. Chociaż zarządzanie widmem radiowym należy w dużym stopniu do kompetencji krajowych, to należy je prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i uwzględniać działania mające na celu realizacje polityki unijnej. [Popr. 8]
(9) W programie należy również uwzględnić decyzję nr 676/2002/WE oraz techniczną wiedzę ekspercką Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), tak aby uzgodnioną przez Parlament i Radę politykę unijną w dziedzinach zależnych od widma radiowego można było realizować przy pomocy technicznych środków wykonawczych, z uwzględnieniem faktu, iż takie środki można podejmować w każdym przypadku wystąpienia konieczności realizacji obecnej polityki unijnej.
(10) Zapewnienie optymalnego i produktywnego wykorzystania widma jako dobra publicznego może wymagać od Komisji i państw członkowskich wprowadzenia - obok tradycyjnych rozwiązań takich jak aukcje - innowacyjnych rozwiązań w zakresie zezwoleń, takich jak wspólne wykorzystanie widma, zezwolenia ogólne lub współdzielenie infrastruktury. Zastosowanie takich zasad w Unii można ułatwić dzięki wskazaniu najlepszych praktyk i zachęcaniu do wymiany informacji, a także zdefiniowaniu pewnych wspólnych lub zbieżnych warunków wykorzystania widma. Zezwolenia ogólne, które są najbardziej odpowiednim i najmniej kłopotliwym systemem zezwoleń, są szczególnie istotne w przypadkach, gdy nie istnieje ryzyko, że zakłócenia spowodują utrudnienia w rozwoju innych usług, a także są najodpowiedniejsze zgodnie z art. 5 dyrektywy 2002/20/WE. [Popr. 9]
(11) Odsprzedaż praw do widma w połączeniu z elastycznymi warunkami użytkowania powinna mieć istotny pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy. Zakresy częstotliwości, dla których wprowadzono elastyczne wykorzystania na podstawie przepisów unijnych, powinny zatem zostać wprowadzone do natychmiastowego obrotu na mocy dyrektywy 2002/21/WE. Ponadto wspólne zasady dotyczące formatu i zakresu takich praw podlegających odsprzedaży, jak również wspólne środki zapobiegania gromadzeniu widma, które może prowadzić do powstawania pozycji dominującej oraz nieuzasadnionego niewykorzystania nabytego widma, ułatwiałyby skoordynowane wprowadzenie przez państwa członkowskie takich środków oraz nabywanie praw tego typu w dowolnym miejscu na terenie Unii. Poza tym aby osiągnąć cele europejskiej agendy cyfrowej, należałoby wykorzystać część dochodu z aukcji praw do korzystania z widma radiowego ("dywidendę cyfrową") na przyspieszenie rozbudowy łączy szerokopasmowych. [Popr. 11]
(12) Jak podkreślono w europejskiej agendzie cyfrowej bezprzewodowy Internet szerokopasmowy jest istotnym środkiem wzmocnienia konkurencji, ogólnoeuropejskiej równości szans, wyboru dla konsumentów i dostępu do Internetu w obszarach wiejskich oraz innych obszarach, w których wprowadzanie przewodowego Internetu szerokopasmowego napotyka trudności lub jest nieopłacalne pod względem ekonomicznym. Zarządzanie widmem może jednak mieć wpływ na konkurencję dzięki zmianie roli i siły podmiotów rynkowych, np. jeśli obecni użytkownicy skorzystają z nadmiernej przewagi konkurencyjnej. Ograniczony dostęp do widma, szczególnie w przypadku, gdy odpowiedni zakres widma jest coraz mniej dostępny, może tworzyć przeszkody dla wprowadzania nowych usług lub aplikacji i utrudniać utrzymanie konkurencji oraz wprowadzanie innowacji. Nabycie nowych praw do użytkowania również poprzez odsprzedaż praw do widma lub inne transakcje pomiędzy użytkownikami oraz wprowadzenie nowych elastycznych kryteriów wykorzystania widma może mieć wpływ na obecną sytuację w zakresie konkurencji. Państwa członkowskie powinny zatem przeprowadzić dogłębną analizę skutków konkurencji przed przydzieleniem nowych pasm widma oraz