(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2021 r.)
Przedmowa
W prawodawstwie Unii przewidziano zbiór zharmonizowanych przepisów w celu zapewnienia, by żywność i pasze były bezpieczne i zdrowe, a działania, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo w łańcuchu rolno-spożywczym lub ochronę interesów konsumentów w związku z żywnością i informacjami dotyczącymi żywności, były prowadzone zgodnie z określonymi wymogami. Istnieją również przepisy Unii mające na celu zapewnienie wysokiego poziomu zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, jak również dobrostanu zwierząt w całym łańcuchu rolno-spożywczym oraz we wszystkich tych obszarach działalności, w których kluczowym celem jest zwalczanie zagrożenia rozprzestrzeniania się chorób zwierząt, mogących przenosić się w niektórych przypadkach na ludzi, lub agrofagów stanowiących zagrożenie dla roślin lub produktów roślinnych, a także zapewnienie ochrony środowiska przed ryzykiem, jakie mogą stwarzać organizmy zmodyfikowane genetycznie (GMO) oraz środki ochrony roślin. Prawidłowe stosowanie takich przepisów, zwanych dalej łącznie "prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego", przyczynia się do funkcjonowania rynku wewnętrznego.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 1 ustanowiono zharmonizowane ramy unijne dotyczące organizacji kontroli urzędowych oraz czynności urzędowych innych niż kontrole urzędowe w całym łańcuchu rolno-spożywczym.
Art. 109. rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają przeprowadzanie przez właściwe organy kontroli urzędowych regulowanych tym rozporządzeniem na podstawie wieloletnich krajowych planów kontroli (WKPK), których przygotowanie i wykonanie jest koordynowane na całym ich terytorium.
Art. 110. ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że wieloletnie krajowe plany kontroli przygotowuje się w celu zapewnienia, by zostały zaplanowane kontrole urzędowe we wszystkich obszarach regulowanych przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2, a także zgodnie z kryteriami określonymi w art. 9 oraz z przepisami art. 18-27.
W art. 110 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono zasady dotyczące informacji ogólnych, które mają być zawarte w WKPK, a w art. 111 ust. 2 - zasady dotyczące przygotowywania, aktualizacji i przeglądu WKPK.
W świetle doświadczenia uzyskanego z wykonania WKPK, z audytów właściwych organów w państwach członkowskich przeprowadzanych zgodnie z art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 oraz przez ekspertów Komisji na podstawie art. 45 tego rozporządzenia, jak również z informacji zawartych w corocznych sprawozdaniach składanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 44 tego rozporządzenia należy opracować niniejsze wytyczne dotyczące sporządzania WKPK.
W związku z tym niniejsze wytyczne powinny koncentrować się na elementach WKPK, które mają obowiązywać w państwach członkowskich w celu spełniania wymogów rozporządzenia (UE) 2017/625, a w szczególności wymogów art. 111, który określa zasady przygotowywania, aktualizacji i przeglądu WKPK.
Celem WKPK jest również ustanowienie solidnej podstawy dla audytów właściwych organów zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz dla Komisji w celu przeprowadzania kontroli w państwach członkowskich zgodnie z art. 116 tego rozporządzenia.
Komisja będzie poddawać niniejsze wytyczne przeglądowi i w razie konieczności zaktualizuje je po otrzymaniu i zbadaniu WKPK oraz w świetle doświadczenia państw członkowskich w wykonywaniu rozporządzenia (UE) 2017/625.
Niniejsze wytyczne mają na celu pomóc organom krajowym w stosowaniu art. 109-111 rozporządzenia (UE) 2017/625. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób.
Spis treści
A. Cel wytycznych
B. Definicje
C. Wytyczne dotyczące wymogów prawnych odnoszących się do wkpk
1. Zakres stosowania WKPK
2. Jednolity zintegrowany WKPK
3. Gromadzenie informacji podczas wykonywania WKPK i składania sprawozdań
4. Okresowość (długość cyklu planowania)
5. Ogólne wymogi dotyczące WKPK
D. Ogólne wytyczne dotyczące treści wkpk
1. Strategia i kontekst
1.1. Cele strategiczne WKPK
1.2. Kategoryzacja ryzyka
2. Ramy strukturalne dla kontroli urzędowych
2.1. Wyznaczenie właściwych organów
2.2. Delegowanie zadań jednostkom upoważnionym (lub osobom fizycznym)
3. Ogólna organizacja kontroli urzędowych i zarządzanie nimi
3.1. Systemy kontroli i czynności koordynacyjne
3.2. Spełnienie kryteriów operacyjnych
3.3. Szkolenie pracowników przeprowadzających kontrole urzędowe
3.4. Udokumentowane procedury
4. Zarządzanie incydentami/sytuacjami nadzwyczajnymi
4.1. Operacyjne plany awaryjne
4.2. Organizacja współpracy i wzajemnej pomocy
Poza powyższymi definicjami, do celów niniejszych wytycznych odsyła się również do następujących definicji:
Lit. a)-c) ppkt (i) powyżej mogą mieć również zastosowanie w przypadku delegowania zadań osobom fizycznym (art. 30 i 33 rozporządzenia (UE) 2017/625).
Gdy te same zadania w zakresie kontroli urzędowych deleguje się kilku jednostkom upoważnionym lub osobom fizycznym, delegowanie takich zadań można, do celów WKPK, opisać w odniesieniu do kategorii jednostki upoważnionej lub osoby fizycznej. W tym przypadku nie jest wymagane umieszczenie w planie wyczerpującego i aktualnego wykazu jednostek upoważnionych lub osób fizycznych, którym powierzono zadania w zakresie kontroli urzędowych, lecz powinien on być prowadzony przez odpowiednie właściwe organy.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.78.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych dotyczących wykonywania wymogów odnoszących się do wieloletnich krajowych planów kontroli określonych w art. 109-111 rozporządzenia (UE) 2017/625. |
Data aktu: | 04/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 04/03/2021 |