P7_TA(2012)0346
Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich funduszy venture capital (COM(2011)0860 - C7-0490/2011 - 2011/0417(COD)) 1
(2013/C 353 E/50)
(Dz.U.UE C z dnia 3 grudnia 2013 r.)
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
[Poprawka nr 2]
POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO *
do wniosku Komisji
w sprawie europejskich funduszy venture capital
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
- uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
- po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
- uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 2 ,
- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,
- stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Venture capital (tj. kapitał wysokiego ryzyka) zapewnia finansowanie na rzecz przedsiębiorstw, które są z reguły bardzo małe, znajdują się na początkowych etapach rozwoju działalności gospodarczej i wykazują duży potencjał wzrostu i rozwoju. Ponadto fundusze venture capital zapewniają przedsiębiorstwom cenną wiedzę fachową i doświadczenie, kontakty biznesowe, wartość marki oraz doradztwo strategiczne. Zapewniając finansowanie i doradztwo na rzecz takich przedsiębiorstw, fundusze venture capital stymulują wzrost gospodarczy, przyczyniają się do tworzenia nowych miejsc pracy i do mobilizacji kapitału, wspierają tworzenie i rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw, zwiększają ich inwestycje w badania i rozwój, jak również wspierają przedsiębiorczość, innowacyjność i konkurencyjność zgodnie z celami strategii "Europa 2020" oraz w kontekście długofalowych wyzwań, przed jakimi stoją państwa członkowskie, takich jak wyzwania wskazane w sprawozdaniu europejskiego systemu analiz strategicznych i politycznych (ESPAS) dotyczącym globalnych tendencji do 2030 r.
(2) Konieczne jest ustanowienie wspólnych przepisów ramowych w zakresie posługiwania się nazwą "europejski fundusz venture capital" ("EuVECA"), dotyczących w szczególności struktury portfela funduszy działających pod tą nazwą, ich kwalifikowalnych celów inwestycyjnych, narzędzi inwestycyjnych, z których mogą korzystać, oraz kategorii inwestorów uprawnionych do inwestowania w takie fundusze w Unii, zgodnie z jednolitymi przepisami. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że państwa członkowskie podejmą rozbieżne środki na szczeblu krajowym, co miałoby bezpośredni negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i stworzyłoby przeszkody w jego funkcjonowaniu, ponieważ fundusze venture capital, które chciałyby prowadzić działalność na terenie Unii, podlegałyby różnym przepisom w różnych państwach członkowskich. Ponadto rozbieżne wymogi jakościowe dotyczące struktury portfela, celów inwestycyjnych oraz kwalifikowalnych inwestorów mogłyby doprowadzić do powstania różnych poziomów ochrony inwestorów i spowodować niejasność w zakresie oferty inwestycyjnej związanej z "EuVECA". Inwestorzy powinni mieć również możliwość porównania ofert inwestycyjnych różnych funduszy venture capital. Niezbędne jest wyeliminowanie znacznych utrudnień w transgranicznym pozyskiwaniu środków finansowych przez fundusze venture capital, unikanie zakłóceń konkurencji między tymi funduszami, a także zapobieganie wszelkim możliwym przeszkodom w wymianie handlowej i powstawaniu poważnych zakłóceń konkurencji w przyszłości. W związku z powyższym odpowiednią podstawę prawną stanowi art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, interpretowany zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(3) Konieczne jest przyjęcie rozporządzenia ustanawiającego jednolite przepisy mające zastosowanie do europejskich funduszy venture capital i nakładające odpowiednie obowiązki na zarządzających tymi funduszami we wszystkich państwach członkowskich, którzy chcieliby pozyskiwać kapitał w całej Unii, posługując się nazwą "EuVECA". Wymogi te powinny zagwarantować zaufanie inwestorów, którzy chcą inwestować w fundusze venture capital.
(4) Określenie wymogów jakościowych w odniesieniu do posługiwania się nazwą "EuVECA" w formie rozporządzenia zagwarantowałoby, że wymogi te będą miały bezpośrednie zastosowanie do zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, którzy gromadzą środki finansowe, posługując się tą nazwą. Zapewniłoby to jednolite warunki stosowania tej nazwy, zapobiegając pojawieniu się rozbieżnych wymogów krajowych w wyniku transpozycji dyrektywy. Przepisy tego rozporządzenia wymagałyby od zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, którzy posługują się tą nazwą, przestrzegania jednakowych przepisów w całej Unii, co zwiększyłoby również zaufanie inwestorów, którzy chcą inwestować w fundusze venture capital. Rozporządzenie zmniejszyłoby również złożoność przepisów regulacyjnych oraz ponoszone przez zarządzających koszty przestrzegania często rozbieżnych przepisów krajowych w zakresie funduszy venture capital, szczególnie w przypadku tych zarządzających, którzy chcieliby pozyskiwać kapitał na poziomie transgranicznym. Rozporządzenie powinno również przyczynić się do wyeliminowania zakłóceń konkurencji.
