Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 15 grudnia 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/35

(EBC/2020/62)

(2020/C 437/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. W dniu 27 lipca 2020 r., w drodze zalecenia Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 3 , EBC przedłużył to zalecenie do 1 stycznia 2021 r. Zalecenia te opierały się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) Jakkolwiek w porównaniu ze stanem z 27 marca 2020 r. poprawiły się warunki makroekonomiczne oraz zmniejszył się poziom niepewności ekonomicznej spowodowanej pandemią COVID-19, to jednak poziom niepewności pozostaje wysoki i nadal ma wpływ na zdolność banków do prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na kapitał. W związku z aktualnie wprowadzanymi środkami wsparcia publicznego oraz znacznym opóźnieniem niekorzystnego wpływu kryzysu na bilanse instytucji kredytowych jest możliwe, że pełne konsekwencje wstrząsu gospodarczego związanego z pandemią COVID-19 dla sektora bankowego nie ujawniły się jeszcze w pełni. Utrzymująca się niepewność wymaga zachowania nadzwyczajnej ostrożności w odniesieniu do zasad i praktyk wypłacania dywidend przez instytucje kredytowe. Dlatego też EBC dostrzega potrzebę zachęcania instytucji kredytowych do dalszego powstrzymania się od wypłacania dywidend i skupu akcji własnych. Kwestią o podstawowym znaczeniu jest, aby instytucje kredytowe, podejmując decyzje w zakresie wypłacania dywidend i skupu akcji własnych, kierowały się wewnętrznymi możliwościami generowania kapitału w ujęciu perspektywicznym oraz niekorzystnym wpływem kryzysu ekonomicznego na jakość ekspozycji i kapitału. EBC stoi generalnie na stanowisku, że nie byłoby ostrożnym podejściem rozważanie przez instytucje kredytowe wypłat i wykupów akcji własnych w wysokości wyższej niż niższa z następujących wartości: 15% skumulowanego zysku za lata obrotowe 2019 i 2020 lub też 20 punktów bazowych współczynnika kapitału podstawowego Tier I.

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym oraz dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w tych państwach członkowskich. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu maksymalizacji wsparcia dla gospodarki realnej mniej istotne instytucje kredytowe także powinny zachowywać daleko idące umiarkowanie co do zasad wypłaty dywidend, zgodnie z niniejszym zaleceniem.

(5) Środki wprowadzane niniejszym zaleceniem mają charakter tymczasowy, uzasadniony wyłącznie aktualnymi nadzwyczajnymi okolicznościami. W braku znaczących niekorzystnych wydarzeń w dniu 30 września 2021 r. EBC zamierza uchylić niniejsze zalecenie i powrócić do oceny planów kapitałowych banków i zasad wypłaty dywidend na podstawie wyniku normalnego cyklu nadzorczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.
1.
EBC zaleca, aby do 30 września 2021 r. istotne instytucje kredytowe zachowywały nadzwyczajną ostrożność przy podejmowaniu decyzji co do wypłaty dywidend 4  lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe zamierzające podjąć decyzje w przedmiocie wypłaty dywidend lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom albo zamierzające dokonać takich wypłat lub skupów powinny skontaktować się ze swoimi wspólnymi zespołami nadzorczymi w ramach dialogu nadzorczego w celu omówienia tego, czy planowane wypłaty pozostają na ostrożnym poziomie.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
II.
Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
III.
Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i pkt 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.
IV.
EBC nadal dokonuje oceny sytuacji gospodarczej i ponownie przeanalizuje środki wprowadzane niniejszym zaleceniem przed 30 września 2021 r.
V.
Uchyla się zalecenie EBC/2020/35.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19 (Dz.U. C 251 z 31.7.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, np. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.437.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62).
Data aktu: 15/12/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020
Data wejścia w życie: 15/12/2020