przedsięwziąć odpowiednie środki regulacyjne ex ante lub ex post (takie jak działania w celu zmiany istniejących uprawnień, wprowadzenia zakazu dla pewnych rodzajów nabywania praw do widma, wprowadzenia warunków dotyczących przetrzymywania widma i jego efektywnego wykorzystania, o czym jest mowa w art. 9 dyrektywy 2002/21/WE, ograniczenia ilości widma dla każdego operatora lub unikania nadmiernego gromadzenia widma) w celu uniknięcia zakłócenia konkurencji zgodnie z zasadami stanowiącymi podstawę art. 5 ust. 6 dyrektywy 2002/20/WE i art. 1 ust. 2 dyrektywy Rady 87/372/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie (dyrektywa GSM)(10). Państwa członkowskie mogą również podjąć działania w celu doprowadzenia do bardziej równomiernego podziału widma między podmiotami gospodarczymi, rezerwując dla nowych podmiotów widmo ograniczające się do jednego pasma częstotliwości lub grupy pasm o podobnych cechach. [Popr. 12]
(13) Optymalne i efektywne wykorzystanie widma wymaga ciągłego monitorowania rozwoju sytuacji i aktualnych informacji dotyczących wykorzystania widma w całej Unii. Chociaż w decyzji Komisji 2007/344/WE z dnia 16 maja 2007 r. w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie(11) nałożono na państwa członkowskie wymóg publikowania informacji o prawach do użytkowania, to szczegółowy wykaz dotyczący obecnego stanu wykorzystania widma i skuteczności takiego wykorzystania będący następstwem wspólnego przeglądu i metodyki oceny jest niezbędny w Unii w celu poprawy efektywności wykorzystania widma radiowego i urządzeń radiowych, szczególnie w zakresie częstotliwości od 300 MHz do 6 GHz, ale również w zakresie między 6 GHz i 70 GHz, gdyż ze względu na szybki postęp technologiczny częstotliwości te będą coraz ważniejsze. Wykaz powinien być wystarczająco szczegółowy w celu identyfikacji niewydajnych technologii i niewydajnego wykorzystania widma w sektorze prywatnym i publicznym oraz niewykorzystywanych przydzielonych częstotliwości i możliwości wspólnego wykorzystania, jak również w celu oceny przyszłego zapotrzebowania ze strony konsumentów i przedsiębiorstw. Ponadto, zważywszy na stały wzrost liczby aplikacji stosujących dane bezprzewodowe, państwa członkowskie powinny promować efektywne wykorzystywanie widma w zastosowaniach użytkowych. [Popr. 13]
(14) Powinno się wziąć pod uwagę dalsze badanie tak zwanych "technologii kognitywnych", będących jeszcze w fazie rozwoju, oraz ich wdrażanie w postaci informacji geolokalizacyjnych o wykorzystaniu widma, które powinny zostać idealnie odwzorowane w wykazie. [Popr. 89]
(15) Normy zharmonizowane na mocy przepisów dyrektywy 1999/5/WE są nieodzowne dla osiągnięcia efektywnego wykorzystania widma i należy w nich uwzględniać zdefiniowane pod względem prawnym warunki współdzielenia. W normach europejskich dotyczących nieradiowych urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz sieci należy unikać zakłóceń wykorzystania widma. Łączny wpływ rosnącej ilości i rosnącego zagęszczenia urządzeń i aplikacji bezprzewodowych w powiązaniu z różnorodnością wykorzystania widma stanowi wyzwanie dla obecnych metod zarządzania zakłóceniami. Powyższą kwestię, jak również charakterystykę odbiorników i bardziej zaawansowane mechanizmy unikania zakłóceń należy poddać sprawdzeniu i ponownej ocenie w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń i zaburzeń w obecnym i przyszłym wykorzystywaniu widma. Ponadto zgodnie z prawem krajowym państwa członkowskie powinny mieć możliwość w razie potrzeby wprowadzić środki kompensacyjne w związku z bezpośrednimi kosztami unikania zakłóceń i kosztami migracji. [Popr. 14]
