Sprawozdawca: | Rodi KRATSA (EL/EPL), gubernatorka regionu Wyspy Jońskie |
Dokument źródłowy: |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE, COM(2020) 825 final Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych), COM(2020) 842 final |
Poprawka 1
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dostawców niektórych usług społeczeństwa informacyjnego w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/153526, tj. każdej usługi normalnie świadczonej za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy. W szczególności niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dostawców usług pośrednich, zwłaszcza usług pośrednich polegających na świadczeniu usług znanych jako usługi "zwykłego przekazu", "cachingu" i hostingu, biorąc pod uwagę, że wykładniczy wzrost wykorzystania tych usług, głównie we wszelkiego rodzaju zgodnych z prawem i użytecznych społecznie celach, zwiększył również ich rolę w pośrednictwie w zakresie niezgodnych z prawem lub w inny sposób szkodliwych informacji i działań oraz ich rozpowszechnianiu. | Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dostawców niektórych usług społeczeństwa informacyjnego w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 20 1 5/15 3 526, tj. każdej usługi normalnie świadczonej za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy. W szczególności niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dostawców usług pośrednich, zwłaszcza usług pośrednich polegających na świadczeniu usług znanych jako usługi "zwykłego przekazu", "cachingu" i hostingu, jak również wyszukiwarek, biorąc pod uwagę, że wykładniczy wzrost wykorzystania tych usług, głównie we wszelkiego rodzaju zgodnych z prawem i użytecznych społecznie celach, zwiększył również ich rolę w pośrednictwie w zakresie niezgodnych z prawem lub w inny sposób szkodliwych informacji i działań oraz ich rozpowszechnianiu. |
Poprawka 2
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Taki ścisły związek z Unią powinno się stwierdzać, jeżeli dostawca usług ma miejsce prowadzenia działalności w Unii lub, jeśli nie, ścisły związek ustala się, jeżeli znaczna liczba użytkowników znajduje się w co najmniej jednym państwie członkowskim lub jeżeli działalność jest ukierunkowania na co najmniej jedno państwo członkowskie. To, czy działalność jest kierowana do jednego państwa członkowskiego lub większej ich liczby, można ustalić na podstawie wszelkich istotnych okoliczności, w tym takich czynników, jak stosowanie języka lub posługiwanie się walutą danego państwa członkowskiego lub możliwość składania zamówień na produkty lub usługi czy korzystanie z krajowej domeny najwyższego poziomu. Kierowanie działalności do któregoś z państw członkowskich może również wynikać z dostępności aplikacji w danym krajowym sklepie z aplikacjami, z obecności reklam na rynku lokalnym lub z posługiwania się w reklamach językiem stosowanym w tym państwie członkowskim, lub z zarządzania relacjami z klientem polegającego np. na obsłudze klientów w języku powszechnie używanym w tym państwie członkowskim. W przypadku gdy dostawca usług kieruje swoją działalność do co najmniej jednego państwa członkowskiego, jak określono w art. 17 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1215/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady, należy również założyć ścisły związek. Z drugiej strony sama tylko techniczna dostępność strony internetowej z Unii nie może, wyłącznie na tej podstawie, służyć do ustalenia ścisłego związku z Unią. | Taki ścisły związek z Unią powinno się stwierdzać, jeżeli dostawca usług ma miejsce prowadzenia działalności w Unii lub, jeśli nie, ścisły związek ustala się, jeżeli znaczna liczba użytkowników znajduje się w co najmniej jednym państwie członkowskim lub jeżeli działalność jest ukierunkowania na co najmniej jedno państwo członkowskie. To, czy działalność jest kierowana do jednego państwa członkowskiego lub większej ich liczby, można ustalić na podstawie wszelkich istotnych okoliczności, w tym takich czynników, jak stosowanie języka urzędowego lub posługiwanie się oficjalną walutą danego państwa członkowskiego lub możliwość składania zamówień na produkty lub usługi czy korzystanie z krajowej domeny najwyższego poziomu. Kierowanie działalności do któregoś z państw członkowskich może również wynikać z dostępności aplikacji w danym krajowym sklepie z aplikacjami, z obecności reklam na rynku lokalnym lub z posługiwania się w reklamach dowolnym językiem urzędowym lub powszechnie stosowanym na terytorium tego państwa członkowskiego, lub z zarządzania relacjami z klientem polegającego np. na obsłudze klientów w dowolnym języku urzędowym lub powszechnie używanym na terytorium państwa członkowskiego. W przypadku gdy dostawca usług kieruje swoją działalność do co najmniej jednego państwa członkowskiego, jak określono w art. 17 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1215/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady, należy również założyć ścisły związek. Z drugiej strony sama tylko techniczna dostępność strony internetowej z Unii nie może, wyłącznie na tej podstawie, służyć do ustalenia ścisłego związku z Unią. |
Uzasadnienie
Uważa się, że konieczne jest ograniczenie dwuznaczności i zwiększenie obiektywności tekstu rozporządzenia poprzez odniesienie do oficjalnego charakteru walut i języków. Ponadto w przypadku języków należy uwzględnić zarówno języki urzędowe, jak i te powszechnie używane na terytorium państwa członkowskiego.
Poprawka 3
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 12
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Aby osiągnąć cel polegający na zapewnieniu bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, do celów niniejszego rozporządzenia należy zdefiniować szeroko pojęcie "nielegalnych treści", które obejmuje również informacje dotyczące nielegalnych treści, produktów, usług i działań. Pojęcie to należy rozumieć w szczególności jako odniesienie do informacji, niezależnie od ich formy, które zgodnie z obowiązującym prawem są albo same w sobie nielegalne, takich jak nielegalne nawoływanie do nienawiści lub treści o charakterze terrorystycznym i niezgodne z prawem treści dyskryminujące, albo odnoszą się do działań, które są nielegalne, takich jak udostępnianie obrazów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych, bezprawne udostępnianie prywatnych obrazów bez zgody, cyberstalking, sprzedaż produktów niespełniających wymogów lub podrobionych, nieuprawnione wykorzystanie materiałów chronionych prawem autorskim lub działania wiążące się z naruszeniem prawa ochrony konsumentów. W tym zakresie nie ma znaczenia, czy nielegalny charakter informacji lub działania wynika z prawa Unii czy z prawa krajowego, które jest zgodne z prawem Unii, oraz jaki jest dokładny charakter lub przedmiot danego prawa. | Aby osiągnąć cel polegający na zapewnieniu bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, do celów niniejszego rozporządzenia należy zdefiniować szeroko pojęcie "nielegalnych treści", które obejmuje również informacje dotyczące nielegalnych treści, produktów, usług i działań. Pojęcie to należy rozumieć w szczególności jako odniesienie do informacji, niezależnie od ich formy, które zgodnie z obowiązującym prawem są albo same w sobie nielegalne, takich jak nielegalne nawoływanie do nienawiści lub treści o charakterze terrorystycznym i niezgodne z prawem treści dyskryminujące, albo odnoszą się do działań, które są nielegalne, takich jak świadczenie nielegalnych usług, takich jak usługi zakwaterowania na platformach wynajmu krótkoterminowego, które są niezgodne z prawem Unii, prawem krajowym, w tym prawem regionalnym i lokalnym, udostępnianie obrazów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych, bezprawne udostępnianie prywatnych obrazów bez zgody, cyberstalking, sprzedaż produktów niespełniających wymogów lub podrobionych, sprzedaż produktów lub oferowanie usług przy nieprzestrzeganiu prawa ochrony konsumentów, nieuprawnione wykorzystanie materiałów chronionych prawem autorskim lub działania wiążące się z naruszeniem prawa ochrony konsumentów lub oferowanie usług, które mogą poważnie zaszkodzić fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich, w tym naruszenia ustawy o mediach audiowizualnych. W tym zakresie nie ma znaczenia, czy nielegalny charakter informacji lub działania wynika z prawa Unii czy z prawa krajowego, które jest zgodne z prawem Unii, oraz jaki jest dokładny charakter lub przedmiot danego prawa. |
Uzasadnienie
Należy bardziej stanowczo zająć się nielegalnymi usługami niezgodnymi z prawem unijnym lub krajowym/regionalnym/ lokalnym.
Poprawka 4
COM(2020) 825 final - Część 1
Nowy motyw po motywie 12
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Przesunięcie w kierunku rozwiązań technologicznych opartych na infrastrukturze cyfrowej podczas pandemii COVlD-19 jeszcze bardziej pogłębiło lukę asymetrii informacyjnej między strażnikami dostępu a użytkownikami biznesowymi i użytkownikami końcowymi. Ponadto gotowość na wypadek przyszłych kryzysów powinna uwzględniać wnioski wyciągnięte z takiej zależności od infrastruktury cyfrowej i rozwiązań technologicznych. Należy uznać znaczenie odporności cyfrowej w Europie i podjąć wzmocnione, wspólne wysiłki w celu jej wdrożenia. |
Uzasadnienie
Odporność cyfrowa powinna być w większym stopniu uznawana za podstawową wartość i to jest obszar, w którym władze lokalne i regionalne mogłyby wnieść swój wkład. Poprawka dotyczy odniesienia do trwającej pandemii COVID-19 i doprecyzuje je w kontekście gotowości.
