(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 91 ust. 1 lit. a) Traktatu nakłada na Unię i państwa członkowskie zadanie ustanowienia wspólnych reguł mających zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Art. 91 ust. 1 lit. d) upoważnia ponadto Unię do wprowadzenia "wszelkich innych potrzebnych przepisów" na potrzeby ustanowienia wspólnej polityki transportowej.
(2) Art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe, zarządców infrastruktury i zarządców stacji, jak również państwa członkowskie, do zapewnienia by pasażerowie w ruchu kolejowym korzystający z systemu kolei Unii Europejskiej byli przewożeni z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa osobistego; zobowiązuje ich również do współpracy i wymiany informacji na temat dobrych praktyk w zakresie zapobiegania działaniom, które mogą obniżyć poziom bezpieczeństwa.
(3) Konsultacje przeprowadzone przez Komisję wskazują 1 , że poprawa bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym wymaga zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi i między nimi, w szczególności w odniesieniu do transgranicznego bezpieczeństwa na dworcach kolejowych i w pociągach. W tym celu Komisja musi odwołać się do wiedzy fachowej specjalistów z organu doradczego. W związku z powyższym należy utworzyć grupę ekspertów Komisji oraz określić jej zadania i strukturę. Grupa ta powinna: pomóc w opracowaniu zaleceń służących państwom członkowskim przy koordynacji działań w zakresie bezpieczeństwa kolei w celu skutecznego ograniczenia zagrożeń; udostępniać fachową wiedzę techniczną i pomagać przy sporządzaniu i wdrażaniu metod oceny ryzyka; oraz pomóc w opracowaniu wytycznych w zakresie planów zarządzania ryzykiem.
(4) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich ds. bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym.
(5) Przy niektórych działaniach grupa powinna korzystać z doświadczenia i wiedzy stosownych podmiotów sektora kolejowego. Przedstawiciele tych podmiotów mogą być powoływani na członków specjalnych podgrup na podstawie publicznego zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
(6) Ze względu na szczególne znaczenie bezpieczeństwa kolei, co może przyczynić się znacząco do poprawy ochrony kolei, Agencji Kolejowej Unii Europejskiej należy przyznać status obserwatora.
(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji, który powinien wynosić trzy lata. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.232.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Utworzenie unijnej platformy bezpieczeństwa pasażerów w ruchu kolejowym. |
Data aktu: | 29/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 03/07/2018 |