(4a) Jak określono w komunikacie Komisji z dnia 7 grudnia 2011 r. pt. "Plan działania na rzecz ułatwienia dostępu do finansowania dla MŚP", w 2012 r. Komisja zakończy badanie przeszkód podatkowych utrudniających transgraniczne inwestycje venture capital, tak aby w 2013 r. przedstawić rozwiązania mające na celu wyeliminowanie tych przeszkód i jednocześnie zapobieżenie unikaniu zobowiązań podatkowych oraz oszustwom podatkowym.
(4b) Powinna istnieć możliwość zewnętrznego albo wewnętrznego zarządzania kwalifikowalnym funduszem venture capital. Gdy kwalifikowalny fundusz venture capital jest zarządzany wewnętrznie, jest on jednocześnie zarządzającym, a w związku z tym powinien spełniać wymogi dotyczące zarządzających kwalifikowalnymi funduszami venture capital zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i być zarejestrowany jako taki. Nie należy jednak zezwalać, aby wewnętrznie zarządzany kwalifikowalny fundusz venture capital był zewnętrznym zarządzającym innego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania lub UCITS.
(5) Aby wyjaśnić związek miedzy niniejszym rozporządzeniem a innymi przepisami dotyczącymi przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania i zarządzających nimi, należy zaznaczyć, że niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania innymi niż UCITS, zgodnie z art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) 5 , którzy mają swoją siedzibę w Unii i zostali zarejestrowani przez właściwy organ swojego państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi 6 , pod warunkiem że zarządzają oni portfelami kwalifikowalnych funduszy venture capital. Należy jednak dopuścić, aby zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital zarejestrowani zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i będący zewnętrznymi zarządzającymi dodatkowo zarządzali UCITS, pod warunkiem uzyskania zezwolenia zgodnie z dyrektywą 2009/65/WE.
(5a) Ponadto niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do zarządzających tymi przedsiębiorstwami inwestowania zbiorowego, których łączna wartość aktywów objętych zarządzaniem nie przekracza progu 500 mln EUR. Oznacza to, że obliczanie progu do celów niniejszego rozporządzenia odbywa się tak samo jak obliczanie progu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2011/61/UE.
(5b) Jednakże zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital, którzy są zarejestrowani na mocy niniejszego rozporządzenia i których łączne aktywa wzrosną następnie do poziomu przekraczającego próg przewidziany w art. 3 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2011/61/UE, którzy w związku z tym zaczną podlegać zezwoleniu właściwych władz państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 6 tej dyrektywy, mogą nadal posługiwać się nazwą "EuVECA" przy wprowadzaniu do obrotu kwalifikowalnych funduszy venture capital w Unii, pod warunkiem że spełniają wymogi określone w tej dyrektywie i że nadal spełniają pewne wymogi dotyczące posługiwania się nazwą "EuVECA" określone w niniejszym rozporządzeniu w każdym przypadku w odniesieniu do kwalifikowalnych funduszy venture capital. Odnosi się to zarówno do już istniejących kwalifikowalnych funduszy venture capital, jak i do kwalifikowalnych funduszy venture capital utworzonych po przekroczeniu progu.
(6) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania w przypadku, gdy zarządzający przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania nie mają zamiaru posługiwać się nazwą "EuVECA". W takich przypadkach powinny w dalszym ciągu obowiązywać istniejące przepisy krajowe oraz ogólne przepisy unijne.
(7) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące charakteru kwalifikowalnych funduszy venture capital, szczególnie w odniesieniu do przedsiębiorstw portfelowych, w które kwalifikowalne fundusze venture capital mogą inwestować, oraz instrumentów inwestycyjnych, z których powinny korzystać. Jest to konieczne, aby umożliwić wyznaczenie wyraźnej granicy między kwalifikowalnym funduszem venture capital a alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi angażującymi się w inne, mniej specjalistyczne strategie inwestycyjne, np. wykupy lub spekulacyjne inwestycje w nieruchomości, których wspieranie nie jest celem niniejszego rozporządzenia.
(8) Zgodnie z celem polegającym na precyzyjnym określeniu przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, które zostaną objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, oraz aby zapewnić skupienie na dostarczaniu kapitału małym przedsiębiorstwom na początkowym etapie działalności, za kwalifikowalne fundusze venture capital należy uznawać te fundusze, które zamierzają inwestować w takie przedsiębiorstwa co najmniej 70 % łącznej wartości otrzymanych wpłat na poczet kapitału oraz niewniesionego kapitału zadeklarowanego ▐ . Nie należy zezwalać, aby kwalifikowalny fundusz venture capital inwestował więcej niż 30 % łącznej wartości wpłat na poczet kapitału oraz niewniesionego kapitału zadeklarowanego w aktywa inne niż kwalifikowalne inwestycje. Oznacza to, że górny limit w przypadku inwestycji niekwalifikowalnych powinien zawsze wynosić 30 %, natomiast limit 70 % powinien być zastrzeżony dla kwalifikowalnych inwestycji w okresie trwania kwalifikowalnego funduszu venture capital. Wyżej wymienione limity powinny być obliczane na podstawie kwot dostępnych do zainwestowania po odjęciu wszystkich stosownych kosztów oraz inwestycji w środki pieniężne i ich ekwiwalenty. Niniejsze rozporządzenie powinno określać szczegóły niezbędne do obliczenia wspomnianych limitów inwestycji.
