Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania

Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu

(2021/C 96/09)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2021 r.)

Celem niniejszej opinii, wydanej zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jest przedstawienie zaleceń EIOD w celu minimalizacji wpływu wniosku ustawodawczego Komisji, zmieniającego dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, na podstawowe prawo do prywatności i ochrony danych osobowych osób fizycznych. Zalecenia te mają na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych, przy jednoczesnym uniknięciu sytuacji, w której skuteczność i wydajność działań administracyjnych w zakresie zwalczania uchylania się od opodatkowania byłyby zagrożone.

Zważywszy, że EIOD uznaje, iż przestrzeganie przepisów podatkowych jest istotnym celem leżącym w interesie publicznym, nalega on, aby znaleźć właściwą równowagę pomiędzy osiągnięciem tego celu a prawem do prywatności i ochrony danych osobowych. W związku z tym wzywa on do zwrócenia szczególnej uwagi na realizację zasad uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania oraz ochrony danych jako opcji domyślnej, a także minimalizacji i dokładności danych w kontekście automatycznej wymiany informacji pomiędzy krajowymi organami podatkowymi.

Odnosząc się do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym dla współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, EIOD podkreśla potrzebę zapewnienia przez Komisję zgodności z postanowieniami dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania danych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a szczególnie zgodności z "Wytycznymi w sprawie ochrony danych osobowych w zakresie zarządzania systemami informatycznymi oraz zarządzania instytucjami UE". Ponadto EIOD uważa, że należy dookreślić rolę Komisji w odniesieniu do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, szczególnie w świetle wszelkich dalszych ustaleń z państwami członkowskimi oraz w świetle okoliczności faktycznych dotyczących wsparcia technicznego i logistycznego, jakie jest zapewniane w ramach systemu.

EIOD podkreśla również, że zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oczekuje on, że zostanie, przed jego przyjęciem przez Komisję, poproszony o konsultację w zakresie przepisów wykonawczych, które określą porozumienia administracyjne mające na celu zapewnienie wsparcia technicznego i logistycznego na rzecz bezpiecznego interfejsu centralnego, za pośrednictwem którego państwa członkowskie komunikują się pomiędzy sobą przy użyciu standardowych formularzy zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE.

Wreszcie, przypomina on, że jako właściwy organ nadzorczy na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, EIOD może monitorować ewentualne aktualizacje dotyczące bezpiecznego interfejsu centralnego oraz, w szerszym ujęciu, również konsekwencje wynikające z roli Komisji w operacjach przetwarzania danych w kontekście współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.

1. 

WPROWADZENIE I KONTEKST

1.
W dniu 2 września Komisja Europejska zwróciła się do EIOD o konsultacje w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, który został przyjęty w dniu 15 lipca 2020 r. (zwanego dalej "Wnioskiem"). Konsultacje te są prowadzone w trybie art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2.
Uprzednio, a mianowicie w dniu 29 kwietnia 2020 r. i w dniu 5 maja 2020 r., wersje robocze (projekty) wniosku zostały przedłożone EIOD. EIOD z zadowoleniem przyjmuje i popiera fakt, że Komisja zwróciła się do niego o konsultacje na wczesnym etapie procesu wyznaczania kierunków polityki w celu zminimalizowania wpływu wniosków na podstawowe prawa do prywatności i do ochrony danych osobowych 1 .
3.
EIOD zauważa, że Wniosek ma na celu poprawę istniejących ram wymiany informacji i współpracy administracyjnej na rzecz zwalczania przypadków uchylania się od opodatkowania, mając na uwadze podatki bezpośrednie i rosnące znaczenie platform cyfrowych, jakie wykorzystywane są przez "sprzedawców". Oprócz wzmocnienia istniejących przepisów we Wniosku podkreślono, że "Aby sprostać wyzwaniom związanym z transformacją cyfrową gospodarki i pomóc administracjom podatkowym w lepszym i skuteczniejszym pobieraniu podatków oraz dotrzymywaniu kroku nowym zmianom (...) konieczne jest rozszerzenie współpracy administracyjnej na nowe obszary" 2 .
4.
EIOD uznaje cele przyświecające Wnioskowi oraz w szczególności konieczność rozwiązania problemu usług o charakterze transgranicznym, oferowanych za pośrednictwem operatorów platform cyfrowych. Jak wspomniano w motywie 6 Wniosku, "Poziom przestrzegania przepisów prawa podatkowego jest niższy niż optymalny, a wartość niezgłoszonych dochodów - znaczna. Administracje podatkowe państw członkowskich nie mają wystarczających informacji, aby prawidłowo ocenić i kontrolować uzyskiwane w ich kraju dochody brutto z działalności komercyjnej wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych. Jest to szczególnie problematyczne, jeżeli dochody lub podstawa opodatkowania przechodzą przez platformy ustanowione winnej jurysdykcji" 3 .
5.
Niniejsza opinia koncentruje się na odpowiednich aspektach Wniosku, odnoszących się do ochrony danych osobowych osób fizycznych, oraz dąży do przedstawienia pragmatycznych wskazówek w celu zminimalizowania wpływu przetwarzania danych osobowych wymaganego na podstawie Wniosku do celów podatkowych, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności przewidzianych środków.