(16) Zgodnie z celami sztandarowej inicjatywy Komisji "Europejska agenda cyfrowa" usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej wnoszą znaczny wkład w ożywienie gospodarcze i wzrost gospodarczy pod warunkiem udostępnienia wystarczających zasobów widma, szybkiego przyznania praw do użytkowania i zezwolenia na odsprzedaż widma w celu dostosowania do zmian rynkowych. W agendzie cyfrowej postawiono postulat dostępu do Internetu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 30 Mb/s do 2020 r. Widmo, które zostało już zharmonizowane, należy zatem do 2012 r. objąć zezwoleniami w zakresie łączności naziemnej, aby zapewnić wszystkim łatwy dostęp do bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego, w szczególności w pasmach widma wyznaczonych decyzjami Komisji 2008/477/WE(12), 2008/411/WE(13) i 2009/766/WE(14). W celu uzupełnienia naziemnych usług szerokopasmowych i zapewnienia zasięgu dla najbardziej oddalonych obszarów Unii, szybkim, realnym i korzystnym pod względem kosztów rozwiązaniem mógłby być dostęp szerokopasmowy za pomocą satelity. [Popr. 15]
(17) Według licznych zbieżnych badań mobilna transmisja danych jest coraz powszechniejszym zjawiskiem i obecnie każdego roku odnotowuje się jej dwukrotny wzrost. Przy takim tempie wzrostu, które prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, częstość mobilnej transmisji danych zwiększy się niemal 40-krotnie między 2009 a 2014. Aby zapanować nad tym gwałtownym wzrostem, organy regulacyjne i podmioty gospodarcze będą zmuszone podjąć szereg działań obejmujących m.in. poprawę ogólnej efektywności wykorzystania widma, ewentualne dalsze przydziały zharmonizowanego widma dla bezprzewodowej łączności szerokopasmowej oraz przeniesienie transmisji danych na inne sieci przy wykorzystaniu urządzeń działających w wielu trybach. [Popr. 16]
(18) Pożądane byłoby zwiększenie elastyczności w korzystaniu z częstotliwości, aby sprzyjać innowacyjności i promocji usług związanych z szybkimi połączeniami przez łącza szerokopasmowe, które pozwalają przedsiębiorstwom na zmniejszenie kosztów i na zwiększenie konkurencyjności i które umożliwiają tworzenie nowych interaktywnych usług internetowych, na przykład w dziedzinie edukacji i zdrowia oraz usług świadczonych ludności w interesie ogólnym. [Popr. 17]
(19) Europejski rynek, na którym blisko 500 milionów osób korzysta z szerokopasmowego łącza o dużej przepustowości, sprzyjałby rozwojowi rynku wewnętrznego, tworząc globalnie unikatową masę krytyczną użytkowników otwierającą nowe możliwości przed wszystkimi regionami i oferującą każdemu użytkownikowi większą wartość, a Unii - zdolność do zyskania miana wiodącej na świecie gospodarki opartej na wiedzy. Szybki rozwój łączy szerokopasmowych ma kluczowe znaczenie dla rozwoju produktywności w Unii oraz powstawania nowych i małych przedsiębiorstw, które mają szansę stać się liderami w różnych sektorach, np.: opieki zdrowotnej, wytwórstwa i usług. [Popr. 18]
(20) Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) oszacował przyszłe zapotrzebowanie na pasma widma w związku z rozwojem normy IMT-2000 i opartych na niej systemów (np. telefonia komórkowa trzeciej i czwartej generacji) jako obejmujące przedział od 1 280 MHz do 1 720 MHz w 2020 r. w odniesieniu do branży usług łączności ruchomej w każdym regionie ITU, w tym w Europie. Bez udostępnienia dodatkowego widma, najlepiej zharmonizowanego na poziomie globalnym, rozwój nowych usług i wzrost gospodarczy zostaną zahamowane wskutek ograniczonej pojemności mobilnych sieci. [Popr. 19]
