WNIOSEK O ZATWIERDZENIE ZMIANY W SPECYFIKACJI PRODUKTU
"Sicilia"
PDO-IT-A0801-AM03
Data rozpoczęcia stosowania: 4.7.2017
1. Przepisy mające zastosowanie do zmiany
Art. 105. rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 - zmiana inna niż nieznaczna
2. Opis i uzasadnienie zmiany
2.1. Opis wina lub win
a) Jeżeli chodzi o rodzaje już uwzględnione w specyfikacji, będzie również prowadzona produkcja następujących wersji:
- Bianco opatrzone określeniami "Passito", "Superiore" i "Riserva";
- Rosso opatrzone określeniem "Passito";
- Inzolia opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva" [późne zbiory], "Superiore" i "Riserva";
- Grillo opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva", "Passito", "Superiore" i "Riserva" i "Grillo Spumante";
- Chardonnay opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva", "Passito", "Superiore" i "Riserva" oraz "Chardon- nay Spumante";
- Catarratto opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva", "Passito", "Superiore" i "Riserva" oraz "Catarratto Spumante";
- Carricante Spumante;
- Fiano opatrzone określeniem "Riserva";
- Viognier opatrzone określeniem "Riserva";
- Sauvignon opatrzone określeniem "Riserva";
- Pinot Grigio Spumante;
- Nero d'Avola opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva", "Passito" i "Riserva", Nero d'Avola Rosato i "Nero d'Avola Spumante";
- Perricone opatrzone określeniem "Vendemmia Tardiva" i "Perricone Rosato";
- Frappato Rosato i Frappato Spumante;
- Nerello Mascalese Rosato i Nerello Mascalese Spumante;
- Cabernet Franc Rosato;
- Merlot opatrzone określeniem "Riserva" i "Merlot Rosato";
- Cabernet Sauvignon opatrzone określeniem "Riserva" i "Cabernet Sauvignon Rosato";
- Syrah opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva", "Passito" i "Riserva" oraz "Syrah Rosato";
- Pinot Nero opatrzone określeniem "Riserva", "Pinot Nero Rosato" i "Pinot Nero Spumante".
b) Uwzględniono nowe rodzaje ze wskazaniem odmiany winorośli Moscato, Vermentino, Zibibbo, Petit Verdot i Sangiovese oraz w różnych wersjach:
- Moscato Bianco w tym opatrzone określeniami "Vendemmia Tardiva" i "Passito" oraz "Moscato Bianco Spumante";
- Vermentino;
- Zibibbo, w tym Zibibbo Spumante;
- Petit Verdot w tym opatrzone określeniem "Riserva";
- Sangiovese w tym Sangiovese Rosato.
c) Nowe rodzaje są uwzględnione ze wskazaniem dwóch odmian winorośli tej samej barwy spośród odmian już stosowanych w rodzajach jednoodmianowych, z wyłączeniem odmian aromatycznych.
Kontrolowana nazwa pochodzenia "Sicilia" obejmuje cały obszar produkcji wina w regionie, a celem jest nadanie znaczenia całej produkcji wina, zwłaszcza rodzimym odmianom winorośli, począwszy od rodzimej odmiany Zibibbo, a także odmianom o znaczeniu krajowym, które już są powszechnie uprawiane, w tym odmianom Moscato, już stosowanym jako główne odmiany winorośli w połączeniu odmian w przypadku Spumante Bianco, samodzielnie albo w połączeniu z innymi odmianami w proporcji do 50 %. Ponadto uwzględniono rodzaje opatrzone oznaczeniami nowych odmian Vermentino, Petit Verdot i Sangiovese, które są bardzo istotne ze względu na produktywność i znaczenie handlowe. Decyzję tę podjęto po latach intensywnych badań z zastosowaniem szerokiego wachlarza odmian winorośli przystosowanych do uprawy w regionie Sycylia. Dzięki osiągniętemu poziomowi jakości tych win, umiejętności podmiotów i odnowy technologii odmiany te są dodatkowo cenione w winach objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia "Sicilia" oraz możliwe jest wprowadzanie na rynek szerokiego wachlarza produktów należących do różnych uwzględnionych kategorii.
Zmiana dotyczy pkt 1.4 jednolitego dokumentu oraz pkt 1, 2 i 6 specyfikacji produktu.
