Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014
(2021/C 31/06)
(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2021 r.)
Spis treści
0. Wprowadzenie
1. Informacje ogólne
2. Cele - Tematy i priorytety - Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie - Oczekiwane oddziaływanie
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-EU QS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-ORGANIC
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-SUSTAINABLE
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Oczekiwany efekt
3. Przeznaczona alokacja budżetowa
4. Harmonogram i terminy
5. Dopuszczalność
6. Kwalifikowalność
Kwalifikujący się uczestnicy
Skład konsorcjum
Kwalifikujące się działania
Lokalizacja geograficzna (państwa docelowe)
Okres realizacji
7. Zdolność finansowa i operacyjna oraz wykluczenie
Zdolność finansowa
Zdolność operacyjna
Wykluczenie
8. Procedura oceny i wyboru wniosków
9. Kryteria wyboru
10. Prawne i finansowe ramy umowy o udzielenie dotacji
Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu
Rezultaty
Forma dotacji, stopa dofinansowania i maksymalna kwota dotacji
Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów
Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności
Zaświadczenia
Odpowiedzialność za zwroty
Postanowienia dotyczące realizacji projektu
Niezgodność i naruszenie postanowień umowy
11. Pomoc
12. Ważne informacje
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-PROPER-DIET
Cele
Komisja zobowiązała się promować właściwe praktyki żywieniowe zgodnie z białą księgą Komisji Europejskiej "Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością" 7 . Działania powinny podkreślać korzyści płynące ze spożycia świeżych owoców i warzyw w ramach zbilansowanej diety. Przesłania mogłyby koncentrować się w szczególności na: docelowym spożyciu co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia; umiejscowieniu owoców i warzyw w piramidzie żywieniowej; korzyściach zdrowotnych płynących ze spożycia owoców i warzyw itp.
Celem jest zwiększenie spożycia świeżych owoców i warzyw produkowanych w UE poprzez informowanie konsumentów o zrównoważonych i właściwych praktykach żywieniowych.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia owoców oraz warzyw produkowanych w UE, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-IM-CHARACTERISTICS
Cele
Celem jest podkreślenie co najmniej jednej spośród specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i aspektów zdrowotnych (w tym właściwe praktyki żywieniowe i odpowiedzialnej konsumpcji kwalifikowalnych napojów alkoholowych), dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju (w tym korzyści klimatycznych) oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat zalet unijnych produktów rolnych wśród konsumentów europejskich oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ASIA / AMERICA and OTHERS
Cele
Programy informacyjne i promocyjne powinny być ukierunkowane na jedno lub więcej państw określonych w odnośnym temacie.
Cele tych programów powinny być zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, a także opisami działań, o których mowa w art. 3 powyższego rozporządzenia, i skupiać się na podkreśleniu zwłaszcza specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach docelowych.
AGRIP-SIMPLE-2021-TC-ORGANIC
Cele
Celem jest poszerzenie wiedzy i zwiększenie rozpoznawalności unijnych systemów jakości w zakresie produkcji ekologicznej w państwach trzecich.
Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości w zakresie metod produkcji ekologicznej powinny być głównym priorytetem, gdyż zapewniają one konsumentów o zrównoważonym sposobie produkcji, jakości i cechach produktu oraz zastosowanym procesie produkcji, korzyściach w zakresie ochrony środowiska, a także tworzą wartość dodaną takich produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe.
Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie świadomości w kwestii unijnego systemu jakości w zakresie produkcji ekologicznej oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku w państwach trzecich.
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie
Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach niniejszego zaproszenia, obejmują kampanie informacyjne i promocyjne dotyczące produktów i systemów, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.
Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 6 "Działania kwalifikowalne".
Oczekiwany efekt
Oczekiwanym ostatecznym efektem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych lub podniesienie świadomości w kwestii unijnych systemów jakości, a także zwiększenie widoczności unijnych produktów rolno-spożywczych oraz ich udziału w rynku w państwach docelowych.
Więcej informacji na temat promocji produktów rolnych można uzyskać pod adresem https://ec.europa.eu/chafea/agri/en.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.31.6 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków 2021 Programy proste Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014. |
Data aktu: | 28/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/01/2021 |