Ustanowienie grupy ekspertów Komisji ds. celów w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 marca 2016 r.
ustanawiająca grupę ekspertów Komisji ds. celów w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych

(2016/C 94/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na szczycie w dniach 20 i 21 marca 2014 r. Rada Europejska wezwała do szybkiego wdrożenia wszystkich środków służących osiągnięciu celu polegającego na uzyskaniu poziomu połączeń międzysystemowych odpowiadającego co najmniej 10 % zainstalowanej zdolności produkcji energii elektrycznej w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich. Rada Europejska wezwała Komisję do zaproponowania konkretnych celów w zakresie połączeń międzysystemowych, które mają zostać zrealizowane do roku 2030.

(2) W komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejska strategia bezpieczeństwa energetycznego" 1 zaproponowano podwyższenie obecnego docelowego poziomu elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych z 10 % do 15 % do roku 2030 przy uwzględnieniu kosztów i możliwości wymiany handlowej w odpowiednich regionach.

(3) Obradująca w dniach 23 i 24 października 2014 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji z wnioskiem o regularne przedstawianie jej sprawozdań z postępów w realizacji zaproponowanego przez Komisję celu wynoszącego 15 % do 2030 r., oraz o realizację tego celu przede wszystkim w drodze wdrażania projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

(4) W komunikacie "Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu" 2 Komisja przypomniała, że w odniesieniu do energii elektrycznej określono minimalny poziom połączeń międzysystemowych wynoszący 10 % zainstalowanej zdolności produkcji energii elektrycznej w państwach członkowskich, który należy osiągnąć do 2020 r. W tym samym komunikacie Komisja oświadczyła, że w 2016 r. przedstawi sprawozdanie na temat środków niezbędnych do osiągnięcia celu 15 % do roku 2030.

(5) W komunikacie pt. "Osiągnięcie docelowego poziomu 10 % w zakresie elektroenergetycznych połączeń między-systemowych" 3 Komisja podkreśliła, że do zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku energii elektrycznej, w szczególności zlikwidowania izolacji wysp energetycznych, zapewnienia wszystkim konsumentom bezpiecznych dostaw energii oraz zwiększenia udziału wytwarzania energii elektrycznej ze zmiennych odnawialnych źródeł energii, konieczne jest uzyskanie połączeń międzysystemowych o zdolnościach na poziomie wyższym niż 10 %, a starania UE i państw członkowskich muszą być ukierunkowane na osiągnięcie przez wszystkie państwa członkowskie poziomu co najmniej 15 % do roku 2030.

(6) Na szczycie w dniach 19 i 20 marca 2015 r. Rada Europejska wezwała do przyspieszenia prac nad projektami infrastrukturalnymi w dziedzinie energii elektrycznej i gazu, w tym nad połączeniami międzysystemowymi - w szczególności z regionami peryferyjnymi - w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i dobrze funkcjonującego wewnętrznego rynku energii elektrycznej.

(7) Jednocześnie różnice pomiędzy państwami członkowskimi pod względem położenia geograficznego, struktury koszyka energetycznego i dostaw energii oznaczają, iż niezbędne jest podejście indywidualne w oparciu o szczegółową analizę punktów o niedostatecznej przepustowości, z uwzględnieniem kosztów. Regionalne struktury współpracy - grupy regionalne ds. energii elektrycznej ustanowione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 (rozporządzenie TEN-E) 4 i odpowiednie grupy wysokiego szczebla ds. infrastruktury energetycznej - stanowić będą użyteczne ramy na potrzeby dyskusji i uzgadniania przyszłych działań.