2.2. Opis wina lub win
a) Skrócono i uproszczono opis win, które zorganizowano według kategorii wina, a nie grupy/rodzaju wina. Ponadto opis win doprecyzowano i uwzględniono w nim ogólne stwierdzenie, że jeżeli w odpowiednich punktach nie podano żadnych danych liczbowych, wartości są z definicji zgodne z ograniczeniami określonymi w odpowiednich przepisach.
Dzięki uwzględnieniu opisu właściwości nowo wprowadzonych win, zmianie opisowych parametrów szeregu rodzajów już uwzględnionych i przeorganizowaniu tekstu według kategorii wina możliwe jest uproszczenie jednolitego dokumentu i sformułowanie jaśniejszego i bardziej zwięzłego opisu właściwości win objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia "Sicilia".
Zmiana dotyczy pkt 1.4 jednolitego dokumentu.
b) Usunięto art. 6 ust. 3 specyfikacji produktu dotyczący uprawnienia ministerstwa do wydawania dekretu zmieniającego kwasowość ogólną i minimalną zawartość ekstraktu bezcukrowego.
Zmiana ta jest konieczna, gdyż przepis ten nie jest już zgodny z przepisami UE dotyczącymi zmian specyfikacji.
Zmiana ta nie dotyczy jednolitego dokumentu.
2.3. Wina dwuodmianowe
Usunięto wykaz rodzajów win dwuodmianowych, w którym wymieniono poszczególne połączenia odmian winorośli.
Wykaz ten zastąpiono wskazaniem, że kontrolowaną nazwę pochodzenia "Sicilia" można również stosować w odniesieniu do win opatrzonych oznaczeniem dwóch odmian winorośli tej samej barwy spośród odmian już wskazanych w pkt 1 specyfikacji (w którym wymieniono odmiany winorośli stosowane w przypadku rodzajów jednoodmiano- wych).
Za wskazane uznano przeformułowanie tekstu tak, aby był on bardziej zwięzły i aby nie wymieniano w nim wszystkich możliwych rodzajów stanowiących wynik wielu możliwych połączeń odmian winorośli; zamiast tego uwzględniono odniesienie do możliwości łączenia odmian winorośli dopuszczonych w rodzajach jednoodmianowych.
Zmiana dotyczy pkt 1 i 2 specyfikacji produktu, lecz nie dotyczy jednolitego dokumentu.
2.4. Baza odmianowa w przypadku win Bianco [białe], Rosso [czerwone], Rosato [różowe] i Spumante Bianco [białe musujące]
Do połączenia odmian winorośli, które muszą stanowić 50 % wina, dodano następujące odmiany winorośli:
- Chardonnay w przypadku rodzajów Bianco;
- Syrah w przypadku rodzajów Rosso i Rosato;
- Nerello Mascalese w przypadku rodzaju Spumante Bianco.
W wyniku długotrwałych badań ustalono główne połączenie odmian dla wymienionych rodzajów, z uwzględnieniem powyższych trzech odmian, które są powszechnie uprawiane w całym regionie (ponad 11 000 hektarów) i już są wykorzystywane do produkcji win jednoodmianowych.
Zmiana dotyczy pkt 2 specyfikacji produktu, lecz nie dotyczy jednolitego dokumentu.
2.5. Główne odmiany winorośli
Wśród głównych odmian winorośli uwzględniono nowe odmiany winorośli Petit Verdot, Vermentino i Sangiovese.
Decyzję o uwzględnieniu tych odmian winorośli podjęto po latach intensywnych badań z zastosowaniem szerokiego wachlarza odmian winorośli przystosowanych do uprawy w regionie Sycylia, które to odmiany już można było stosować w połączeniu odmian winorośli, w ramach bazy odmianowej na poziomie 50 %, w przypadku podstawowych rodzajów wina białego, czerwonego i różowego nieopatrzonego odmianą winorośli. Celem jest zatem poprawa profilu tych odmian również w przypadku win jedno- i dwuodmianowych.
Zmiana dotyczy pkt 1.7 jednolitego dokumentu.
2.6. Normy uprawy winorośli
a) Dodano maksymalną wydajność i zawartość alkoholu nowo dodanych rodzajów, o których mowa w pkt 1, w tabeli w pkt 4 ppkt 5 specyfikacji.
Tabelę dostosowano w celu uwzględnienia zmian w art. 1.
