(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2018 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
WYRAŻAJĄC UZNANIE dla współpracy w zakresie unijnej polityki młodzieżowej do roku 2019 r. UE prowadzi od 2002 r. 1 specjalną współpracę w zakresie unijnej polityki młodzieżowej, opartą na zasadach aktywnego uczestnictwa i równego dostępu do możliwości, w synergii z innymi politykami ukierunkowanymi na młodzież, takimi jak polityka dotycząca kształcenia i szkolenia oraz polityka zatrudnienia. Współpraca ta zaowocowała zmianami w polityce i w przepisach państw członkowskich oraz przyczyniła się do budowania zdolności organizacji młodzieżowych.
PRZYPOMINAJĄC, że ponieważ celem niniejszej rezolucji jest ustanowienie strategii UE na rzecz młodzieży, która to strategia będzie w stanie odpowiedzieć na wyzwania stojące przed młodymi osobami w całej Europie, zapewnić wspólną i spójną reakcję UE na te wyzwania oraz uzupełnić wysiłki i inicjatywy podejmowane w tym względzie przez państwa członkowskie, taki cel może zostać lepiej osiągnięty na poziomie UE niż przez pojedyncze państwa członkowskie. W związku z tym Rada może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej, by osiągnąć taki cel. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza rezolucja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
UZNAJĄ, że
Osoby młode chcą mieć kontrolę nad swoim życiem, angażować się i wspierać innych. W procesie przejmowania kontroli występuje kilka typowych etapów pośrednich dotyczących życia osobistego i otoczenia: przejście z edukacji do zatrudnienia, podjęcie samodzielnego życia, wejście w związek czy założenie rodziny. Wiele z tych osób odczuwa niepewność co do swojej przyszłości w związku globalizacją i zmianą klimatu, postępem technologicznym, trendami demograficznymi i społeczno-gospodarczymi, populizmem, dyskryminacją, wykluczeniem społecznym i fałszywymi informacjami, których wpływ na miejsca pracy, umiejętności czy sposób funkcjonowania naszej demokracji nie jest jeszcze znany.
Szczególną uwagę należy zwrócić na młodzież zagrożoną marginalizacją, która ma podłoże w potencjalnych przyczynach dyskryminacji, takich jak pochodzenie etniczne, płeć, orientacja seksualna, niepełnosprawność, religia, przekonania lub poglądy polityczne.
Wykluczenie społecznoekonomiczne oraz wykluczenie z procesów demokratycznych idą ze sobą w parze 2 . Młodzież znajdująca się w niekorzystnej sytuacji to zazwyczaj mniej aktywni obywatele, którzy mają mniejsze zaufanie do instytucji. Europa nie może pozwolić sobie na marnowanie talentów, wykluczenie społeczne czy malejące zaangażowanie wśród młodzieży. Osoby młode powinny nie tylko być architektami swojego życia, lecz także przyczyniać się do pozytywnych zmian w społeczeństwie. Aby młode osoby mogły w pełni zyskać na działaniach UE, działania te muszą odzwierciedlać ich aspiracje, kreatywność i talenty oraz odpowiadać na ich potrzeby. Z kolei młodzież wzbogaca ambicje UE: z unijnego sprawozdania na temat młodzieży 3 wynika, że dzisiejsze pokolenie jest najlepiej wykształcone w historii i wyjątkowo biegłe w korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz mediów społecznościowych.
rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (27 czerwca 2002 r.).
Opierając się na doświadczeniach i decyzjach w zakresie współpracy na rzecz młodzieży w ostatnich latach 4 , strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 ma za cel zajęcie się obecnymi i przyszłymi wyzwaniami stojącymi przed młodymi osobami w całej Europie. Strategia UE na rzecz młodzieży to ramy obejmujące cele, zasady, priorytety, kluczowe dziedziny i środki współpracy w zakresie polityki młodzieżowej skierowane do wszystkich właściwych interesariuszy, z odpowiednim uwzględnieniem ich odnośnych kompetencji oraz zasady pomocniczości.
Właściwymi interesariuszami są m.in. państwa członkowskie UE, odpowiednie instytucje Unii Europejskiej i inne organizacje międzynarodowe, takie jak Rada Europy, organy lokalne i regionalne, rady młodzieżowe, organizacje młodzieżowe, organizacje pracujące z młodymi osobami, osoby pracujące z młodzieżą, naukowcy prowadzący badania nad młodzieżą oraz podmioty społeczeństwa obywatelskiego, a także struktury programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz programów następczych.
Poprzez angażowanie wszystkich młodych osób i wzmacnianie ich pozycji polityka młodzieżowa może przyczynić się do pomyślnej realizacji wizji kontynentu, gdzie młodzież może wykorzystywać możliwości i identyfikować się z wartościami europejskimi.
