w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (COM(2020) 408 final)
(2020/C 350/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2020 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt
Streszczenie I-V
Wstęp 1-6
Uwagi ogólne - koncepcja Instrumentu 7-23
Cele i koordynacja różnych źródeł finansowania 7-14
Adekwatność zaproponowanej kwoty pomocy 15-18
Mechanizmy kontroli i zarządzania 19-23
Wkład finansowy i proces ustalania przydziałów 24-36
Maksymalny wkład finansowy 24-30
Przydział wkładu finansowego 31-33
Operacje pożyczkowe 34-36
Plany odbudowy i zwiększania odporności 37-46
Opracowywanie i przyjęcie planów odbudowy i zwiększania odporności 37-41
Ocena planów odbudowy i zwiększania odporności 42-44
Powiązanie z europejskim semestrem 45-46
Przepisy finansowe 47-50
Proces podejmowania decyzji w sprawie wniosków o płatność 47-50
Sprawozdawczość, monitorowanie i ocena 51-59
Sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie 51-52
Monitorowanie i pomiar wyników 53-57
Oceny 58-59
Uwagi końcowe 60-63
Załącznik I - Przegląd budżetów poszczególnych programów składających się na Next Generation EU zgodnie z treścią wniosku Komisji i konkluzjami Rady
Załącznik II - Wniosek Komisji Europejskiej w zestawieniu z konkluzjami Rady Europejskiej
Załącznik III - Inne opinie Trybunału istotne dla poruszanego tematu
Załącznik IV - Ocena planów odbudowy i zwiększania odporności
Streszczenie
Rysunek 1
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności - wniosek Komisji i konkluzje Rady Europejskiej
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (w cenach bieżących; w cenach z 2018 r. kwota na dotacje wynosi 310,0 mld EUR, a kwota na pożyczki 250,0 mld EUR) oraz konkluzji Rady Europejskiej z dnia 21 lipca 2020 r. w sprawie planu odbudowy i WRF na lata 2021-2027 (w cenach z 2018 r.).
Uwagi ogólne - koncepcja Instrumentu
Cele i koordynacja różnych źródeł finansowania
Art. 3, 4, 6, 8 i 22 wniosku Komisji Kluczowe kwestie - Pokrywanie się zakresu i celów Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności z innymi programami unijnymi stwarza ryzyko podwójnego finansowania i rywalizacji. - Należy zapewnić ściślejsze powiązanie z celami UE i odpowiednie ukierunkowanie działań. - Istnieją możliwości udoskonalenia, jeśli chodzi o dodatkowość i wzajemne uzupełnianie się unijnych źródeł finansowania. |
Rysunek 2
Zwiększenie budżetu poszczególnych działów WRF na lata 2021-2027 za sprawą Next Generation EU (w mld EUR, w cenach z 2018 r.)
Źródło: Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Analiz Parlamentarnych.
Adekwatność zaproponowanej kwoty pomocy
Art. 5 wniosku Komisji Kluczowe kwestie - Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności pozwoli istotnie zwiększyć kwotę dostępnych środków, w szczególności w latach 2021-2022. - Trudno ocenić, czy zaproponowana kwota jest adekwatna, ponieważ cele są zdefiniowane raczej ogólnie, a skutki gospodarcze pandemii COVID-19 stają się dopiero widoczne. |
Rysunek 3
Szacowane roczne wypłaty środków z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (w mld EUR, w cenach z 2018 r.)
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, s. 40.
Mechanizmy kontroli i zarządzania
Art. 7 i 9 wniosku Komisji Kluczowe kwestie - Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności podlega zasadom należytego zarządzania gospodarczego ustanowionym w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów, a zatem opiera się na już istniejących rozwiązaniach. - Nie zdefiniowano jasno roli Parlamentu Europejskiego w procesie ustanawiania i wykonywania budżetu. - We wniosku dotyczącym rozporządzenia nie określono wyraźnie uprawnień kontrolnych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. - Należy usprawnić rozwiązania w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i nieprawidłowości, tak aby skutecznie przeciwdziałać nowym zagrożeniom. |
Wkład finansowy i proces ustalania przydziałów
Maksymalny wkład finansowy
Art. 10 wniosku Komisji Kluczowe kwestie - Wkład finansowy (dotacje) jedynie częściowo odzwierciedla skutki pandemii COVID-19. - W proponowanej formule obliczeniowej nie wzięto w pełni pod uwagę celów Instrumentu dotyczących zwiększania odporności i wsparcia odbudowy. |
Rysunek 4
Maksymalny wkład finansowy w ramach Instrumentu w zestawieniu z prognozowaną zmianą PKB poszczególnych państw członkowskich w 2020 r.
Uwaga: Na szaro zaznaczono państwa członkowskie, w przypadku których zgodnie z wiosenną prognozą Komisji Europejskiej spadek PKB w 2020 r. ma przekroczyć 7 %.
