(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2020 r.)
Poprzez wyżej wspomnianą decyzję, zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") poinformował władze islandzkie o swojej decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do przedmiotowego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres:
Urząd Nadzoru EFTA
Rejestr
Rue Belliard 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Streszczenie
Procedura
W dniu 26 października 2016 r. Urząd otrzymał skargę od islandzkiego przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego Síminn hf. dotyczącą domniemanej pomocy państwa przyznanej przez spółkę Orkuveita Reykjavíkur ("OR") na rzecz jej spółki zależnej, Gagnaveita Reykjavíkur ("GR"). Urząd otrzymał od skarżącego dodatkowe informacje i uwagi w drodze pism i wiadomości e-mail z dnia 23 listopada 2016 r., 16 stycznia 2017 r., 28 marca 2017 r., 1 stycznia 2018 r., 20 kwietnia 2018 r.,
21 września 2018 r., 26 marca 2019 r. i 13 września 2019 r.
W odpowiedzi na swoje wnioski Urząd otrzymał od władz islandzkich informacje w pismach z dnia 7 lutego 2017 r.,
22 czerwca 2017 r., 25 maja 2018 r. i 4 czerwca 2019 r.
Opis środków pomocy
Skarga dotyczy inwestycji w sieci szerokopasmowe dokonywanych przez spółkę OR od roku 1999 (rok założenia spółki Lina.Net, poprzedniczki spółki GR) do chwili obecnej. Zasadniczo jednak skarga obejmuje okres następujący po założeniu spółki GR dnia 1 stycznia 2007 r. W szczególności dotyczy domniemanej pomocy państwa przyznanej przez spółkę OR na rzecz spółki GR za pośrednictwem różnych środków, w tym zastrzyków kapitałowych i pożyczek udzielanych na warunkach innych niż rynkowe.
Spółka OR powstała dnia 1 stycznia 1999 r. jako przedsiębiorstwo publiczne na mocy decyzji rady miasta Reykjavík dotyczącej połączenia działalności prowadzonej w ramach systemów elektroenergetycznych i ciepłowniczych należących do miasta. Spółka OR należy do trzech islandzkich gmin: (i) miasta Reykjavík (93,5 %), (ii) gminy Akranes (5,5 %) oraz (iii) gminy Borgarbyggð (1 %). Pięciu członków zarządu spółki OR wyznacza rada miasta Reykjavík, a jednego - rada gminy Akranes.
Przedsiębiorstwo telekomunikacyjne GR powstało w 2007 r. Spółka GR została utworzona jako niezależny podmiot prawny w celu spełnienia wymogów Islandzkiego Urzędu Poczty i Telekomunikacji ("PTA") w zakresie rozdzielenia konkurencyjnej i niekonkurencyjnej działalności spółki OR. Spółka GR należy w całości do spółki OR. Zgodnie z umową spółki jej celem jest obsługa sieci telekomunikacyjnej oraz służącej do transmisji danych.
Spółka GR jest zarejestrowanym operatorem prowadzącym działalność w zakresie transmisji i obsługi danych na podstawie ustawy nr 81/2003 o łączności elektronicznej. Celem art. 36 wspomnianej ustawy jest zapewnienie, aby konkurencyjna działalność telekomunikacyjna nie była subwencjonowana przy wykorzystaniu dochodów z działalności chronionej prawami wyłącznymi ani za pośrednictwem innych środków.
Zgodnie z art. 36 ustawy PTA zapewnia, aby dochody uzyskane z sektorów niekonkurencyjnych nie były wykorzystywane do subwencjonowania działalności w konkurencyjnym sektorze telekomunikacji. PTA powierza się zatem zadanie kontroli inwestycji dokonywanych przez spółkę OR na rynku telekomunikacyjnym oraz stosunków handlowych pomiędzy spółkami GR i OR. PTA może wszcząć takie postępowanie wyjaśniające z inicjatywy własnej lub w wyniku skarg złożonych przez zainteresowane strony. Spółka GR ma również obowiązek powiadomienia PTA o uzyskaniu szczególnych środków pomocy.
W latach 2006-2019 PTA przyjął dziewięć formalnych decyzji dotyczących odrębności finansowej spółek OR i GR. Postępowania wyjaśniające przeprowadzone przez PTA obejmowały przegląd biznesplanu spółki GR, który podlega corocznym przeglądom, w zestawieniu z rzeczywistymi danymi finansowymi. W ramach przeglądu PTA sprawdza na przykład, czy stopa zwrotu dla inwestora (spółki OR) odpowiada ogólnym warunkom rynku telekomunikacyjnego, oraz analizuje strukturę kapitałową i zgodność cen stosowanych pomiędzy spółkami OR i GR z warunkami panującymi na rynku.
W trzech przypadkach PTA ustalił konkretne naruszenia art. 36 ustawy o łączności elektronicznej. W dwóch z nich PTA nakazał zwrot środków pomocy, natomiast w trzecim przypadku PTA nie polecił żadnego wycofania przyznanych korzyści.