Zmiana dotyczy pkt 1.5.2 jednolitego dokumentu (maksymalne zbiory).
b) Zmieniono tabelę, o której mowa w lit. a), w celu odzwierciedlenia wzrostu wydajności rodzaju "Sicilia" Grillo (z 13 na 14 ton z hektara), "Sicilia" Nero d'Avola (z 12 na 14 ton z hektara) oraz Nero d'Avola Spumante (z 13 na 14 ton z hektara).
Zwiększenie wydajności z hektara jest konieczne, chociaż wynosi mniej niż 10 %, aby dostosować produkcję do faktycznych zdolności istniejących winnic. W ramach tej zmiany uwzględniono wydajność uzyskaną na obszarze na podstawie wyników badań dotyczących technik upraw i zmienności warunków pogodowych, a także zapewniono, aby osiągany poziom jakości pozostał ten sam.
Zmiana dotyczy pkt 1.5.2 jednolitego dokumentu (maksymalne zbiory).
c) W pkt 4 ppkt 5 specyfikacji określono, że w odniesieniu do maksymalnej produkcji z hektara i minimalnej naturalnej objętościowej zawartości alkoholu w winogronach w przypadku objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia win "Sicilia" Bianco, Rosso, Rosato i Spumante należy uwzględnić odniesienie do ograniczeń określonych w specyfikacji każdej zastosowanej odmiany.
Punkt ten należy dodać po tabeli, aby ułatwić interpretację specyfikacji produktu.
Zmiana ta nie dotyczy jednolitego dokumentu.
d) Dodano cztery punkty stanowiące, że na wniosek stowarzyszenia ochrony i po zasięgnięciu opinii organizacji zawodowych władze regionalne mogą: ustanowić środki zarządzania produkcją odnoszące się do poszczególnych celów/zastosowań winogron; dostosować stosowany górny limit wykorzystanych winogron z hektara; zmniejszać dopuszczone wartości wydajności winogron i wina; oraz zwiększyć o nie więcej niż 20 % maksymalną wydajność z hektara, którą można zarezerwować do wykorzystania w przyszłości.
Środki dotyczące zarządzania produkcją stanowią element rocznych środków zarządzania produkcją w kontekście warunków pogodowych i rynkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi (art. 35 i 39 ustawy nr 238/2016). Zmiana ta nie służy definitywnemu zwiększeniu wydajności winogron i wina z hektara. Celem jest natomiast, w latach dobrych warunków pogodowych, wykorzystanie maksymalnej nadwyżki wydajności winogron z hektara na poziomie 20 % do produkcji wina opatrzonego nazwą pochodzenia (co jest już dozwolone w obowiązującej specyfikacji) na podstawie wniosku ze strony danych producentów i decyzji władz regionu po zbadaniu warunków pogodowych, warunków technicznych/produkcyjnych i warunków w zakresie jakości winogron. W każdym przypadku zgodnie z wyżej wskazanymi przepisami krajowymi produkcję tę (maksymalnie 20 %) należy uznać za "rezerwę zbiorów" do wykorzystania w późniejszych latach w zależności od popytu na rynku.
Zmiana ta nie dotyczy jednolitego dokumentu.
2.7. Normy dotyczące produkcji wina - suszenie winogron i zbiory
a) Metodę suszenia winogron opisano w przypadku rodzajów opatrzonych określeniami tradycyjnymi "Passito" i "Vendemmia Tardiva". W praktyce wykluczono stosowanie systemów osuszania z wykorzystaniem ciepła.
Do celów zapewnienia przejrzystości dla podmiotów uregulowano metodę suszenia winogron w przypadku rodzajów Passito i Vendemmia Tardiva.
Zmiana dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu oraz pkt 1.5 jednolitego dokumentu.
b) Uzupełniono tabelę ukazującą wydajność i zwiększono maksymalną wydajność wina (hl/ha) w przypadku następujących rodzajów: Grillo w tym Riserva, Grillo Spumante, Nero d'Avola w tym Riserva, Nero d'Avola Rosato i Nero d'Avola Spumante.
Tabelę dostosowano w celu uwzględnienia zmian w art. 1. Maksymalna wydajność wina z hektara w przypadku odmian winorośli Grillo i Nero d'Avola wiąże się z większą wydajnością z hektara tych odmian.
Zmiana dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu.