W toku szóstego cyklu usystematyzowanego dialogu zatytułowanego "Młodzież w Europie: co dalej?" decydenci, młodzież i badacze wspólnie w drodze ogólnounijnych konsultacji zebrali zagadnienia mające znaczenie dla młodych osób i podzielili je na 11 obszarów. Owocem tego partycypacyjnego procesu, w który zaangażowano młodzież z całej Europy, jest 11 europejskich celów młodzieżowych. Odzwierciedlają one opinie europejskiej młodzieży i przedstawiają wizję osób aktywnych w usystematyzowanym dialogu.
Świadczą o gotowości wielu młodych Europejczyków do udziału w definiowaniu kierunku, w którym powinna zmierzać europejska współpraca na rzecz młodzieży. Strategia UE na rzecz młodzieży powinna przyczyniać się do realizacji tej wizji, sformułowanej przez młodzież, poprzez mobilizowanie instrumentów polityki na szczeblu UE, a także działań wszystkich interesariuszy na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
Europejskie cele młodzieżowe zostają w całości przedstawione w załączniku 3, w formie nieedytowanej, jako wyraz opinii uczestników konsultacji, tak by służyły - z należytym poszanowaniem zasady pomocniczości, kompetencji krajowych i wolności zrzeszania się - jako źródło inspiracji i wskazówek dla UE, państw członkowskich oraz właściwych interesariuszy i organów.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ
Komunikat Komisji z dnia 22 maja 2018 r. pt. "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży" 5 .
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM UZGADNIAJĄ:
Unijna współpraca na rzecz młodzieży w maksymalnym stopniu wykorzystuje potencjał polityki młodzieżowej. Sprzyja uczestnictwu młodzieży w życiu demokratycznym zgodnie z art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Wspiera również zaangażowanie społeczne i obywatelskie młodzieży i ma za cel zapewnić, by wszystkie młode osoby dysponowały niezbędnymi środkami umożliwiającymi udział w życiu społecznym.
W nadchodzących latach strategia ma na celu:
Europejska polityka młodzieżowa i wszelkie działania podejmowane w ramach strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 powinny być mocno osadzone w międzynarodowym systemie praw człowieka. We wszelkich politykach i działaniach dotyczących młodych ludzi należy stosować następujące zasady:
PONADTO ZGADZAJĄ co do:
Życie młodych osób kształtują polityki osadzone w różnorodnych obszarach i wdrażane na różnych szczeblach. W związku z tym jedynie przez włączanie problematyki młodzieżowej w główny nurt, wśród priorytetów różnorodnych obszarów polityki można zapewnić, by w ramach przewidzianych polityk lub programów uwzględniane były specyficzne potrzeby młodzieży lub specyficzne skutki dla tej grupy. Aby stanowić przykład dla innych, należy kontynuować na szczeblu UE stosowanie podejścia międzysektorowego jako zasadniczej podstawy. Ponadto włączanie problematyki młodzieżowej w główny nurt może być skuteczne jedynie wówczas, gdy jednocześnie gwarantowany jest wpływ młodzieży na wszelkie możliwe dotyczące jej obszary polityki.
Należy zacieśnić międzysektorową współpracę na wszystkich etapach podejmowania decyzji z myślą o synergii i komplementarności działań oraz przy uwzględnieniu większego zaangażowania młodzieży.
Zapewnienie ścieżek uczestnictwa młodych osób w codziennym życiu, jak i w życiu demokratycznym ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania demokracji i dla ogółu społeczeństwa. Skupienie się na uczestnictwie młodzieży jest szczególnie ważne, ponieważ wszelkie podejmowane dziś decyzje najdłużej będą oddziaływać na osoby stanowiące obecnie młodzież. Ponadto grupa wiekowa osób młodych jest mniej licznie reprezentowana w organach politycznych i ma mniejsze niż inne grupy wiekowe możliwości wpływania na proces decyzyjny i uczestniczenia w nim. Strategia UE na rzecz młodzieży ma na celu rzeczowe uczestnictwo młodych osób w życiu obywatelskim, gospodarczym, społecznym, kulturalnym i politycznym.
Dlatego też angażowanie młodych osób musi być podstawą przyszłej unijnej współpracy w zakresie polityki młodzieżowej. Oznacza to również, że młodzież musi mieć wpływ na kształtowanie, wdrażanie i ocenę dotyczących jej polityk, takich jak strategia UE na rzecz młodzieży, jak i takie strategie na szczeblu krajowym. Aby zapewnić jak najbardziej włączający charakter oraz dostosować się do obecnych i przyszłych wyzwań, niezbędne jest zbadanie nowych i alternatywnych form uczestnictwa.
WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
Łączność między młodymi ludźmi w Europie jest coraz większa. Kontakty, relacje i wymiana doświadczeń mają zasadnicze znaczenie dla solidarności i przyszłego rozwoju Unii Europejskiej. Kontaktom tym najbardziej sprzyjają różnorodne formy mobilności.
Dlatego też możliwości prowadzenia przez młode osoby bezpośredniej wymiany doświadczeń, współpracy i działań kulturalnych i obywatelskich w kontekście europejskim muszą być dostępne ogółowi młodzieży. Pozwoli to młodym ludziom rozwijać i wzmacniać kompetencje osobiste, społeczne i obywatelskie, rozwijać krytyczne myślenie i kreatywność, zwiększać swoje szanse na zatrudnienie oraz stawać się aktywnymi obywatelami Europy. Wymiany młodzieży i projekty młodzieżowe w ramach Erasmus+, Europejskiego Korpusu Solidarności i programów następczych to źródło uczenia się międzykulturowego i wzmacniania pozycji w kontekście międzykulturowym, w szczególności młodych osób o mniejszych szansach.
Unijna współpraca na rzecz młodzieży powinna stanowić podstawę tych możliwości oferowanych młodzieży. Powinna czerpać korzyści z programów UE takich jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności i programów następczych, po to by zwiększać wiedzę o młodzieży i jej aspiracjach oraz by wzmacniać współpracę w zakresie polityki i budowanie społeczności.
Strategia UE na rzecz młodzieży powinna również wzmacniać łączność między młodymi ludźmi z UE i krajów kandydujących, krajów Partnerstwa Wschodniego i z Bałkanów Zachodnich 7 , a także z innych krajów trzecich, z którymi UE jest stowarzyszona lub prowadzi współpracę, w stosownych przypadkach z pomocą UE udzielaną za pośrednictwem odnośnych unijnych programów finansowania.
WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
Wzmacnianie pozycji młodzieży oznacza zachęcanie jej do wzięcia odpowiedzialności za swoje życie. Potrzebne są w tym celu niezbędne zasoby, narzędzia i otoczenie skłonne zwracać odpowiednią uwagę na opinie młodzieży. Młode osoby w całej Europie stoją dziś przed różnymi wyzwaniami, takimi jak trudny dostęp do praw socjalnych, wykluczenie społeczne i dyskryminacja, a także zagrożeniami związanymi z fałszywymi informacjami i propagandą.
Aby stawić czoła tym wyzwaniom i tym samym umożliwić faktyczne wzmocnienie pozycji młodzieży, należy wspólnie pracować nad politykami, które zajmą się szczególną sytuacją osób młodych, a w konsekwencji ułatwiają życie takich osób w UE.
W tym kontekście jako katalizator wzmacniania pozycji służyć mogą wszystkie formy pracy z młodzieżą. Praca z młodzieżą przynosi wyjątkowe korzyści osobom młodym w przechodzeniu do dorosłości 8 , zapewniając im bezpieczne środowisko do nabywania pewności siebie i uczenia się w sposób pozaformalny. Praca z młodzieżą znana jest z tego, że wyposaża młodzież w kluczowe kompetencje i umiejętności osobiste, zawodowe i w zakresie przedsiębiorczości; są to m.in.: praca zespołowa, przywództwo, kompetencje międzykulturowe, zarządzanie projektami, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie. W niektórych przypadkach praca z młodzieżą stanowi pomost do kształcenia, szkolenia lub zatrudnienia i zapobiega w ten sposób wykluczeniu.
Aby możliwe było czerpanie tych korzyści, coraz bardziej potrzebne jest uznawanie pozaformalnego i nieformalnego uczenia się poprzez pracę z młodzieżą, co jest szczególnie przydatne w przypadku osób o niewielkich formalnych kwalifikacjach jako sposób na poprawę szans na zatrudnienie. Uznawanie można usprawnić przez systematyczniejsze korzystanie z narzędzi jakości.
WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
W ZWIĄZKU Z TYM WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
Aby skutecznie realizować strategię UE na rzecz młodzieży w całej UE i w państwach członkowskich, potrzebne są konkretne instrumenty. Aby osiągnąć cele strategii UE na rzecz młodzieży, wykorzystywane będą następujące środki na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i globalnym:
dotyczący unijnego dialogu młodzieżowego
"Unijny dialog młodzieżowy" oznacza dialog z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi z udziałem decydentów i osób kształtujących politykę oraz ekspertów, badaczy i innych stosownych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, w zależności od przypadku. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji i konsultacji na temat priorytetów, wdrażania i działań następczych w kontekście europejskiej współpracy na rzecz młodzieży 12 ;
Unijny dialog młodzieżowy jest przekształceniem usystematyzowanego dialogu ustanowionego rezolucją w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), a następnie dalej rozwijanego w kolejnych latach stosownie do wyników stałego monitorowania i oceny 13 .