(21) Oprócz terminowego i korzystnego dla konkurencyjności uwolnienia pasm 880-915 MHz i 925-960 MHz ("pasmo 900 MHz") zgodnie z dyrektywą GSM 2009/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(15), pasmo 790-862 MHz ("pasmo 800 MHz") może być optymalnie wykorzystywane do celów uzyskania zasięgu na dużych obszarach za pomocą usług szerokopasmowych. Na podstawie harmonizacji warunków technicznych na mocy przepisów decyzji Komisji 2010/267/UE z dnia 6 maja 2010 r. w sprawie zharmonizowanych warunków technicznych użycia zakresu częstotliwości 790-862 MHz do systemów naziemnych mogących zapewniać usługi łączności elektronicznej w Unii Europejskiej(16) i na podstawie zalecenia Komisji 2009/848/WE z dnia 28 października 2009 r. umożliwiającego uwalnianie dywidendy cyfrowej w Unii Europejskiej(17), w którym postuluje się zakończenie nadawania analogowego do dnia 1 stycznia 2012 r., oraz uwzględniając szybkie zmiany regulacji krajowych, pasmo to należy zasadniczo udostępnić do celów łączności elektronicznej w Unii do 2013 r. Szybka realizacja w odniesieniu do tego pasma jest niezbędna, aby uniknąć zakłóceń technicznych, zwłaszcza w regionach przygranicznych między państwami członkowskimi. Uwzględniając nadawania w paśmie 800 MHz na dużych obszarach, obowiązki dotyczące zasięgu, wynikające z zasad neutralności technologii i usług, należy powiązać z prawami. Dodatkowe widmo na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych w paśmie 1 452-1 492 MHz ("pasmo 1,5 GHz"), a także uwolnienie pasma 2 300-2 400 MHz ("pasmo 2,3 GHz") na potrzeby rosnącego zapotrzebowania na mobilną transmisję danych powinno zapewnić równe szanse różnym rozwiązaniom technologicznym oraz przyczynić się do powstawania ogólnoeuropejskich operatorów w UE. Dalsze przydziały widma dla usług łączności mobilnej, np. pasmo 694-790 MHz ("pasmo 700 MHz"), należy uzależnić od przyszłego zapotrzebowania na pojemność łącza w dziedzinie usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej i telewizji naziemnej. [Popr. 20]
(22) Większe możliwości w zakresie mobilnej łączności szerokopasmowej mają istotne znaczenie dla zapewnienia nowych platform dystrybucji w sektorze kulturalnym, torując w ten sposób drogę dla pomyślnego rozwoju tego sektora w przyszłości. Ważne jest, aby podmioty oferujące usługi telewizji naziemnej i inne podmioty gospodarcze były w stanie utrzymać dotychczasowe usługi, gdy udostępniona zostanie dodatkowa część widma dla usług bezprzewodowych. Koszty migracji, wynikające z uwolnienia dodatkowego widma, mogą zostać pokryte z opłat koncesyjnych, co pozwoli nadawcom korzystać z tych samych możliwości, z których mogą korzystać obecnie w innych częściach widma. [Popr. 21]
(23) Systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe, wykraczają poza swoje obecne przydziały bez wymaganej koncesji w paśmie 2,4 GHz i 5 GHz. Aby zapewnić miejsce kolejnej generacji bezprzewodowych technologii, konieczne jest, wprowadzenie szerszych kanałów o przepustowości ponad 1 Gb/s. Dodatkowo, realna możliwość rozszerzenia przydziałów niekoncesjonowanego widma dla systemów dostępu bezprzewodowego, z uwzględnieniem lokalnych sieci radiowych, stworzona na mocy decyzji Komisji 2005/513/WE(18), powinna być oceniana w stosunku do wykazu obecnych zastosowań widma oraz nowych zapotrzebowań na widmo oraz uzależniona od innych rodzajów korzystania z widma. [Popr. 22 i 25]
(24) Podczas gdy nadawanie pozostanie istotną platformą dystrybucji treści, gdyż wciąż jest najoszczędniejszą platformą dystrybucji masowej, łącze szerokopasmowe - zarówno stałe, jak i mobilne - oraz inne nowe usługi stwarzają w sektorze kulturalnym nowe możliwości różnicowania jego zasięgu platform dystrybucyjnych, świadczenia usług na zamówienie oraz skorzystania z gospodarczego potencjału dużego wzrostu transmisji danych. [Popr. 23]
