Streszczenie opinii w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/05)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 3 lipca 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie pośrednictwa"), dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (zwanej dalej "dyrektywą UCITS") oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje"). Wnioski te przesłano EIOD do konsultacji w dniu 5 lipca 2012 r.
2.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim konsultacji przez Komisję oraz zaleca zamieszczenie odniesienia do niniejszej opinii w preambułach proponowanych instrumentów prawnych.
3.
Przepisy zbliżone do omawianych w niniejszej opinii znajdują się w kilku obecnie rozpatrywanych i przyszłych wnioskach, na przykład we wnioskach będących przedmiotem opinii EIOD w sprawie pakietu ustawodawczego dotyczącego przeglądu ustawodawstwa bankowego, agencji ratingowych, rynków instrumentów finansowych (MiFID/MiFIR) oraz nadużyć na rynku(1). W związku z tym niniejszą opinię należy interpretować w ścisłym związku z opiniami EIOD z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie ww. inicjatyw.
4.
Obydwie proponowane dyrektywy i proponowane rozporządzenie wywrą wieloraki wpływ na prawa osób fizycznych związane z przetwarzaniem ich danych osobowych, gdyż dotyczą one uprawnień śledczych właściwych organów, w tym dostępu do istniejących rejestrów połączeń telefonicznych i danych o ruchu, baz danych, publikacji informacji o sankcjach administracyjnych (w tym tożsamości osób odpowiedzialnych za naruszenia), jak też zgłaszania naruszeń (tzw. systemy informowania o nieprawidłowościach - ang. whistleblowing schemes).
5.
Jako że zagadnienia omawiane w niniejszej opinii zostały już omówione w poprzednich opiniach EIOD dotyczących dziedziny finansów, EIOD zamierza opublikować wytyczne na temat tych i innych kwestii, aby udzielić wskazówek co do sposobów rozwiązywania problemów z ochroną danych w przyszłych wnioskach Komisji dotyczących tej dziedziny.
1.2.
Cele i zakres wniosków
6.
Zdaniem Komisji sprawne, należycie uregulowane rynki detaliczne działające w najlepiej pojętym interesie konsumentów są warunkiem koniecznym zaufania konsumentów i wzrostu gospodarczego w perspektywie średnio- i długoterminowej. W szczególności, zdaniem Komisji, powyższe wnioski ustawodawcze wprowadzają nowe, przyjazne konsumentom standardy przedstawiania informacji o inwestycjach, podwyższają poziom doradztwa i zaostrzają pewne zasady dotyczące funduszy inwestycyjnych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo.
3.
Wnioski
34.
EIOD zaleca:
zamieszczenie odniesień do niniejszej opinii w preambułach wszystkich wniosków,
zawarcie we wszystkich wnioskach zapisów podkreślających pełne zastosowanie istniejącego ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych. EIOD sugeruje także wyjaśnienie odniesienia do dyrektywy 95/46/WE przez wskazanie, że przepisy będą miały zastosowanie zgodnie z krajowymi przepisami wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego ograniczenie dostępu właściwych organów do dokumentów i informacji do konkretnie określonych i poważnych naruszeń proponowanych dyrektyw oraz w przypadkach, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie naruszenia (które należy poprzeć konkretnymi wstępnymi dowodami),
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy zwracały się o dokumenty i informacje na mocy formalnej decyzji organu wymiaru sprawiedliwości, wskazując podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje, termin dostarczenia informacji i prawo adresata do odwołania się od tej decyzji do sądu,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie UCITS wprowadzenie wymogu, aby właściwe organy zwracały się o rejestry połączeń telefonicznych i dane o ruchu na mocy formalnej decyzji właściwego organu wskazującej podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje, termin dostarczenia informacji i prawo adresata do odwołania się od tej decyzji do sądu,
w przypadku proponowanej dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego wyjaśnienie sposobu działania bazy danych EUNUiPPE przez zamieszczenie bardziej szczegółowych przepisów w proponowanych rozporządzeniach. Przepisy takie muszą spełniać wymogi rozporządzenia (WE) nr 45/2001. W szczególności w przepisie ustanawiającym bazę danych trzeba: (i) określić cel czynności przetwarzania i ustalić, które zastosowania spełniają kryteria zgodności; (ii) określić, które podmioty (EUNUiPPE, właściwe organy, Komisja) będą miały dostęp do określonych danych przechowywanych w bazie i możliwość ich modyfikacji; (iii) zapewnić prawo dostępu i odpowiednie informacje wszystkim podmiotom danych, których dane osobowe mogą być przechowywane i wymieniane; (iv) określić okres zatrzymywania danych osobowych i ograniczyć go do minimum niezbędnego dla realizacji takiego celu,
ocenę konieczności wdrożenia proponowanego systemu obowiązkowej publikacji informacji o sankcjach we wszystkich wnioskach i zbadanie, czy obowiązek publikacji nie wykracza poza to, co konieczne w celu osiągnięcia realizowanego celu interesu publicznego, oraz czy celu tego nie można osiągnąć mniej restrykcyjnymi środkami. Z zastrzeżeniem wyniku tego testu proporcjonalności obowiązkowi publikacji powinny w każdym przypadku towarzyszyć odpowiednie gwarancje w celu zapewnienia poszanowania zasady domniemania niewinności, prawa zainteresowanych osób do wniesienia sprzeciwu, bezpieczeństwa/poprawności danych oraz ich usunięcia po upływie odpowiedniego czasu,
w odniesieniu do zgłaszania przypadków naruszenia we wszystkich wnioskach: (i) zamieszczenie w proponowanych dyrektywach przepisu o następującym brzmieniu: "na wszystkich etapach postępowania tożsamość takich osób należy zachować w tajemnicy, chyba że przepisy krajowe wymagają jej ujawnienia w związku z dalszym dochodzeniem lub późniejszym postępowaniem sądowym"; (ii) dodanie akapitu nakładającego wymóg, aby państwa członkowskie ustanowiły "odpowiednie procedury zapewniające prawo oskarżonej osoby do obrony oraz do złożenia oświadczenia przed przyjęciem decyzji dotyczącej takiej osoby, a także do skutecznego wykorzystania środków prawnych wobec decyzji lub środka jej dotyczącego"; (iii) usunięcie zapisu "z zasadami określonymi w".

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Opinie EIOD z dnia 10 lutego 2012 r., dostępne pod adresem: http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/Consultation/Opinions

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.100.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosków dotyczących dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego, dyrektywy zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących produktów inwestycyjnych.
Data aktu: 23/11/2012
Data ogłoszenia: 06/04/2013