W rezolucji Rady w sprawie kształtowania usystematyzowanego dialogu w przyszłości przyjętej w maju 2017 r. zwrócono się do państw członkowskich i Komisji, by dokonały przeglądu usystematyzowanego dialogu i jego celów z myślą o europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 i zastanowiły się nad skutecznymi, nowatorskimi sposobami promowania użytecznego i konstruktywnego dialogu i kontaktu z młodymi ludźmi z różnych środowisk, organizacjami młodzieżowymi, naukowcami prowadzącymi badania nad młodzieżą oraz decydentami, w tym z zainteresowanymi stronami z innych stosownych sektorów 14 .
Unijny dialog młodzieżowy powinien przyczyniać się do osiągnięcia celów ogólnych strategii UE na rzecz młodzieży i być zgodny z jej zasadami przewodnimi, określonymi w rezolucji powyżej.
Szczegółowymi celami unijnego dialogu młodzieżowego są:
Unijny dialog młodzieżowy powinien w miarę możliwości toczyć się w podziale na 18-miesięczne cykle robocze, z jednym priorytetem tematycznym w każdym cyklu, ściśle związanym w stosownych przypadkach z priorytetami strategii UE na rzecz młodzieży i europejskimi celami młodzieżowymi.
Każdy cykl powinien wykorzystywać doświadczenia zdobyte w cyklu poprzednim. Stałe działania następcze są niezbędne, by monitorować rezultaty jakościowe oraz ogólne oddziaływanie całego procesu. Na wszystkich etapach procesu wszyscy zaangażowani partnerzy na odnośnych szczeblach powinni stosować procedury mierzenia oddziaływania, jakościowego lub ilościowego.
Dialog młodzieżowy, realizowany zgodnie z powyższymi celami, powinien wykorzystywać podejścia do uczestnictwa na różnych etapach:
Zarządzanie w ramach unijnego dialogu młodzieżowego powinno w dalszym ciągu opierać się na doświadczeniach z przeszłości, a jednocześnie mieć na celu większą jasność i prostotę procesu.
Aby ułatwić realizację unijnego dialogu młodzieżowego i zarządzanie nim, użyteczne mogą być różnorakie partnerstwa na różnych szczeblach, np. z radami młodzieżowymi, organizacjami młodzieżowymi i innymi interesariuszami działającymi na rzecz młodzieży, a także z partnerami z innych sektorów.
Państwa członkowskie zachęcane są do umożliwienia uczestnictwa młodzieży na wszystkich etapach realizacji unijnego dialogu młodzieżowego, m.in poprzez przyznanie wiodącej roli w krajowej grupie roboczej krajowej radzie młodzieżowej.
dotyczący przyszłego krajowego planera działań
Polityki młodzieżowe w państwach członkowskich należą do najistotniejszych narzędzi realizacji strategii UE na rzecz młodzieży. Są one często skonsolidowane w postaci krajowej strategii na rzecz młodzieży lub w równoważnym dokumencie dotyczącym planowania polityki młodzieżowej. Treść takich krajowych strategii na rzecz młodzieży może mieć duże znaczenie dla innych państw członkowskich, gdyż umożliwia im ustanawianie synergii, ułatwia wzajemne uczenie się i pomaga określać i grupować różne interesy i szczególne potrzeby państw członkowskich w zakresie kształtowania polityki na rzecz młodzieży.
Celem zbierania przyszłych krajowych priorytetów w sektorze młodzieży jest:
W swoich krajowych planerach działań państwa członkowskie mogłyby:
Najlepiej, gdyby opracowywanie krajowych planerów działań odbywało się na zasadzie uczestnictwa młodzieży w kształtowaniu polityki. Można również zachęcać do angażowania się w ten proces agencji narodowych Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, obok współpracy z różnymi podmiotami międzysektorowymi.
Aby zmaksymalizować potencjał w zakresie wzajemnego uczenia się i synergii, krajowe planery działań należy podawać do wiadomości publicznej.
dotyczący europejskich celów młodzieżowych
Europejskie cele młodzieżowe stanowią wizję Europy umożliwiającej wszystkim młodym osobom pełne wykorzystanie własnego potencjału. Określają one dziedziny międzysektorowe mające wpływ na życie młodzieży i wskazują wyzwania, którym trzeba stawić czoła.
