dołączona do sprawozdania Komisji na temat wdrażania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (COM(2020) 224 final)
(2020/C 353/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2020 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt
Wstęp1-4
Zakres i kontekst opinii Trybunału1
Sprawozdanie z wdrażania2
Opinia Trybunału3-4
Sprawozdanie z wdrażania nie spełnia części podstawowych wymogów5-14
Kryteria5-6
Sprawozdanie z wdrażania jest efektem ograniczonej oceny, a nie pełnej ewaluacji7-10
Procesy biznesowe w ramach EFZR nie zostały poddane przeglądowi11-12
Sprawozdanie z wdrażania zostało opublikowane późno13-14
Nie w pełni oceniono początkowe funkcjonowanie EFZR, zarządzanie nim oraz jego skuteczność15-49
Dostępnych jest niewiele informacji na temat dodatkowości i aspektów skuteczności
15-35
Kryteria15-16
Zdolność EFZR do uruchamiania dodatkowych inwestycji mogła zostać przeceniona
17-20
W sprawozdaniu z wdrażania brak jest informacji na temat skuteczności
EFZR pod względem przyciągania finansowania z sektora prywatnego21-22
Wnioski zawarte w sprawozdaniu z wdrażania dotyczące dodatkowości niefinansowej oraz dostarczania przez EFZR innowacyjnych produktów zasadniczo opierają się na prognozach23-26
EFZR znajduje się na wczesnym etapie wdrażania, nie jest więc możliwe ocenienie, w jakim stopniu przyczynia się on do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju lub do eliminowania przyczyn migracji27-32
W sprawozdaniu z wdrażania nie wyjaśniono rozbieżności pomiędzy ostatecznymi terminami określonymi w rozporządzeniu w sprawie EFZR a rzeczywistym tempem wdrażania33-35
Część problemów dotyczących funkcjonowania EFZR i zarządzania nim nie znalazła wystarczającego odzwierciedlenia w sprawozdaniu z wdrażania36-49
Kryteria36-37
Nieformalny charakter ukierunkowania strategicznego naruszaprzejrzystość 38-41
Obecny portfel programów nie odzwierciedla zamiaru zapewnienia zróżnicowania tematycznego42-44
Należy prowadzić dalsze prace nad narzędziami oceny ryzyka na potrzeby wyceny gwarancji45-49
Dodatkowe uwagi na temat ram monitorowania i ocenyEFZR 50-62
Kryteria50-53
Wnioskowi dotyczącemu ustanowienia EFZR nie towarzyszyła ocena skutków54-55
Wykorzystanie i funkcjonowanie funduszu gwarancyjnego EFZR nie zostało jeszcze ocenione56-58
Uchybienia w ramach dotyczących rezultatów59-62
Wnioski63-68
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4 i ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR oraz funduszu gwarancyjnego EFZR 2 ("rozporządzenie w sprawie EFZR"), w szczególności jego art. 17 ust. 1 i ust. 2,
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące wdrażania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 3 przedstawione na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFZR,
mając na uwadze, że zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR do sprawozdania Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny początkowego funkcjonowania EFZR, zarządzania nim oraz skutecznego przyczyniania się przezeń do osiągania celów określonych w tym rozporządzeniu, a także do sprawozdania oceniającego Komisji dotyczącego funduszu gwarancyjnego EFZR powinna zostać dołączona opinia Trybunału Obrachunkowego,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
WSTĘP
Zakres i kontekst opinii Trybunału
Sprawozdanie z wdrażania
Opinia Trybunału
SPRAWOZDANIE Z WDRAŻANIA NIE SPEŁNIA CZĘŚCI PODSTAWOWYCH WYMOGÓW
Kryteria
Sprawozdanie z wdrażania jest efektem ograniczonej oceny, a nie pełnej ewaluacji
Sprawozdanie z wdrażania zostało opublikowane późno
NIE W PEŁNI OCENIONO POCZĄTKOWE FUNKCJONOWANIE EFZR, ZARZĄDZANIE NIM ORAZ JEGO SKUTECZNOŚĆ
Dostępnych jest niewiele informacji na temat dodatkowości i aspektów skuteczności
Kryteria
"Celem EFZR [...] jest wspieranie inwestycji oraz zwiększonego dostępu do finansowania, w pierwszej kolejności w Afryce i krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa, w celu wspierania trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju gospodarczego i społecznego oraz promowania społeczno-gospodarczej odporności krajów partnerskich, [...] ze szczególnym naciskiem na trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu, tworzenie godnych miejsc pracy, równouprawnienie płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i osób młodych, a także sektory społeczno-gospodarcze oraz mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnej maksymalizacji dodatkowości, dostarczaniu innowacyjnych produktów i przyciąganiu funduszy sektora prywatnego" 17 .