Źródła:
1 Załącznik I do wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
2 Prognoza Komisji Europejskiej z wiosny 2020 r.
Rysunek 5
Maksymalny wkład finansowy w ramach Instrumentu w zestawieniu z PKB na mieszkańca w 2019 r. i liczbą ludności w poszczególnych państwach członkowskich
waga: Na szaro zaznaczono państwa członkowskie, w których łączny PKB na mieszkańca w 2019 r. wyniósł 75 % średniej dla UE-27 lub mniej.
Źródła:
1 Załącznik I do wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
2 Eurostat, dane [nama_10_pc], ostatnia aktualizacja: 4 sierpnia 2020 r.
3 Eurostat, internetowy kod danych: TPS00001.
Przydział wkładu finansowego
Art. 11 wniosku Komisji |
Kluczowe kwestie |
- Napięte terminy na zaciągnięcie zobowiązań na udostępnione środki gwarantują wprawdzie, że reakcja zostanie podjęta szybko, ale mogą obniżyć ogólną skuteczność Instrumentu. |
- Problemy w zakresie zdolności do absorpcji środków mogą stać się przeszkodą dla państw członkowskich. |
Rysunek 6
Wskaźniki absorpcji europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w latach 2014-2020 w zestawieniu z przydziałem środków w obszarze polityki spójności na okresy 2014-2020 i 2021-2027 oraz maksymalnym wkładem finansowym w ramach Instrumentu
Źródła:
1 Zbiór danych dotyczących polityki spójności (https://cohesiondata.ec.europa.eu/overview), 11 sierpnia 2020 r., Komisja Europejska. Uwaga: Wskaźnik absorpcji oznacza odsetek całkowitej kwoty środków przydzielonych danemu państwu członkowskiemu, który został wypłacony.
2 Przegląd punktowy w trybie pilnym opublikowany przez Europejski Trybunał Obrachunkowy pt. "Alokacja środków finansowych w ramach polityki spójności dla państw członkowskich na lata 2021-2027".
3 Komisja Europejska, publikacja pt. "Budżet UE - Rozwój regionalny i polityka spójności po 2020 r.".
4 Załącznik I do wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Operacje pożyczkowe
Art. 12 i 13 wniosku Komisji |
Kluczowe kwestie |
- Komisja ma doświadczenie w zakresie zaciągania pożyczek na rynkach finansowych, ale potrzebuje szybkiego zwiększenia zasobów, aby poradzić sobie z częstotliwością i skalą operacji pożyczkowych. |
- We wniosku nie stwierdzono jasno, że ryzyko związane ze stopami procentowymi będą ponosić państwa członkowskie będące beneficjentami Instrumentu. |
Plany odbudowy i zwiększania odporności
Art. 14-18 wniosku Komisji |
Kluczowe kwestie |
- Przygotowanie i przyjęcie poszczególnych planów odbudowy i zwiększania odporności będzie najprawdopodobniej zadaniem czasochłonnym. |
- Ocena tych planów ma charakter kompleksowy, ale można by ją doprecyzować i ewentualnie jeszcze bardziej uprościć. |
- Powiązanie z europejskim semestrem sprzyja wprawdzie zmniejszeniu obciążenia administracyjnego, ale może wiązać się z problemami. |
- Jednoczesne opracowywanie planów odbudowy i zwiększania odporności, programów operacyjnych i krajowych programów reform może stanowić wyzwanie dla państw członkowskich. |
Opracowywanie i przyjęcie planów odbudowy i zwiększania odporności
Rysunek 7
Harmonogram etapów oceny i przyjmowania planów odbudowy i zwiększania odporności - wniosek Komisji i konkluzje Rady Europejskiej
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie wniosku Komisji dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz konkluzji Rady Europejskiej.
Ocena planów odbudowy i zwiększania odporności
Sprawozdawczość, monitorowanie i ocena
Art. 20, 21 i 23-25 wniosku Komisji Kluczowe kwestie - Częstotliwość składania przez państwa członkowskie sprawozdań Komisji nie pokrywa się z rytmem składania wniosków o płatność dwa razy do roku. - We wniosku nie uwzględniono wspólnych wskaźników opracowanych na podstawie kryteriów RACER (wskaźniki odpowiednie, akceptowane, wiarygodne, proste i miarodajne) do celów sprawniejszego monitorowania i pomiaru wyników. |
Sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie
Monitorowanie i pomiar wyników
Oceny
Uwagi końcowe
Niniejsza opinia została przyjęta przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 7 września 2020 r.
W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego | |
Klaus-Heiner LEHNE | |
Prezes |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.350.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia nr 6/2020 (przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 i art. 322 ust. 1 lit. a) TFUE) w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (COM(2020) 408 final). |
Data aktu: | 20/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 20/10/2020 |