Na pierwszym etapie szóstego cyklu usystematyzowanego dialogu skupiono się na przeprowadzeniu "burzy mózgów" i ustaleniu wspólnego rozumienia tematu cyklu. Młodzież wskazała wspólnie z decydentami tematy istotne dla kształtowania polityki na rzecz młodzieży, co posłużyło uczestniczącym badaczom za podstawę przygotowania ogólnoeuropejskich konsultacji. Następnie, na etapie konsultacji, do udziału - poprzez grupy dyskusyjne, ankiety i zastosowanie innych metod - zaproszono młodzież z całej Europy, pochodzącą z różnych środowisk. Na podstawie wyników tych konsultacji młodzieżowi delegaci wraz z decydentami sformułowali 11 wymienionych poniżej europejskich celów młodzieżowych, które spotkały się z pozytywnym odzewem ministrów w czasie zorganizowanej następnie w Radzie debaty orientacyjnej poświęconej młodzieży UE. Na ostatnim etapie cyklu skupiono się na zaplanowaniu konkretnych działań i zbadaniu sposobów realizacji europejskich celów młodzieżowych.
Zachęca się państwa członkowskie i Komisję Europejską, by w ramach swoich kompetencji czerpały inspirację m.in. z europejskich celów młodzieżowych oraz by we właściwych przypadkach uwzględniały tę wizję we wszelkich powiązanych politykach i programach.
Z należytym poszanowaniem zasady pomocniczości europejskie cele młodzieżowe powinny być rozpatrywane zgodnie z krajowym i unijnym ustawodawstwem oraz w świetle krajowych okoliczności. Europejskie cele młodzieżowe nie stanowią celów prawnie wiążących.
grafika |
#1 ŁĄCZENIE UE Z MŁODZIEŻĄ Kontekst: Coraz większa liczba młodych osób nie ma zaufania do UE, napotyka trudności ze zrozumieniem jej zasad, wartości i sposobu funkcjonowania. Jako jedną z przyczyn rosnącego wśród młodzieży eurosceptycyzmu wskazano także deficyty demokratyczne w unijnych procedurach. |
Cel: Zwiększenie wśród młodzieży poczucia przynależności do projektu europejskiego oraz budowanie mostów między UE a młodzieżą w celu odzyskania zaufania i zwiększenia uczestnictwa młodych osób.
Założenia
grafika |
#2 RÓWNOŚĆ WSZYSTKICH PŁCI 16 Kontekst: Wiele młodych osób, zwłaszcza młodych kobiet, wciąż boryka się z dyskryminacją ze względu na płeć. Należy zapewnić równe szanse i równy dostęp do praw młodym osobom wszystkich płci, w tym młodym osobom niebinarnym i LGBTQI+ 17 . |
Cel: Zapewnienie równości wszystkich płci oraz podejść uwzględniających aspekt płci we wszystkich sferach życia młodych osób.
Założenia
grafika |
#3 WŁĄCZAJĄCE SPOŁECZEŃSTWA Kontekst: W Europie jedna trzecia młodych osób jest zagrożona ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Wiele młodych osób nie ma dostępu do swoich praw społecznych. Wiele młodych osób wciąż doświadcza dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie, spotyka się z uprzedzaniami i pada ofiarą przestępstw z nienawiści. Nowe zjawiska migracyjne spowodowały wiele wyzwań społecznych i w zakresie włączenia. Kluczowe znaczenie ma zatem praca na rzecz przestrzegania praw wszystkich młodych osób w Europie, także tych najbardziej zmarginalizowanych i wykluczonych. |
Cel: Umożliwianie i zapewnienie włączenia społecznego wszystkich młodych ludzi.
Założenia
grafika |
#4 INFORMOWANIE I KONSTRUKTYWNY DIALOG Kontekst: Młode osoby mają trudności z weryfikowaniem dokładności i wiarygodności informacji. Muszą zostać w bardziej odpowiedni sposób wyposażone, by poruszać się w środowisku mediów i uczestniczyć w konstruktywnym dialogu. |
Cel: Zapewnienie młodym osobom lepszego dostępu do wiarygodnych informacji oraz wspieranie ich zdolności do krytycznej oceny informacji i angażowanie ich w partycypacyjny i konstruktywny dialog.
Założenia
grafika |
#5 ZDROWIE PSYCHICZNE I DOBROSTAN Kontekst: W całej Europie znaczna i ciągle rosnąca liczba młodych osób wyraża zaniepokojenie powszechnym występowaniem wśród ich rówieśników problemów dotyczących zdrowia psychicznego, takich jak wysoki poziom stresu, lęki, depresja i innego rodzaju choroby psychiczne. Młodzież mówi o ogromnej presji społecznej, jakiej jest obecnie poddawana, i zgłasza zapotrzebowanie na lepsze świadczenie młodym osobom opieki zdrowotnej w zakresie zdrowia psychicznego. |
Cel: Zapewnienie lepszego dobrostanu psychicznego i położenie kresu stygmatyzacji z uwagi na problemy dotyczące zdrowia psychicznego, a tym samym propagowanie włączenia społecznego wszystkich młodych osób.
