Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 maja 2018 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8444 - ArcelorMittal/Ilva).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 7 maja 2018 r.

uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG

(Sprawa M.8444 - ArcelorMittal/Ilva)

(notyfikowanej jako dokument nr C(2018)2858)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2018/C 351/07)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2018 r.)

W dniu 7 maja 2018 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) 1 , w szczególności art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia. Nieopatrzoną klauzulą poufności wersję pełnego tekstu decyzji, podobnie jak wersję wstępną, można znaleźć w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/comm/ competition/index_en.html.

1. 

TRANSAKCJA I PROCEDURA

1)
W dniu 21 września 2017 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo ArcelorMittal S.A. ("ArcelorMittal", "AM" lub "strona zgłaszająca") przejmuje wyłączną kontrolę nad niektórymi aktywami skonsolidowanego przedsiębiorstwa Ilva S.p.A. ("grupa Ilva") objętego procedurą Amministrazione Straordinaria ("Ilva") (zwane łącznie "stronami") ("transakcja").
2)
Ta transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3, ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
3)
Transakcja ma wymiar unijny, gdyż osiągnięto progi obrotów określone w art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
4)
W dniu 18 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wyraziła wstępne obawy dotyczące zarówno jednostronnych, jak i skoordynowanych skutków dla produkcji i dostaw wyrobów płaskich ze stali węglowej walcowanej na gorąco, walcowanej na zimno i galwanizowanej. W dniu 3 lutego 2018 r. ArcelorMittal przedstawił swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym odbyło się w dniu 8 lutego 2018 r.
5)
W dniu 15 marca 2018 r. ArcelorMittal formalnie przedstawił pakiet środków zaradczych, aby odpowiedzieć na obawy Komisji. W następstwie badania rynku strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań w dniu 11 kwietnia 2018 r. ("zobowiązania ostateczne").

2. 

STRONY

6)
ArcelorMittal jest największym producentem stali na świecie. Jest to międzynarodowa spółka działająca w sektorze wytwarzania stali i przemysłu wydobywczego, z siedzibą w Luksemburgu, której główna działalność obejmuje produkcję, dystrybucję, wprowadzanie do obrotu i sprzedaż wyrobów ze stali. Wytwarza szereg półproduktów i produktów gotowych ze stali, w tym wyrobów płaskich ze stali węglowej. Dostarcza stal do różnych zastosowań, w tym motoryzacyjnych, budowlanych, do sprzętów gospodarstwa domowego i opakowań.
7)
Ilva, z siedzibą we Włoszech, jest jednym z największych producentów stali w Europie, prowadzącym działalność w sektorze produkcji, przetwarzania i dystrybucji stali węglowej. Ilva posiada huty stali we Włoszech (w tym zakłady w Tarencie, Genui i Novi Ligure) oraz różne ośrodki usług związanych ze stalą do celów dystrybucji stali.

3. 

STRESZCZENIE

8)
Z badania rynku przeprowadzonego w drugim etapie wynika, że transakcja znacznie utrudniłaby skuteczną konkurencję na rynku wewnętrznym w odniesieniu do rynków produkcji i dostaw produktów ze stali walcowanej na gorąco, walcowanej na zimno i galwanizowanej.
9)
Aby uwzględnić obawy Komisji dotyczące konkurencji na rynkach wyrobów płaskich ze stali węglowanej walcowanej na gorąco, walcowanej na zimno i galwanizowanej, strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania. W zobowiązaniach ostatecznych uwzględniono obawy Komisji.
10)
O ile wypełnione zostaną warunki i obowiązki określone w zobowiązaniach ostatecznych, transakcję uznaje się za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, a w związku z tym w dniu 7 maja 2018 r. przyjęto odpowiednią decyzję zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.

4. 

UZASADNIENIE

4.1. 

