Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N)
Pomoc na restrukturyzację grupy Areva

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

[TEKST STRESZCZENIA]

Grupa Areva bezpośrednio lub pośrednio stanowi własność państwa francuskiego w 86,5 %. Grupa ta prowadzi działalność w dwóch głównych segmentach łańcucha wartości sektora jądrowego: (i) cykl związany z paliwem jądrowym (wydobycie, wzbogacanie, recykling, gospodarowanie odpadami, logistyka); oraz (ii) reaktory i usługi pokrewne, poprzez swoją spółkę zależną "Areva NP".

Areva przechodzi obecnie poważne trudności finansowe: rok 2015 był piątym rokiem z rzędu, w którym grupa odnotowała stratę - ujemny wynik netto wyniósł 2,0 mld EUR. Wynika to głównie z pogorszenia warunków rynkowych w następstwie awarii w Fukushimie oraz z poważnych strat wynikających z kilku dużych projektów inwestycyjnych, na przykład w Olkiluoto ("OL3" Finlandia), gdzie Areva buduje nowe reaktory o innowacyjnej konstrukcji.

Władze francuskie zgłosiły plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności grupy poprzez zastrzyki kapitałowe oraz skupienie działalności grupy na cyklu związanym z paliwem jądrowym.

Plan ten obejmuje w szczególności:

-
sprzedaż grupie EDF (i ewentualnym dalszym inwestorom) większościowego udziału w Areva NP, przy czym Areva zachowałaby jedynie mniejszościowy udział. Aby umożliwić sprzedaż nierentownego projektu OL3, ma on zostać oddzielony od innych przedsiębiorstw oraz zostać włączony do holdingu grupy. Sprzedaż ta pozostaje jednak uzależniona od pomyślnego ukończenia pewnych testów bezpieczeństwa dotyczących innego projektu nowego reaktora we Francji (Flamanville). Ostateczne wyniki tych badań nie zostaną ogłoszone przed rokiem 2017,
-
wydzielenie działalności związanej z cyklem paliwowym i przeniesienie jej do nowego podmiotu "nowa Areva", który miałby zostać dokapitalizowany częściowo przez państwo francuskie, a częściowo przez potencjalne podmioty trzecie,
-
dokapitalizowanie przez państwo francuskie spółki Areva SA (obecnej spółki holdingowej grupy), która przejęłaby część nadmiernych pasywów (takich jak OL3), natomiast reszta grupy zostałaby albo sprzedana albo wydzielona.

Łączny wkład państwa francuskiego w obie wspomniane operacje dokapitalizowania wyniósłby 4 mld EUR.

Komisja zgadza się z władzami francuskimi i uważa, że wspomniane dwie operacje należy wspólnie uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE:

-
można je przypisać Francji i wiążą się z użyciem zasobów państwowych,
-
biorąc pod uwagę, że przedmiotowe środki są środkami ad hoc przeznaczonymi wyłącznie dla grupy Areva, mają one charakter selektywny,
-
środki stanowią korzyść dla grupy Areva, ponieważ żaden prywatny inwestor nie zgodziłby się na dokapitalizowanie grupy w jej obecnej sytuacji finansowej,
-
planowana restrukturyzacja wywiera zatem wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa, że wspomniana pomoc w wysokości 4 mld euro powinna zostać oceniona w świetle wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi"). Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc spełnia wszystkie warunki zgodności określone w wytycznych. W szczególności:

-
Komisja ma wątpliwości co do niektórych założeń, na których opiera się plan przywrócenia długoterminowej rentowności opracowany przez grupę. Po pierwsze, biznesplan nowej Arevy nie odzwierciedla potencjalnego negatywnego wpływu podzielenia grupy - pod względem utraty synergii - na pozycję konkurencyjną tego nowego przedsiębiorstwa na jej rynkach po restrukturyzacji. Po drugie, główne czynniki ryzyka dla zrestrukturyzowanego podmiotu nie zostały wyraźnie zidentyfikowane ani zhierarchizowane w oparciu o odpowiednią analizę wrażliwości. Po trzecie, nie jest jasne, czy nowa Areva byłaby w stanie uzyskać wystarczającą płynność w przypadku najgorszego scenariusza. Po czwarte, koszty wydzielenia OL3 nie wydają się pewne na obecnym etapie.
-
Komisja ma również wątpliwości dotyczące poziomu wkładu własnego Arevy w koszty restrukturyzacji. Niektóre istotne elementy wkładu własnego nie wydają się być realne i rzeczywiste, np. przychody ze sprzedaży spółki Areva NP lub wkład podmiotów trzecich w podwyższenie kapitału nowej Arevy.
-
Wreszcie Komisja ma też wątpliwości co do stosowności proponowanych przez władze francuskie środków mających na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez pomoc. W szczególności Komisja kwestionuje założenie władz francuskich, zgodnie z którym zbycie spółki Areva NP miałoby niekorzystny wpływ na pozycję konkurencyjną Arevy na jej rynkach po restrukturyzacji. Wątpliwości Komisji wynikają głównie z faktu, że Areva negocjowała umowę o partnerstwie strategicznym z EDF mającą na celu odbudowę synergii, które mogą zostać utracone poprzez częściowe podzielenie grupy.

[PISMO]

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.301.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/08/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016