(2020/C 377 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2020 r.)
Kim jesteśmy?
Dyrekcja Generalna ds. Budżetu (DG BUDG) zatrudnia około 530 pracowników i składa się z sześciu dyrekcji, z których pięć ma siedzibę w Brukseli, a jedna ma biura zarówno w Brukseli, jak i w Luksemburgu.
DG ds. Budżetu jest centralną służbą Komisji odpowiedzialną za przygotowanie i wykonanie budżetu UE zarówno w ujęciu rocznym, jak i w ramach cyklów wieloletnich, oraz zapewnienie jego skutecznej realizacji w pełnej zgodności z rozporządzeniem finansowym. Odpowiada również za ramy prawne mające zastosowanie do wykonania budżetu UE przez różne instytucje, agencje i państwa członkowskie oraz odgrywa kluczową rolę we wspieraniu należytego zarządzania finansami i promowaniu silnej kultury organizacyjnej ukierunkowanej na wyniki. Realizując te zadania, DG BUDG dąży do zapewnienia, aby budżet UE przynosił konkretne rezultaty i przyczyniał się do generowania wartości dodanej we wszystkich obszarach polityki UE. Ogólnie rzecz biorąc, zadania i priorytety polityczne DG ds. Budżetu wyznaczane są w oparciu o przepisy Traktatu i formułowane dokładniej na podstawie wytycznych politycznych przewodniczącej Ursuli von der Leyen ustalonych dla Komisji na lata 2019-2024.
W odniesieniu do stanowiska, którego dotyczy nabór, DG BUDG będzie odgrywać kluczową rolę w finansowaniu unijnego wsparcia budżetowego obejmującego plan UE na rzecz odbudowy w kontekście kryzysu wywołanego przez COVID-19 poprzez zwiększenie skali bieżących operacji zaciągania i udzielania pożyczek w ramach instrumentu SURE, a także w finansowaniu różnych polityk UE na etapie naprawy i odbudowy. Zwiększenie skali, złożoności i znaczenia politycznego operacji zaciągania i udzielania pożyczek realizowanych przez DG BUDG (operacje finansowe mają szersze znaczenie i obejmują także działania w zakresie zarządzania aktywami) wymaga proporcjonalnego usprawnienia zarządzania tymi działaniami i nadzoru nad nimi.
Co oferujemy?
Stanowisko zastępcy dyrektora generalnego (DDG2), będącego główną osobą odpowiedzialną za zapewnienie należytego zarządzania działaniami podejmowanymi przez dyrekcję E w DG BUDG i skutecznego zarządzania ryzykiem w zakresie tych działań (operacji zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacji finansowych).
Zadania te powinny być realizowane w oparciu o przejrzyste i dobrze udokumentowane procesy, tak aby transakcje były zawsze przeprowadzane w jak najbardziej korzystny sposób dla budżetu Unii i z pełnym poszanowaniem wymogów prawnych i etycznych. Ryzyko behawioralne i ryzyko finansowe, stanowiące istotne zagrożenie dla budżetu Unii lub wizerunku Komisji, muszą być identyfikowane i skutecznie ograniczane, jeśli nie mogą być zupełnie wyeliminowane. Komisja i jej pracownicy muszą zawsze postępować w sposób zgodny z integralnością rynku i niepodważający wizerunku Komisji jako podmiotu działającego uczciwie i etycznie.
Cele te wymagają stworzenia funkcji o wysokiej zdolności do zapewnienia niezależnej kontroli i nadzoru nad operacjami zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacjami finansowymi. Obowiązki te powinny spoczywać na przedstawicielu kadry kierowniczej wyższego szczebla, który będzie wyraźnie upoważniony do zapewnienia, że stosowane będą odpowiednie procesy w zakresie zarządzania działaniami dyrekcji i zarządzania ryzykiem, a także do utrzymania wysokich standardów oraz korygowania stwierdzanych problemów związanych z procesami lub transakcjami. Taki pracownik kadry kierowniczej wyższego szczebla powinien być niezależny od kadry zarządzającej Dyrekcji i w razie potrzeby musi być w stanie pociągnąć jej przedstawicieli do odpowiedzialności. W zakresie ram ryzyka zastępca dyrektora generalnego będzie podlegał służbowo komisarzowi odpowiedzialnemu za budżet.
DDG2 będzie w szczególności odpowiedzialny za:
Przy realizacji powyższych zadań DDG2 będzie miał wsparcie ze strony następujących sektorów i działów:
Powyższe jednostki organizacyjne będą zobowiązane do zgłaszania DDG2 problemów wynikających z niedociągnięć w zakresie sprawozdawczości i zarządzania ryzykiem lub poszczególnych transakcji. Jednostki te będą pozostawać do pełnej dyspozycji DDG2 i udzielać mu wsparcia na jego prośbę. Będą działały zgodnie z poleceniami DDG2 we wszystkich kwestiach objętych jego zakresem zadań.
DDG2 będzie również przewodniczyć Komitetowi ds. Nadzoru Ryzyka (w zakresie operacji zaciągania i udzielania pożyczek oraz operacji finansowych), który zbiera się regularnie w celu dokonywania przeglądu funkcjonowania systemu zarządzania i procesów zarządzania ryzykiem. Komitet ten doradza DDG2 w zakresie ewentualnych udoskonaleń struktur i procesów oraz identyfikacji nowych lub pojawiających się zagrożeń.
DDG2 współprzewodniczy również Radzie ds. Zarządzania Aktywami (AMB) i wnosi do jej obrad niezależną perspektywę dotyczącą zarządzania ryzykiem.
Poza powyższymi zadaniami związanymi z zaciąganiem i udzielaniem pożyczek dyrektor generalny może powierzyć DDG2 inne obowiązki związane z zarządzaniem budżetem.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym profesjonalistą spełniającym następujące kryteria naboru:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.377A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Dyrekcja Generalna ds. Budżetu - Ogłoszenie o naborze na stanowisko zastępcy dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2020/10397. |
Data aktu: | 09/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2020 |