Założenia
grafika |
#6 POPRAWA SYTUACJI MŁODZIEŻY WIEJSKIEJ Kontekst: Do roku 2015 niemal jedna trzecia ludności UE zamieszkiwała obszary wiejskie, lecz - mimo ogólnounijnych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - powszechne są różnice w warunkach życia na obszarach miejskich i wiejskich 18 . Należy zatem zapewnić równość młodych osób z obszarów miejskich i wiejskich. |
Cel: Stworzenie warunków umożliwiających młodym osobom wykorzystanie swojego potencjału na obszarach wiejskich.
Założenia
grafika |
#7 WYSOKIEJ JAKOŚCI ZATRUDNIENIE DLA WSZYSTKICH Kontekst: Młode osoby cierpią z powodu wysokiego bezrobocia młodzieży, niepewnych i charakteryzujących się wyzyskiem warunków pracy, a także dyskryminacji na rynku pracy i w miejscu pracy. Brak informacji oraz umiejętności niezbędnych dla przyszłego zatrudnienia uniemożliwiają młodym osobom pełną integrację na rynku pracy. Należy zatem podjąć środki w celu zadbania o wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich. |
Cel: Zagwarantowanie dostępnego rynku pracy zapewniającego możliwości prowadzące do dobrej jakości miejsc pracy dla młodzieży.
Założenia
grafika |
#8 WYSOKIEJ JAKOŚCI UCZENIE SIĘ Kontekst: Edukacja pozostaje jednym z kluczowych czynników aktywności obywatelskiej, włączającego społeczeństwa i szans na zatrudnienie. Dlatego musimy poszerzyć naszą wizję edukacji na XXI w. poprzez położenie większego nacisku na umiejętności transferowalne, uczenie się skoncentrowane na osobie uczącej się oraz edukację pozaformalną w celu osiągnięcia prawdziwie równego i powszechnego dostępu do wysokiej jakości uczenia się. |
Cel: Zintegrowanie i usprawnienie różnych form uczenia się, a przez to wyposażenie młodych osób w sposób umożliwiający stawienie czoła nieustannie zmieniającym się warunkom życia w XXI w.
Założenia
grafika |
#9 PRZESTRZEŃ I UCZESTNICTWO DLA WSZYSTKICH Kontekst: Młodzież jest niedostatecznie reprezentowana w procesach decyzyjnych mających na nią wpływ, mimo że jej zaangażowanie ma kluczowe znaczenie dla demokracji. Młode osoby muszą mieć w swoich społecznościach dostęp do przestrzeni fizycznej umożliwiającej im rozwój osobisty, kulturalny i polityczny. |
Cel: Wzmocnienie uczestnictwa młodych osób w życiu demokratycznym i ich autonomii, a także zapewnienie specjalnej przestrzeni dla młodzieży we wszystkich dziedzinach życia społecznego.
Założenia
grafika |
#10 ZRÓWNOWAŻONA ZIELONA EUROPA Kontekst: Obecny model konsumpcji jest taki, że nasze środowisko nie jest w stanie sobie z nim poradzić. Społeczeństwo musi walczyć ze zmianą klimatu i z rosnącymi zagrożeniami dla środowiska. Nasze społeczeństwo nie może jednak rozwiązać problemu, jeśli nie jest gotowe uznać, że problem faktycznie istnieje. W związku z tym wszyscy, w tym osoby młode, muszą zacząć brać odpowiedzialność za swoje czyny i wpływ na życie przyszłych pokoleń. Kierowanie się zrównoważonym rozwojem to nie jest opcja - to obowiązek. |
Cel: Zbudowanie społeczeństwa, w którym wszystkie młode osoby aktywnie działają na rzecz środowiska, są wyedukowane w tej dziedzinie i zdolne dokonywać zmian w swoim codziennym życiu.
Założenia
grafika |
#11 ORGANIZACJE MŁODZIEŻOWE I EUROPEJSKIE PROGRAMY NA RZECZ MŁODZIEŻY Kontekst: Organizacje młodzieżowe i europejskie programy na rzecz młodzieży angażują miliony młodych ludzi w celu wspierania ich aktywności obywatelskiej i rozwijania umiejętności życiowych. Wciąż jednak borykają się z niedostatecznym finansowaniem oraz brakiem uznania i niewystarczającą dostępnością. |
Cel: Zapewnienie równego dostępu wszystkich młodych osób do organizacji młodzieżowych i europejskich programów na rzecz młodzieży i budowanie w ten sposób społeczeństwa opartego na europejskich wartościach i tożsamości europejskiej.
