1. WPROWADZENIE
2. ZAKRES STOSOWANIA ROZPORZĄDZENIA (ART. 2 ROZPORZĄDZENIA)
2.1. Towary zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu w innym państwie członkowskim
2.1.1. Towary
2.1.2. Zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu w innym państwie członkowskim
2.2. "Decyzje administracyjne" w rozumieniu rozporządzenia
2.2.1. Czym jest decyzja administracyjna?
2.2.2. Pierwsze kryterium: krajowe przepisy techniczne - podstawa decyzji administracyjnej
2.2.3. Drugie kryterium: bezpośrednim lub pośrednim skutkiem decyzji administracyjnej jest ograniczenie dostępu do rynku lub odmowa takiego dostępu w państwie członkowskim przeznaczenia
2.2.4. Krajowe przepisy techniczne i procedury uprzedniego zezwolenia
2.2.5. Niektóre przypadki, w których rozporządzenie (UE) 2019/515 nie ma zastosowania
3. JAK FUNKCJONUJE MECHANIZM WZAJEMNEGO UZNAWANIA OKREŚLONY W ROZPORZĄDZENIU?
3.1. Zgodne z prawem wprowadzenie do obrotu towarów w państwie członkowskim pochodzenia
3.2. Sprzedaż towarów w innym państwie członkowskim
3.3. Informacje dotyczące oceny
3.4. "Oświadczenie o wzajemnym uznawaniu" (art. 4 rozporządzenia)
3.4.1. Treść i struktura oświadczenia
3.4.2. Język, w którym sporządzono oświadczenie
3.4.3. Kto może sporządzić oświadczenie?
3.4.4. Co się dzieje, jeśli oświadczenie jest tylko częściowo kompletne?
3.4.5. W jaki sposób i kiedy można wykorzystać oświadczenie?
3.4.6. Jak złożyć dokumenty?
3.5. Ocena prowadzona przez właściwy organ (art. 5 ust. 1 rozporządzenia)
3.5.1. Uzasadnione względy interesu publicznego
3.5.2. Zasada proporcjonalności
3.6. Tymczasowe zawieszenie dostępu do rynku (art. 6 rozporządzenia)
3.7. Decyzja administracyjna (art. 5 ust. 9-13 rozporządzenia)
3.8. Powiadamianie Komisji i pozostałych państw członkowskich
3.9. Środki zaskarżenia względem decyzji administracyjnej
3.10. Czym jest SOLVIT
3.11. SOLVIT a procedura rozwiązywania problemów na podstawie art. 8 rozporządzenia
3.12. Opinia Komisji w kontekście procedury rozwiązywania problemów na podstawie art. 8 rozporządzenia
3.13. Rola punktów kontaktowych ds. produktów (art. 9 rozporządzenia)
3.14. Współpraca administracyjna (art. 10 rozporządzenia)
4. UPRZEDNIA OCENA KRAJOWYCH PRZEPISÓW TECHNICZNYCH - DYREKTYWA (UE) 2015/1535 A KLAUZULA JEDNOLITEGO RYNKU
5. ZWIĄZEK MIĘDZY ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2019/515 A DYREKTYWĄ 2001/95/WE
5.1. Środki dotyczące produktów stwarzających zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów
5.2. Środki dotyczące produktów konsumpcyjnych stwarzających innego rodzaju zagrożenia
Decyzje administracyjne ograniczające dostęp do rynku lub odmawiające takiego dostępu w odniesieniu do towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim nie powinny opierać się wyłącznie na fakcie, że towary będące przedmiotem oceny spełniają uzasadniony cel publiczny realizowany przez państwo członkowskie w sposób odmienny od tego, w jaki cel ten spełniają towary w tym państwie członkowskim (motyw 5 rozporządzenia). Co oznacza, że towary te w inny sposób spełniają uzasadniony cel publiczny? Oznacza to, że towary mogą osiągnąć cel, do którego dąży ustawodawca krajowy, nawet jeśli np. zbadano je za pomocą metod badawczych w państwie członkowskim pochodzenia, które różnią się od metod przewidzianych w państwie członkowskim przeznaczenia.
3.5.1. Uzasadnione względy interesu publicznego
Zgodnie z art. 36 TFUE artykuły 34 i 35 TFUE nie stanowią przeszkody w stosowaniu zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, uzasadnionych względami: (i) moralności publicznej, (ii) porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego; (iii) ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin; (iv) ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej; bądź (v) ochrony własności przemysłowej i handlowej. Zakazy te i ograniczenia nie mogą jednak stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.
Oprócz względów wymienionych w art. 36 TFUE, istnieją "nadrzędne względy interesu publicznego" lub "wymogi obowiązkowe" 24 opracowane przez Trybunał. W sprawie Cassis de Dijon 25 Trybunał wyjaśnił, że przeszkody w swobodnym przepływie towarów będące wynikiem rozbieżności między krajowymi przepisami regulującymi wprowadzanie produktów do obrotu muszą zostać zaakceptowane pod warunkiem, że przepisy te mogą zostać uznane za niezbędne w celu zadośćuczynienia nadrzędnym wymogom dotyczącym w szczególności skuteczności kontroli podatkowej, ochrony zdrowia publicznego, rzetelności transakcji handlowych i ochrony konsumentów. Trybunał może uznać inne względy uzasadniające. Na przykład ochrona praw podstawowych (np. prawa demonstrantów do swobody wypowiedzi i wolności zgromadzeń 26 , ochrona konsumentów 27 , ochrona dziecka 28 lub ochrona środowiska 29 .
Więcej informacji na temat uzasadnionych względów interesu publicznego można znaleźć w "Przewodniku stosowania postanowień traktatowych regulujących swobodny przepływ towarów" 30 .
3.5.2. Zasada proporcjonalności
Decyzja musi być zgodna z zasadą proporcjonalności. Oznacza to, że decyzja administracyjna musi być odpowiednia do osiągnięcia realizowanego celu oraz że nie wykracza poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia.
W sprawie C-320/03, Komisja/Austria, Trybunał stwierdził, że "[w] celu sprawdzenia, czy w niniejszym przypadku taka przeszkoda jest proporcjonalna do uzasadnionego celu, tj. ochrony środowiska, należy określić, czy jest ona konieczna i odpowiednia dla osiągnięcia dozwolonego celu" 31 .
Proporcjonalność krajowego przepisu technicznego stanowi podstawę wykazania proporcjonalności decyzji administracyjnej, która jest oparta na tym przepisie. Jednakże sposób wykazania proporcjonalności decyzji administracyjnej musi być rozstrzygany indywidualnie dla każdego przypadku (motyw 27 rozporządzenia).
W "Przewodniku stosowania postanowień traktatowych regulujących swobodny przepływ towarów" zawarto przydatne informacje na temat analizy proporcjonalności.
Poniżej omówiono niektóre przykłady zasady proporcjonalności.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.100.16 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim. |
Data aktu: | 05/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 23/03/2021 |