(8) Wspomniane grupy wysokiego szczebla nadają pracom wymiar polityczny, zapewniają strategiczne zarządzanie i wytyczne dla prac technicznych oraz pomagają w identyfikacji projektów o priorytetowym znaczeniu dla danego regionu i wspierają ich realizację. Obok już istniejącej Grupy Wysokiego Szczebla ds. Planu Działań w Zakresie Połączeń Międzysystemowych na Rynku Energii Państw Bałtyckich, która została zreformowana w 2015 r., w tym samym roku utworzono dwie nowe grupy wysokiego szczebla: Grupa Wysokiego Szczebla ds. Połączeń Międzysystemowych w Europie Południowo-Zachodniej (Półwysep Iberyjski) oraz Grupa Wysokiego Szczebla ds. Tworzenia Gazowych Połączeń Międzysystemowych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej (CESEC).

(9) Grupa powinna zostać utworzona, aby udzielać Komisji i strukturom współpracy regionalnej porad technicznych dotyczących najlepszego sposobu przekształcenia celu 15 % połączeń międzysystemowych w cele na poziomie regionalnym, krajowym lub granicznym oraz w odniesieniu do ważnych kwestii technicznych związanych z wdrażaniem niezbędnych połączeń międzysystemowych, w tym tych służących realizacji celu 10 % połączeń międzysystemowych.

(10) W strukturze grupy ekspertów powinny być reprezentowane w wyważony sposób odpowiednie dziedziny wiedzy specjalistycznej i obszary zainteresowania, a także płeć ekspertów i ich pochodzenie geograficzne. Grupa powinna zatem składać się z przedstawicieli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i europejskich sieci operatorów systemów przesyłowych, przede wszystkim energii elektrycznej (ENTSO), jak również ekspertów i odpowiednich organizacji reprezentujących sektor przemysłu, środowiska akademickie i sektor pozarządowy, dysponujących odpowiednią specjalistyczną wiedzą dotyczącą wewnętrznego rynku energii elektrycznej i elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych.

(11) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(12) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym zostaje ustanowiona grupa ekspertów ds. celów w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych ("Grupa").

Artykuł  2

Zadania

1.
Grupa ma za zadanie:
a)
po ustaleniu czynników mających potencjalny wpływ na wymianę energii elektrycznej między państwami członkowskimi, udzielać Komisji porad technicznych dotyczących opracowywania metodologii w zakresie przekształcenia celu 15 % połączeń międzysystemowych w cele na poziomie regionalnym, krajowym lub granicznym, które mają zostać osiągnięte do roku 2030, z uwzględnieniem aspektów kosztowych i możliwości wymiany handlowej w odpowiednich regionach;
b)
udzielać, jeśli zostanie o to poproszona, porad technicznych w zakresie realizacji celu 10 %, identyfikować zagrożenia mogące udaremnić realizację tego celu do 2020 r. oraz przedstawiać Komisji propozycje rozwiązań umożliwiających wyeliminowanie przeszkód utrudniających realizację celów, w szczególności związanych z finansowaniem projektów i procedurami przyznawania pozwoleń.
2.
Wykonując zadania określone w ust. 1, Grupa regularnie konsultuje się z regionalnymi strukturami współpracy, tj. grupami regionalnymi ds. energii elektrycznej ustanowionymi rozporządzeniem (UE) nr 347/2013, a także z odpowiednimi grupami wysokiego szczebla ds. infrastruktury energetycznej.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja oraz Dyrekcja Generalna ds. Energii mogą konsultować się z Grupą w każdej kwestii związanej z międzysystemowymi połączeniami elektroenergetycznymi.

Artykuł  4

Skład

1.
W skład Grupy wchodzi nie więcej niż 15 członków reprezentujących:
a)
Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER);
b)
europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej i gazu (ENTSO-E i ENTSO-G);
c)
europejskie organizacje i stowarzyszenia branżowe;
d)
organizacje akademickie i badawcze wyspecjalizowane w dziedzinie wewnętrznego rynku energii i infrastruktury energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem energii elektrycznej;
e)
odpowiednie europejskie organizacje pozarządowe i organizacje międzynarodowe wyspecjalizowane w dziedzinie wewnętrznego rynku energii i infrastruktury energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem energii elektrycznej;
f)
osoby prywatne powoływane jako eksperci posiadający wybitną fachową wiedzę w dziedzinie, o której mowa w art. 2 ust. 1.
2.
Można przewidzieć taką samą liczbę zastępców członków jak liczba członków, którzy mają być powołani. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
3.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace Grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w art. 5 ust. 1 lub w art. 339 Traktatu, nie będą zapraszani na posiedzenia Grupy i mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do zakończenia ich kadencji.
4.
Członkowie powołani jako osoby prywatne działają niezależnie i w interesie publicznym.
5.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Powoływanie

