Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19"

[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)]

(2021/C 341/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2021 r.)

Sprawozdawca: Christophe LEFÈVRE
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 20.5.2021
Rada, 25.5.2021
Podstawa prawna Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data decyzji Przewodniczącej 20.5.2021
Data przyjęcia na sesji plenarnej 9.6.2021
Sesja plenarna nr 561
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 206/1/11

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Wziąwszy pod uwagę kryzys związany z COVID-19, który znacznie zakłócił łańcuchy dostaw producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, EKES przeanalizował propozycję odroczenia niektórych terminów przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1 , a następnie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 2 .

1.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje nowy wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19.

1.3. Uzasadnione i wyważone jest zatem odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn nieporuszających się po drogach wyposażonych w "silniki przejściowe" oraz o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

1.4. Choć EKES przypomina o konieczności przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w zakresie jakości powietrza, to uważa, że wniosek gwarantuje właściwe funkcjonowanie rynku, zapewniając jednocześnie zainteresowanym stronom równowagę gospodarczą oraz wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

2. Treść wniosku Komisji

2.1. W rozporządzeniu (UE) 2016/1628 ustanowiono nowe wartości graniczne emisji ("etap V"), które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczenia powietrza z silników maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.

2.2. Pandemia COVID-19 znacznie zakłóciła łańcuchy dostaw, co z kolei wpłynęło na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych rozporządzeniem (UE) 2016/1628.

2.3. Powyższe rozporządzenie zostało zatem zmienione rozporządzeniem (UE) 2020/1040 przewidującym odroczenie niektórych terminów, których producenci nie mogli już dotrzymać bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych w związku z nieoczekiwanymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Producentom zapewniono dodatkowe dwanaście miesięcy na produkcję i wprowadzanie do obrotu maszyn wyposażonych w "silniki przejściowe" w zakresie mocy < 56 kW i > 130 kW, których produkcja miała zostać zakończona do dnia 30 czerwca 2020 r., a wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia 2020 r.

2.4. Jednak ze względu na utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji spowodowane przez drugą i trzecią falę pandemii COVID-19 producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów przypadających na 2021 r. mających zastosowanie do maszyn wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW i powyżej 300 kW bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

2.5. Konieczne jest zatem odroczenie tych terminów, aby uniknąć sytuacji, w której silniki przejściowe (których liczba jest ograniczona) nie będą mogły zostać zamontowane w maszynach na czas i w związku z tym musiałyby zostać zezłomowane.

2.6. Chociaż nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji, nie można ich porównać z tymi, które miały miejsce wiosną 2020 r., w związku z czym uzasadnione jest odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

2.7. Proponowane odroczenie będzie miało również zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe, ponieważ podlegają one przepisom dotyczącym emisji zanieczyszczeń dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES ponownie wyraża wielokrotnie powtarzane już przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach jest niezbędnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.

3.2. W swojej opinii w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3.3. Komitet zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw i produkcji, które nadal się utrzymują z powodu drugiej i trzeciej fali, w związku z czym producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów wyznaczonych na 2021 r. bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

3.4. Ponadto EKES jest w pełni świadomy, że kryzys nie został i nie mógł zostać przewidziany, i że mamy do czynienia z całkowicie wyjątkową sytuacją. Uznaje zatem, że pandemia COVID-19 stanowi poważne wyzwanie dla zdecydowanej większości europejskich sektorów gospodarki.

3.5. W związku z tym EKES popiera odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

3.6. Zdaniem EKES-u jest to rozsądny i proporcjonalny środek mający na celu zagwarantowanie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, równowagi gospodarczej zainteresowanych stron oraz wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

Bruksela, dnia 9 czerwca 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 231 z 17.7.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.341.39

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].
Data aktu: 24/08/2021
Data ogłoszenia: 24/08/2021