uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono wspólne i porównywalne ramy prawne dotyczące statystyk europejskich z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.
(2) W odpowiedzi na pojawiające się w Unii nowe potrzeby dotyczące statystyk z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz z uwagi na fakt, że zjawiska migracyjne ulegają szybkim zmianom, należy ustanowić ramy, które umożliwiają szybkie reagowanie na te zmieniające się potrzeby w obszarze statystyk z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.
(3) Aby wspierać Unię w podejmowaniu skutecznych działań w odpowiedzi na wyzwania związane z migracją oraz w opracowywaniu polityk opartych na prawach człowieka, należy zbierać dane dotyczące migracji i ochrony międzynarodowej częściej niż raz w roku.
(4) Statystyki z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej mają zasadnicze znaczenie dla analizowania, formułowania i oceny wielu różnych polityk - zwłaszcza jeżeli chodzi o działania podejmowane w reakcji na przybycie osób ubiegających się o ochronę w Europie - w celu określenia i zastosowania najlepszych z nich.
(5) Statystyki z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej są niezbędne do monitorowania ruchów migracyjnych w Unii i umożliwienia właściwego stosowania przez państwa członkowskie prawa Unii zgodnie z prawami podstawowymi określonymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") i Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
(6) W celu zapewnienia jakości, a w szczególności porównywalności danych przekazywanych przez państwa członkowskie, oraz w celu sporządzania wiarygodnych ogólnych analiz na poziomie Unii, wykorzystywane dane powinny opierać się na tych samych pojęciach i odnosić się do tej samej daty referencyjnej lub tego samego okresu referencyjnego.
(7) Przekazywane dane dotyczące migracji i ochrony międzynarodowej powinny być spójne z odpowiednimi statystykami zbieranymi na podstawie rozporządzenia (WE) nr 862/2007.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 stanowi ramy odniesienia dla statystyki europejskiej z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej. W szczególności rozporządzenie to zobowiązuje państwa członkowskie do przestrzegania zasad niezależności zawodowej, bezstronności, obiektywności, wiarygodności, poufności informacji statystycznych oraz opłacalności, a także określonych w nim kryteriów jakości.
(9) Raporty jakości są niezbędne do oceny i poprawy jakości statystyk europejskich oraz informowania o niej. Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego zatwierdził standard Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) odnoszący się do struktury raportów jakości, zgodnie z przepisem dotyczącym jakości statystyk zawartym w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009. Ten standard ESS powinien przyczynić się do harmonizacji sprawozdawczości dotyczącej jakości na podstawie rozporządzenia (WE) nr 862/2007.
(10) Aby poprawić skuteczność tworzenia statystyk, krajowe organy statystyczne mają prawo do szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszystkich rejestrów administracyjnych i do korzystania z tych rejestrów w ramach ich własnych odpowiednich systemów administracji publicznej, a także do scalania tych rejestrów administracyjnych ze statystykami, w zakresie niezbędnym do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich, zgodnie z przepisami dotyczącymi dostępu do rejestrów administracyjnych, korzystania z nich i ich scalania, określonymi w art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(11) Przy opracowywaniu, tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich krajowe i europejskie organy statystyczne, a w stosownych przypadkach inne odpowiednie organy, powinny uwzględniać zasady ustanowione w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, poddanym przeglądowi i zaktualizowanym przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego w dniu 16 listopada 2017 r.
(12) Badania pilotażowe powinny uwzględniać unijną wartość dodaną, określać warunki wprowadzania zbierania nowych danych zgodnie z zakresem stosowania rozporządzenia (WE) nr 862/2007, oceniać wykonalność i jakość statystyk, w tym możliwość ich porównywania między państwami, jak również koszty związane z odpowiednim zbieraniem danych. Przed rozpoczęciem każdego konkretnego badania pilotażowego Komisja (Eurostat) powinna dokonać przeglądu odpowiednich źródeł administracyjnych na poziomie Unii oraz sprawdzić, czy wymagane statystyki mogą się opierać na tych źródłach. Priorytetowo należy traktować badanie liczby wniosków i liczby odrzuconych wniosków o pierwsze zezwolenie na pobyt. Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, powinna ocenić wyniki tych badań pilotażowych i powinna udostępnić te wyniki publicznie. Wprowadzenie zbierania nowych danych w państwach członkowskich powinno być rozważane wyłącznie w przypadku pozytywnej oceny wyników badań pilotażowych. Komisja powinna również skonsultować się Europejskim Inspektorem Ochrony Danych zgodnie z warunkami konsultacji w sprawie aktów ustawodawczych określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(13) Należy zoptymalizować wykorzystywanie dostępnych informacji i już zebranych danych w ramach zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 862/2007. W tym celu należy zbadać źródła danych funkcjonujące na poziomie Unii i na poziomie krajowym, jak również sposoby wykorzystywania ram interoperacyjności ustanowionych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 5 i (UE) 2019/818 6 , aby ocenić ich przydatność dla statystyk publicznych. Taka ocena powinna również obejmować wdrożenie koncepcji interoperacyjności na poziomie Unii w celu umożliwienia różnym organizacjom korzystania z tych samych danych zgodnie z ich potrzebami i posiadanymi przez nie upoważnieniami.