"»Dodatkowość« oznacza zasadę mającą zapewnić, aby wsparcie w ramach gwarancji EFZR przyczyniało się do zrównoważonego rozwoju za pośrednictwem działań, których nie można by przeprowadzić bez gwarancji EFZR lub które osiągają pozytywne wyniki lepsze od tych, które można by osiągnąć bez tej gwarancji. Dodatkowość oznacza również przyciąganie finansowania z sektora prywatnego oraz eliminowanie niedoskonałości rynku lub nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji, a także poprawę jakości, trwałości, wpływu i skali inwestycji. Zasada ta zapewnia również, aby działania objęte gwarancją EFZR nie zastępowały wsparcia państwa członkowskiego, prywatnych środków finansowych ani innej interwencji finansowej Unii lub międzynarodowej, a także unikały wypierania innych inwestycji publicznych lub prywatnych. [...]" 18 .
"EFZR kieruje się celami działań zewnętrznych Unii określonymi w art. 21 TUE i celami unijnej polityki w zakresie współpracy na rzecz rozwoju określonymi w art. 208 TFUE oraz uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym zasadami skutecznej współpracy rozwojowej. EFZR przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju określonych w Agendzie 2030, w szczególności eliminacji ubóstwa, a w stosownych przypadkach do wdrażania europejskiej polityki sąsiedztwa, i tym samym eliminuje konkretne społecznoekonomiczne pierwotne przyczyny migracji i przyczynia się do trwałej reintegracji migrantów powracających do swoich krajów pochodzenia, a także wzmacnia społeczności tranzytowe i przyjmujące" 19 .
"EFZR przyczynia się do wdrażania porozumienia paryskiego również poprzez ukierunkowanie na inwestycje w sektorach wspomagających łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej" 20 .
Wnioski zawarte w sprawozdaniu z wdrażania dotyczące dodatkowości niefinansowej oraz dostarczania przez EFZR innowacyjnych produktów zasadniczo opierają się na prognozach
EFZR znajduje się na wczesnym etapie wdrażania, nie jest więc możliwe ocenienie, w jakim stopniu przyczynia się on do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju lub do eliminowania przyczyn migracji
W sprawozdaniu z wdrażania nie wyjaśniono rozbieżności pomiędzy ostatecznymi terminami określonymi w rozporządzeniu w sprawie EFZR a rzeczywistym tempem wdrażania
Nieformalny charakter ukierunkowania strategicznego narusza przejrzystość
Należy prowadzić dalsze prace nad narzędziami oceny ryzyka na potrzeby wyceny gwarancji
DODATKOWE UWAGI NA TEMAT RAM MONITOROWANIA I OCENY EFZR
Kryteria
Wnioskowi dotyczącemu ustanowienia EFZR nie towarzyszyła ocena skutków
Wykorzystanie i funkcjonowanie funduszu gwarancyjnego EFZR nie zostało jeszcze ocenione
WNIOSKI
Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę III, której przewodniczy Bettina JAKOBSEN, członek Trybunału Obrachunkowego, w drodze wyjątkowej procedury w dniu 3 września 2020 r.
W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego | |
Klaus-Heiner LEHNE | |
Prezes |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.353.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia nr 7/2020 (przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE) dołączona do sprawozdania Komisji na temat wdrażania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (COM(2020) 224 final). |
Data aktu: | 03/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 22/10/2020 |