Poprawka 5
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Biorąc pod uwagę szczególne cechy przedmiotowych usług i związaną z nimi potrzebę nałożenia na dostawców tych usług określonych szczególnych obowiązków, należy wyodrębnić w ramach określonej w niniejszym rozporządzeniu szerszej kategorii dostawców usług hostingu podkategorię platform internetowych. Platformy internetowe, takie jak serwisy społecznościowe lub internetowe platformy handlowe, należy zdefiniować jako dostawców usług hostingu, którzy nie tylko przechowują informacje przekazane przez odbiorców usługi na ich żądanie, ale także rozpowszechniają publicznie te informacje, ponownie na ich żądanie. Aby jednak uniknąć nakładania zbyt szerokiego zakresu obowiązków, dostawców usług hostingu nie należy uznawać za platformy internetowe, w przypadku gdy publiczne rozpowszechnianie jest zaledwie nieznaczną i wyłącznie poboczną funkcją innej usługi, której to funkcji z obiektywnych względów technicznych nie można wykorzystywać bez tej innej głównej usługi, a włączenie takiej funkcji nie jest sposobem na obejście stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia mających zastosowanie do platform internetowych. Na przykład taką funkcję może stanowić sekcja gazety internetowej przeznaczona na komentarze, w przypadku której jest oczywiste, że ma ona charakter poboczny w stosunku do głównej usługi, jaką jest publikowanie wiadomości, za które odpowiedzialność redakcyjną ponosi wydawca. | Biorąc pod uwagę szczególne cechy przedmiotowych usług i związaną z nimi potrzebę nałożenia na dostawców tych usług określonych szczególnych obowiązków, należy wyodrębnić w ramach określonej w niniejszym rozporządzeniu szerszej kategorii dostawców usług hostingu podkategorię platform internetowych. Platformy internetowe, takie jak serwisy społecznościowe, platformy udostępniania treści lub internetowe platformy handlowe, należy zdefiniować jako dostawców usług hostingu, którzy nie tylko przechowują informacje przekazane przez odbiorców usługi na ich żądanie, ale także rozpowszechniają publicznie te informacje, ponownie na ich żądanie. Aby jednak uniknąć nakładania zbyt szerokiego zakresu obowiązków, dostawców usług hostingu nie należy uznawać za platformy internetowe, w przypadku gdy publiczne rozpowszechnianie jest zaledwie nieznaczną i wyłącznie poboczną funkcją innej usługi, której to funkcji z obiektywnych względów technicznych nie można wykorzystywać bez tej innej głównej usługi, a włączenie takiej funkcji nie jest sposobem na obejście stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia mających zastosowanie do platform internetowych. Na przykład taką funkcję może stanowić sekcja gazety internetowej przeznaczona na komentarze, w przypadku której jest oczywiste, że ma ona charakter poboczny w stosunku do głównej usługi, jaką jest publikowanie wiadomości, za które odpowiedzialność redakcyjną ponosi wydawca. |
Poprawka 6
COM(2020) 825 final - Część 1
Nowy motyw po motywie 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie na odpowiednich szczeblach zarządzania i tam, gdzie to stosowne w zależności od danego podziału kompetencji prawnych, mogą nakładać na dostawców usług pośrednich obowiązki dostarczania informacji i odnotować zgodność rozporządzenia (UE) 2016/679 z prawem do żądania informacji przez organy sądowe lub administracyjne, jak określono w art. 9 niniejszego rozporządzenia. |
Poprawka 7
COM(2020) 825 final - Część 1
Nowy motyw po motywie 38
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, dlatego zastosowanie ma podstawowa zasada "to, co jest nielegalne poza internetem, jest również nielegalne w internecie". |
Uzasadnienie
"To, co jest nielegalne poza internetem, jest również nielegalne w internecie" jest kluczową zasadą regulacji usług online i należy ją wyraźnie wspomnieć we wniosku.
Poprawka 8
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 50
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić skuteczne i odpowiednie stosowanie tego obowiązku bez nakładania nieproporcjonalnych obciążeń, platformy internetowe objęte tym obowiązkiem powinny dołożyć należytych starań w celu zweryfikowania wiarygodności informacji przekazywanych przez zainteresowanych przedsiębiorców, w szczególności wykorzystując ogólnodostępne oficjalne internetowe bazy danych i interfejsy internetowe, takie jak krajowe rejestry handlowe i system wymiany informacji o VAT45, lub zwracając się do zainteresowanych przedsiębiorców o dostarczenie wiarygodnych dokumentów potwierdzających, takich jak kopie dokumentów tożsamości, uwierzytelnione wyciągi bankowe, zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej i zaświadczenia z rejestrów handlowych. Aby spełnić ten obowiązek, mogą również korzystać z innych źródeł, dostępnych do użytku na odległość, które oferują podobny stopień wiarygodności. Nie należy jednak wymagać od platform internetowych objętych tym obowiązkiem, aby angażowały się w nadmierne lub kosztowne działania polegające na ustalaniu faktów w internecie lub przeprowadzaniu weryfikacji na miejscu. Nie należy również rozumieć, że takie platformy internetowe, które podjęły uzasadnione starania wymagane w niniejszym rozporządzeniu, gwarantują wiarygodność informacji skierowanych do konsumentów lub innych zainteresowanych stron. Takie platformy internetowe powinny również projektować i organizować swój interfejs internetowy w sposób umożliwiający przedsiębiorcom wypełnianie obowiązków wynikających z prawa Unii, w szczególności wymogów określonych w art. 6 i 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE46, art. 7 dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady47 oraz art. 3 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady48. | Aby zapewnić skuteczne i odpowiednie stosowanie tego obowiązku bez nakładania nieproporcjonalnych obciążeń, platformy internetowe objęte tym obowiązkiem powinny dołożyć należytych starań w celu zweryfikowania wiarygodności informacji przekazywanych przez zainteresowanych przedsiębiorców, w szczególności wykorzystując ogólnodostępne oficjalne internetowe bazy danych i interfejsy internetowe, takie jak krajowe rejestry handlowe i system wymiany informacji o VAT45, lub zwracając się do zainteresowanych przedsiębiorców o dostarczenie wiarygodnych dokumentów potwierdzających, takich jak kopie dokumentów tożsamości, uwierzytelnione wyciągi bankowe, zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej i zaświadczenia z rejestrów handlowych. Aby spełnić ten obowiązek, mogą również korzystać z innych źródeł, dostępnych do użytku na odległość, które oferują podobny stopień wiarygodności. Takie platformy internetowe powinny również projektować i organizować swój interfejs internetowy w sposób umożliwiający przedsiębiorcom wypełnianie obowiązków wynikających z prawa Unii, w szczególności wymogów określonych w art. 6 i 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE46, art. 7 dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady47 oraz art. 3 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady48. |
Uzasadnienie
Pojęcie "nadmiernych lub kosztownych działań polegających na ustalaniu faktów w internecie" jest zbyt niejasne w prawnie wiążącym tekście. Nie należy również sugerować, że platformom internetowym należy oszczędzić wszelkich możliwych wysiłków na rzecz weryfikacji wiarygodności informacji przekazywanych przez przedsiębiorców.
Poprawka 9
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 72
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Zadanie zapewnienia odpowiedniego nadzoru i egzekwowania obowiązków ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy co do zasady powierzyć państwom członkowskim. W tym celu powinny one wyznaczyć co najmniej jeden organ, którego zadaniem byłoby stosowanie i egzekwowanie niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie powinny jednak mieć możliwość powierzenia szczególnych zadań i kompetencji w zakresie nadzorowania lub egzekwowania stosowania niniejszego rozporządzenia, na przykład w odniesieniu do określonych sektorów, więcej niż jednemu właściwemu organowi, w tym organom regulacyjnym ds. łączności elektronicznej, organom regulacyjnym ds. mediów lub organom ochrony konsumentów, stosownie do krajowej struktury konstytucyjnej, organizacyjnej i administracyjnej. | Zadanie zapewnienia odpowiedniego nadzoru i egzekwowania obowiązków ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy co do zasady powierzyć państwom członkowskim. W tym celu powinny one wyznaczyć co najmniej jeden organ, którego zadaniem byłoby stosowanie i egzekwowanie niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie powinny jednak mieć możliwość powierzenia szczególnych zadań i kompetencji w zakresie nadzorowania lub egzekwowania stosowania niniejszego rozporządzenia, na przykład w odniesieniu do określonych sektorów, więcej niż jednemu właściwemu organowi, w tym organom regulacyjnym ds. łączności elektronicznej, organom regulacyjnym ds. mediów lub organom ochrony konsumentów, stosownie do krajowej struktury konstytucyjnej, organizacyjnej i administracyjnej. W przypadkach, w których państwa członkowskie uznają to za stosowne, powinny powierzyć władzom lokalnym i regionalnym zadania w zakresie nadzoru lub egzekwowania przepisów, zapewniając zasoby niezbędne do realizacji proponowanych działań. |
Uzasadnienie
Należy włączyć władze lokalne i regionalne oraz informować je o egzekwowaniu i nadzorze.
Konieczne jest jednak również zapewnienie odpowiednich zasobów na prowadzenie tych działań.
Poprawka 10
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 76
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadku braku ogólnego wymogu, aby dostawcy usług pośrednich zapewniali fizyczną obecność na terytorium jednego z państw członkowskich, należy zapewnić jasność co do kwestii jurysdykcji państwa członkowskiego, której podlegają ci dostawcy do celów egzekwowania przepisów określonych w rozdziałach III i IV przez właściwe organy krajowe. Dostawca powinien podlegać jurysdykcji państwa członkowskiego, w którym znajduje się jego główna jednostka organizacyjna, to znaczy, w którym ma on swoją siedzibę główną lub statutową, w ramach której wykonywane są główne funkcje finansowe i sprawowany jest nadzór operacyjny. W przypadku dostawców, którzy nie mają siedziby w Unii, ale oferują usługi w Unii i w związku z tym są objęci zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, jurysdykcję powinno posiadać państwo członkowskie, w którym dostawcy ci wyznaczyli swojego przedstawiciela prawnego, biorąc pod uwagę funkcję przedstawicieli prawnych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. W interesie skutecznego stosowania niniejszego rozporządzenia wszystkie państwa członkowskie powinny jednak mieć jurysdykcję w odniesieniu do dostawców, którzy nie wyznaczyli przedstawiciela prawnego, pod warunkiem przestrzegania zasady ne bis in idem. | W przypadku braku ogólnego wymogu, aby dostawcy usług pośrednich zapewniali fizyczną obecność na terytorium jednego z państw członkowskich, należy zapewnić jasność co do kwestii jurysdykcji państwa członkowskiego, której podlegają ci dostawcy do celów egzekwowania przepisów określonych w rozdziałach III i IV przez właściwe organy krajowe. Dostawca powinien podlegać jurysdykcji państwa członkowskiego, w którym znajduje się jego główna jednostka organizacyjna, to znaczy, w którym ma on swoją siedzibę główną lub statutową, w ramach której wykonywane są główne funkcje finansowe i sprawowany jest nadzór operacyjny. W przypadku dostawców, którzy nie mają siedziby w Unii, ale oferują usługi w Unii i w związku z tym są objęci zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, jurysdykcję powinno posiadać państwo członkowskie, w którym dostawcy ci wyznaczyli swojego przedstawiciela prawnego, biorąc pod uwagę funkcję przedstawicieli prawnych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. W interesie skutecznego stosowania niniejszego rozporządzenia wszystkie państwa członkowskie powinny jednak mieć jurysdykcję w odniesieniu do dostawców, którzy nie wyznaczyli przedstawiciela prawnego, pod warunkiem przestrzegania zasady ne bis in idem. W tym |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W tym celu każde państwo członkowskie mające jurysdykcję w odniesieniu do takich dostawców powinno bez zbędnej zwłoki poinformować wszystkie pozostałe państwa członkowskie o środkach wdrożonych przez nie w ramach wykonywania tej jurysdykcji. | celu każde państwo członkowskie mające jurysdykcję w odniesieniu do takich dostawców powinno bez zbędnej zwłoki poinformować wszystkie pozostałe państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne, tam gdzie jest to stosowne, o środkach wdrożonych przez nie w ramach wykonywania tej jurysdykcji. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne powinny być informowane o środkach, które dotyczą usług świadczonych na ich terytorium.