(8a) Celem niniejszego rozporządzenia jest wspieranie wzrostu i innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) w Unii. Inwestycje w kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe mające siedzibę w państwach trzecich mogą powiększyć kapitał kwalifikowalnych funduszy venture capital, a tym samym być korzystne dla MŚP w Unii. W żadnym wypadku nie powinny jednak mieć miejsca inwestycje w przedsiębiorstwa portfelowe w państwach trzecich umiejscowione w rajach podatkowych lub w jurysdykcjach niechętnych do współpracy.
(8b) Kwalifikowalne fundusze venture capital nie powinny mieć siedziby w rajach podatkowych lub jurysdykcjach niechętnych do współpracy, takich jak państwa trzecie charakteryzujące się w szczególności brakiem podatków lub opodatkowaniem nominalnym, brakiem właściwych umów o współpracy między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia zarządzającego funduszem venture capital a organami nadzorczymi państwa trzeciego, w którym założono kwalifikowalny fundusz venture capital, lub brakiem skutecznej wymiany informacji w sprawach podatkowych. Kwalifikowalny fundusz venture capital nie powinien też inwestować w jurysdykcjach odpowiadających dowolnemu z powyższych kryteriów.
(8c) Zarządzający kwalifikowalnym funduszem venture capital powinni być w stanie przyciągnąć dodatkowe wkłady kapitałowe przez cały okres trwania tego funduszu. Takie dodatkowe wkłady kapitałowe w okresie trwania kwalifikowalnego funduszu venture capital powinny być uwzględniane, gdy rozważana jest kolejna inwestycja w aktywa inne niż aktywa kwalifikowalne. Dodatkowe wkłady kapitałowe powinny być dozwolone zgodnie z kryteriami i w myśl warunków określonych w przepisach dotyczących kwalifikowalnego funduszu venture capital lub w dokumentach założycielskich.
(8d) Kwalifikowalne inwestycje powinny mieć postać instrumentów kapitałowych lub quasikapitałowych. Quasi-kapitałowe instrumenty inwestycyjne obejmują typ instrumentu finansowego stanowiący połączenie instrumentu kapitałowego i dłużnego, w którym to przypadku zwrot jest powiązany z zyskami lub stratami danego kwalifikowalnego przedsiębiorstwa portfelowego, a wykup nie jest w pełni zabezpieczony na wypadek niewykonania zobowiązań. Do takich instrumentów należą różnego rodzaju instrumenty finansowe, np. pożyczki podporządkowane, ciche udziały, pożyczki partycypacyjne, prawa do udziału w zyskach, obligacje zamienne i obligacje opcyjne. Jako ewentualne uzupełnienie - ale nie zastępstwo - instrumentów kapitałowych i quasi-kapitałowych kredyty zabezpieczone lub niezabezpieczone, np. finansowanie pomostowe, przyznawane przez kwalifikowalny fundusz venture capital kwalifikowalnemu przedsiębiorstwu portfelowemu, w którym ten kwalifikowalny fundusz venture capital posiada już kwalifikowalne inwestycje, powinny być dozwolone, pod warunkiem że do takich kredytów wykorzystywanych jest nie więcej niż 30 % łącznej wartości wpłat na poczet kapitału i niewniesionego kapitału zadeklarowanego. Ponadto w celu uwzględnienia praktyk biznesowych stosowanych na rynku venture capital należy umożliwić kwalifikowalnym funduszom venture capital kupowanie istniejących udziałów kwalifikowalnego przedsiębiorstwa portfelowego od udziałowców tego przedsiębiorstwa. Poza tym aby zapewnić jak najszersze ewentualne możliwości pozyskiwania środków finansowych, należy zezwolić na inwestycje w inne kwalifikowalne fundusze venture capital. Aby zapobiec zmniejszeniu potencjalnej wartości z inwestycji w kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe, należy pozwolić kwalifikowalnym funduszom venture capital na inwestowanie w inne kwalifikowalne fundusze venture capital jedynie pod warunkiem, że te kwalifikowalne fundusze venture capital same nie zainwestowały więcej niż 10 % wpłat na poczet kapitału oraz niewniesionego kapitału zadeklarowanego w inne kwalifikowalne fundusze venture capital.
(8e) Podstawową działalnością funduszy venture capital jest zapewnianie finansowania MŚP poprzez inwestycje podstawowe. Fundusze venture capital nie powinny uczestniczyć w systemowo ważnej działalności bankowej wykraczającej poza zwyczajowe ostrożnościowe ramy regulacyjne (tzw. "shadow banking"). Nie powinny one też stosować typowych strategii private equity, takich jak wykup wspomagany dźwignią finansową.
