Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana w dniu 9 listopada 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6203 - Western Digital Ireland/Vivital Technologies - Sprawozdawca: Włochy.

Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana w dniu 9 listopada 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6203 - Western Digital Ireland/Vivital Technologies

Sprawozdawca: Włochy

(2013/C 241/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 sierpnia 2013 r.)

Koncentracja

1.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z zaproponowanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych, określonymi w projekcie decyzji.

Jeśli chodzi o definicję rynku produktowego, przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się w szczególności z Komisją, że należy ocenić skutki planowanej transakcji na następujących rynkach:

a)
rynek napędów HDD mission critical enterprise;
b)
rynek napędów HDD business critical 3,5";
c)
rynek napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych;
d)
rynek napędów HDD 3,5" do elektroniki użytkowej;
e)
rynek napędów HDD 2,5" do komputerów przenośnych;
f)
rynek napędów HDD 2,5" do elektroniki użytkowej oraz
g)
rynek napędów XHDD.
4.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z definicją rynku geograficznego dla:
a)
napędów HDD oraz
b)
napędów XHDD.

Analiza przeciwstawna

5.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się ze stwierdzeniem Komisji, że do celów sporządzenia oceny, w jakim stopniu planowana transakcja wpłynie na konkurencję, najbardziej odpowiednim podejściem będzie przyjęcie zasady pierwszeństwa ("kto pierwszy, ten lepszy") w oparciu o datę zgłoszenia oraz że przy ocenie planowanej transakcji należy uwzględnić transakcję Seagate/Samsung, która została zatwierdzona decyzją Komisji w dniu 19 października 2011 r. (sprawa COMP/M.6214 - Seagate/HDD Business of Samsung).

Ocena konkurencji

Skutki nieskoordynowane

6.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja miała skutki nieskoordynowane, które znacznie przeszkodziłyby efektywnej konkurencji na światowych rynkach napędów Mission Critical HDD, HDD 2,5" do komputerów przenośnych oraz HDD 2,5" do elektroniki użytkowej.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że planowana transakcja prawdopodobnie będzie miała skutki nieskoordynowane, które znacznie przeszkodzą efektywnej konkurencji na światowych rynkach napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz HDD business critical 3,5".
8.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że mimo iż istnieją przesłanki, że planowana transakcja w zgłoszonej wersji może mieć skutki nieskoordynowane, które znacznie przeszkodziłyby efektywnej konkurencji na rynku napędów XHDD w EOG, w świetle środków zaradczych eliminujących przeszkody dla efektywnej konkurencji na światowych nadrzędnych rynkach napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz HDD business critical 3,5", w żadnym wypadku nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja miała znacznie przeszkodzić efektywnej konkurencji na podrzędnym rynku napędów XHDD w EOG.

Skutki skoordynowane

9.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z oceną Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja miała wywołać skutki skoordynowane, które znacząco zakłóciłyby efektywną konkurencję na światowych rynkach napędów HDD oraz na rynku napędów XHDD w EOG.

Skutki wertykalne

10.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby planowana transakcja znacząco przeszkodziła efektywnej konkurencji poprzez blokowanie dostępu producentów części (głowic i nośników) do wystarczającej bazy odbiorców, a tym samym osłabiła zdolność Toshiby do konkurowania na rynkach napędów HDD.

Efektywność

11.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że przypuszczalny wzrost efektywności spowodowany planowaną transakcją nie pozwoli Komisji na uznanie planowanej transakcji w zgłoszonej formie za zgodną z rynkiem wewnętrznym w odniesieniu do światowych rynków napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz HDD business critical 3,5" oraz rynku napędów XHDD w EOG.

Środki zaradcze

12.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z opinią Komisji, że pakiet środków zaradczych przedstawiony przez strony w pełni uwzględnia obawy dotyczące konkurencji określone przez Komisję w odniesieniu do światowego rynku napędów HDD 3,5" business critical HDD, światowego rynku napędów HDD 3,5" do komputerów stacjonarnych, światowego rynku HDD 3,5" do elektroniki użytkowej oraz rynku napędów XHDD w EOG.

Podsumowanie

13.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z Komisją, że pod warunkiem wypełnienia zobowiązań przedstawionych przez strony istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że planowana transakcja w istotny sposób zakłóci efektywną konkurencję na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części.
14.
Przedstawiciele państw EFTA oraz Urząd Nadzoru EFTA zgadzają się z wnioskiem Komisji, że zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
Urząd Nadzoru EFTA
Silje THORSTENSEN

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.241.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia przedstawicieli państw EFTA oraz Urzędu Nadzoru EFTA przedstawiona na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana w dniu 9 listopada 2011 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6203 - Western Digital Ireland/Vivital Technologies - Sprawozdawca: Włochy.
Data aktu: 22/08/2013
Data ogłoszenia: 22/08/2013