Poprawka 11
COM(2020) 825 final - Część 1
Motyw 88
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić spójne stosowanie niniejszego rozporządzenia, należy ustanowić niezależną grupę doradczą na szczeblu unijnym, która to grupa powinna wspierać Komisję i pomagać w koordynowaniu działań koordynatorów ds. usług cyfrowych. Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych powinna składać się z koordynatorów ds. usług cyfrowych, bez uszczerbku dla możliwości zapraszania przez koordynatorów ds. usług cyfrowych na jej posiedzenia lub wyznaczania przez nich delegatów ad hoc z innych właściwych organów, którym powierzono określone zadania na podstawie niniejszego rozporządzenia, jeżeli jest to wymagane zgodnie z ich krajowym podziałem zadań i kompetencji. W przypadku kilku uczestników z jednego państwa członkowskiego prawo do głosowania powinno ograniczać się do jednego przedstawiciela na państwo członkowskie. | Aby zapewnić spójne stosowanie niniejszego rozporządzenia, należy ustanowić niezależną grupę doradczą na szczeblu unijnym, która to grupa powinna wspierać Komisję i pomagać w koordynowaniu działań koordynatorów ds. usług cyfrowych. Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych powinna składać się z koordynatorów ds. usług cyfrowych, bez uszczerbku dla możliwości zapraszania przez koordynatorów ds. usług cyfrowych na jej posiedzenia lub wyznaczania przez nich delegatów ad hoc z innych właściwych organów, którym powierzono określone zadania na podstawie niniejszego rozporządzenia, jeżeli jest to wymagane zgodnie z ich krajowym podziałem zadań i kompetencji. W przypadku kilku uczestników z jednego państwa członkowskiego prawo do głosowania powinno ograniczać się do jednego przedstawiciela na państwo członkowskie. By móc wykonywać wspomniane zadania, Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych powinna składać się z wykwalifikowanych w tej dziedzinie osób, a jej skład powinien być zrównoważony pod względem płci. |
Poprawka 12
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 2 lit. r) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
"nadrzędne względy interesu ogólnego" oznaczają w szczególności te nadrzędne względy interesu ogólnego, które zostały uznane za takie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości, w tym następujące: polityka publiczna, bezpieczeństwo publiczne, zdrowie publiczne, zachowanie równowagi finansowej systemu zabezpieczenia społecznego, ochrona konsumentów, usługobiorców i pracowników, ochrona młodzieży, uczciwość transakcji handlowych, zwalczanie nadużyć, ochrona środowiska naturalnego i miejskiego, zdrowie zwierząt, własność intelektualna, zachowanie dziedzictwa historycznego, kulturowego i artystycznego, cele polityki społecznej i kulturalnej, mieszkalnictwo, promowanie kultury, badań i nauki, zapewnianie pluralizmu w mediach i równości mężczyzn i kobiet. |
Uzasadnienie
Należy zdefiniować nadrzędne względy interesu publicznego, które powinny stanowić integralną część niniejszego rozporządzenia. Wśród tych względów należy wymienić równouprawnienie płci i inne elementy.
Poprawka 13
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 2 lit. s) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
"właściwy organ" oznacza właściwe organy na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym wyznaczone zgodnie z odpowiednimi przepisami na szczeblu krajowym, odpowiedzialne za egzekwowanie niniejszego rozporządzenia i ochronę uzasadnionych interesów, w tym za zwalczanie nielegalnych treści w internecie; państwo członkowskie może również wyznaczyć kilka właściwych organów; |
Uzasadnienie
Pojęcie "właściwego organu" należy włączyć do definicji określonych w art. 2, ponieważ art. 38 ust. 1 określa jedynie obowiązki koordynatorów ds. usług cyfrowych.
Poprawka 14
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 5 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadku świadczenia usługi społeczeństwa informacyjnego polegającej na przechowywaniu informacji przekazanych przez odbiorcę usługi dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności za informacje przechowywane na wniosek odbiorcy usługi, pod warunkiem że dostawca: | W przypadku świadczenia usługi społeczeństwa informacyjnego polegającej na przechowywaniu informacji przekazanych przez odbiorcę usługi dostawca usług nie ponosi odpowiedzialności za informacje przechowywane na wniosek odbiorcy usługi, pod warunkiem że dostawca: |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
a) nie ma wiarygodnych wiadomości o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach, a w odniesieniu do roszczeń odszkodowawczych - nie wie o stanie faktycznym lub okolicznościach, które w sposób oczywisty świadczą o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach; lub | a) nie ma wiarygodnych wiadomości o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach, a w odniesieniu do roszczeń odszkodowawczych - nie wie o stanie faktycznym lub okolicznościach, które w sposób oczywisty świadczą o nielegalnej działalności lub nielegalnych treściach; lub |
b) podejmuje bezzwłocznie odpowiednie działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści, gdy uzyska takie wiadomości lub zostanie o nich powiadomiony. | b) bez zbędnej zwłoki i w każdym razie w ciągu 72 godzin podejmuje odpowiednie działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści, gdy uzyska takie wiadomości lub zostanie o nich powiadomiony. |
Uzasadnienie
Terminy należy sprecyzować, nie mogą pozostać nieokreślone. Proponowane terminy są podobne do tych określonych w kilku prawodawstwach krajowych. Niemiecka ustawa o egzekwowaniu przepisów dotyczących sieci przewiduje nawet okres tylko 24 godzin dla treści ewidentnie niezgodnych z prawem.
Poprawka 15
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 8 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Dostawcy usług pośrednich po otrzymaniu nakazu podjęcia działań przeciwko określonym nielegalnym treściom wydanego zgodnie z prawem Unii przez właściwe organy sądowe lub administracyjne na podstawie mającego zastosowanie prawa Unii lub prawa krajowego, niezwłocznie informują organ, który wydał nakaz, o skutkach nakazu, wskazując podjęte działania oraz czas ich podjęcia. | Dostawcy usług pośrednich po otrzymaniu nakazu podjęcia działań przeciwko określonym nielegalnym treściom wydanego zgodnie z prawem Unii przez właściwe organy sądowe lub administracyjne na podstawie mającego zastosowanie prawa Unii lub prawa krajowego, regionalnego lub lokalnego tam, gdzie to stosowne w zależności od danego podziału kompetencji prawnych, niezwłocznie informują organ, który wydał nakaz, o skutkach nakazu, wskazując podjęte działania oraz czas ich podjęcia. |
Uzasadnienie
Niniejsza poprawka wyjaśnia termin "mające zastosowanie prawo".
Poprawka 16
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 8 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie zapewniają, aby nakazy, o których mowa w ust. 1, spełniały następujące warunki: | Państwa członkowskie zapewniają, aby nakazy, o których mowa w ust. 1, spełniały następujące warunki: |
a) nakaz musi zawierać następujące elementy: | a) nakaz musi zawierać następujące elementy: |
- uzasadnienie wyjaśniające, dlaczego odnośne informacje stanowią nielegalne treści, przez odniesienie do naruszonego przepisu szczegółowego Unii lub prawa krajowego; | - uzasadnienie wyjaśniające, dlaczego odnośne informacje stanowią nielegalne treści, przez odniesienie do naruszonego przepisu szczegółowego Unii lub prawa krajowego; |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
- co najmniej jeden dokładny ujednolicony adres zasobów (URL) oraz, w stosownych przypadkach, dodatkowe informacje umożliwiające identyfikację odnośnych nielegalnych treści; | - co najmniej jeden dokładny ujednolicony adres zasobów (URL) oraz, w stosownych przypadkach, dodatkowe informacje umożliwiające identyfikację odnośnych nielegalnych treści; |
- informacje na temat środków zaskarżenia przysługujących dostawcy usługi i odbiorcy usługi, który przekazał treści; | - informacje na temat środków zaskarżenia przysługujących dostawcy usługi i odbiorcy usługi, który przekazał treści; |
b) zakres terytorialny nakazu na podstawie mających zastosowanie przepisów Unii i prawa krajowego, w tym Karty praw podstawowych, oraz - w stosownych przypadkach - ogólnych zasad prawa międzynarodowego nie może wykraczać poza zakres ściśle niezbędny do osiągnięcia celu nakazu; | b) zakres terytorialny nakazu na podstawie mających zastosowanie przepisów Unii i prawa krajowego, w tym Karty praw podstawowych, oraz - w stosownych przypadkach - ogólnych zasad prawa międzynarodowego nie może wykraczać poza zakres ściśle niezbędny do osiągnięcia celu nakazu; |
c) nakaz musi zostać sporządzony w języku zadeklarowanym przez dostawcę i wysłany do punktu kontaktowego wyznaczonego przez dostawcę zgodnie z art. 10. | c) nakaz musi zostać sporządzony w sposób jednoznaczny, w języku używanym w danym państwie członkowskim i w co najmniej jednym urzędowym języku roboczym Unii (angielskim, francuskim, niemieckim) zadeklarowanym przez dostawcę i wysłany do punktu kontaktowego wyznaczonego przez dostawcę zgodnie z art. 10. |
Uzasadnienie
Obecny wniosek otwiera dla usługodawcy niemożliwe do zaakceptowania możliwości uniknięcia nakazu wyłącznie poprzez wybór nietypowego języka handlowego i stanowi dla organu występującego w charakterze interwenienta nierozsądną przeszkodę. Poprawka eliminuje to ryzyko poprzez ograniczenie wyboru do co najmniej jednego z trzech urzędowych języków roboczych.
Poprawka 17
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 9
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. Dostawcy usług pośrednich po otrzymaniu nakazu przekazania określonej informacji na temat co najmniej jednego określonego odbiorcy usługi, który to nakaz wydały zgodnie z prawem Unii właściwe organy sądowe lub administracyjne na podstawie mającego zastosowanie prawa Unii lub prawa krajowego, niezwłocznie informują organ, który wydał nakaz, o jego otrzymaniu oraz o skutku tego nakazu. | 1. Dostawcy usług pośrednich po otrzymaniu nakazu przekazania określonej informacji na temat co najmniej jednego określonego odbiorcy usługi, który to nakaz wydały zgodnie z prawem Unii właściwe organy sądowe lub administracyjne na podstawie mającego zastosowanie prawa Unii lub prawa krajowego, niezwłocznie informują organ, który wydał nakaz, o jego otrzymaniu oraz o skutku tego nakazu. |
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby nakazy, o których mowa w ust. 1, spełniały następujące warunki: | 2. Państwa członkowskie zapewniają, aby nakazy, o których mowa w ust. 1, spełniały następujące warunki: |
a) nakaz musi zawierać następujące elementy: - uzasadnienie wyjaśniające cel, dla którego wymaga się przekazania informacji oraz dla którego wymóg przekazania informacji jest niezbędny i proporcjonalny w celu określenia, czy odbiorcy usług pośrednich przestrzegają mających zastosowanie przepisów unijnych lub krajowych, chyba że nie można podać takiego uzasadnienia z przyczyn związanych z zapobieganiem przestępczości, prowadzeniem postępowań przygotowawczych, wykrywaniem lub ściganiem przestępstw; |
a) nakaz musi zawierać następujące elementy: - uzasadnienie wyjaśniające cel, dla którego wymaga się przekazania informacji oraz dla którego wymóg przekazania informacji jest niezbędny i proporcjonalny w celu określenia, czy odbiorcy usług pośrednich przestrzegają mających zastosowanie przepisów unijnych lub krajowych, chyba że nie można podać takiego uzasadnienia z przyczyn związanych z zapobieganiem przestępczości, prowadzeniem postępowań przygotowawczych, wykrywaniem lub ściganiem przestępstw; |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
- informacje na temat środków zaskarżenia przysługujących dostawcy i zainteresowanym odbiorcom danej usługi; | - informacje na temat środków zaskarżenia przysługujących dostawcy i zainteresowanym odbiorcom danej usługi; |
b) w nakazie wymaga się wyłącznie, aby dostawca przekazał informacje już zgromadzone na potrzeby świadczenia usługi i znajdujące się pod jego kontrolą; | b) w nakazie wymaga się wyłącznie, aby dostawca przekazał informacje już zgromadzone na potrzeby świadczenia usługi i znajdujące się pod jego kontrolą; |
c) nakaz musi zostać sporządzony w języku zadeklarowanym przez dostawcę i wysłany do punktu kontaktowego wyznaczonego przez danego dostawcę zgodnie z art. 10. | c) nakaz musi zostać sporządzony w języku zadeklarowanym przez dostawcę i wysłany do punktu kontaktowego wyznaczonego przez danego dostawcę zgodnie z art. 10. |
3. Koordynator ds. usług cyfrowych z państwa członkowskiego krajowego organu sądowego lub administracyjnego wydającego nakaz niezwłocznie przekazuje kopię nakazu, o którym mowa w ust. 1, wszystkim koordynatorom ds. usług cyfrowych za pośrednictwem systemu ustanowionego zgodnie z art. 67. | 3. Koordynator ds. usług cyfrowych z państwa członkowskiego krajowego organu sądowego lub administracyjnego wydającego nakaz niezwłocznie przekazuje kopię nakazu, o którym mowa w ust. 1, wszystkim koordynatorom ds. usług cyfrowych za pośrednictwem systemu ustanowionego zgodnie z art. 67. |
4. Warunki i wymogi określone w niniejszym artykule pozostają bez uszczerbku dla wymogów na mocy krajowych przepisów postępowania karnego zgodnie z prawem Unii. | 4. Warunki i wymogi określone w niniejszym artykule pozostają bez uszczerbku dla wymogów na mocy krajowych przepisów postępowania karnego zgodnie z prawem Unii. |
5. Państwa członkowskie mogą ustanowić w stosunku do usługodawców świadczących usługi pośrednie obowiązek informowania właściwych organów publicznych krajowych, regionalnych lub lokalnych o przekazanych przez odbiorców informacjach lub obowiązek przekazywania właściwym organom na ich wniosek informacji umożliwiających identyfikację odbiorców, z którymi zawarli umowy dotyczące przechowywania. |
Uzasadnienie
W akcie o usługach cyfrowych należy wyjaśnić, że państwa członkowskie mogą nakładać na platformy obowiązki przekazywania informacji organom (krajowym, regionalnym i lokalnym), tak aby w uzasadnionych przypadkach można było zidentyfikować odbiorców.
Poprawka 18
COM(2020) 825 final
Artykuł 10 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Dostawcy usług pośrednich udostępniają publicznie informacje niezbędne do łatwego zidentyfikowania ich pojedynczych punktów kontaktowych i kontaktowania się z nimi. | Dostawcy usług pośrednich bez zbędnej zwłoki udostępniają publicznie informacje niezbędne do łatwego zidentyfikowania ich pojedynczych punktów kontaktowych i kontaktowania się z nimi. |
Uzasadnienie
Wyjaśnienie ze względu na prawidłowe egzekwowanie przepisów
Poprawka 19
COM(2020) 825 final
Artykuł 12 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. W warunkach korzystania z usług dostawcy usług pośrednich uwzględniają informacje na temat wszelkich ograniczeń, które nakładają w związku z korzystaniem z ich usług, w odniesieniu do informacji przekazywanych przez odbiorców usługi. Informacje te obejmują informacje na temat wszelkich polityk, procedur, środków i narzędzi wykorzystywanych na potrzeby moderowania treści, w tym na temat algorytmicznego podejmowania decyzji i przeglądu dokonywanego przez człowieka. Informacje te formułuje się jasno i w sposób jednoznaczny oraz podaje do wiadomości publicznej w łatwo dostępnym formacie. |
1. W warunkach korzystania z usług dostawcy usług pośrednich uwzględniają informacje na temat wszelkich ograniczeń, które nakładają w związku z korzystaniem z ich usług, w odniesieniu do informacji przekazywanych przez odbiorców usługi. Informacje te obejmują informacje na temat wszelkich polityk, procedur, środków i narzędzi wykorzystywanych na potrzeby moderowania treści, w tym na temat algorytmicznego podejmowania decyzji i przeglądu dokonywanego przez człowieka. Informacje te formułuje się jasno i w sposób jednoznaczny oraz podaje do wiadomości publicznej w łatwo dostępnym formacie. Obejmuje to środki gwarantujące, że odbiorca usługi może bez przeszkód zrezygnować z abonamentu usług pośrednich. W praktyce ani wykupienie abonamentu, ani rezygnacja z niego nie może być bardziej wymagająca dla żadnego odbiorcy usługi. |
Uzasadnienie
Rezygnacja z abonamentu podstawowej platformy powinna być równie łatwa jak jego wykupienie. Informacje dotyczące procesu rezygnacji z abonamentu powinny być również podawane do publicznej wiadomości w łatwo dostępnym formacie.
Poprawka 20
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 14 ustęp 5
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Dostawca powiadamia także niezwłocznie taką osobę lub taki podmiot o swojej decyzji w odniesieniu do informacji, których dotyczy zgłoszenie, przekazując informacje na temat możliwości odwołania się od podjętej decyzji. | Dostawca powiadamia także niezwłocznie i w każdym razie w ciągu 5 dni roboczych taką osobę lub taki podmiot o swojej decyzji w odniesieniu do informacji, których dotyczy zgłoszenie, przekazując informacje na temat możliwości odwołania się od podjętej decyzji. |
Uzasadnienie
Należy ustanowić jasne ramy czasowe dla obowiązkowej reakcji na zgłoszenia zgodnie z art. 14.
Poprawka 21
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 19 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Platformy internetowe wprowadzają niezbędne środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia priorytetowego i niezwłocznego przetwarzania zgłoszeń składanych przez zaufane podmioty sygnalizujące za pośrednictwem mechanizmów, o których mowa w art. 14, oraz priorytetowego i niezwłocznego podejmowania decyzji w odniesieniu do tych zgłoszeń. | Platformy internetowe wprowadzają niezbędne środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia priorytetowego i niezwłocznego przetwarzania zgłoszeń składanych przez zaufane podmioty sygnalizujące za pośrednictwem mechanizmów, o których mowa w art. 14, oraz priorytetowego i niezwłocznego - w każdym razie w ciągu 48 godzin - podejmowania decyzji w odniesieniu do tych zgłoszeń. |
Uzasadnienie
Aby zapewnić wysoki stopień przestrzegania przepisów przez platformy internetowe, niezbędne są krótkie ramy czasowe dla obowiązkowych reakcji na zgłoszenia na mocy art. 19.