Założenia
dotyczący planu prac służących realizacji strategii UE na rzecz młodzieży w latach 2019-2021
Data | Metoda pracy/instrument | Orientacyjny cel i wynik | Powiązane cele młodzieżowe | Na wniosek |
Ogólne wyniki | ||||
Raz na rok | Platforma strategii UE na rzecz młodzieży |
Co najmniej raz w roku (+ w międzyczasie posiedzenia interesariuszy) Przekazanie sprawozdania platformy szerokiej rzeszy odbiorców |
- Łączenie młodzieży z UE - Włączające społeczeństwa - Informowanie i konstruktywny dialog |
KOM |
Trzy prezydencje: RO, FI, HR Temat przewodni: "Tworzenie szans dla młodzieży" | ||||
połowa 2019 | Grupa ekspertów ds. wskaźników | Wskaźniki dotyczące polityki pomagające monitorować postępy w realizacji strategii na rzecz młodzieży | - Informowanie i konstruktywny dialog | KOM |
2019 | Grupa ekspertów ds. solidarności transgranicznej | Zalecenia polityczne do wykorzystania w przeglądzie zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej |
- Łączenie młodzieży z UE - Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży |
DE, (KOM) |
2019 (1. połowa) | Konkluzje Rady w sprawie zwiększania zdolności młodych osób do dostosowywania się do wyzwań związanych z przyszłością pracy |
- Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich - Wysokiej jakości uczenie się |
RO | |
2019 (1. połowa) | Konferencja/seminarium w sprawie równego dostępu młodych osób do wysokiej jakości zatrudnienia | Sformułowane wspólnie z młodzieżą zalecenia polityczne w sprawie ułatwiania wchodzenia na rynek pracy |
- Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich - Informowanie i konstruktywny dialog |
RO |
2019 (1. połowa) | Młodzieżowy delegat UE - program pilotażowy | Program pilotażowy umożliwiający młodym przedstawicielom państwa sprawującego prezydencję uczestnictwo w realizacji i promocji działań prezydencji na rzecz młodzieży, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym |
- Informowanie i konstruktywny dialog - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
RO |
2019 (2. połowa) | Konkluzje Rady w sprawie kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą |
Przyjęcie przez Radę Promowanie jakości pracy z młodzieżą poprzez kształcenie i szkolenie osób pracujących z młodzieżą |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Informowanie i konstruktywny dialog - Wysokiej jakości uczenie się |
FI |
2019 (2. połowa) | Konkluzje Rady w sprawie cyfrowej pracy z młodzieżą |
Przyjęcie przez Radę Promowanie wspólnego rozumienia i strategicznego rozwoju cyfrowej pracy z młodzieżą |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Informowanie i konstruktywny dialog - Włączające społeczeństwa |
FI |
2020 | Opracowanie kursu internetowego na temat pracy z młodzieżą |
Kurs internetowy na temat pracy z młodzieżą Dalsze rozpowszechnianie dokumentu "Podręcznik doskonalenia pracy z młodzieżą - Twój przewodnik po jakościowym rozwoju" (2017) Dalsze rozpowszechnianie sprawozdania grupy ekspertów w sprawie rozwijania cyfrowej pracy z młodzieżą (2018) |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Informowanie i konstruktywny dialog |
KOM |
2020 | Wzajemne uczenie się w zakresie międzysektorowych podejść w pracy z młodzieżą | Kompendium przykładowych dobrych praktyk | KOM | |
2020 | Przeprowadzenie badania w celu zaproponowania zestawu narzędzi w zakresie polityk młodzieżowych na poziomie oddolnym | Opracowanie praktycznego zestawu narzędzi skierowanych do decydentów na szczeblu regionalnym i lokalnym w zakresie reagowania na potrzeby młodzieży, ze zwróceniem szczególnej uwagi na partnerstwa międzysektorowe | - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | KOM |
2020 | Grupa ekspertów ds. podejścia do polityk młodzieżowych opartego na prawach | Zalecenia polityczne w sprawie promowania podejścia do polityk młodzieżowych opartego na prawach |
- Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
PT |
2020 |
Wzajemne uczenie się Ewentualny wspólny projekt z Komitetem Regionów, wielopoziomowe zarządzanie i uczestnictwo |
Wzmacnianie wielopoziomowego zarządzania podczas promowania uczestnictwa młodzieży w procesie dotyczącym polityki i innych procesach decyzyjnych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim | - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | PT |
2020 (1. połowa) | (ewent.) Konkluzje Rady w sprawie pracy z młodzieżą na obszarach wiejskich i promowania solidarności międzypokoleniowej |
- Poprawa sytuacji młodzieży wiejskiej - Włączające społeczeństwa |
HR | |