Właściwe rynki produktowe

11)
Transakcja dotyczy produkcji i dostaw wyrobów płaskich ze stali węglowej, które są wytwarzane z półproduktów stalowych (płyt) w walcarkach i które mogą być poddane dalszej obróbce. Produkty walcowane na gorąco są wytwarzane w procesie walcowania na gorąco i mogą być dostarczane w różnej formie - w zwojach (naoliwionych lub nienaoliwionych, poddanych lub niepoddanych trawieniu), jako arkusze lub wąskie taśmy. Zwoje walcowane na gorąco mogą być następnie zwijane w cieńsze produkty w procesie walcowania na zimno. Ponadto zwoje mogą być pokrywane cienką powłoką metalu lub farby, w wyniku czego powstaje stal galwanizowana powlekana organicznie lub stal z metaliczną powłoką przeznaczona do produkcji opakowań (blacha biała/stal chromowana).
12)
W wyniku przeprowadzonego badania rynku Komisja uznaje, że ustalone definicje rynku dla produkcji i dostaw produktów walcowanych na gorąco (z wyłączeniem blach quarto) i walcowanych na zimno są aktualne w przypadku przedmiotowej transakcji. Z dowodów wynika, iż ze względu na ograniczoną substytucyjność popytu i podaży rynek produktów galwanizowanych można podzielić na dalsze segmenty obejmujące stal cynkowaną za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego i stal ocynkowaną elektrolitycznie. Jako że wynik oceny wpływu na konkurencję pozostaje jednak taki sam i w zobowiązaniach ostatecznych poczynionych przez stronę zgłaszającą uwzględniono obawy Komisji według wszystkich dostępnych definicji rynku, dokładna definicja rynku produktowego w odniesieniu do produkcji i dostaw produktów galwanizowanych może pozostać otwarta. Podobnie otwarta pozostaje dokładna definicja właściwego rynku produktowego dla stali z metaliczną powłoką przeznaczonej do produkcji opakowań, gdyż transakcja nie wywołałaby obaw dotyczących konkurencji niezależnie od przyjętej definicji rynku.
13)
W odniesieniu do przetworzonych wyrobów ze stali węglowej (rur spawanych) i dystrybucji stali, z przeprowadzonego przez Komisję badania rynku wynika, że dokładna definicja, jeżeli chodzi o rury i dystrybucję stali, może pozostać otwarta, jako że nie wpływa ona na ocenę wpływu transakcji na konkurencję.

4.2. 

Właściwe rynki geograficzne

14)
Komisja uznaje, że właściwe rynki produkcji i dostaw tych produktów gotowych ze stali węglowej - w przypadku których transakcja wywołuje obawy dotyczące konkurencyjności (produkty ze stali walcowanej na gorąco, walcowanej na zimno, cynkowanej za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego i ocynkowanej elektrolitycznie) - obejmują cały EOG, jednak istnieją znaczące przesłanki wskazujące na zróżnicowanie geograficzne. Zróżnicowanie geograficzne jest szczególnie widoczne w przypadku produktów o niskiej wartości dodanej, takich jak produkty walcowane na gorąco, a mniej widoczne w przypadku produktów o wysokiej wartości dodanej, takich jak stal cynkowana za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego. To zróżnicowanie jest wyrażone między innymi przez następujące czynniki:
a)
dostawcy i ich udziały w rynkach różnią się w zależności od regionów Europy, w szczególności między północą (ThyssenKrupp, Salzgitter, Tata Steel) i południem (Ilva, Arvedi, Marcegaglia). ArcelorMittal jest jedyną spółką posiadającą huty w całej Europie;
b)
dostawcy europejscy sprzedają zdecydowaną większość swojej produkcji w państwie, w którym znajdują się ich zakłady, i w państwach sąsiadujących;
c)
struktura popytu i baza klientów różnią się między Europą północną i południową, przy czym rynki północne charakteryzują się producentami stali, którzy są bardziej aktywni w sektorze dystrybucji i prowadzą zwiększoną sprzedaż specjalnych gatunków stali, w tym sprzedaż opartą na umowie; natomiast na rynkach południowych przeważa sprzedaż na rynku kasowym, gatunki handlowe i bardziej rozdrobniona, niezależna dystrybucja;
d)
udział przywozu w sprzedaży jest bardziej istotny w Europie południowej;
e)
ceny indeksowane wskaźnikiem bazowym dla głównych produktów (walcowanych na gorąco, walcowanych na zimno i ze stali cynkowanej za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego) różnią się między północą i południem, przy czym ceny w Europie południowej są niższe, a różnice między cenami na północy i południu zmieniają się w czasie;
f)
ArcelorMittal [strategia przedsiębiorstwa];
g)
uczestnicy rynku potwierdzają, że warunki konkurencji różnią się na północy i południu, i przypisują to najczęściej różnicom w równowadze między popytem i podażą oraz zróżnicowanym poziomom udziału przywozu w rynku.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.351.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 maja 2018 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8444 - ArcelorMittal/Ilva).
Data aktu: 07/05/2018
Data ogłoszenia: 01/10/2018