Poprawka 22
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 22
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. W przypadku gdy platforma internetowa umożliwia konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów na odległość, zapewnia, aby przedsiębiorcy mogli korzystać z jej usług jedynie w celu propagowania wiadomości o produktach lub usługach lub oferowania usług lub produktów konsumentom znajdującym się w Unii, jeżeli przed takim skorzystaniem platforma internetowa pozyskała następujące informacje: | 1. W przypadku gdy platforma internetowa umożliwia zawieranie umów na odległość z konsumentami, zapewnia, aby osoby fizyczne lub prawne oferujące produkty lub usługi za pośrednictwem platformy mogły korzystać z jej usług jedynie w celu propagowania wiadomości o produktach lub usługach lub oferowania usług lub produktów konsumentom znajdującym się w Unii, jeżeli przed takim skorzystaniem platforma internetowa pozyskała następujące informacje: |
a) imię i nazwisko lub nazwę, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy; | a) imię i nazwisko lub nazwę, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej odbiorcy; |
b) kopię dokumentu tożsamości przedsiębiorcy lub jakąkolwiek inną identyfikację elektroniczną w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady50 (UE) nr 910/2014; | b) w przypadku gdy odbiorca jest zarejestrowany w rejestrze publicznym - numer wpisu do rejestru lub równoważne środki identyfikacji w tym rejestrze. |
c) dane rachunku bankowego przedsiębiorcy, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną; | |
d) imię i nazwisko lub nazwę, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 3 pkt 13 i art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2O19/102O lub wszelkich stosownych aktów prawa Unii; | |
e) w przypadku gdy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru handlowego lub podobnego rejestru publicznego - rejestr handlowy, w którym przedsiębiorca jest wpisany, oraz jego numer rejestracyjny lub równoważne środki pozwalające na ustalenie tożsamości znajdujące się w rejestrze; | |
f) własne poświadczenie przedsiębiorcy, w którym zobowiązuje się on do oferowania wyłącznie produktów lub usług zgodnych z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii. |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
2. Po otrzymaniu tych informacji platforma internetowa podejmuje rozsądne działania w celu oceny, czy informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a), d) i e), są wiarygodne, korzystając z wszelkich ogólnodostępnych oficjalnych internetowych baz danych lub interfejsów internetowych udostępnianych przez państwa członkowskie lub Unię lub zwracając się do przedsiębiorcy o przekazanie dokumentów potwierdzających pochodzących z wiarygodnych źródeł. | 2. W przypadku gdy dostawca produktów lub usług kwalifikuje się jako przedsiębiorca zgodnie z prawem Unii, oprócz obowiązków określonych w ust. 1 platforma internetowa zapewnia, aby przedsiębiorca mógł korzystać z jej usług w celu promowania wiadomości o produktach lub usługach lub oferowania produktów lub usług konsumentom znajdującym się w Unii jedynie wtedy, gdy przed takim skorzystaniem platforma internetowa pozyskała następujące informacje: |
a) kopię dokumentu tożsamości przedsiębiorcy lub jakąkolwiek inną identyfikację elektroniczną w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014; | |
b) dane rachunku bankowego przedsiębiorcy, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną; | |
c) imię i nazwisko lub nazwę, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej podmiotu gospodarczego w rozumieniu art. 3 pkt 13 i art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2O19/102O lub wszelkich stosownych aktów prawa Unii; | |
d) w przypadku gdy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru handlowego lub podobnego rejestru publicznego - rejestr handlowy, w którym przedsiębiorca jest wpisany, oraz jego numer rejestracyjny lub równoważne środki pozwalające na ustalenie tożsamości znajdujące się w rejestrze; | |
e) własne poświadczenie przedsiębiorcy, w którym zobowiązuje się on do oferowania wyłącznie produktów lub usług zgodnych z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii. | |
3. W przypadku uzyskania przez platformę internetową informacji wskazujących, że którakolwiek z informacji, o których mowa w ust. 1, przekazanych przez zainteresowanego przedsiębiorcę jest nieprawidłowa lub niekompletna, platforma żąda, aby przedsiębiorca niezwłocznie lub w terminie określonym w prawie Unii lub prawie krajowym poprawił takie informacje, o ile jest to konieczne do zapewnienia, aby wszystkie informacje były prawidłowe i kompletne. Jeżeli przedsiębiorca nie poprawi lub nie uzupełni takich informacji, platforma internetowa zawiesza świadczenie usług na rzecz tego przedsiębiorcy do czasu wypełnienia żądania. | 3. Po otrzymaniu tych informacji platforma internetowa podejmuje najlepsze możliwe działania w celu oceny, czy informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b) oraz w ust. 2 lit. c) i d) są wiarygodne, korzystając z wszelkich ogólnodostępnych oficjalnych internetowych baz danych lub interfejsów internetowych udostępnianych przez państwa członkowskie lub Unię lub zwracając się do odbiorcy o przekazanie dokumentów potwierdzających pochodzących z wiarygodnych źródeł. |
4. Platforma internetowa przechowuje informacje pozyskane zgodnie z ust. 1 i 2 w sposób bezpieczny przez okres trwania stosunku umownego z zainteresowanym przedsiębiorcą. Po zakończeniu tego okresu platforma usuwa te informacje. | 4. W przypadku uzyskania przez platformę internetową informacji wskazujących, że którakolwiek z informacji, o których mowa w ust. 1 lub 2, przekazanych przez zainteresowanego odbiorcę jest nieprawidłowa lub niekompletna, platforma żąda, aby odbiorca niezwłocznie poprawił takie informacje, o ile jest to konieczne do zapewnienia, aby wszystkie informacje były prawidłowe i kompletne. Jeżeli odbiorca nie poprawi lub nie uzupełni takich informacji, platforma internetowa zawiesza świadczenie usług na rzecz tego odbiorcy do czasu wypełnienia żądania. |
Poprawka 23
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 25 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u | ||
5. Nie naruszając przepisów ust. 2, platforma ujawnia wspomniane informacje osobom trzecim jedynie wówczas, gdy jest to wymagane zgodnie z mającym zastosowanie prawem, w tym z nakazami, o których mowa w art. 9, a także wszelkimi nakazami wydanymi przez właściwe organy państw członkowskich lub Komisję do celów wykonywania ich zadań na podstawie niniejszego rozporządzenia. | 5. Platforma internetowa przechowuje informacje pozyskane zgodnie z ust. 1, 2 i 3 w sposób bezpieczny przez okres trwania stosunku umownego z zainteresowanym odbiorcą. Po zakończeniu tego okresu platforma usuwa te informacje. | ||
6. Platforma internetowa udostępnia odbiorcom usługi informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a), d) e) i f), w sposób jasny, łatwo dostępny i zrozumiały. | 6. Nie naruszając przepisów ust. 3, platforma ujawnia wspomniane informacje osobom trzecim jedynie wówczas, gdy jest to wymagane zgodnie z mającym zastosowanie prawem, w tym z nakazami, o których mowa w art. 9, a także wszelkimi nakazami wydanymi przez właściwe organy państw członkowskich lub Komisję do celów wykonywania ich zadań na podstawie niniejszego rozporządzenia. | ||
7. Platforma internetowa projektuje i organizuje swój interfejs internetowy w taki sposób, aby umożliwić przedsiębiorcom wypełnianie obowiązków dotyczących informacji przed zawarciem umowy i informacji na temat bezpieczeństwa produktów, wynikających z mającego zastosowanie prawa Unii. | 7. Platforma internetowa udostępnia odbiorcom usługi informacje, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b) oraz w ust. 2 lit. c), d) i e), w sposób jasny, łatwo dostępny i zrozumiały. | ||
8. Platforma internetowa projektuje i organizuje swój interfejs internetowy w taki sposób, aby umożliwić odbiorcom wypełnianie obowiązków dotyczących informacji przed zawarciem umowy i informacji na temat bezpieczeństwa produktów, wynikających z mającego zastosowanie prawa Unii. | |||
Uzasadnienie | |||
Znaczna część usług jest oferowana przez osoby fizyczne, a nie przez profesjonalistów w rozumieniu terminu "przedsiębiorca". Te osoby fizyczne zazwyczaj nie przestrzegają np. krajowych lub lokalnych przepisów dotyczących wynajmu krótkoterminowego i prowadzą działalność niezgłoszoną, nie przestrzegając żadnych powiązanych przepisów. | |||
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u | ||
Komisja przyjmuje akty delegowane zgodnie z art. 69 w celu dostosowania średniej liczby odbiorców usługi w Unii miesięcznie, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy populacja Unii zmaleje lub wzrośnie o co najmniej 5 % w porównaniu z populacją w 2020 r. lub, po dostosowaniu tej liczby na mocy aktu delegowanego, w porównaniu z populacją w roku, w którym przyjęto najnowszy akt delegowany. W takim przypadku Komisja dostosowuje tę liczbę w taki sposób, aby odpowiadała ona 10 % populacji Unii w roku, w którym Komisja przyjęła akt delegowany, w zaokrągleniu w górę lub w dół, tak aby liczba ta była wyrażona w milionach. | Komisja przyjmuje akty delegowane zgodnie z art. 69 w celu dostosowania średniej liczby odbiorców usługi w Unii miesięcznie, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy populacja Unii zmaleje lub wzrośnie o co najmniej 5 % w porównaniu z populacją w 2020 r. lub, po dostosowaniu tej liczby na mocy aktu delegowanego, w porównaniu z populacją w roku, w którym przyjęto najnowszy akt delegowany. W takim przypadku Komisja dostosowuje tę liczbę w taki sposób, aby odpowiadała ona 7 % populacji Unii w roku, w którym Komisja przyjęła akt delegowany, w zaokrągleniu w górę lub w dół, tak aby liczba ta była wyrażona w milionach. | ||
Uzasadnienie Akt o usługach cyfrowych powinien mieć na celu wprowadzenie węższych ograniczeń w odniesieniu do bardzo dużych platform internetowych. |
Poprawka 24
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 31 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Na uzasadniony wniosek koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby lub Komisji i w rozsądnym terminie wskazanym we wniosku bardzo duże platformy internetowe zapewniają koordynatorowi lub Komisji dostęp do danych, które są niezbędne do monitorowania i oceny zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Wspomniany koordynator ds. usług cyfrowych i Komisja wykorzystują te dane jedynie do tych celów. | Na uzasadniony wniosek koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby lub Komisji i w rozsądnym terminie, wskazanym we wniosku i w każdym razie nieprzekracza- jącym 72 godzin, bardzo duże platformy internetowe zapewniają koordynatorowi lub Komisji dostęp do danych, które są niezbędne do monitorowania i oceny zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Wspomniany koordynator ds. usług cyfrowych i Komisja wykorzystują te dane jedynie do tych celów. |
Uzasadnienie
Aby zapewnić wysoki stopień zgodności, niezbędny jest krótki termin na obowiązkowe reakcje na wniosek koordynatora ds. usług cyfrowych w państwie siedziby.
