Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)
(2021/C 273/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
17 maja 2018 r. Komisja przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek jako część trzeciego pakietu "Europa w ruchu", którego założeniem jest uczynienie europejskiej mobilności bezpieczniejszą i bardziej ekologiczną, wydajną i dostępną. Wniosek ma uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
2.
W Parlamencie Europejskim na komisję prowadzącą przedmiotowe dossier została wyznaczona Komisja Transportu i Turystyki (TRAN), a na sprawozdawcę - Dominique Riquet (ALDE, FR). 13 lutego 2019 r. Parlament głosował nad sprawozdaniem i przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu 1 .
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię 17 października 2018 r. 2 .
4.
Komitet Regionów przyjął opinię 7 lutego 2019 r. 3 .
5.
W Radzie, po prowadzonych od czerwca 2018 r. do listopada 2019 r. dyskusjach na forum Grupy Roboczej ds. Transportu - kwestie intermodalności i sieci intermodalne, na posiedzeniu Rady 2 grudnia 2019 r. wypracowano podejście ogólne w sprawie wniosku.
6.
Następnie w dniach 3 lutego, 18 maja i 8 czerwca 2020 r. odbyły się trzy nieformalne rundy rozmów trójstronnych, w wyniku których osiągnięto ogólne wstępne porozumienie między Radą a Parlamentem Europejskim zgodne z mandatem odnowionym przez Coreper 3 czerwca 2020 r. 17 czerwca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy uzgodniony podczas rozmów trójstronnych w dniu 8 czerwca 2020 r.
7.
14 lipca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim głosowała za przyjęciem tego samego wstępnego tekstu kompromisowego. Następnie 16 lipca 2020 r. przewodnicząca komisji TRAN wystosowała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z ustalonym ogólnym wstępnym porozumieniem, zaleci ona, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez zmian - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
II.
CEL
8.
Dyrektywa ma przede wszystkim uprościć przepisy o wydawaniu pozwoleń, tak by ułatwić zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jego celem jest również zwiększenie przejrzystości procesów, których muszą przestrzegać promotorzy projektów, w szczególności w kwestii wydawania pozwoleń, zamówień publicznych i innych procedur.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Kontekst proceduralny

9.
Opierając się na wniosku Komisji, Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między dwoma współprawodawcami.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
10.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których osiągnięto porozumienie między współprawodawcami:
11.
Charakter prawny wniosku: współprawodawcy uzgodnili zmianę charakteru prawnego wniosku z rozporządzenia na dyrektywę. Zmiana ta umożliwia państwom członkowskim większą elastyczność w przeprowadzaniu procedur wydawania pozwoleń, a także umożliwia im korzystanie z ich procedur już obowiązujących w tym zakresie.
12.
Zakres stosowania: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu przewiduje, że wykaz projektów, obejmujący wykaz połączeń transgranicznych i brakujących połączeń i identyczny z wykazem w części III sekcja 1 załącznika do rozporządzenia w sprawie instrumentu "Łącząc Europę", zostanie włączony do załącznika do dyrektywy w celu zapewnienia jasności i pewności prawa. Ponadto zakres stosowania obejmie również inne projekty w korytarzach sieci bazowej, których całkowity koszt przekracza 300 mln EUR.
13.
Wyznaczony organ: stanowisko Rady w pierwszym czytaniu określa rolę i zakres odpowiedzialności wyznaczonego organu, który będzie głównym punktem kontaktowym do celów informacyjnych dla promotora projektu, a także na żądanie zapewni wytyczne co do przedkładania wszelkich stosownych dokumentów i informacji. Przepis ten ustanawia również ramy czasowe wyznaczenia tego organu, które ustala się na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie. Zmiany zawarte w tym artykule mają na celu zagwarantowanie państwom członkowskim wystarczającego poziomu elastyczności we wdrażaniu tego przepisu.
14.
Czas trwania procedury wydawania pozwoleń: współprawodawcy uzgodnili, że ogólny termin procedury wydawania pozwoleń zostanie ustalony na cztery lata. Ponadto w należycie uzasadnionych przypadkach termin ten można dwukrotnie przedłużyć. Zmiany wprowadzone w stanowisku Rady mają na celu zapewnienie wystarczającego marginesu elastyczności w odniesieniu do ram czasowych zakończenia procedury wydawania pozwoleń, w szczególności ze względu na złożoność i różnorodność projektów transportowych wchodzących w zakres stosowania dyrektywy.
15.
Organizacja procedury wydawania pozwoleń: w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu poszczególne etapy procedury wydawania pozwoleń zostały połączone, co spowodowało znaczne uproszczenie. Jednocześnie przepis ten umożliwia państwom członkowskim określenie w okresie czterech lat różnych kroków zgodnie z ich prawem krajowym.
16.
Transpozycja: w wyniku zmiany formy prawnej wniosku współprawodawcy uzgodnili termin transpozycji na 24 miesiące po wejściu dyrektywy w życie.
IV.
WNIOSKI
17.
Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.
18.
W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważoną reprezentację wyników negocjacji i że dyrektywa po jej przyjęciu będzie stanowić ważny wkład w uproszczenie przepisów o wydawaniu pozwoleń, co ułatwi zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
1 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 576.
2 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 269.
3 Dz.U. C 168 z 16.5.2019, s. 91.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.273.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 32/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Data aktu: 08/07/2021
Data ogłoszenia: 08/07/2021