uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W celu uwzględnienia zmian wprowadzonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1108/ 2009 3 oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1070/2009 4 , należy dostosować treść rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 5 do rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , rozporządzenia (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oraz rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(2) Opracowanie i wdrożenie planu centralnego ATM wymaga podjęcia działań regulacyjnych w wielu dziedzinach lotnictwa. Agencja powinna, wspierając Komisję w opracowywaniu przepisów technicznych, przyjąć zrównoważone i wykluczające konflikt interesów podejście do kwestii regulacji różnych rodzajów działalności w oparciu o ich specyfikę, akceptowalne poziomy bezpieczeństwa, zrównoważenie klimatyczne i środowiskowe oraz określoną hierarchię ryzyka operatorów w celu zapewnienia wszechstronnego i skoordynowanego rozwoju lotnictwa. [Popr.1]
(3) W celu uwzględnienia potrzeb technicznych, naukowych, związanych z eksploatacją lub bezpieczeństwem poprzez zmianę lub uzupełnienie przepisów w zakresie zdatności do lotu, ochrony środowiska, pilotów, operacji lotniczych, lotnisk, ATM/ANS, kontrolerów ruchu lotniczego, operatorów z państw trzecich, nadzorowania i egzekwowania przepisów, przepisów odnoszących się do zasady elastyczności, grzywien i okresowych kar pieniężnych oraz opłat, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów prawnych zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(3a) Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja powinna skonsultować się z Agencją i ekspertami głosujących państw reprezentowanych w zarządzie. Komisja powinna wziąć pod uwagę opinię wyrażoną przez te organy konsultacyjne oraz powstrzymać się od przyjmowania aktu delegowanego w przypadkach, w których większość ekspertów oraz Agencja są temu przeciwne.[Popr. 2]
(3b) Aby dodatkowo ułatwić tworzenie opartych na ryzyku, proporcjonalnych i zrównoważonych ram regulacyjnych, Komisja powinna przeprowadzić dalszą analizę konieczności dostosowania rozporządzenia (WE) nr 216/2008 do nowych zmian.[Popr. 3]
(3c) Jako najważniejszy podmiot unijnego systemu lotnictwa Agencja powinna także odgrywać wiodącą rolę w zakresie unijnej strategii zewnętrznej dotyczącej lotnictwa. W szczególności w celu osiągnięcia jednego z celów określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 Agencja, w ścisłej współpracy z Komisją, powinna przyczynić się znacząco do rozpowszechniania poza Unią standardów unijnych w dziedzinie lotnictwa oraz promowania przepływu unijnych wyrobów lotniczych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów i usług lotniczych na całym świecie po to, aby ułatwić ich dostęp do nowych rozwijających się rynków. [Popr. 4]
(3d) Wydawanie certyfikatów i zezwoleń oraz świadczenie innych usług odgrywa istotną rolę w świadczeniu przez Agencję usług na rzecz przemysłu i jako takie powinno przyczynić się do konkurencyjności unijnego sektora lotniczego. Agencja powinna być w stanie reagować na zmienne potrzeby rynku. Należy umożliwić dostosowywanie liczby pracowników finansowanych z dochodów pochodzących z opłat czy należności i nie powinno się jej ustalać w planie zatrudnienia.[Popr. 5]
(3e) Niniejsze rozporządzenie ma na celu spełnienie wymogu określonego w art. 65a rozporządzenia (WE) nr 216/ 2008 poprzez wyeliminowanie nakładania się przepisów rozporządzenia (WE) nr 549/2004 i rozporządzenia (WE) nr 216/2008 poprzez dostosowanie pierwszego z nich do drugiego oraz zagwarantowanie jasnego podziału zadań między Komisję, Agencję a organizację Eurocontrol, tak aby Komisja koncentrowała się na regulacjach gospodarczych i technicznych, Agencja działała jako jej przedstawiciel w zakresie opracowywania regulacji technicznych oraz nadzoru, a organizacja Eurocontrol skupiała się na zadaniach operacyjnych, związanych w szczególności z koncepcją menedżera sieci na podstawie rozporządzenia (WE) nr 550/2004, w którym ustanowiono wspólny system pobierania opłat trasowych dla służb żeglugi powietrznej, w tym służb nadzoru, w celu osiągnięcia większej przejrzystości oraz oszczędności kosztowej na korzyść użytkowników przestrzeni powietrznej. W związku z powyższym i w celu zmniejszenia ogólnych kosztów działalności w zakresie nadzoru nad ATM/ANS konieczne jest także wprowadzenie zmian w obecnym systemie pobierania opłat trasowych tak, aby obejmował on właściwie kompetencje Agencji w zakresie nadzoru nad ATM/ANS. Taka zmiana zagwarantuje Agencji dostęp do zasobów koniecznych do wykonywania przez nią zadań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem, przypisanych jej w ramach kompleksowego podejścia systemowego Unii do bezpieczeństwa lotniczego, przyczynienia się do świadczenia usług żeglugi powietrznej użytkownikom przestrzeni powietrznej, którzy finansują ten system, w sposób bardziej przejrzysty, ekonomiczny i skuteczny, oraz stymulowania świadczenia zintegrowanej usługi. [Popr. 6]
(4) Aby zapewnić jednolite warunki wykonywania przepisów niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 10 .
(5) Komisja powinna przyjąć akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie, jeżeli - w odpowiednio uzasadnionych przypadkach związanych z wyłączeniem lotniska i decyzjami niezezwalającymi na stosowanie przepisów dotyczących elastyczności - wymaga tego szczególnie pilny charakter sprawy.
(5a) W celu zapewnienia interoperacyjności technologii stosowanych na całym świecie Komisja oraz Agencja powinny wspierać skoordynowane na szczeblu międzynarodowym podejście do działań normalizacyjnych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. [Popr. 7]
(6) Na podstawie analizy poszczególnych przypadków oraz biorąc pod uwagę szczególny charakter Agencji, niektóre zasady dotyczące zarządzania Agencją i jej działalności należy dostosować do wspólnego podejścia do agencji zdecentralizowanych UE, które zostało uzgodnione przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w lipcu 2012 r. W szczególności skład rady wykonawczej powinien odzwierciedlać znaczenie lotnictwa w poszczególnych państwach członkowskich i odpowiednio reprezentować wymaganą wiedzę. [Popr. 8]
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić Rozporządzenie (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.378.584/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2013)0187 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2014 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2014 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej. |
Data aktu: | 12/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2017 |