Poprawka 25
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 41 ust. 1 lit. a)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadku gdy jest to konieczne do wykonywania ich zadań, koordynatorom ds. usług cyfrowych przysługują co najmniej następujące uprawnienia do przeprowadzania dochodzenia, w odniesieniu do postępowania dostawców usług pośrednich podlegających jurysdykcji ich państwa członkowskiego: a) uprawnienie do wymagania od takich dostawców, a także wszelkich innych osób działających w celach związanych z ich działalnością handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub zawodową, które mogą w racjonalny sposób dysponować informacjami związanymi z podejrzeniem naruszenia niniejszego rozporządzenia, w tym od organizacji przeprowadzających audyty, o których mowa w art. 28 i art. 50 ust. 3, udzielenia takich informacji w rozsądnym terminie; |
W przypadku gdy jest to konieczne do wykonywania ich zadań, koordynatorom ds. usług cyfrowych przysługują co najmniej następujące uprawnienia do przeprowadzania dochodzenia, w odniesieniu do postępowania dostawców usług pośrednich podlegających jurysdykcji ich państwa członkowskiego: a) uprawnienie do wymagania od takich dostawców, a także wszelkich innych osób działających w celach związanych z ich działalnością handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub zawodową, które mogą w racjonalny sposób dysponować informacjami związanymi z podejrzeniem naruszenia niniejszego rozporządzenia, w tym od organizacji przeprowadzających audyty, o których mowa w art. 28 i art. 50 ust. 3, udzielenia takich informacji w rozsądnym terminie i w każdym przypadku nie później niż w ciągu 72 godzin; |
Uzasadnienie
Wprowadzenie konkretnych obowiązkowych ram czasowych gwarantuje szybkie podjęcie działań przez dostawcę, tak aby ograniczyć szkody.
Poprawka 26
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 45 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Jeżeli koordynator ds. usług cyfrowych ma podstawy, aby podejrzewać, że dostawca usługi pośredniej niepodlegający jurysdykcji danego państwa członkowskiego naruszył niniejsze rozporządzenie, zwraca się do koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby z wnioskiem o dokonanie oceny sprawy oraz przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. | Jeżeli koordynator ds. usług cyfrowych ma podstawy, aby podejrzewać, że dostawca usługi pośredniej niepodlegający jurysdykcji danego państwa członkowskiego naruszył niniejsze rozporządzenie, zwraca się do koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby z wnioskiem o dokonanie oceny sprawy oraz przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Jeżeli Rada ma podstawy, aby podejrzewać, że dostawca usług pośrednich naruszył niniejsze rozporządzenie w sposób dotyczący co najmniej trzech państw członkowskich, może skierować do koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby zalecenie dokonania oceny sprawy oraz przyjęcia niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. | Jeżeli Rada ma podstawy, aby podejrzewać, że dostawca usług pośrednich naruszył niniejsze rozporządzenie w sposób dotyczący co najmniej trzech państw członkowskich, może zwrócić się do koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby o dokonanie oceny sprawy oraz przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. |
Uzasadnienie
Rada nie powinna kierować zalecenia, lecz zwrócić się do koordynatora ds. usług cyfrowych miejsca siedziby o dokonanie oceny sprawy oraz przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z rozporządzeniem.
Poprawka 27
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 45 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Wniosek lub zalecenie, o których mowa w ust. 1, muszą zawierać co najmniej: | Wniosek, o którym mowa w ust. 1, musi zawierać co najmniej: |
a) informacje na temat punktu kontaktowego danego dostawcy usług pośrednich, o którym to punkcie mowa w art. 10; | a) informacje na temat punktu kontaktowego danego dostawcy usług pośrednich, o którym to punkcie mowa w art. 10; |
b) opis stanu faktycznego, odnośne przepisy niniejszego rozporządzenia oraz powody, dla których koordynator ds. usług cyfrowych, który skierował wniosek, lub Rada podejrzewa, że dostawca naruszył niniejsze rozporządzenie; | b) opis stanu faktycznego, odnośne przepisy niniejszego rozporządzenia oraz powody, dla których koordynator ds. usług cyfrowych, który skierował wniosek, lub Rada podejrzewa, że dostawca naruszył niniejsze rozporządzenie; |
c) jakiekolwiek inne informacje, które koordynator ds. usług cyfrowych, który skierował wniosek, lub Rada uznaje za adekwatne, w tym w stosownych przypadkach informacje zgromadzone z własnej inicjatywy lub sugestie dotyczące przyjęcia konkretnych środków dochodzeniowych lub egzekucyjnych, w tym środków tymczasowych. | c) jakiekolwiek inne informacje, które koordynator ds. usług cyfrowych, który skierował wniosek, lub Rada uznaje za adekwatne, w tym w stosownych przypadkach informacje zgromadzone z własnej inicjatywy lub sugestie dotyczące przyjęcia konkretnych środków dochodzeniowych lub egzekucyjnych, w tym środków tymczasowych. |
Uzasadnienie
Nie powinno to być zwykłe zalecenie, lecz wniosek.
Poprawka 28
COM(2020) 825 final - Część 1
Artykuł 46 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Jeżeli koordynator ds. usług cyfrowych miejsca siedziby ma podstawy, aby podejrzewać, że bardzo duża platforma internetowa naruszyła niniejsze rozporządzenie, może skierować do Komisji wniosek o przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z sekcją 3. Taki wniosek musi zawierać wszystkie informacje wymienione w art. 45 ust. 2 oraz określenie powodów zwrócenia się do Komisji o interwencję. | Jeżeli koordynator ds. usług cyfrowych miejsca siedziby lub koordynatorzy ds. usług cyfrowych przynajmniej trzech państw członkowskich mają podstawy, aby podejrzewać, że bardzo duża platforma internetowa naruszyła niniejsze rozporządzenie, mogą skierować do Komisji wniosek o przyjęcie niezbędnych środków dochodzeniowych i egzekucyjnych celem zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z sekcją 3. Taki wniosek musi zawierać wszystkie informacje wymienione w art. 45 ust. 2 oraz określenie powodów zwrócenia się do Komisji o interwencję. |
Uzasadnienie
Celem niniejszego rozporządzenia powinno być zapewnienie koordynatorom ds. usług cyfrowych instrumentów umożliwiających im wspólne działanie w przypadku, gdy istnieją powody, by podejrzewać, że bardzo duże platformy internetowe je naruszyły.
Poprawka 29
COM(2020) 842 final - Część 1
Nowy motyw po motywie 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Nie ulega wątpliwości, że rynek europejski od lat zdominowany jest przez platformy pełniące rolę strażników dostępu, świadczące podstawowe usługi platformowe. Chociaż nie ma nic antykonkurencyjnego w budowaniu dobrze prosperującego biznesu, należy zaradzić nadmiernej władzy rynkowej i potencjalnym nadużyciom. |
Uzasadnienie
Nie ma nic antykonkurencyjnego w budowaniu dobrze prosperującego biznesu, jakim jest wiele platform. Należy jednak podkreślić ogólne znaczenie i konsekwencje modeli biznesowych opartych na danych, a także wspomnieć o asymetrii informacji między strażnikami dostępu a użytkownikami końcowymi i użytkownikami biznesowymi, ponieważ w dużej mierze z tego powodu wniosek uznano za konieczny.