1.
Członków Grupy powołuje Dyrektor Generalny ds. Energii spośród specjalistów posiadających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2, i którzy odpowiedzieli na zaproszenie do zgłaszania kandydatur.

Organizacje, o których mowa w art. 4 lit. c), d) i e), przedstawiają kandydatury przedstawiciela i jego zastępcy. Dyrektor Generalny ds. Energii może odmówić powołania zaproponowanego przedstawiciela lub jego zastępcy, jeśli osoba ta nie spełnia wymogów określonych w zaproszeniu do składania kandydatur. W takich przypadkach odnośna organizacja proszona jest o wyznaczenie innego przedstawiciela lub jego zastępcy.

Członkowie, o których mowa w art. 4 lit. a) i b), nie podlegają procedurze publicznego zaproszenia i są powoływani bezpośrednio.

2.
Członkowie są powoływani na okres dwóch i pół roku, ich mandat jest jednokrotnie odnawialny.
3.
W odniesieniu do członków powołanych jako osoby prywatne można przewidzieć taką samą liczbę zastępców członków jak liczba członków, którzy mają być powołani. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków. Zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
4.
Nazwy organizacji i nazwiska osób powoływanych jako osoby prywatne są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("rejestr").
Artykuł  6

Tryb pracy

1.
Przewodniczącym Grupy jest przedstawiciel Dyrekcji Generalnej ds. Energii.
2.
W porozumieniu ze służbami Dyrekcji Generalnej ds. Energii Grupa może powoływać podgrupy w celu zbadania szczegółowych kwestii na zasadach określonych przez Grupę. Podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
W trybie doraźnym przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach Grupy lub podgrupy zewnętrznych ekspertów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się Grupa lub podgrupa. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać status obserwatora osobom fizycznym i organizacjom, zdefiniowanym w zasadzie 8 pkt 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów, oraz krajom kandydującym.
4.
Członkowie Grupy i ich zastępcy oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 6 i 2015/444 7 . W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
5.
Posiedzenia Grupy i podgrup odbywają się w pomieszczeniach Komisji. Komisja zapewnia Grupie usługi sekretariatu. W posiedzeniach Grupy i jej podgrup mogą uczestniczyć zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
6.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
7.
Wszystkie odnośne dokumenty, takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane albo w rejestrze, albo za pomocą linku wskazanego w wymienionym rejestrze do specjalnej strony internetowej. Dostęp do stron internetowych poświęconych tej tematyce nie podlega rejestracji przez użytkowników ani innym ograniczeniom. Od zasady publikowania przewiduje się wyjątki, w przypadkach gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, o czym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
Artykuł  7

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach Grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach Grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji 9 .
3.
Zwrot tych wydatków odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  8

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się przez okres pięciu lat od daty jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 marca 2016 r.

W imieniu Komisji

Miguel ARIAS CAÑETE

Członek Komisji

1 COM(2014) 330 final.
2 COM(2015) 80 final.
3 COM(2015) 82 final.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39).
5 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
7 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.
9 Decyzja Komisji C(2007) 5858 z dnia 5 grudnia 2007 r. w sprawie zasad zwrotu kosztów poniesionych przez osoby niebędące pracownikami Komisji zaproszone do udziału w posiedzeniach w charakterze ekspertów

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.94.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie grupy ekspertów Komisji ds. celów w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych.
Data aktu: 09/03/2016
Data ogłoszenia: 10/03/2016
Data wejścia w życie: 09/03/2016