(8f) Zgodnie ze strategią Europa 2020 na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu niniejsze rozporządzenie ma wspierać inwestycje venture capital w innowacyjne MŚP zakorzenione w realnej gospodarce. Instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe, finansowe spółki holdingowe i spółki holdingowe o profilu mieszanym powinny zatem być wyłączone z definicji kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(9) Aby wprowadzić niezbędne zabezpieczenie, które pozwala odróżnić kwalifikowalne fundusze venture capital objęte zakresem niniejszego rozporządzenia od szerszej kategorii alternatywnych funduszy inwestycyjnych, które prowadzą obrót emitowanymi papierami wartościowymi na rynkach wtórnych, konieczne jest ustanowienie przepisów, tak aby kwalifikowalne fundusze venture capital inwestowały przede wszystkim w instrumenty emitowane bezpośrednio.
(10) Aby zapewnić zarządzającym funduszami venture capital pewien stopień elastyczności w zarządzaniu inwestycjami i płynnością ich kwalifikowalnych funduszy, należy zezwolić na obrót, taki jak obrót akcjami lub udziałami w niekwalifikowalnych przedsiębiorstwach portfelowych lub nabywanie inwestycji niekwalifikowalnych, do wartości maksymalnego progu wynoszącego 30 % łącznej wartości wpłat na poczet kapitału i niewniesionego kapitału. ▐
(11) Aby zapewnić wiarygodność i rozpoznawalność nazwy "EuVECA" wśród inwestorów w całej Unii, w niniejszym rozporządzeniu należy określić, że wyłącznie zarządzający funduszami venture capital, którzy spełniają jednolite kryteria jakościowe określone w niniejszym rozporządzeniu, są uprawnieni do posługiwania się nazwą "EuVECA" przy wprowadzaniu kwalifikowalnych funduszy venture capital do obrotu w całej Unii.
(12) Aby zagwarantować, że kwalifikowalne fundusze venture capital będą posiadały odrębny i możliwy do zidentyfikowania profil, który jest dostosowany do ich celu, należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące struktury portfela oraz technik inwestycyjnych dozwolonych w przypadku takich kwalifikowalnych funduszy.
(13) Aby zagwarantować, że kwalifikowalne fundusze venture capital nie przyczynią się do rozwoju zagrożeń systemowych, oraz aby zapewnić ukierunkowanie działań inwestycyjnych takich funduszy na wspieranie kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych, stosowanie lewarowania na poziomie funduszu nie powinno być dozwolone. Zarządzającemu funduszem venture capital powinno się zezwalać na zaciąganie pożyczek, emisję papierów dłużnych lub zapewnianie gwarancji, na poziomie kwalifikowalnego funduszu venture capital, tylko pod warunkiem, że takie pożyczki, papiery dłużne lub gwarancje znajdują pokrycie w niewniesionych wkładach zadeklarowanych, a tym samym nie powodują wzrostu wartości ekspozycji funduszu powyżej poziomu kapitału zadeklarowanego. Zgodnie z tym podejściem zaliczki pieniężne od inwestorów kwalifikowalnego funduszu, które mają pełne pokrycie we wkładach kapitałowych od tych inwestorów, nie powodują wzrostu ekspozycji kwalifikowalnego funduszu venture capital, a zatem powinny być dozwolone. Ponadto aby fundusz mógł pokrywać nadzwyczajne potrzeby w zakresie płynności, które mogą pojawić się w okresie od wezwania inwestorów do wniesienia zadeklarowanego kapitału do faktycznego wpłynięcia kapitału na rachunki funduszu, powinno być dozwolone zaciąganie pożyczek krótkoterminowych, pod warunkiem nieprzekroczenia wysokości niewniesionego kapitału zadeklarowanego.
(14) Aby zagwarantować, że kwalifikowalne fundusze venture capital są wprowadzane do obrotu jedynie wśród inwestorów, którzy posiadają doświadczenie, wiedzę i fachowość umożliwiające podejmowanie własnych decyzji inwestycyjnych i właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi funduszami, oraz aby utrzymać zaufanie inwestorów do kwalifikowalnych funduszy venture capital, należy określić pewne szczególne zabezpieczenia. W związku z tym kwalifikowalne fundusze venture capital należy wprowadzać do obrotu wyłącznie wśród inwestorów, którzy są klientami branżowymi lub którzy mogą być za takich uznani na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych 7 . W celu zapewnienia dostatecznie szerokiej bazy inwestorów dla inwestycji w fundusze venture capital wskazane jest jednak również, aby dostęp do kwalifikowalnych funduszy venture capital mieli również niektórzy z pozostałych inwestorów, w tym zamożni klienci indywidualni. W odniesieniu do tych pozostałych inwestorów należy jednak określić szczególne zabezpieczenia, tak aby zagwarantować, że kwalifikowalne fundusze venture capital są wprowadzane do obrotu wyłącznie wśród inwestorów, których profil jest odpowiedni do dokonywania takich inwestycji. Do takich zabezpieczeń nie należy wprowadzanie do obrotu z wykorzystaniem okresowych planów oszczędnościowych. Ponadto powinno być możliwe, by kadra kierownicza, dyrektorzy lub pracownicy uczestniczący w zarządzaniu funduszem venture capital dokonywali inwestycji w kwalifikowalny fundusz venture capital, którym zarządzają, gdyż osoby takie mają wystarczająco dużą wiedzę, by brać udział w inwestycjach venture capital.