Poprawka 30
COM(2020) 842 final - Część 1
Motyw 9
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Fragmentacji rynku wewnętrznego można skutecznie zapobiec jedynie wówczas, gdy państwa członkowskie nie będą mogły stosować przepisów krajowych, które odnoszą się do rodzajów przedsiębiorstw i usług objętych niniejszym rozporządzeniem. Jednocześnie, ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu uzupełnienie egzekwowania prawa konkurencji, należy doprecyzować, że niniejsze rozporządzenie nie narusza art. 101 i 102 TFUE, odpowiadających im krajowych reguł konkurencji i innych krajowych reguł konkurencji dotyczących jednostronnego postępowania, które opierają się na zindywidualizowanej ocenie pozycji rynkowych i postępowania, w tym jego prawdopodobnych skutków i dokładnego zakresu zabronionego postępowania, i które przewidują możliwość przedstawiania przez przedsiębiorstwa argumentów dotyczących wydajności i obiektywnego uzasadnienia danego postępowania. Stosowanie tych ostatnich zasad nie powinno jednak mieć wpływu na obowiązki nałożone na strażników dostępu na mocy niniejszego rozporządzenia oraz na ich jednolite i skuteczne stosowanie na rynku wewnętrznym. | Żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie uniemożliwia państwom członkowskim nakładania takich samych, surowszych lub innych obowiązków na przedsiębiorstwa w celu realizacji uzasadnionych interesów publicznych zgodnie z prawem Unii. Tymi uzasadnionymi interesami publicznymi mogą być między innymi ochrona konsumentów, walka z przypadkami nieuczciwej konkurencji oraz ochrona wolności i pluralizmu mediów. W szczególności żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie uniemożliwia państwom członkowskim realizacji tych uzasadnionych interesów poprzez nałożenie obowiązków na przedsiębiorstwa posiadające status strażnika dostępu w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, jak również na inne przedsiębiorstwa. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu uzupełnienie egzekwowania prawa konkurencji, należy doprecyzować, że niniejsze rozporządzenie nie narusza art. 101 i 102 TFUE, odpowiadających im krajowych reguł konkurencji i innych krajowych reguł konkurencji dotyczących jednostronnego postępowania, które opierają się na zindywidualizowanej ocenie pozycji rynkowych i postępowania, w tym jego prawdopodobnych skutków i dokładnego zakresu zabronionego postępowania, i które przewidują możliwość przedstawiania przez przedsiębiorstwa argumentów dotyczących wydajności i obiektywnego uzasadnienia danego postępowania. |
Poprawka 31
COM(2020) 842 final - Część 1
Motyw 11
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Niniejsze rozporządzenie powinno również uzupełniać, bez uszczerbku dla ich stosowania, przepisy wynikające z innych aktów prawa Unii regulujących określone aspekty świadczenia usług objętych niniejszym rozporządzeniem, w szczególności przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 (1), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) xx/xx/UE (akt o usługach cyfrowych) (2), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (3), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 (4), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 (5) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE (6), jak również przepisy krajowe mające na celu egzekwowanie lub, w stosownych przypadkach, wdrożenie tych przepisów unijnych. (') Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (Dz.U. L 186 z 11.7.2019, s. 57). (2) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europej skiego i Rady (UE) .../... w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE. (3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1). (4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 92). (5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/We, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35). (6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1). |
Niniejsze rozporządzenie powinno również uzupełniać, bez uszczerbku dla ich stosowania, przepisy wynikające z innych aktów prawa Unii regulujących określone aspekty świadczenia usług objętych niniejszym rozporządzeniem, w szczególności przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) xx/xx/UE (akt o usługach cyfrowych), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE (1), jak również przepisy krajowe określone zgodnie z tymi przepisami unijnymi. (1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1). |
Poprawka 32
COM(2020) 842 final - Część 1
Motyw 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W szczególności usługi pośrednictwa internetowego, wyszukiwarki internetowe, systemy operacyjne, internetowe serwisy społecznościowe, usługi platformy udostępniania wideo, usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów, usługi w chmurze i internetowe usługi reklamowe mogą mieć wpływ zarówno na dużą liczbę użytkowników końcowych, jak i na przedsiębiorstwa, co pociąga za sobą ryzyko nieuczciwych praktyk biznesowych. W związku z tym należy je uwzględnić w definicji podstawowych usług platformowych i objąć zakresem niniejszego rozporządzenia. Usługi pośrednictwa internetowego mogą również występować w dziedzinie usług finansowych i mogą pośredniczyć w świadczeniu takich usług lub być wykorzystywane do świadczenia takich usług, których niewy- czerpujący wykaz zawiera załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1535 (1). W pewnych okolicznościach pojęcie użytkowników końcowych powinno obejmować użytkowników, których tradycyjnie uznaje się za użytkowników biznesowych, ale którzy w danej sytuacji nie korzystają z podstawowych usług platformowych w celu dostarczania towarów lub usług innym użytkownikom końcowym, takich jak na przykład przedsiębiorstwa korzystające z usług w chmurze do własnych celów. | W szczególności usługi pośrednictwa internetowego, w tym platformy handlowe (online), sklepy z aplikacjami, asystenci głosowi i platformy wykorzystujące technologie asystenta głosowego, usługi pośrednictwa internetowego w innych sektorach, takich jak mobilność, transport lub energia, jak również wyszukiwarki internetowe, systemy operacyjne, przeglądarki internetowe, internetowe serwisy społecznościowe, usługi platformy udostępniania wideo, usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów, usługi w chmurze i internetowe usługi reklamowe mogą mieć wpływ zarówno na dużą liczbę użytkowników końcowych, jak i na przedsiębiorstwa, co pociąga za sobą ryzyko nieuczciwych praktyk biznesowych. W związku z tym należy je uwzględnić w definicji podstawowych usług platformowych i objąć zakresem niniejszego rozporządzenia. Usługi pośrednictwa internetowego mogą również występować w dziedzinie usług finansowych i mogą pośredniczyć w świadczeniu takich usług lub być wykorzystywane do świadczenia takich usług, których niewy- czerpujący wykaz zawiera załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1535 (1). W pewnych okolicznościach pojęcie użytkowników końcowych powinno obejmować użytkowników, których tradycyjnie uznaje się za użytkowników biznesowych, ale którzy w danej sytuacji nie korzystają z podstawowych usług platformowych w celu dostarczania towarów lub usług innym użytkownikom końcowym, takich jak na przykład przedsiębiorstwa korzystające z usług w chmurze do własnych celów. |
(1) Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego, Dz.U. L 241 z 17.9.2015, s. 1. | |
(1) Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. L 241 z 17.9.2015, s. 1). |
Poprawka 33
COM(2020) 842 final - Część 1
Motyw 43
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Strażnik dostępu może w pewnych okolicznościach pełnić podwójną rolę jako dostawca podstawowych usług platfor- mowych, który świadczy podstawową usługę platformową na rzecz swoich użytkowników biznesowych, a jednocześnie również konkuruje z tymi samymi użytkownikami biznesowymi w oferowaniu tych samych lub podobnych usług lub produktów na rzecz tych samych użytkowników końcowych. W tych okolicznościach strażnik dostępu może dzięki swojej podwójnej roli wykorzystać dane wygenerowane z transakcji dokonywanych przez użytkowników biznesowych przy wykorzystaniu podstawowej usługi platformowej na potrzeby usług własnych, w ramach których oferuje usługi podobne do usług swoich użytkowników biznesowych. Może tak być na przykład wtedy, gdy strażnik dostępu zapewnia użytkownikom biznesowym internetową platformę handlową lub sklep z aplikacjami, a jednocześnie oferuje usługi jako detalista internetowy lub dostawca oprogramowania aplikacji konkurujący z tymi użytkownikami biznesowymi. Aby zapobiec nieuczciwemu czerpaniu przez strażników dostępu korzyści z ich podwójnej roli, należy zapewnić, aby powstrzymywali się oni od wykorzystywania jakichkolwiek danych zagregowanych lub niezagregowanych, które mogą zawierać dane zanoni- mizowane i dane osobowe, które nie są publicznie dostępne, w celu oferowania usług podobnych do usług ich użytkowników biznesowych. Obowiązek ten powinien mieć zastosowanie do wszystkich jednostek strażnika dostępu, między innymi do jego jednostki organizacyjnej, która konkuruje z użytkownikami biznesowymi podstawowej usługi platformowej. | Strażnik dostępu może w pewnych okolicznościach pełnić podwójną rolę jako dostawca podstawowych usług platfor- mowych, który świadczy podstawową usługę platformową na rzecz swoich użytkowników biznesowych, a jednocześnie również konkuruje z tymi samymi użytkownikami biznesowymi w oferowaniu tych samych lub podobnych usług lub produktów na rzecz tych samych użytkowników końcowych. W tych okolicznościach strażnik dostępu może dzięki swojej podwójnej roli wykorzystać dane wygenerowane z transakcji dokonywanych przez użytkowników biznesowych przy wykorzystaniu podstawowej usługi platformowej na potrzeby usług własnych, w ramach których oferuje usługi podobne do usług swoich użytkowników biznesowych. Może tak być na przykład wtedy, gdy strażnik dostępu zapewnia użytkownikom biznesowym internetową platformę handlową lub sklep z aplikacjami, a jednocześnie oferuje usługi jako detalista internetowy lub dostawca oprogramowania aplikacji konkurujący z tymi użytkownikami biznesowymi. Aby zapobiec nieuczciwemu czerpaniu przez strażników dostępu korzyści z ich podwójnej roli, należy zapewnić, aby powstrzymywali się oni od wykorzystywania jakichkolwiek danych zagregowanych lub niezagregowanych, które mogą zawierać dane zanoni- mizowane i dane osobowe, w celu oferowania usług podobnych do usług ich użytkowników biznesowych. Obowiązek ten powinien mieć zastosowanie do wszystkich jednostek strażnika dostępu, między innymi do jego jednostki organizacyjnej, która konkuruje z użytkownikami biznesowymi podstawowej usługi platformowej. |
Uzasadnienie
Definicja ta dałaby strażnikom dostępu zbyt szeroki margines swobody.
Poprawka 34
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 1 ustęp 5
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W celu zapewnienia kontestowalnych i uczciwych rynków państwa członkowskie nie mogą nakładać na strażników dostępu dodatkowych obowiązków w drodze ustaw, rozporządzeń ani działań administracyjnych. Powyższy zakaz nie narusza przepisów regulujących kwestie związane z dochodzeniem innych uzasadnionych interesów publicznych zgodnie z prawem Unii. W szczególności żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie uniemożliwia państwom członkowskim nałożenia na przedsiębiorstwa - w tym dostawców podstawowych usług platformowych - obowiązków zgodnych z prawem Unii, jeżeli obowiązki te nie są powiązane z faktem, że odpowiednim przedsiębiorstwom nadano status strażnika dostępu w rozumieniu niniejszego rozporządzenia w celu ochrony konsumentów lub przeciwdziałania przypadkom nieuczciwej konkurencji. | W celu zapewnienia kontestowalnych i uczciwych rynków państwa członkowskie nie mogą nakładać na strażników dostępu dodatkowych obowiązków w drodze ustaw, rozporządzeń ani działań administracyjnych. Powyższy zakaz nie narusza przepisów regulujących kwestie związane z dochodzeniem innych uzasadnionych interesów publicznych zgodnie z prawem Unii. W szczególności żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie uniemożliwia państwom członkowskim nałożenia na przedsiębiorstwa - w tym dostawców podstawowych usług platformowych - obowiązków zgodnych z prawem Unii w celu ochrony konsumentów lub przeciwdziałania przypadkom nieuczciwej konkurencji, promowania pluralizmu mediów lub realizacji uzasadnionych interesów. |
Poprawka 35
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 1 ustęp 6
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania art. 101 i 102 TFUE. Pozostaje ono również bez uszczerbku dla stosowania: przepisów krajowych zakazujących antykonkurencyjnych porozumień i decyzji związków przedsiębiorstw oraz przepisów krajowych zakazujących stosowania praktyk uzgodnionych i nadużywania pozycji dominującej; krajowych reguł konkurencji zakazujących innych form praktyk jednostronnych w zakresie, w jakim mają one również zastosowanie do przedsiębiorstw innych niż strażnicy dostępu lub w jakim wiążą się z nałożeniem dodatkowych obowiązków na strażników dostępu; rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 fj i przepisów krajowych dotyczących kontroli połączeń; rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) .../... (2). | Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania art. 101 i 102 TFUE. Nie ma także wpływu na stosowanie: przepisów krajowych zakazujących antykonkurencyjnych porozumień i decyzji związków przedsiębiorstw oraz przepisów krajowych zakazujących stosowania praktyk uzgodnionych i nadużywania pozycji dominującej; krajowych reguł konkurencji zakazujących innych form praktyk jednostronnych; rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 i przepisów krajowych dotyczących kontroli połączeń; rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) .../... W szczególności żaden przepis niniejszego rozporządzenia nie uniemożliwia państwom członkowskim nakładania obowiązków na przedsiębiorstwa inne niż strażnicy dostępu lub dodatkowych obowiązków na strażników dostępu. |
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1). (2) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europej skiego i Rady (UE) ^¡^ w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE. |
Poprawka 36
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 1 ustęp 7
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Organy krajowe nie mogą podejmować decyzji, które byłyby sprzeczne z decyzją przyjętą przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia. Komisja i państwa członkowskie ściśle ze sobą współpracują i ściśle koordynują swoje działania w zakresie egzekwowania. |
Organy krajowe nie mogą podejmować decyzji, które byłyby sprzeczne z decyzją przyjętą przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia. Jeżeli chodzi o środki egzekwowania prawa, Komisja i państwa członkowskie, które, wewnętrznie, działają w sposób skoordynowany z właściwymi organami szczebla niższego niż krajowy, tam gdzie to stosowne, ściśle ze sobą współpracują i ściśle koordynują swoje działania. |
Uzasadnienie
Należy podkreślić rolę władz lokalnych i regionalnych. Istnieją konkretne platformy, takie jak platformy poświęcone zakwaterowaniu, działające na poziomie wsi i miast. Władze lokalne i regionalne, w realizacji odpowiednich działań związanych z egzekwowaniem prawa, są uzależnione od wsparcia na szczeblu krajowym i europejskim.
