Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 8/2013 (PBK2 a) - zwiększenie płatności według działów WRF i niedobór środków na płatności w budżecie na 2013 r.

P7_TA(2013)0458

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD))

(2016/C 436/13)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 4 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęty przez Komisję dnia 25 września 2013 r. (COM(2013) 0669),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęte przez Radę dnia 30 października 2013 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 31 października 2013 r. (14871/2013 - C7-0387/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0371/2013),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8 na rok 2013 (PBK 8/2013) dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 wieloletnich ram finansowych (WRF) w celu zaspokojenia pozostałych potrzeb do końca roku, tak aby móc dotrzymać przeszłych i obecnych zobowiązań prawnych, uniknąć kar finansowych oraz zapewnić beneficjentom środki przewidziane w ramach uzgodnionych strategii politycznych Unii, dla których Parlament i Rada zatwierdziły powiązane środki na zobowiązania w poprzednich budżetach rocznych;
B.
mając na uwadze, że wnioskowane dodatkowe środki na płatności ograniczą poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("reste à liquider", RAL) oraz ryzyko przeniesienia na 2014 r. nietypowo wysokich nieuregulowanych należności;
C.
mając na uwadze, że PBK 8/2013 jest aktualizacją PBK 2/2013 przedstawionego przez Komisję w marcu 2013 r. na kwotę 11,2 mld EUR i tylko w części zatwierdzonego przez władzę budżetową we wrześniu 2013 r. na kwotę 7,3 mld EUR;
D.
mając na uwadze, że ogólna kwota wniosków o płatność z tytułu polityki spójności (2007-2013) na koniec 2012 r. wynosząca 16,2 mld EUR musiała zostać przeniesiona na rok 2013, co w efekcie doprowadziło do obniżenia poziomu środków na płatności dostępnych w budżecie na rok 2013 na pokrycie potrzeb płatniczych w tym roku; mając na uwadze, że kwota ta powinna wynieść 20 mld EUR pod koniec 2013 r., przy założeniu że PBK 8/2013 zostanie przyjęty w całości;
E.
mając na uwadze, że osiągnięte dnia 27 czerwca 2013 r. na najwyższym szczeblu politycznym porozumienie polityczne między Parlamentem, prezydencją Rady a Komisją w sprawie WRF na lata 2014-2020 zawierało zobowiązanie polityczne ze strony Rady do podjęcia wszystkich koniecznych działań zapewniających pełne wywiązanie się Unii ze zobowiązań za rok 2013, do formalnego przyjęcia PBK 2/2013 na kwotę 7,3 mld EUR oraz do bezzwłocznego zatwierdzenia kolejnego projektu budżetu korygującego, który Komisja ma zaproponować wczesną jesienią, w celu uniknięcia jakichkolwiek braków uzasadnionych środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia finansowego Komisja przeanalizowała możliwość przegrupowania wewnętrznego w ramach ogólnego przeglądu potrzeb płatniczych na koniec roku i zaproponowała przegrupowanie kwoty 509,8 mln EUR w ramach tzw. przesunięcia zbiorczego;
G.
mając na uwadze, że Parlament w swojej rezolucji z dnia 3 lipca 2013 r. łączy przyjęcie przez Radę kolejnego projektu budżetu korygującego wczesną jesienią z przyjęciem rozporządzenia w sprawie WRF lub budżetu na rok 2014;
1.
z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Komisję w dniu 25 września 2013 r. PBK 8/2013, który dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 WRF do ogólnego poziomu zaproponowanego już w PBK 2/2013; podkreśla, że dzięki przyjęciu całego PBK 8/2013 osiągnięty zostanie pułap środków na płatności na 2013 r.;
2.
przypomina, że PBK 8/2013 stanowi, zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w przeszłości przez wszystkie trzy instytucje, drugą transzę PBK 2/2013 jako minimum konieczne do wywiązania się do końca 2013 r. ze zobowiązań prawnych Unii oraz podjętych wcześniej zobowiązań, aby uniknąć sankcji finansowych i ograniczyć poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("RAL");
3.
uważa, że - jak regularnie wskazuje Komisja - przyjęcie całego PBK 8/2013 umożliwi Unii pełne wywiązanie się ze zobowiązań prawnych do końca 2013 r.; jest jednak zaniepokojony tym, że pomimo ogólnego wzrostu środków na płatności o 11,2 mld EUR (PBK 2 i PBK 8/2013) wciąż szacuje się, że trzeba będzie dokonać znacznego przesunięcia na następny rok kwoty około 20 mld EUR odpowiadającej wnioskom o płatność dotyczącym programów spójności w latach 2007-2013, co Komisja przyznała podczas ostatniego posiedzenia międzyinstytucjonalnego dotyczącego płatności w dniu 26 września 2013 r.; podkreśla, że sytuacja jest również krytyczna w przypadku innych programów poza działem 1b;
4.
przypomina, że przyjęcie przez Radę PBK 8/2013 było częścią porozumienia politycznego w sprawie WRF na lata 2014-2020 i w związku z tym spełniony został tylko jeden z trzech warunków udzielenia przez Parlament zgody na rozporządzenie w sprawie WRF, zgodnie z rezolucją PE z dnia 3 lipca 2013 r.;
5.
zatwierdza wprowadzone przez Radę ograniczenie środków o 14,8 mln EUR, tylko dlatego że kwota ta byłaby dodatkowa w stosunku do pierwotnej kwoty 11,2 mld EUR z PBK 2/2013; podkreśla w tym kontekście, że utrzymuje swoje zasadnicze stanowisko, zgodnie z którym specjalne instrumenty, jak Fundusz Solidarności UE, należy finansować z nowych środków, zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, poza pułapami WRF;
6.
przypomina, że stanowisko Rady na mocy artykułu 314 ust. 3 TFUE to akt przygotowawczy i że jest ono ważne od momentu jego przyjęcia; zaznacza, że według niego stanowisko Rady w sprawie PBK 8/2013, które zostało mu przekazane przez urzędującego przewodniczącego Rady w dniu 31 października 2013 r., jest ważne do celów art. 314 ust. 3 i 4 TFUE od momentu jego przyjęcia w dniu 30 października 2013 r.; odrzuca i ignoruje zawartą w "decyzji" towarzyszącej klauzulę, dzięki której Rada chce uzależnić ważność swego stanowiska w sprawie PBK 8/2013 od zatwierdzenia przez Parlament porozumienia w sprawie WRF na lata 2014-2020 i stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 9/2013;
7.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 8/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.54

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016