3. 

WNIOSKI

20.
W związku z powyższym EIOD zaleca, co następuje:
postępowanie przy pełnym poszanowaniu prawa do ochrony danych, w szczególności zasady uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania oraz ochrony danych jako opcji domyślnej, a także minimalizacji i dokładności danych w systemach stworzonych i stosowanych na potrzeby wymiany informacji,
wprowadzenie poprawki do Załącznika V sekcji III części B pkt 2 lit. c) do Wniosku w celu dookreślenia "informacji umożliwiających identyfikację" podlegających zgłoszeniu i ograniczenia ich do informacji umożliwiających identyfikację finansową,
zapewnienie, iż bezpieczny interfejs centralny będzie zgodny z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania danych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, w szczególności z opracowanymi przez EIOD "Wytycznymi w sprawie ochrony danych osobowych w zakresie zarządzania systemami informatycznymi oraz zarządzania instytucjami UE",
zrewidowanie kwestii powołania Komisji do pełnienia funkcji "podmiotu przetwarzającego" we Wniosku w odniesieniu do bezpiecznego interfejsu centralnego (na mocy nowego art. 25 ust. 2 i 5 dyrektywy 2011/16/UE, dodanego na mocy art. 1 ust. 19 Wniosku oraz w motywie 25 Wniosku).

Bruksela, dnia 28 października 2020 r.

Wojciech WIEWIÓROWSKI
1 Zob. motyw 60 rozporządzenia (UE) 2018/1725. "Aby zapewnić zgodność przepisów o ochronie danych w całej Unii, Komisja powinna dążyć do konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych podczas opracowywania wniosków lub zaleceń. Komisja powinna mieć obowiązek przeprowadzania konsultacji po przyjęciu aktów ustawodawczych lub podczas opracowywania aktów delegowanych i aktów wykonawczych, o których mowa w art. 289, 290 i 291 TFUE, oraz po przyjęciu zaleceń i wniosków odnoszących się do umów z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, o których mowa w art. 218 TFUE i które mają wpływ na prawo do ochrony danych osobowych. W takich przypadkach, Komisja powinna mieć obowiązek skonsultowania się z EIOD, z wyjątkiem przypadków, w odniesieniu do których w rozporządzeniu (UE) 2016/679 przewidziano obowiązek konsultacji z Europejską Radą Ochrony Danych, na przykład w przypadku decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony lub aktów delegowanych w sprawie standardowych znaków graficznych i wymogów dotyczących mechanizmów certyfikacji".
2 Zob. uzasadnienie Wniosku.
3 EIOD pragnie przypomnieć, że kwestie związane z uchylaniem się od opodatkowania w odniesieniu do platform cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem podatków pośrednich, stanowiły przedmiot opinii EIOD nr 1/2019 w sprawie dwóch wniosków ustawodawczych dotyczących zwalczania oszustw związanych z VAT, które dostępne są pod adresem: https://edps.europa.eu/sites/edp/files/ publication/19-03-15_edps_opinion_on_two_legislative_proposals_relating_to_combating_vat_fraud_en.pdf. EIOD zaznaczył w nich m.in., że "W szczególności zwracamy uwagę, że w kontekście omawianych wniosków przetwarzane dane nie powinny dotyczyć konsumentów (dokonujących płatności), ale przedsiębiorstw internetowych (odbiorców płatności). Ograniczyłoby to ryzyko wykorzystywania informacji w innych celach takich jak kontrolowanie zachowań zakupowych konsumentów. Doceniamy fakt, iż Komisja kierowała się tym podejściem i zdecydowanie zalecamy jego utrzymanie podczas negocjacji ze współprawodawcami, które mają doprowadzić do ostatecznego zatwierdzenia wniosków.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.96.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu.
Data aktu: 22/03/2021
Data ogłoszenia: 22/03/2021