(15) Aby zagwarantować, że nazwą "EuVECA" posługują się wyłącznie zarządzający funduszami venture capital, którzy spełniają jednolite kryteria jakościowe dotyczące zachowania na rynku, należy ustanowić w niniejszym rozporządzeniu zasady prowadzenia działalności gospodarczej oraz określić relacje między zarządzającym funduszem venture capital a jego inwestorami. Z tego samego względu w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić jednolite warunki dotyczące rozwiązywania konfliktów interesów przez takich zarządzających. Zasady takie powinny również zawierać wymóg, aby zarządzający stosował niezbędne ustalenia organizacyjne i administracyjne umożliwiające odpowiednie rozwiązywanie konfliktów interesów.
(15a) Gdy zarządzający funduszem venture capital zamierza przekazać funkcje osobom trzecim, nie powinno to wpływać na jego odpowiedzialność wobec tego funduszu i jego inwestorów. Ponadto zarządzający funduszem venture capital nie powinien przekazywać funkcji w stopniu, który zasadniczo powodowałby, że nie można by już uznawać go za zarządzającego funduszem venture capital i że stałby się on podmiotem-skrzynką pocztową. Zarządzający funduszem venture capital powinien w każdym przypadku pozostawać odpowiedzialny za właściwe wykonywanie przekazanych funkcji i zgodność z niniejszym rozporządzeniem. Przekazanie funkcji nie powinno podważać skutecznego nadzoru nad zarządzającym funduszem venture capital oraz, w szczególności, nie powinno uniemożliwiać zarządzającemu funduszem venture capital działania, ani kwalifikowalnemu funduszowi venture capital bycia zarządzanym, w sposób najkorzystniejszy dla inwestorów.
(16) Aby zapewnić integralność nazwy "EuVECA", niniejsze rozporządzenie powinno również zawierać kryteria jakościowe dotyczące organizacji zarządzającego funduszem venture capital. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić jednolite, proporcjonalne wymogi dotyczące konieczności utrzymywania odpowiednich zasobów technicznych i ludzkich.
(16a) (16a) Aby zapewnić prawidłowe zarządzanie kwalifikowalnym funduszem venture capital oraz zdolność zarządzającego do pokrycia potencjalnego ryzyka wynikającego z jego działalności, niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolite, proporcjonalne wymogi, zgodnie z którymi zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital muszą dysponować wystarczającym kapitałem własnym. Kwota takiego kapitału własnego powinna wystarczać do zapewnienia ciągłości i prawidłowego zarządzania kwalifikowalnymi funduszami venture capital.
(17) Do celów ochrony inwestorów konieczne jest zapewnienie właściwego oszacowania aktywów kwalifikowalnego funduszu venture capital. W związku z tym przepisy lub dokumenty założycielskie dotyczące kwalifikowalnych funduszy venture capital powinny zawierać zasady wyceny aktywów. Powinno to zapewnić rzetelność i przejrzystość wyceny.
(18) Aby zagwarantować, że zarządzający funduszami venture capital posługujący się nazwą "EuVECA" przedstawiają wystarczające informacje na temat swojej działalności, należy ustanowić jednolite zasady dotyczące sprawozdań rocznych.
(19) Do celów zapewnienia integralności nazwy "EuVECA" w oczach inwestorów konieczne jest, aby posługiwali się nią wyłącznie zarządzający funduszami venture capital, którzy prowadzą w pełni przejrzystą politykę inwestycyjną oraz realizują przejrzyste cele inwestycyjne. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić jednolite zasady w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji obowiązujące zarządzającego funduszem venture capital w odniesieniu do inwestorów. Przede wszystkim należy określić obowiązki w zakresie ujawniania przed zawarciem umowy informacji dotyczących strategii i celów inwestycyjnych kwalifikowalnych funduszy venture capital, stosowanych instrumentów inwestycyjnych, kosztów i związanych z nimi opłat, a także profilu ryzyka/zysku inwestycji proponowanej przez kwalifikowalny fundusz. W celu osiągnięcia wysokiego stopnia przejrzystości takie wymogi dotyczące ujawniania informacji powinny również obejmować informacje na temat sposobu obliczania wynagrodzenia zarządzającego funduszem venture capital.