(14) W ramach zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 862/2007, Komisja (Eurostat) powinna dążyć do zapewnienia koordynacji zbierania danych wykorzystywanych przez odpowiednie agencje Unii i w tym celu powinna zawrzeć umowy o współpracy z tymi agencjami zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami.
(15) Aby osiągnąć cele określone w rozporządzeniu (WE) nr 862/2007, należy przeznaczyć wystarczające zasoby finansowe na zbieranie, analizowanie i rozpowszechnianie wysokiej jakości statystyk europejskich i krajowych z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.
(16) W przypadku, gdy wdrożenie rozporządzenia (WE) nr 862/2007 wymagałoby opracowania i wprowadzenia w ramach krajowego systemu statystycznego w państwie członkowskim nowych metod i zbierania nowych danych do celów statystycznych na podstawie tego rozporządzenia, w tym udziału danego państwa członkowskiego w badaniach pilotażowych oraz aktualizacji źródeł danych i systemów informatycznych, takiemu państwu członkowskiemu powinny być przyznane unijne środki finansowe w formie dotacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .
(17) Niniejsze rozporządzenie nie narusza prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz do ochrony danych osobowych i do niedyskryminacji, określonych w Karcie. Do przetwarzania danych osobowych objętych rozporządzeniem (WE) nr 862/2007 zastosowanie mają rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 i rozporządzenie (UE) 2018/1725.
(18) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 862/2007, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania praktycznych ustaleń co do raportów jakości, jak i treści tych raportów, określenia odpowiednich formatów przesyłania danych, ustalenia sposobów dezagregowania danych oraz ustanowienia, na podstawie oceny rezultatów badań pilotażowych, zbierania nowych danych i dezagregacji. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 9 .
(19) W przypadku gdy wdrożenie rozporządzenia (WE) nr 862/2007 wymaga istotnych dostosowań w krajowym systemie statystycznym państwa członkowskiego, w należycie uzasadnionych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość przyznania, w drodze aktów wykonawczych, danemu państwu członkowskiemu odstępstwa obowiązującego przez określony czas. Takie istotne dostosowania mogą wynikać w szczególności z konieczności poprawy aktualności, dostosowania założeń metodologicznych zbierania danych, łącznie z dostępem do źródeł administracyjnych, lub z potrzeby opracowania nowych narzędzi tworzenia danych.
(20) Warunkiem skutecznego monitorowania stosowania rozporządzenia (WE) nr 862/2007 jest poddawanie go ocenie w regularnych odstępach czasu. Komisja powinna szczegółowo oceniać statystyki zestawiane zgodnie z tym rozporządzeniem, jak również ich jakość i terminowość ich przekazywania, na potrzeby przedstawiania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Komisja (Eurostat) powinna prowadzić ścisłe konsultacje ze wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w zbieraniu danych z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz z głównymi użytkownikami tych statystyk.
(21) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zmiana i uzupełnienie istniejących wspólnych przepisów dotyczących zbierania i zestawiania statystyk europejskich z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na harmonizację i porównywalność możliwe jest jego lepsze osiągniecie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 862/2007.
(23) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych 10 .
(24) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
o | |
W imieniu Rady | W imieniu Parlamentu Europejskieg |
Przewodniczący | Przewodniczący |
... | ... |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.139.1 |
Rodzaj: | Stanowisko |
Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 2/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowejPrzyjęte przez Radę w dniu 20 marca 2020 r. |
Data aktu: | 20/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2020 |