Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w językach angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2014/C 328/03)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.
W dniu 29 stycznia 2014 r. Komisja przyjęła dwa wnioski dotyczące regulacji europejskiego systemu bankowego: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE (zwany dalej "wnioskiem dotyczącym odporności instytucji kredytowych") 1 oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji (zwany dalej "wnioskiem dotyczącym przejrzystości transakcji finansowania papierów wartościowych") 2 . Przedmiotowe wnioski stanowią część gruntownego przeglądu systemu regulacji i nadzoru w sektorze finansowym prowadzonego przez UE od początku kryzysu finansowego. Ustanawiają one przepisy zakazujące największym i najbardziej złożonym bankom handlu na własny rachunek, uprawniające organy nadzoru do nakazania takim bankom wyodrębnienia z prowadzonej działalności depozytowej niektórych potencjalnie ryzykownych rodzajów działalności handlowej, a także zwiększające przejrzystość niektórych transakcji w równoległym systemie bankowym. Wnioskom, przyjętym wspólnie w formie pakietu, towarzyszy jedna ocena skutków.
2.
Każdy z wniosków wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, łącznie z upublicznianiem danych osób fizycznych, które objęte zostają sankcjami ze względu na naruszenie proponowanych przepisów. W tym kontekście Inspektor z żalem odnotowuje fakt, iż przed przyjęciem wniosków nie przeprowadzono z nim konsultacji zgodnie z wymogiem art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 3 . Dostrzegając w przedmiotowych wnioskach dążenie do realizacji uzasadnionego celu polityki publicznej, EIOD z uznaniem odnotowuje fakt, że przewidziano w nich pewne gwarancje ochrony danych. W kilku obszarach należy jednak zwrócić większą uwagę na kwestię praw osób fizycznych.
4.
Wnioski
19.
Z zadowoleniem odnotowując fakt, iż w przedmiotowych wnioskach w pewnym zakresie uwzględniono aspekty ochrony danych, EIOD zaleca szersze włączenie kwestii poszanowania prawa do prywatności i ochrony danych osobowych przez wprowadzenie następujących zmian:
a)
dodanie ogólnego przepisu, zgodnie z którym wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie proponowanych rozporządzeń powinno odbywać się zgodnie z wymogami określonymi w dyrektywie 95/46/WE i rozporządzeniu (WE) nr 45/2001;
b)
określenie we wniosku dotyczącym przejrzystości transakcji finansowania papierów wartościowych odpowiedniego maksymalnego okresu przechowywania danych osobowych przez strony danej transakcji finansowania papierów wartościowych;
c)
w odniesieniu do przepisów przewidujących odstępstwo od obowiązku zachowania poufności i tajemnicy służbowej we wniosku dotyczącym przejrzystości transakcji finansowania papierów wartościowych: (i) doprecyzowanie, czy dane osobowe objęte są zakresem takiego odstępstwa, a jeśli tak - dodanie zapisu o możliwości przetwarzania takich danych wyłącznie do celów zgodnych z przepisami i w sposób zgodny z obowiązującymi zasadami ochrony danych; (ii) doprecyzowanie, czy przewidziane jest przekazywanie danych osobowych do państw trzecich, a jeśli tak - dodanie zapisu o możliwości takiego przekazywania danych osobowych wyłącznie w sposób zgodny z przepisami krajowymi wdrażającymi art. 25 i 26 dyrektywy 95/46/WE;
d)
doprecyzowanie, że uprawnienie do wydania publicznego ostrzeżenia dotyczącego zidentyfikowanych osób powinno być wykonywane nie w sposób automatyczny, ale wyłącznie indywidualny, adekwatny i proporcjonalny;
e)
w odniesieniu do przepisów dotyczących upubliczniania sankcji: (i) dodanie w obydwu rozporządzeniach wymogu odrębnego analizowania każdego przypadku i jego szczególnych okoliczności pod kątem konieczności i proporcjonalności przed podjęciem każdej decyzji w sprawie upublicznienia tożsamości osoby objętej daną sankcją; oraz (ii) określenie maksymalnego okresu zatrzymywania danych osobowych, które są upubliczniane w ramach informowania o decyzjach w sprawie sankcji na stronach internetowych właściwych organów.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2014 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2014) 43 final.
2 COM(2014) 40 final.
3 Zob. polityka EIOD pt. "The EDPS as an advisor to EU institutions on policy and legislation: building on ten years of experience" ("EIOD jako doradca instytucji unijnych w sprawach polityki i prawodawstwa. Wykorzystanie dziesięciu lat doświadczenia"), 4 czerwca 2014 r., tekst dostępny na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.328.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji.
Data aktu: 11/07/2014
Data ogłoszenia: 20/09/2014