(20) Aby zapewnić skuteczny nadzór w zakresie jednolitych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia powinien nadzorować przestrzeganie jednolitych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu przez zarządzającego funduszem venture capital. W tym celu zarządzający kwalifikowalnym funduszem venture capital zamierzający wprowadzać kwalifikowalne fundusze do obrotu pod nazwą "EuVECA" powinien poinformować o tym właściwy organ państwa członkowskiego jego pochodzenia. Właściwy organ powinien dokonać rejestracji zarządzającego funduszem venture capital, jeżeli przedstawiono wszystkie niezbędne informacje oraz jeżeli wprowadzono stosowne ustalenia zapewniające zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Rejestracja ta powinna być ważna na terytorium całej Unii.
(20a)) Aby ułatwić transgraniczne wprowadzanie do obrotu kwalifikowalnych funduszy venture capital, rejestracja powinna odbywać się jak najszybciej.
(20b) Niniejsze rozporządzenie obejmuje zabezpieczenia mające gwarantować prawidłowe wykorzystanie funduszy, natomiast organy nadzorcze powinny czuwać nad zapewnieniem przestrzegania tych zabezpieczeń.
(21) Aby zapewnić skuteczny nadzór dotyczący spełniania jednolitych kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono zawierać przepisy dotyczące okoliczności, w których konieczna jest aktualizacja informacji dostarczonych właściwemu organowi w państwie członkowskim pochodzenia.
(22) Do celów skutecznego nadzoru w zakresie wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy w nim również określić proces powiadamiania transgranicznego między właściwymi organami nadzorczymi, który byłby uruchamiany w wyniku rejestracji zarządzającego funduszem venture capital w jego państwie członkowskim pochodzenia.
(23) Aby utrzymać przejrzystość warunków wprowadzania do obrotu kwalifikowalnych funduszy venture capital w całej Unii, należy powierzyć Europejskiemu Urzędowi Nadzoru (Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (EUNGiPW), ustanowionemu na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 , zadanie prowadzenia centralnej bazy danych zawierającej wykaz wszystkich zarządzających kwalifikowalnym funduszem venture capital oraz kwalifikowalnych funduszy venture capital, którymi oni zarządzają, zarejestrowanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(23a)) Jeśli właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego ma wyraźne i możliwe do udowodnienia podstawy do uznania, że zarządzający funduszem venture capital działa z naruszeniem na jego terytorium przepisów niniejszego rozporządzenia, powinien powiadomić o tym niezwłocznie właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia, który powinien powziąć właściwe środki.
(23b)) Jeżeli pomimo środków przyjętych przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia lub w przypadku, gdy właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia nie podejmuje działania w rozsądnych granicach czasowych lub zarządzający funduszem venture capital nadal działa w sposób wyraźnie sprzeczny z niniejszym rozporządzeniem, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego może - po poinformowaniu właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia - przyjąć wszelkie stosowane środki potrzebne do ochrony inwestorów, w tym uniemożliwienie danemu zarządzającemu dalszego wprowadzania do obrotu funduszu venture capital na terytorium przyjmującego państwa członkowskiego.
(24) Aby zapewnić skuteczny nadzór w zakresie jednolitych kryteriów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, należy w nim zamieścić wykaz uprawnień nadzorczych, którymi dysponują właściwe organy.
(25) Aby zapewnić właściwe wykonanie, niniejsze rozporządzenie powinno zawierać administracyjne sankcje i środki za naruszenie kluczowych przepisów tego rozporządzenia, tj. dotyczących struktury portfela, zabezpieczeń związanych z tożsamością kwalifikowalnych inwestorów oraz posługiwania się nazwą "EuVECA" wyłącznie przez zarejestrowanych zarządzających funduszami venture capital. Należy określić, że naruszenie tych kluczowych przepisów wiąże się z zakazem posługiwania się powyższą nazwą oraz z usunięciem zarządzającego funduszem venture capital z rejestru.
(26) Informacje nadzorcze powinny być przedmiotem wymiany między właściwymi organami w państwie członkowskim pochodzenia i w przyjmującym państwie członkowskim a EUNGiPW.
(27) Skuteczna współpraca w zakresie regulacji między podmiotami, które sprawują nadzór w zakresie spełniania jednolitych kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu, wymaga, aby odpowiednie organy krajowe i EUNGiPW były zobowiązane do zachowania wysokiego poziomu tajemnicy służbowej.
(28) Standardy techniczne usług finansowych powinny zapewniać spójną harmonizację oraz wysoki poziom nadzoru w całej Unii. Biorąc pod uwagę, że EUNGiPW jest organem o wysoce specjalistycznej wiedzy, skutecznym i właściwym krokiem byłoby powierzenie mu zadania opracowania projektów wykonawczych standardów technicznych, o ile nie obejmują one wariantów polityki, celem ich przedłożenia Komisji.
(29) Komisja powinna być uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych w drodze aktów wykonawczych na mocy art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 9 . Należy powierzyć EUNGiPW zadanie opracowania wykonawczych standardów technicznych w odniesieniu do formatu powiadomienia, o którym mowa w niniejszym rozporządzeniu.
(30) W celu sprecyzowania wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do | rodzajów konfliktów interesów, których zarządzający funduszami venture capital muszą unikać, oraz kroków, które należy podjąć w tym zakresie. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(32) Najpóźniej po upływie czterech lat od dnia rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzić przegląd niniejszego rozporządzenia, aby uwzględnić rozwój rynku venture capital. Przegląd powinien obejmować ogólną analizę funkcjonowania przepisów niniejszego rozporządzenia oraz doświadczenia zdobyte podczas ich stosowania. Na podstawie tego przeglądu Komisja powinna sporządzić sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady, dołączając do niego - w stosownych przypadkach - propozycje wniosków ustawodawczych.
(32a)) Ponadto do dnia 22 lipca 2017 r. Komisja powinna rozpocząć przegląd współdziałania między niniejszym rozporządzeniem a innymi przepisami dotyczącymi przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania i nimi zarządzających, zwłaszcza z przepisami dyrektywy 2011/61/UE. W szczególności przegląd ten powinien dotyczyć zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia i obejmować ocenę tego, czy konieczne jest rozszerzenie tego zakresu, tak aby umożliwić szerszej grupie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi posługiwanie się nazwą "EuVECA". Na podstawie tego przeglądu Komisja powinna sporządzić sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady, dołączając do niego - w stosownych przypadkach - propozycje wniosków ustawodawczych.
(32b)) W kontekście tego przeglądu Komisja powinna ocenić wszelkie przeszkody, które mogą utrudniać wykorzystanie funduszy przez inwestorów, w tym wpływ, jaki na inwestorów instytucjonalnych mogą wywierać inne mające do nich zastosowanie przepisy o charakterze ostrożnościowym. Ponadto Komisja powinna gromadzić dane do celów oceny wkładu EuVECA w inne programy Unii, takie jak Horyzont 2020, które również mają na celu wspieranie innowacyjności w Unii.
(32c)) W świetle komunikatu Komisji pt. "Plan działania na rzecz ułatwienia dostępu do finansowania dla MŚP" oraz komunikatu Komisji z dnia 6 października 2010 r. pt. "Projekt przewodni strategii Europa 2020. Unia innowacji" ważne jest, aby zapewnić skuteczność programów publicznych prowadzonych w Unii w celu wsparcia rynku venture capital oraz koordynację i wzajemną spójność różnych obszarów polityki Unii mających na celu wspieranie innowacyjności, jak polityka w zakresie konkurencyjności i badań naukowych. Jednym z centralnych punktów unijnej polityki na rzecz innowacyjności i rozwoju jest technologia ekologiczna, ze względu na cel Unii, jakim jest bycie w światowej czołówce w zakresie inteligentnego i zrównoważonego rozwoju globalnym liderem oraz efektywności energetycznej i efektywnego gospodarowania zasobami, w tym w zakresie finansowania MŚP. Ważne, aby przy przeglądzie niniejszego rozporządzenia ocenić jego wpływ na postęp w realizacji tego celu.
(32d)) EUNGiPW powinien dokonać oceny swoich potrzeb odnoszących się do personelu i zasobów, związanych z przyjęciem swoich uprawnień i obowiązków zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, i przedkłada sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.
(32e)) Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) inwestuje m.in. w fundusze venture capital w całej Unii. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mające umożliwiać łatwą identyfikację funduszy venture capital na podstawie określonych cech wspólnych powinny ułatwiać EFI identyfikację funduszy venture capital na mocy niniejszego rozporządzenia jako potencjalnych celów inwestycyjnych. Należy zatem zachęcać EFI to inwestowania w europejskie fundusze venture capital.
(33) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych ani zasad uznanych w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (art. 7) oraz wolności prowadzenia działalności gospodarczej (art. 16).
(34) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 10 reguluje kwestie dotyczące przetwarzania danych osobowych w państwach członkowskich w kontekście niniejszego rozporządzenia i pod nadzorem właściwych organów państw członkowskich, w szczególności niezależnych organów publicznych wyznaczonych przez państwa członkowskie. Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 11 reguluje kwestie dotyczące przetwarzania danych osobowych przez EUNGiPW w ramach niniejszego rozporządzenia i pod nadzorem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(35) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostać bez uszczerbku dla stosowania zasad pomocy państwa w odniesieniu do kwalifikowalnych funduszy venture capital.