Poprawka 37
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 2 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
"podstawowa usługa platformowa" oznacza każdą z następujących usług: | "podstawowa usługa platformowa" oznacza każdą z następujących usług: |
a) usługi pośrednictwa internetowego; | a) usługi pośrednictwa internetowego; |
b) wyszukiwarki internetowe; | b) wyszukiwarki internetowe; |
c) internetowe serwisy społecznościowe; | c) internetowe serwisy społecznościowe; |
d) usługi platformy udostępniania wideo; | d) usługi platformy udostępniania wideo; |
e) usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów; | e) usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów; |
f) systemy operacyjne; | f) systemy operacyjne; |
g) usługi w chmurze; | g) usługi w chmurze; |
h) usługi reklamowe, w tym wszelkie sieci reklamowe, giełdy reklamowe i wszelkie inne usługi pośrednictwa w zakresie reklam świadczone przez dostawcę dowolnych podstawowych usług platformowych wymienionych w lit. a)-g); |
h) usługi reklamowe, w tym wszelkie sieci reklamowe, giełdy reklamowe i wszelkie inne usługi pośrednictwa w zakresie reklam świadczone przez dostawcę dowolnych podstawowych usług platformowych wymienionych w lit. a)-g); i) przeglądarki internetowe. |
Poprawka 38
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 2 pkt 24 (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
"przeglądarki internetowe" oznaczają oprogramowanie klienckie, które działa na serwerze sieciowym lub innym serwerze internetowym i umożliwia użytkownikowi poruszanie się w sieci World Wide Web w celu uzyskania dostępu do danych i ich wyświetlania lub interakcji z treściami umieszczonymi na serwerach podłączonych do tej sieci, włączając w to samodzielne przeglądarki internetowe oraz przeglądarki internetowe zintegrowane z oprogramowaniem lub w nie wbudowane bądź podobne; |
Poprawka 39
COM(2020) 842 final - Część 1
Art. 3. ust. 8
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Strażnik dostępu jest zobowiązany wypełnić obowiązki ustanowione w art. 5 i 6 w terminie sześciu miesięcy od dnia zamieszczenia podstawowej usługi platformowej w wykazie zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu. | Strażnik dostępu jest zobowiązany wypełnić obowiązki ustanowione w art. 5 i 6 jak najszybciej i w każdym razie nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia zamieszczenia podstawowej usługi platformowej w wykazie zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu. |
Poprawka 40
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 4 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Komisja regularnie - przynajmniej raz na 2 lata - dokonuje przeglądu służącego ustaleniu, czy wyznaczeni strażnicy dostępu nadal spełniają wymogi ustanowione w art. 3 ust. 1 lub czy nowi dostawcy podstawowych usług platformowych spełniają te wymogi. W ramach przeprowadzanego regularnie przeglądu bada się również konieczność dostosowania wykazu podstawowych usług platformowych świadczonych przez danego strażnika dostępu. | Komisja regularnie - przynajmniej raz na 2 lata - dokonuje przeglądu służącego ustaleniu, czy wyznaczeni strażnicy dostępu nadal spełniają wymogi ustanowione w art. 3 ust. 1. Ponadto Komisja regularnie - przynajmniej raz na 12 miesięcy - bada, czy nowi dostawcy podstawowych usług platformowych, niezależnie od kraju, w którym mają siedzibę, spełniają te wymogi. W ramach przeprowadzanego regularnie przeglądu bada się również konieczność dostosowania wykazu podstawowych usług platformowych świadczonych przez danego strażnika dostępu. |
Uzasadnienie
Okresowe badanie jest uważane za konieczne, ponieważ rynek szybko się zmienia.
Poprawka 41
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 4 ustęp 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Komisja publikuje i aktualizuje wykaz strażników dostępu oraz wykaz podstawowych usług platformowych, w odniesieniu do których muszą oni na bieżąco wypełniać obowiązki przewidziane w art. 5 i 6. |
Komisja publikuje i aktualizuje wykaz strażników dostępu oraz wykaz podstawowych usług platformowych, w odniesieniu do których muszą oni na bieżąco wypełniać obowiązki przewidziane w art. 5 i 6. Komisja powinna publikować roczne sprawozdanie zawierające ustalenia z działań związanych z monitorowaniem i przedstawiać je Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej. |
Uzasadnienie
Aby zapewnić wysoki poziom przejrzystości w egzekwowaniu rozporządzenia w sprawie aktu o rynkach cyfrowych, to roczne sprawozdanie mogłoby zawierać z jednej strony wszelkie wnioski, decyzje i wyniki badań przeprowadzonych przez Komisję, a z drugiej strony wszelkie informacje zgłoszone przez strażnika dostępu.
Poprawka 42
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 5 lit. b)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
b) zapewnia użytkownikom biznesowym możliwość oferowania, przy wykorzystaniu usług pośrednictwa internetowego świadczonych przez osobę trzecią, tych samych produktów lub usług użytkownikom końcowym po cenach lub na warunkach innych niż w ramach usług pośrednictwa internetowego świadczonych przez strażnika dostępu; | b) zapewnia użytkownikom biznesowym możliwość oferowania, przy wykorzystaniu usług pośrednictwa internetowego świadczonych przez osobę trzecią, tych samych produktów lub usług i usług powiązanych użytkownikom końcowym po cenach lub na warunkach innych niż w ramach usług pośrednictwa internetowego i usług powiązanych świadczonych przez strażnika dostępu; |
Uzasadnienie
Uwzględnienie usług powiązanych.
Poprawka 43
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 5 lit. h) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
ze względu na swój charakter strażnik dostępu jest uważany za dostawcę podstawowej infrastruktury i w związku z tym nie może odmawiać dostępu do usług przedsiębiorstwom i użytkownikom końcowym. Jeżeli przedsiębiorstwu lub użytkownikowi końcowemu odmówiono dostępu do podstawowej usługi platformowej świadczonej przez strażnika dostępu, użytkownik może się odwołać. W tym celu rolę pojedynczego punktu kontaktowego powinien pełnić Komitet Doradczy ds. Rynków Cyfrowych, o którym mowa w art. 32 niniejszego rozporządzenia. |
Uzasadnienie
Należy zaznaczyć potrzebę istnienia pojedynczego punktu kontaktowego.
Poprawka 44
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 6 ustęp 1 lit. l (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
zapewnia ciągły, znormalizowany i zautomatyzowany przepływ informacji, aby zagwarantować, że interfejsy programowania aplikacyjnego strażników dostępu są kompatybilne z własnymi systemami organów administracyjnych i organów ścigania, oraz powstrzymuje się od tworzenia dodatkowych obciążeń administracyjnych poprzez tworzenie środowiska interfejsu programowania aplikacyjnego, które jest niekorzystne dla skutecznej współpracy i egzekwowania prawa w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. |
Uzasadnienie
Skuteczne wypełnianie obowiązków administracyjnych przez państwa członkowskie jest uzależnione od dostarczania odpowiednich danych przez strażników dostępu. Dlatego strażnicy dostępu powinni zapewnić środki technologiczne gwarantujące interoperacyjność ich interfejsu z odpowiednimi własnymi systemami organów państw członkowskich, aby zapewnić ciągły, zautomatyzowany i znormalizowany przepływ informacji na potrzeby skutecznej współpracy.
Poprawka 45
COM(2020) 842 final - Część 1
Artykuł 7 ustęp 8 (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić, by strażnicy dostępu przestrzegali swoich obowiązków, należy ustanowić Komitet Doradczy ds. Rynków Cyfrowych jako pojedynczy punkt kontaktowy i zachęcać do włączenia krajowych partnerów społecznych do jego procedur. |
Uzasadnienie
Ustanowienie pojedynczego punktu kontaktowego obejmującego krajowych partnerów społecznych.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Wprowadzanie
Odpowiedzialność za nielegalne treści i działania
Nadzór i dochodzenie
Egzekwowanie przepisów
Dostęp do danych
Lokalna gospodarka
Wpływ na dziennikarstwo i media
Pomocniczość
Wyłączenia z wniosków: opodatkowanie i warunki pracy
Bruksela, dnia 30 czerwca 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.440.67 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Akt o usługach cyfrowych i akt o rynkach cyfrowych |
Data aktu: | 29/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |