PRZEBIEG PROCEDURY
W dniu 24 czerwca 2015 r. w sprawie AT.39653 "Opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej" Komisja przyjęła decyzję C(2015) 4336 final dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG ("decyzja z 2015 r."). Decyzja z 2015 r. zakończyła dochodzenie Komisji w sprawie pięciu karteli w zakresie tacek polistyrenowych z tworzywa sztucznego ("tacek piankowych") oraz, w odniesieniu do jednego kartelu, również w zakresie tacek polipropylenowych z tworzywa sztucznego ("tacek sztywnych"), stosowanych jako opakowania do sprzedaży detalicznej świeżej żywności, takiej jak mięso, drób i ryby, z udziałem m.in. CCPL Group. W decyzji z 2015 r. stwierdzono pięć odrębnych naruszeń art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG, z których każde miało określony zasięg geograficzny i różny czas trwania. W decyzji z 2015 r. nałożono grzywny m.in. na następujących pięć podmiotów prawnych, które w tamtym czasie wchodziły w skład CCPL Group: CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A., Poliemme S.r.l., Coopbox Hispania S.l.u. oraz Coopbox Eastern s.r.o., za udział w trzech z pięciu karteli objętych decyzją z 2015 r. 2
Decyzją z 2015 r. Komisja nałożyła grzywny w łącznej wysokości 33 694 000 EUR na pięć wyżej wymienionych podmiotów prawnych należących do CCPL Group. Całkowita kwota została ustalona po przyznaniu 25 % obniżki mających zastosowanie grzywien ze względu na ograniczoną zdolność tych podmiotów do zapłaty, ustaloną przez Komisję po dokonaniu oceny wniosku o stwierdzenie niezdolności do zapłaty złożonego przez te podmioty zgodnie z pkt 35 wytycznych Komisji w sprawie grzywien 3 .
W dniu 11 lipca 2019 r. Sąd wydał wyrok w sprawie T-522/15 ("wyroki z 2019 r."), 4 w którym unieważnił w całości grzywny nałożone na pięć wyżej wymienionych podmiotów prawnych CCPL Group, uwzględniając zarzut, że Komisja nie uzasadniła wystarczająco swojej oceny dotyczącej niezdolności przedsiębiorstw do zapłaty, oraz oddalił wszystkie pozostałe zarzuty. W związku z tym Sąd stwierdził nieważność normatywnych części decyzji z 2015 r. nakładających wspomniane grzywny na łączną kwotę 33 694 000 EUR na pięć wyżej wymienionych podmiotów prawnych należących do CCPL Group 5 .
PONOWNE PRZYJĘCIE DECYZJI
CCPL S.c., jednostka dominująca CCPL Group i działająca w imieniu podmiotów prawnych należących do grupy, po dokonaniu płatności tymczasowych i otrzymaniu zwrotu tych płatności w następstwie wyroku z 2019 r. została poinformowana przez Komisję pismem z dnia 18 września 2019 r. o jej zamiarze przyjęcia nowej decyzji nakładającej grzywny na odpowiednie podmioty CCPL Group. Komisja wezwała zainteresowane podmioty do przedstawienia uwag. W piśmie tym Komisja poinformowała również CCPL S.c. o zamiarze zastosowania tej samej metody obliczania skorygowanej kwoty podstawowej, jaką zastosowano w decyzji z 2015 r. W piśmie Komisja wyjaśniła również, że metoda ta wiązałaby się z zastosowaniem pułapu 10 % całkowitego obrotu CCPL Group w ostatnim pełnym roku obrotowym poprzedzającym wydanie nowej decyzji w odniesieniu do każdej kwoty grzywny obliczonej dla każdego z trzech popełnionych naruszeń. W piśmie poinformowano również CCPL S.c., że wszelkie ewentualne wnioski o obniżenie grzywien na podstawie pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien zostaną przeanalizowane na podstawie najbardziej aktualnej sytuacji finansowej CCPL Group.
W dniu 4 października 2019 r. adresaci zwrócili się do Komisji o rozważenie ich niezdolności do zapłaty zgodnie z pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien. W celu dokonania oceny tego wniosku Komisja skierowała do grupy CCPL kilka wniosków na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 6 z prośbą o przekazanie informacji na temat jej sytuacji finansowej oraz szczególnego kontekstu społeczno-gospodarczego, w jakim się znajduje.
Pismem z dnia 28 października 2019 r. CCPL przedstawiła swoje uwagi w odpowiedzi na pismo z dnia 18 września 2019 r. W szczególności CCPL zwróciła uwagę Komisji na niższe spodziewane całkowite obroty grupy CCPL w 2019 r. w porównaniu z 2018 r. (oraz zaprzestanie działalności w niektórych obszarach działalności) i zwróciła się do Komisji o uwzględnienie zmniejszonego obrotu w wyniku zastosowania limitu 10 % obrotów przewidzianego w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
Pismem z dnia 15 maja 2020 r. Komisja potwierdziła swój zamiar przyjęcia nowej decyzji zastępującej odpowiednie części normatywne decyzji z 2015 r., unieważnionych wyrokiem z 2019 r., nakładającej na adresatów mające zastosowanie grzywny i pociągającej ich do odpowiedzialności za udział w trzech kartelach w sektorze dostaw tacek piankowych stosowanych jako opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej, obejmujących odrębne obszary geograficzne Włoch, Europy Południowo-Zachodniej (EPoZ) i Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW). W odniesieniu do obliczenia górnej granicy mających zastosowanie grzywien, Komisja potwierdziła swój zamiar zastosowania pułapu 10 % całkowitego obrotu za rok poprzedzający wydanie nowej decyzji w odniesieniu do każdej całkowitej kwoty grzywien mającej zastosowanie do każdego naruszenia 7 .
Pismem z dnia 15 czerwca 2020 r. grupa CCPL przedstawiła dalsze uwagi w odpowiedzi na pismo z dnia 15 maja 2020 r., powtórzone w pismach z dnia 4 i 28 października 2019 r. CCPL Group uznała, że kwota grzywny, która ma zostać ustalona, powinna być rozsądna, sprawiedliwa i zgodna z grzywnami nałożonymi na pozostałych adresatów decyzji z 2015 r., aby zapewnić zgodność z zasadami proporcjonalności i równego traktowania.
PROJEKT DECYZJI
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w odniesieniu do których grupa CCPL miała możliwość przedstawienia swoich uwag. W projekcie decyzji Komisja nie kieruje żadnych nowych zastrzeżeń do adresatów ani nie dąży do zmiany istoty zarzutów przedstawionych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń z dnia 21 września 2012 r. w tej sprawie. Ponadto Komisja zauważa, że art. 1 decyzji z 2015 r. stał się ostateczny, w tym w odniesieniu do adresatów, których dotyczy niniejsze postępowanie. W projekcie decyzji, ze względu na zastosowanie maksymalnej wartości 10 % całkowitych obrotów grupy CCPL w 2019 r. w odniesieniu do naruszeń we Włoszech i EPoZ, Komisja dolicza łączną kwotę grzywien w wysokości 9 441 000 EUR i stwierdza, że warunki określone w pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien w odniesieniu do niezdolności do zapłaty nie są obecnie spełnione.
W związku z powyższym i biorąc pod uwagę fakt, że grupa CCPL nie skierowała do mnie żadnych wniosków ani skarg, stwierdzam, że stronom postępowania zapewniono możliwość skutecznego wykonania ich praw procesowych.
Bruksela, dnia 17 grudnia 2020 r.
Wouter WILS |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.245.11 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji, Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29 ("decyzja 2011/695/UE").) Sprawa AT.39563 - Opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej (ponowne przyjęcie). |
Data aktu: | 13/10/2011 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2021 |