(36) Jako że cele niniejszego rozporządzenia - mianowicie zapewnienie stosowania jednolitych wymogów do wprowadzania do obrotu kwalifikowalnych funduszy venture capital oraz ustanowienie prostego systemu rejestracji zarządzających funduszami venture capital, a tym samym pełne uwzględnienie potrzeby zrównoważenia bezpieczeństwa i wiarygodności związanych z posługiwaniem się nazwą "EuVECA" oraz skutecznego funkcjonowania rynku venture capital i kosztów ponoszonych przez różne zainteresowane strony - nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie i przez to z uwagi na swoją skalę i skutki mogą być lepiej osiągnięte na szczeblu Unii, Unia może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tymże artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się jednolite wymogi i warunki dla tych zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, którzy zamierzają posługiwać się nazwą "EuVECA" przy wprowadzaniu do obrotu w Unii kwalifikowalnych funduszy venture capital, przyczyniając się tym samym do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego. W rozporządzeniu ustanawia się jednolite zasady dotyczące wprowadzania kwalifikowalnych funduszy venture capital do obrotu wśród kwalifikowalnych inwestorów w całej Unii, struktury portfela kwalifikowalnych funduszy venture capital, kwalifikowalnych instrumentów inwestycyjnych i technik stosowanych przez kwalifikowalne fundusze venture capital, jak również organizacji, postępowania i przejrzystości działalności zarządzających funduszami venture capital, którzy wprowadzają kwalifikowalne fundusze venture capital do obrotu w całej Unii.
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Limity, o których mowa w pkt (i) oraz (ii), obliczane są na podstawie kwot dostępnych do zainwestowania po odjęciu wszystkich stosownych kosztów oraz inwestycji w środki pieniężne i ich ekwiwalenty;
W odniesieniu do akapitu pierwszego pkt (i), jeżeli forma prawna kwalifikowalnego funduszu venture capital pozwala na zarządzanie wewnętrzne, a organ zarządzający funduszem postanowi nie powoływać zarządcy zewnętrznego, sam kwalifikowalny fundusz venture capital rejestrowany jest jako zarządzający tym funduszem. Kwalifikowalny fundusz venture capital, który zarejestrowany jest jako zarządca wewnętrzny funduszu venture capital, nie może być zarejestrowany jako zarządca zewnętrzny funduszu venture capital innych przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania.
WARUNKI STOSOWANIA NAZWY 'EuVECA'
Zarządzający funduszami venture capital spełniający wymogi określone w niniejszym rozdziale są uprawnieni do posługiwania się nazwą "EuVECA" w odniesieniu do wprowadzania kwalifikowalnych funduszy venture capital do obrotu w Unii.
Zarządzający funduszami venture capital, w odniesieniu do kwalifikowalnych funduszy venture capital, którymi zarządzają:
Zarządzający funduszami venture capital stale dysponują wystarczającym kapitałem własnym i wykorzystują odpowiednie i stosowne zasoby techniczne i ludzkie, które są niezbędne do prawidłowego zarządzania kwalifikowalnymi funduszami venture capital.
Na zarządzających funduszami venture capital stale spoczywa obowiązek zapewnienia, że są w stanie wykazać wystarczającą ilość swych środków własnych do utrzymania ciągłości operacyjnej, oraz ujawnienia swego uzasadnienia wystarczającej ilości tych środków zgodnie z art. 12.
Zasady wyceny aktywów są określone w regulaminie lub dokumentach założycielskich kwalifikowalnego funduszu venture capital i zapewniają należyty i przejrzysty proces wyceny.
Stosowane procedury wyceny zapewniają odpowiednią wycenę aktywów i obliczanie wartości aktywów co najmniej raz do roku.
NADZÓR I WSPÓŁPRACA ADMINISTRACYJNA
Zarządzający funduszem venture capital informuje właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia o tym, że zamierza wprowadzać do obrotu w tym państwie:
EUNGiPW prowadzi centralną bazę danych, powszechnie dostępną za pośrednictwem internetu i zawierającą wykaz wszystkich zarządzających funduszami venture capital zarejestrowanych w Unii zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i wszystkich kwalifikowalnych funduszy venture capital, które wprowadzają oni do obrotu, oraz państw, w których fundusze te są wprowadzane do obrotu.
Zgodnie z prawem krajowym właściwe organy posiadają wszelkie uprawnienia nadzorcze i dochodzeniowe, które są im niezbędne do wykonywania obowiązków. Są one uprawnione przede wszystkim do:
Rozstrzyganie sporów
W przypadku sporu pomiędzy właściwymi organami państw członkowskich dotyczącego oceny, działania lub zaniechania właściwego organu w dziedzinach, w których niniejsze rozporządzenie wymaga współpracy lub koordynacji między właściwymi organami z więcej niż jednego państwa członkowskiego, właściwe organy mogą zwrócić się o rozstrzygnięcie do EUNGiPW, który to urząd może działać zgodnie z uprawnieniami przyznanymi mu na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, o ile dany spór nie ma związku z art. 3 lit. a) ppkt (iii) lub art. 3 lit. d) ppkt (iv) niniejszego rozporządzenia.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 22 lipca 2013 r., z wyjątkiem art. 8 ust. 5, który stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.353E.280 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Poprawki w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich funduszy venture capital (COM(2011)0860 - C7-0490/2011 - 2011/0417(COD)). |
Data aktu: | 13/09/2012 |
Data ogłoszenia: | 03/12/2013 |