(25) Tak jak w przypadku normy GSM, która została pomyślnie przyjęta na świecie dzięki wczesnej i zdecydowanej harmonizacji ogólnoeuropejskiej, Unia powinna dążyć do przyjęcia globalnego programu działania dotyczącego realokacji widma w przyszłości, zwłaszcza w odniesieniu do najbardziej efektywnej części widma. Porozumienia zawarte podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2016 r. będą miały istotne znaczenie dla zapewnienia globalnej harmonizacji i koordynacji z sąsiednimi państwami trzecimi. [Popr. 24]
(26) Ponieważ wspólne podejście oraz efekt skali są kluczowymi aspektami rozwoju łączności szeroko-pasmowej w całej Unii i zapobiegania zakłóceniom konkurencji, pewne warunki zezwoleń i warunki proceduralne powinno się zdefiniować w ramach wspólnego działania państw członkowskich i Komisji. Warunki powinny w pierwszym rzędzie zapewnić nowym podmiotom dostęp do niższych pasm w drodze aukcji lub procedur konkursowych. Warunki mogą również obejmować obowiązki dotyczące zasięgu, wielkość bloku częstotliwości, terminy przyznawania uprawnień, dostęp do operatorów wirtualnych sieci łączności ruchomej (MVNO) oraz czas obowiązywania praw do użytkowania. Odzwierciedlając znaczenie odsprzedaży praw do widma dla zwiększania efektywnego wykorzystania widma, ułatwienia powstawania nowych ogólnoeuropejskich usług i rozwoju rynku wewnętrznego bezprzewodowych urządzeń i usług, warunki takie powinny mieć zastosowanie w stosunku do pasm widma przydzielanych dla łączności bezprzewodowej, dla których można dokonywać przenoszenia lub dzierżawy praw do użytkowania. [Popr. 26]
(27) Inne sektory, takie jak transport (w zakresie systemów bezpieczeństwa, informacji i zarządzania), badania i rozwój, kultura, e-zdrowie, e-integracja oraz ochrona publiczna i pomoc w wypadku klęsk żywiołowych ▐ , mogą potrzebować dodatkowego widma radiowego, przy czym te ostatnie sektory z uwagi na zwiększone zastosowanie transmisji wideo i danych w celu zapewnienia szybkich i skuteczniejszych usług. Optymalizacja synergii i bezpośrednich powiązań pomiędzy polityką w zakresie widma a działaniami w dziedzinie badań i rozwoju oraz realizacją badań dotyczących kompatybilności radiowej różnych użytkowników widma powinna wspomagać innowacje. Odpowiednie organizacje badawcze powinny pomóc w opracowaniu aspektów technicznych regulacji widma radiowego przede wszystkim poprzez zapewnienie zaplecza badawczego w celu weryfikacji modeli zakłóceń istotnych w kontekście przepisów unijnych. Wyniki badań w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji(19) powodują konieczność sprawdzenia potrzeb w zakresie widma dla projektów, które mogą mieć duży potencjał gospodarczy lub inwestycyjny, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), np. radio kognitywne lub e-zdrowie. Należy również zapewnić odpowiednią ochronę przed szkodliwymi zakłóceniami w celu zabezpieczenia prac badawczo-rozwojowych i naukowych. [Popr. 27]
(28) W strategii "Europa 2020" wyznaczono cele w zakresie ochrony środowiska dla zrównoważonej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki, takie jak np. poprawa efektywnej gospodarki zasobami o 20 %. Jak podkreślono w europejskiej agendzie cyfrowej, sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) odgrywa kluczową rolę. Proponowane działania obejmują przyspieszenie wdrożenia na skalę całej Unii inteligentnych systemów zarządzania energią (inteligentne sieci, inteligentne liczniki) z wykorzystaniem potencjału łączności w celu zmniejszenia zużycia energii oraz opracowanie inteligentnych systemów transportowych i inteligentnego zarządzania ruchem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu. Efektywne wykorzystanie technologii widma radiowego może również pomóc w zmniejszeniu zużycia energii przez urządzenia radiowe i ograniczyć wpływ na środowisko w obszarach wiejskich i oddalonych.