2020 (1. połowa) | (ewent.) Konkluzje Rady w sprawie promowania pracy z młodzieżą poprzez podnoszenie świadomości sektora młodzieży dzięki informowaniu oraz zwiększaniu zasobów | - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | HR | |
2020 (1. połowa) | (ewent.) Temat posiedzenia DG: Promowanie przedsiębiorczości społecznej wśród młodzieży |
- Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich - Włączające społeczeństwa |
HR | |
Trzy prezydencje: DE, PT, SI | ||||
2020 (2. połowa) | Aktualizacja zalecenia Rady z 2008 r. w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej |
Przyjęcie przez Radę Zwiększanie potencjału europejskich programów na rzecz młodzieży w zakresie docierania do młodzieży i pomagania w budowie społeczności |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Łączenie młodzieży z UE - Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży |
DE, (KOM) |
2020 (2. połowa) | Rezolucja Rady "Program pracy z młodzieżą" (termin uzgodniony z ostateczną strategią UE na rzecz młodzieży) |
Przyjęcie przez Radę Posumowanie/łączenie/konsolidowanie działań i rezolucji w dziedzinie pracy z młodzieżą w Europie oraz wskazanie synergii w zakresie współpracy z Radą Europy |
- Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
DE |
12.2020 | 3. Europejska Konwencja w sprawie Pracy z Młodzieżą | Rozpoczęcie procesu wdrażania europejskiego programu pracy z młodzieżą oraz zalecenia Rady Europy w sprawie pracy z młodzieżą |
- Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
DE |
2020 (2. połowa) | Konkluzje Rady w sprawie młodzieży i demokracji | Przyjęcie przez Radę |
- Łączenie UE z młodzieżą - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
DE |
2020 (2. połowa) | (ewent.) Wspólne posiedzenie DG i szefów narodowych agencji Erasmus+/"Młodzież w działaniu"/ Europejski Korpus Solidarności | Dyskusja na temat wkładu nowych unijnych programów młodzieżowych rozpoczynających się w 2021 r. w realizację celów politycznych unijnej polityki młodzieżowej | - Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży | DE |
2020 lub 2021 | (ewent.) Wzajemne uczenie się w zakresie cyfrowej pracy z młodzieżą |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Informowanie i konstruktywny dialog |
FI | |
2020-2021 | Wzajemne uczenie się w zakresie krajowych działań solidarnościowych | Wzajemne uczenie się w celu wymiany dobrych praktyk |
- Łączenie młodzieży z UE - Organizacje młodzieżowe i programy europejskie na rzecz młodzieży |
KOM |
5.2021 | Seminarium międzynarodowe |
Edukacja pozaformalna i nieformalna jako narzędzia pracy z młodzieżą w ramach realizacji celów zrównoważonego rozwoju. (ewent.) Konkluzje prezydencji |
- Zrównoważona zielona Europa - Wysokiej jakości uczenie się |
PT |
2021 (1. połowa) | (ewent.) Konkluzje Rady w sprawie zapewnienia podejścia do polityk młodzieżowych opartego na prawach |
Przyjęcie przez Radę (z uwzględnieniem konkluzji Rady z 12 grudnia 2014 r. w sprawie promowania dostępu młodych ludzi do praw z zamiarem sprzyjania ich autonomii i zaangażowaniu w życie społeczeństwa obywatelskiego) |
- Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich |
PT |
2021 (1. połowa) | (ewent.) Konkluzje Rady w sprawie wzmacniania wielopoziomowego zarządzania podczas promowania uczestnictwa młodzieży w procesie dotyczącym polityki i innych procesach decyzyjnych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim |
Przyjęcie przez Radę Przy okazji 10. rocznicy przyjęcia rezolucji Rady w sprawie promowania nowych, skutecznych form uczestnictwa wszystkich młodych ludzi w życiu demokratycznym Europy |
- Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich - Łączenie młodzieży z UE |
PT |
2021 | Wzajemne uczenie się w zakresie innowacyjnych sposobów finansowania pracy z młodzieżą | Kompendium przykładowych dobrych praktyk | - Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich | KOM |
2021 (2. połowa) | Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z realizacji strategii UE na rzecz młodzieży | Sprawozdanie z postępów w realizacji strategii na rzecz młodzieży w latach 2019-2021, w tym trzyletniego planu prac | SI, (KOM) | |
2021 (2. połowa) | Plan prac na lata 2022-2024 | SI | ||
2021 (2. połowa) | Unijny dialog młodzieżowy, konkluzje Rady | SI |
Ikony symbolizujące europejskie cele młodzieżowe zaprojektowała Mireille van Bremen; można je pobrać wraz z instrukcją ich wykorzystywania.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.456.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027. |
Data aktu: | 18/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2018 |