Władze islandzkie utrzymują, że we wszystkich stosunkach ze spółką GR działania spółki OR spełniały wymogi testu prywatnego inwestora oraz że nie przyznano żadnej pomocy na rzecz spółki GR. W tym kontekście władze islandzkie podkreślają, że wszystkie środki będące przedmiotem skargi jako dotyczące relacji finansowych spółek OR i GR zostały poddane ocenie PTA zgodnie z art. 36 ustawy o łączności elektronicznej. Według władz islandzkich test zastosowany przez PTA jest porównywalny z kryterium zastosowanym przez Urząd podczas oceny zgodności danego środka z warunkami panującymi na rynku (tzw. test prywatnego inwestora). Władze islandzkie zwróciły również uwagę, że Urząd odrzucił już zarzuty skarżącego dotyczące inwestycji spółki OR w przedsiębiorstwo Lina.net w swojej decyzji nr 300/11/COL z dnia 5 października 2011 r.
Ocena środków pomocy
Mając na uwadze między innymi status prawny spółki OR, zawartą przez nią umowę o partnerstwie oraz skład jej zarządu, Urząd nie może wykluczyć możliwości przypisania środków pomocy państwu ani też faktu, że wiążą się one z przeniesieniem zasobów państwowych, jeżeli - oraz w zakresie, w jakim - prowadzą one do przyznania korzyści spółce GR.
Ponadto, chociaż spółka GR nie prowadzi sprzedaży usług własnych świadczonych w zakresie swojej sieci światłowodowej, oferuje ona wszystkim zainteresowanym dostawcom usług telekomunikacyjnych neutralny i swobodny dostęp do sieci. Urząd uważa, że dostarczanie zewnętrznym usługodawcom dostępu do sieci po stałej cenie stanowi działalność gospodarczą i że w związku z tym wydaje się, że spółka GR prowadzi działalność jako przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Mając na uwadze praktykę decyzyjną PTA zgodnie z art. 36 ustawy o łączności elektronicznej w odniesieniu do finansowania spółki GR i poziomu kontroli podczas oceny różnych środków pomocy, Urząd wstępnie przyjmuje, że test zastosowany przez PTA zgodnie z art. 36 zasadniczo zapewnia zgodność wszystkich transakcji pomiędzy spółkami GR i OR lub innymi powiązanymi firmami z warunkami panującymi na rynku. Podejście zastosowane przez PTA być może nie odzwierciedla oceny przeprowadzanej w ramach testu prywatnego inwestora przez Urząd zgodnie z zasadami EOG w zakresie pomocy państwa, jednak przynosi ten sam rezultat, jakim jest zapobieganie transakcjom niezgodnym z warunkami rynku. W związku z tym na obecnym etapie Urząd wstępnie przyjmuje, że PTA zapewnia ocenę równoważną testowi prywatnego inwestora przeprowadzanemu przez Urząd.
W przypadku gdy PTA stwierdzi naruszenia art. 36 ustawy o łączności elektronicznej ex post, a zatem w razie ustalenia niezgodności danej transakcji z warunkami rynku, PTA może nakazać stronom wyeliminowanie wszelkich potencjalnych korzyści poprzez przyjęcie odpowiednich środków. Aby jednak PTA nakazał wycofanie korzyści, niezgodny środek musi być wyraźnie zdefiniowany i niepodważalny, np. musi to być konkretna suma pieniężna, warunek umowy pożyczki itp. Ponadto w przypadkach gdy PTA nakazał wycofanie korzyści przyznanych na rzecz spółki GR, nie polecił zwrotu tych korzyści z odsetkami.
PTA ustalił trzy konkretne przypadki naruszenia art. 36 ustawy o łączności elektronicznej. W dwóch z nich nakazał zwrot środków pomocy, natomiast w trzecim przypadku nie polecił żadnego wycofania przyznanych korzyści. Urząd ustalił, że środki poddane ocenie PTA w tych przypadkach przysporzyły spółce GR korzyści, których spółka ta nie otrzymałaby w normalnych warunkach rynkowych. Ponadto korzyści te nie zostały w pełni odzyskane od GR.
W związku z tym Urząd wstępnie przyjmuje, że spółka GR uzyskała korzyści w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG w taki sposób, że: (i) nie zapłaciła odsetek rynkowych od korzyści uzyskanej dzięki tymczasowemu zawieszeniu płatności odsetek, (ii) otrzymała środki pieniężne pośrednio od spółki OR w zamian za ułożenie sieci światłowodowej w gminie Ölfus, (iii) otrzymała krótkoterminową pożyczkę od spółki OR oraz (iv) w umowach pożyczki spółki GR z prywatnymi pożyczkodawcami zawarto warunek dotyczący dalszego pakietu większościowego spółki OR w spółce GR.
Urząd wstępnie przyjmuje, że są to środki selektywne, ponieważ stanowią indywidualne środki skierowane wyłącznie do spółki GR. Ponadto wydaje się, że środki te mogą zakłócić konkurencję i wywrzeć wpływ na handel w ramach EOG.
Jeżeli środki stanowią pomoc państwa, obowiązek, o którym mowa w części I art. 1 ust. 3 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący zgłoszenia pomocy Urzędowi przed wprowadzeniem jej w życie, nie został dopełniony. Taka pomoc państwa byłaby niezgodna z prawem.
Władze islandzkie nie przedstawiły argumentów, które by potwierdzały, że w zakresie, w jakim środki te stanowią pomoc państwa, można uznać je za zgodne z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. W związku z tym Urząd ma wątpliwości co do zgodności wszystkich czterech środków z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
Decision No 86/19/COL of 5 December 2019 to open a formal investigation into alleged state aid granted to Gagnaveita Reykjavíkur
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.40.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego dotyczącego domniemanej pomocy państwa przyznanej na rzecz Gagnaveita Reykjavíkur Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących pomocy państwa. |
Data aktu: | 05/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/02/2020 |