(29) Ochrona zdrowia publicznego przed wpływem pola elektromagnetycznego jest nieodzowna dla dobrego stanu zdrowia obywateli i należy ją koniecznie uwzględnić w spójnym podejściu do wydawania zezwoleń na użytkowanie widma radiowego w Unii. Chociaż ochrona zdrowia publicznego przed wpływem pola elektromagnetycznego podlega już przepisom zalecenia Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia ekspozycji ogółu ludności na pola elektromagnetyczne (0 Hz do 300 GHz)(20), jest rzeczą niezbędną, aby lepiej zrozumieć reakcje żywych organizmów na pola elektromagnetyczne oraz zapewnić ciągłe monitorowanie skutków jonizujących i niejonizujących użytkowania widma dla zdrowia, w tym rzeczywistych kumulatywnych skutków wykorzystania widma o różnych częstotliwościach w coraz większej liczbie rodzajów urządzeń. Przy osiąganiu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa publicznego państwa członkowskie powinny zagwarantować, że środki ochrony będą neutralne w odniesieniu do technologii i usług. [Popr. 28]
(30) Cele kluczowe dla interesu publicznego, takie jak bezpieczeństwo życia ludzkiego, wymagają skoordynowanych rozwiązań technicznych w celu zapewniania współpracy między służbami bezpieczeństwa i służbami ratunkowymi państw członkowskich. Należy udostępnić w skoordynowanym ogólnoeuropejskim bloku widma radiowego odpowiednio duże zasoby widma do celów rozwoju i swobodnego rozpowszechniania usług i urządzeń bezpieczeństwa oraz do celów innowacyjnych paneuropejskich lub interoperacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa. Badania wykazały już zapotrzebowanie na dodatkowe zharmonizowane zakresy widma o częstotliwości poniżej 1 GHz do celów zapewniania mobilnych usług szerokopasmowych w zakresie PPDR w całej Unii w ciągu najbliższych 5-10 lat. Wszelkie dodatkowe zharmonizowane przydziały widma na potrzeby PPDR poniżej 1 GHz powinien również obejmować przegląd możliwości zwolnienia lub podziału widma przydzielonego na inne potrzeby PPDR. [Popr. 29]
(31) Regulacja widma radiowego posiada silny wymiar transgraniczny i międzynarodowy ze względu na charakterystykę rozchodzenia się, międzynarodowy charakter rynków zależnych od usług radiowych i konieczność unikania szkodliwych zakłóceń pomiędzy państwami. Odniesienia do umów międzynarodowych znajdujące się w dyrektywach 2002/21/WE i 2002/20/WE zmienionych dyrektywą 2009/140/WE oznaczają ponadto, iż państwa członkowskie nie będą zaciągać zobowiązań międzynarodowych, które by im uniemożliwiałyby lub utrudniały wypełnianie zobowiązań unijnych. Zgodnie z orzecznictwem państwa członkowskie powinny podejmować wszelkie niezbędne starania w celu umożliwienia odpowiedniej reprezentacji Unii w sprawach należących do zakresu jej uprawnień w instytucjach międzynarodowych kierujących koordynacją widma. W przypadkach dotyczących polityki lub zakresu uprawnień Unii, Unia powinna ponadto stanowić polityczną siłę napędową przygotowań do negocjacji oraz zagwarantować, że Unia będzie mówiła jednym głosem w negocjacjach wielostronnych, żeby wypracować globalną synergię i znaczne oszczędności w korzystaniu z widma, w tym w negocjacjach prowadzonych w ramach Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej, która odpowiada poziomowi odpowiedzialności Unii za sprawy spektrum radiowego określonemu w przepisach unijnych. [Popr. 30]
(32) Aby przejść od obecnych praktyk, opierając się na zasadach określonych w konkluzjach Rady z dnia 3 lutego 1992 r. w sprawie procedur, których należy przestrzegać w trakcie obrad Światowej Konferencji Administracji Radiowej w 1992 r. oraz w przypadku gdy WRC i inne negocjacje wielostronne dotyczą zasad i kwestii związanych z polityką istotnych dla Unii, Unia powinna być w stanie ustanowić nowe procedury w celu obrony swoich interesów w ramach negocjacji wielostronnych jako dodatkowy cel oprócz swojego długoterminowego celu zakładającego uzyskanie statusu członka Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej wraz z państwami członkowskimi; w tym celu Komisja, uwzględniając opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, może również zaproponować Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wspólne cele polityki zgodnie z dyrektywą 2002/21/WE.
(33) W celu uniknięcia narastającego obciążenia pasma częstotliwości zarezerwowanego dla nawigacji i komunikacji satelitarnej ich częstotliwości należy zagwarantować w nowym planowaniu korzystania z widma. WRC w 2012 r. obejmuje konkretne kwestie mające znaczenie dla Unii, takie jak dywidenda cyfrowa, usługi naukowe i meteorologiczne, zrównoważony rozwój i zmiana klimatu, komunikacja satelitarna oraz wykorzystanie widma dla systemu Galileo (utworzonego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 876/2002 z dnia 21 maja 2002 r. ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo(21) i rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi)(22), jak również europejskiego programu monitorowania Ziemi (GMES)(23) mającego na celu poprawę wykorzystania danych pochodzących z obserwacji Ziemi. [Popr. 31]
(34) Państwa członkowskie powinny kontynuować negocjacje dwustronne z sąsiednimi państwami trzecimi, w tym z państwami kandydującymi i potencjalnie kandydującymi, aby zrealizowały zobowiązania wobec Unii w zakresie koordynacji częstotliwości oraz dążyły do wypracowania porozumień, które mogą stać się pozytywnym przykładem dla pozostałych państw członkowskich. Unia powinna udzielić państwom członkowskim technicznego i politycznego wsparcia podczas ich dwustronnych i wielostronnych negocjacji z państwami trzecimi, a zwłaszcza sąsiednimi państwami, w tym państwami kandydującymi i potencjalnie kandydującymi. Powyższe powinno również pomóc w uniknięciu szkodliwych zakłóceń oraz wspomóc poprawę efektywności wykorzystania widma i konwergencję wykorzystania widma, nawet poza granicami Unii. Szczególnie pilnie potrzebne są działania w zakresie pasma 800 MHz oraz 3,4-3,8 GHz w celu przejścia na komórkowe technologie szerokopasmowe i harmonizacji widma niezbędnego dla modernizacji kontroli ruchu lotniczego. [Popr. 32]
(35) Aby zrealizować cele tego programu, jest rzeczą istotną, aby wypracować odpowiednie ramy instytucjonalne w celu koordynacji zarządzania widmem i regulacji na szczeblu unijnym, przy jednoczesnym pełnym uwzględnieniu uprawnień i wiedzy eksperckiej administracji krajowych. Takie ramy mogą również pomóc w nadaniu koordynacji widma pomiędzy państwami członkowskimi wymiaru związanego z rynkiem wewnętrznym. Organy normalizacyjne, instytucje badawcze i CEPT muszą również prowadzić współpracę i koordynację.
(36) Komisja powinna corocznie składać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wyników działań podjętych w związku z obowiązywaniem niniejszej decyzji, jak również na temat planowanych przyszłych działań. [Popr. 33]
(37) Sporządzając wniosek Komisja uwzględniła w największym możliwym stopnie opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego.
(38) Niniejsza decyzja nie narusza ochrony przyznanej podmiotom gospodarczym przez dyrektywę 2009/140/WE, [Popr. 34]
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U C 107 z 6.4.2011, s. 53.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.
(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33.
(4)Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10.
(5)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 7.
(6)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.
(7)Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 37.
(8)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(9) COM(2010)0245.
(10)Dz.U. L 196 z 17.7.1987, s. 85.
(11) Dz.U. L 129 z 17.5.2007, s. 67.
(12) Decyzja Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 37).
(13) Decyzja Komisji 2008/411/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 144 z 4.6.2008, s. 77).
(14) Decyzja Komisji 2009/766/WE z dnia 16 października 2009 r. w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających dostarczanie paneuropejskich usług łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 274 z 20.10.2009, s. 32).
(15)Dz.U. L 274 z 20.10.2009, s. 25.
(16)Dz.U. L 117 z 11.5.2010, s. 95.
(17)Dz.U. L 308 z 24.11.2009, s. 24.
(18)Decyzja Komisji 2005/513/WE z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs) (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, s. 22).
(19) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1).
(20)Dz.U. L 199 z 30.7.1999, s. 59.
(21) Dz.U. L 138 z 28.5.2002, s. 1.
(22) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.
(23) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.377E.259 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2010)0252 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr …/2011/UE w sprawie utworzenia pierwszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego. |
Data aktu: | 11/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2012 |