- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 27 listopada 2019 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 (rozporządzenie w sprawie WRF),
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 10/2020 przyjęty przez Komisję dnia 9 października 2020 r. (COM(2020)0962),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 10/2020 przyjęte przez Radę dnia 8 grudnia 2020 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 9 grudnia 2020 r. (13643/2020 - C9-0395/2020),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0252/2020),
A. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 10/2020 jest zwiększenie poziomu środków na płatności zgodnie ze zaktualizowaną prognozą i po uwzględnieniu przegrupowań zaproponowanych w "przesunięciu zbiorczym" (DEC 16/2020), dostosowanie strony dochodów w celu uwzględnienia wpływu różnic kursowych i dodatkowych pobranych grzywien oraz włączenie do budżetu dalszych, bardziej ograniczonych dostosowań wydatków dotyczących poziomu środków Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i niektórych agencji zdecentralizowanych (ESMA, EIOPA, EUNB i ELA);
B. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 10/2020 proponuje się całkowity wzrost środków na płatności o 1 569,3 mln EUR w odniesieniu do działu 1a "Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia", działu 1b "Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, działu 2" "Trwały wzrost gospodarczy - zasoby naturalne" i działu 4 "Globalny wymiar Europy";
C. mając na uwadze, że środki na płatności w wysokości 93,8 mln EUR pomogą wywiązać się z zobowiązań instrumentu gwarancji kredytowych w ramach programu COSME w celu wsparcia MŚP dotkniętych skutkami gospodarczymi kryzysu związanego z COVID-19;
D. mając na uwadze, że dodatkowe środki na płatności w wysokości 750 mln EUR w ramach EFRROW pozwolą sfinansować zwłaszcza płatności ryczałtowe w celu zapewnienia pomocy rolnikom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom rolnym dotkniętym skutkami kryzysu związanego z COVID-19;
E. mając na uwadze, że środki na płatności w wysokości 586 mln EUR wesprą globalną reakcję UE, aby pomóc krajom partnerskim za pośrednictwem Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) oraz Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI);
F. mając na uwadze, że staranny przegląd wykonania budżetu agencji zdecentralizowanych wykazał oszczędności, które przyczyniają się do zmniejszenia środków na płatności o 9,1 mln EUR;
G. mając na uwadze, że grzywny i kary pieniężne w wysokości 128 mln EUR zainkasowane do końca września 2020 r. przyczyniły się do zmniejszenia wkładów państw członkowskich do budżetu Unii z tytułu zasobów własnych;
H. mając na uwadze, że ogólnym proponowanym skutkiem projektu budżetu korygującego nr 10/2020 po stronie dochodów jest zmniejszenie innych dochodów o 588 mln EUR, zrównoważone odpowiednim wzrostem wkładów opartych na DNB;
1. przyjmuje do wiadomości przedłożony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 10/2020, który ma na celu - w kontekście kryzysu związanego z COVID-19 - zapewnienie dodatkowych środków na płatności w wysokości 1 569,3 mln EUR po uwzględnieniu przegrupowań zaproponowanych w "przesunięciu zbiorczym", dostosowanie strony dochodów i włączenie do budżetu dalszych, bardziej ograniczonych dostosowań wydatków;
2. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 10/2020;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 9/2020 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom narodowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.445.223 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 10/2020 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 - Zwiększenie środków na płatności zgodnie ze zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi wydatków i dochodów (13643/2020 - C9-0395/2020 - 2020/0298(BUD)). |
Data aktu: | 15/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |