uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komisja posiada w imieniu Unii prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskie, do szerokiego wachlarza programów komputerowych.
(2) W dniu 21 października 2020 r. Komisja przyjęła nową strategię w zakresie otwartego oprogramowania 1 , zachęcającą Komisję do korzystania z otwartego oprogramowania, angażowania się w projekty z zakresu otwartego oprogramowania prowadzone przez strony trzecie oraz udostępniania oprogramowania Komisji na zasadach otwartego oprogramowania. W komunikacie tym stwierdzono, że w miarę możliwości i potrzeby Komisja będzie udostępniać kod źródłowy wszystkich programów komputerowych, do których posiada w imieniu Unii prawa własności intelektualnej.
(3) Udzielanie licencji otwartego oprogramowania stało się integralną częścią modeli biznesowych w branży oprogramowania i jest stosowane na dużą skalę przez instytucje publiczne w UE i poza nią. Komisja podjęła już szereg inicjatyw w tej dziedzinie, takich jak przyjęcie w 2007 r. licencji publicznej Unii Europejskiej (EUPL), której aktualna wersja została opublikowana w maju 2017 r. 2
(4) Niniejsza decyzja powinna określać warunki udostępniania oprogramowania Komisji na zasadach otwartego oprogramowania w celu ułatwienia szerszego ponownego wykorzystywania oprogramowania, promowania innowacji w zakresie oprogramowania oraz idei otwartego oprogramowania, w oparciu o politykę Komisji w zakresie otwartości oraz unikając powodowania niepotrzebnych obciążeń administracyjnych zarówno dla podmiotów ponownie wykorzystujących oprogramowanie, jak i dla służb Komisji.
(5) Niniejsza decyzja nie powinna nakładać na służby Komisji obowiązku udostępniania oprogramowania Komisji na podstawie licencji otwartego oprogramowania ani ustanawiać żadnego prawa stron trzecich do wymagania, by oprogramowanie Komisji zostało udostępnione na podstawie licencji otwartego oprogramowania. Komisja powinna zachować swobodę decydowania o tym, czy udostępni oprogramowanie Komisji, czy też udzieli na nie licencji na zasadach zamkniętego oprogramowania.
(6) Niniejsza decyzja powinna dopuszczać wyjątki od możliwości udostępniania oprogramowania na zasadach otwartego oprogramowania, na przykład w sytuacjach, w których publikacja oprogramowania lub udostępnienie jego kodu źródłowego mogłyby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, lub w przypadku oprogramowania, które należy uznać za poufne.
(7) Decyzja Komisji 2011/833/UE 3 dotyczy ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji i nie ma zastosowania do oprogramowania.
(8) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 wprowadzono system minimalnej harmonizacji w odniesieniu do otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. W motywie 30 tej dyrektywy wyjaśniono, że choć definicja terminu "dokument" w dyrektywie (UE) 2019/1024 nie ma obejmować programów komputerowych, państwa członkowskie mogą rozszerzyć zakres stosowania tej dyrektywy na programy komputerowe.
(9) W związku z dążeniem do zwiększenia przejrzystości i otwartości działań Komisji niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie, w pierwszej kolejności, do a) oprogramowania, które jest istotne z punktu widzenia określonej inicjatywy Komisji w zakresie polityki publicznej, takiej jak inicjatywa legislacyjna lub projekt badawczy Wspólnego Centrum Badawczego, lub które było wykorzystywane na etapie przygotowania takiej inicjatywy, oraz b) oprogramowania, które było wykorzystywane przy realizacji lub do monitorowania takiej inicjatywy. Ponadto niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do oprogramowania opracowanego na wewnętrzne potrzeby Komisji w każdym przypadku, w którym udostępnienie takiego oprogramowania uznaje się za właściwe.
(10) Niniejsza decyzja powinna mieć również zastosowanie do oprogramowania, które w dniu jej przyjęcia znajduje się w fazie rozwoju. W zależności od dostępnych zasobów służby Komisji powinny mieć również możliwość postanowienia, że będą stosować niniejszą decyzję do oprogramowania, którego rozwój w dniu przyjęcia niniejszej decyzji został już zakończony.
(11) Komisja powinna korzystać z zaufanego repozytorium stanowiącego pojedynczy punkt dostępu, by ułatwić dostęp do oprogramowania Komisji i jego ponowne wykorzystywanie.
(12) W przypadku gdy modele lub komponenty sztucznej inteligencji opracowane przez służby Komisji zawierają elementy oprogramowania, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do tych elementów, bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania decyzji 2011/833/UE do innych elementów, takich jak dane towarzyszące. Wyboru odpowiedniej licencji otwartej w takich przypadkach należy dokonać zgodnie z charakterem i funkcją tych elementów.
(13) Należy powołać grupę skupiającą przedstawicieli różnych służb Komisji w celu omawiania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz monitorowania wdrażania niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Komisji | |
Mariya GABRIEL | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.495I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 8 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania licencji otwartego oprogramowania na oprogramowanie Komisji i ponownego wykorzystywania tego oprogramowania |
Data aktu: | 08/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 09/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 08/12/2021 |