(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji w zrównoważoną i odporną odbudowę, w tworzenie miejsc pracy oraz naprawę bezpośrednich szkód spowodowanych pandemią COVID-19, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 2 października 2020 r. 1 , w których podkreślono potrzebę silnego i głębokiego jednolitego rynku oraz opracowania dalszych instrumentów służących zaradzeniu zakłóceniom, jakie powodują na jednolitym rynku subsydia zagraniczne;
PRZYPOMINAJĄC o tym, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie ustanowiły pakiet odbudowy w celu wzmocnienia gospodarki europejskiej po kryzysie; pakiet ten zapewnia finansowanie inwestycji mających na celu złagodzenie szkód społeczno-gospodarczych wynikających z kryzysu związanego z COVID-19;
KŁADĄC NACISK NA TO, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wsparcia najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw, ale także w celu dokonania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność i zrównoważoność, z uwzględnieniem Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
PODKREŚLAJĄC ważną rolę inwestycji publicznych w odbudowie i ścieżce wzrostu gospodarki europejskiej, która będzie dostosowana do wymogów przyszłości, i ZAZNACZAJĄC, że istotna część inwestycji publicznych realizowana jest w drodze zamówień publicznych (stanowiących około 14 % PKB UE w okresie poprzedzającym COVID-19);
UWYPUKLAJĄC kluczową rolę dobrze funkcjonującego systemu zamówień publicznych, który obejmuje odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem w celu utrzymania usług publicznych i zapewnienia usług świadczonych w interesie ogólnym, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych;
PODKREŚLAJĄC, że unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych 2 zapewniają nabywcom publicznym ramy prawne gwarantujące rozliczalność w zakresie wydatków publicznych;
PRZYPOMINAJĄC, że w trakcie pandemii COVID-19 nabywcy publiczni napotkali trudności w zapewnieniu dostępności towarów i usług niezbędnych do walki z sytuacją kryzysową; PRZYWOŁUJĄC komunikat Komisji pt. "Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19" 3 , w którym wskazuje się na rozwiązania zawarte w obowiązującym prawodawstwie UE zapewniające nabywcom publicznym w państwach członkowskich instrumenty w celu radzenia sobie z sytuacjami nadzwyczajnymi, takimi jak COVID-19;
PODKREŚLAJĄC potrzebę środków zapobiegawczych w zakresie gotowości i oceny zdolności ram prawnych dotyczących instrumentów zamówień publicznych do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi i do stworzenia warunków niezbędnych do pobudzenia odbudowy;
POWOŁUJĄC się na art. 92 dyrektywy 2014/24 4 w sprawie zamówień publicznych, który umożliwia Komisji dokonanie przeglądu wpływu ekonomicznego na rynek wewnętrzny, w szczególności z uwzględnieniem takich czynników, jak trans- graniczne udzielanie zamówień i koszty transakcji, wynikającego z zastosowania progów;
PRZYWOŁUJĄC niedawne konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 5 , w których zaznaczono ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne, i podkreślono potrzebę podnoszenia świadomości na temat dobrych praktyk, w szczególności poprzez stosowanie we wszystkich odpowiednich przetargach publicznych ukierunkowanych kryteriów i cyfrowych narzędzi udzielania zamówień publicznych;
PODKREŚLAJĄC, że efektywność zamówień publicznych będzie miała istotny wpływ na terminowość i adekwatność inwestycji publicznych, które wspierają odbudowę, a także na dostosowanie takich inwestycji do wymogów przyszłości; a także WYCHODZĄC Z ZAŁOŻENIA, że efektywność zamówień publicznych będzie w związku z tym istotnym czynnikiem sukcesu dla odbudowy, wzrostu, tworzenia sprawiedliwego zatrudnienia, a tym samym wzmocni gospodarczą i społeczną odporność Unii, ochronę zdrowia jej obywateli i ochronę środowiska;
ODNOSZĄC SIĘ do opracowanych przez Komisję wytycznych dotyczących udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich 6 ; ODNOSZĄC SIĘ do art. 25 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 43 i 85 dyrektywy 2014/25/UE;
PODKREŚLAJĄC, że umowy ramowe są ważnym i powszechnie stosowanym narzędziem udzielania zamówień pozwalającym uwzględnić różnych nabywców publicznych i ich potrzeby w zakresie zamówień, dzięki niezbędnej elastyczności tego instrumentu;
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów poprzez skuteczne struktury zarządzania i ścisłą koordynację działań na szczeblu krajowym, w szczególności na rzecz:
Zwiększenia efektywności zamówień publicznych w celu pobudzenia odbudowy i radzenia sobie z przyszłymi kryzysami
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.412I.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE. |
Data aktu: | 25/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2020 |