uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , w szczególności jego art. 25 oraz art. 45 ust. 3,
uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 2 maja 2019 r., wydaną w wyniku konsultacji przeprowadzonych zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w sprawie rozdziału V niniejszej decyzji,
(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1725 ustanawia zasady i przepisy stosowane do przetwarzania danych osobowych przez wszystkie instytucje i organy Unii oraz przewiduje wyznaczenie przez każdą instytucję i organ Unii inspektora ochrony danych.
(2) Celem przepisów wykonawczych Parlamentu Europejskiego dotyczących rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") jest określenie zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego (zwanego dalej "inspektorem ochrony danych").
(3) Celem przepisów wykonawczych jest także ustanowienie procedur pozwalających osobom, których dane dotyczą, na korzystanie z przysługujących im praw, a wszystkim osobom, które w Parlamencie Europejskim zajmują się przetwarzaniem danych osobowych, na wypełnianie ich obowiązków.
(4) Przepisy wykonawcze powinny zapewniać, aby Parlament Europejski należycie wywiązywał się ze swoich obowiązków na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a jednocześnie nie powinny utrudniać mu należytego prowadzenia działań ustawodawczych, budżetowych, politycznych, analitycznych, kontrolnych i komunikacyjnych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2018/1725, a w szczególności określone w nim wyjątki dotyczące praw osób, których dane dotyczą, powinno być zatem interpretowane w sposób, który zapewnia zdolność Parlamentu Europejskiego do pełnego wykonywania jego uprawnień, zwłaszcza funkcji ustawodawczych i budżetowych, a także funkcji związanych z kontrolą polityczną i przeprowadzaniem konsultacji, jak określono w Traktatach.
(6) W tym celu prawo do usunięcia danych na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy interpretować w taki sposób, by jego stosowanie nie kolidowało nadmiernie z obowiązkiem Parlamentu Europejskiego w zakresie należytego dokumentowania działalności parlamentarnej oraz zapewniania jej widoczności i możliwości jej śledzenia przez społeczeństwo, w szczególności na poziomie obrad plenarnych i obrad organów parlamentarnych, zgodnie z zasadą przejrzystości i otwartości oraz z obowiązującymi zasadami archiwizacji.
(7) Ponadto prawo do przenoszenia danych na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ma zastosowanie jedynie w przypadku przetwarzania na podstawie zgody lub potrzeby wykonania umowy, które odbywa się w sposób zautomatyzowany. Wykonywanie tego prawa jest ograniczone wyjątkiem ustanowionym w art. 22 ust. 3 zdanie drugie tego rozporządzenia, który należy rozumieć w taki sposób, że Parlament Europejski jest zwolniony z obowiązku przekazywania danych osobowych zgodnie z art. 22 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, chyba że dotyczy to działalności administracyjnej Parlamentu Europejskiego.
(8) Ponadto jeżeli chodzi o stosowanie przepisów wykonawczych w odniesieniu do współadministracji sprawowanej przez dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego i inne organy lub instytucje bądź przez różne dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego, taka współadministracja powinna mieć miejsce tylko wtedy, gdy i tylko w zakresie, w jakim są one wspólnie odpowiedzialne za te same operacje przetwarzania, a nie w przypadkach gdy interweniują one kolejno w ramach zbliżonych tematycznie, ale odrębnych operacji przetwarzania.
(9) Art. 13 niniejszej decyzji należy rozumieć w ten sposób, że zapewnia on grupom politycznym i posłom do Parlamentu Europejskiego możliwość zwrócenia się, na zasadzie ścisłej dobrowolności, o poradę do inspektora ochrony danych w sprawach związanych ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2018/1725, ze szczególnym uwzględnieniem zależności między wymogami ochrony danych a wykonywaniem wolnego mandatu. Taka porada nie jest wiążąca.
(10) Ponadto konieczne jest przyjęcie wewnętrznych przepisów ustanawiających warunki, na jakich Parlament Europejski może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - zgodnie z jego art. 25, w celu zapewnienia, aby Parlament Europejski mógł prowadzić swoje działania i stosować swoje procedury.
(11) W tych ramach Parlament Europejski, stosując ograniczenia zgodnie z rozdziałem V niniejszej decyzji, ma obowiązek przestrzegać praw podstawowych osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(12) W tym celu Parlament Europejski, przed zastosowaniem jakiegokolwiek ograniczenia, musi w każdym przypadku ocenić jego konieczność i proporcjonalność, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
(13) Parlament Europejski musi uzasadnić, dlaczego ograniczenia te są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne w demokratycznym społeczeństwie oraz w jaki sposób są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
_____
Odnośnik nr 7 zmieniony przez art. 5 decyzji z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4522) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.259.2 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenie rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE. |
Data aktu: | 17/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 02/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 03/08/2019 |