2.8. Praktyki enologiczne - Przetwarzanie na wino musujące
Dodano metody przetwarzania rodzaju Spumante. Określono, że rodzaj ten należy pozyskiwać wyłącznie w drodze naturalnej fermentacji metodą Charmata lub w drodze tradycyjnej metody drugiej fermentacji w butelce, przy czym tę drugą metodę można jednak stosować wyłącznie w przypadku rodzajów Bianco i Rosato [różowe].
Ponieważ jest to wino objęte zarejestrowaną nazwą pochodzenia, celem jest podkreślenie jakości produktu poprzez wskazanie metody produkcji.
Odniesienie do tych szczególnych praktyk enologicznych dotyczy pkt 1.5 jednolitego dokumentu.
2.9. Butelkowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym
Dodano wymóg, zgodnie z którym butelkowanie musi odbywać się na obszarze produkcyjnym, który odpowiada całemu obszarowi administracyjnemu regionu Sycylia.
Uzasadnieniem tego przepisu, zgodnie z prawodawstwem Unii Europejskiej, jest ochrona jakości i wizerunku win objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia "Sicilia", zagwarantowanie ich pochodzenia oraz zapewnienie skuteczności i terminowości właściwych kontroli. Można w większym stopniu zapewnić spełnienie tych wymogów, jeżeli butelkowanie ma miejsce na tym obszarze, ponieważ za stosowanie i przestrzeganie wszystkich przepisów technicznych dotyczących transportu i butelkowania odpowiadają gospodarstwa na obszarze produkcji. Ponadto system kontroli, którym zarządza właściwy organ, a do któremu podmioty podlegają na wszystkich etapach produkcji, jest skuteczniejszy na wyznaczonym obszarze.
Zgodnie jednak z tymi samymi przepisami UE i szczegółowymi przepisami krajowymi, aby chronić nabyte prawa, można udzielać indywidualnych zezwoleń osobom fizycznym lub przedsiębiorstwom, które tradycyjnie zajmują się butelkowaniem win poza wyznaczonym obszarem produkcji, a jednocześnie zapewnić ograniczoną liczbę przedsiębiorstw zajmujących się butelkowaniem i znajdujących się poza tym obszarem, tak aby właściwy organ mógł skutecznie planować kontrole, w tym we współpracy z organami kontroli z innych państw, zgodnie z obowiązującymi przepisami UE.
Zmiana dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu oraz pkt 1.9 jednolitego dokumentu.
2.10. Etykietowanie i prezentacja
a) Zaktualizowano krajowe przepisy źródłowe, jeżeli chodzi o stosowanie dodatkowych nazw miejscowości w celu wskazania "Vigne" [winnic].
Jest to zmiana o charakterze formalnym wynikająca z przyjęcia nowych przepisów krajowych w tym zakresie (ustawa nr 238 z dnia 12 grudnia 2016 r. określająca przepisy dotyczące uprawy winorośli oraz produkcji wina i handlu winem).
b) Dodano punkt dotyczący zakazu stosowania synonimów odmiany winorośli Zibibbo w przypadku win "Sicilia" Zibibbo i "Sicilia" Zibibbo Spumante.
Celem jest zapewnienie większej ochrony nazwy Zibibbo w porównaniu z ochroną nazw będących jej synonimem, takich jak Moscato.
Zmiana dotyczy pkt 1.9 jednolitego dokumentu.
2.11. Pakowanie
Można stosować pojemniki przeznaczone do kontaktu z żywnością o pojemności 2-6 litrów, przy czym nie można ich stosować w przypadku rodzajów Riserva, Vendemmia Tardiva, Superiore, Passito, Vigna i Spumante.
Zapewnienie producentom większej swobody, jeżeli chodzi o wykorzystanie pojemników i metod ich uszczelniania, w tym metod innowacyjnych, aby zwiększyć możliwości reagowania na potrzeby konsumentów, a tym samym możliwości wprowadzania do obrotu i wprowadzania produktów objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia na różne rynki, zarówno w UE, jak i w skali międzynarodowej.
Zmiana dotyczy pkt 1.9 jednolitego dokumentu.
2.12. Związek z obszarem geograficznym
Przeformułowano informacje dotyczące związku z obszarem geograficznym, tak aby obejmowały one uwzględnione kategorie produktu.
Zmiana dotyczy pkt 1.8 jednolitego dokumentu.
2.13. Odniesienia do organu kontrolnego
Zmiana formalna. Zaktualizowano krajowe przepisy źródłowe dotyczące monitorowania oraz nazwę organu kontrolnego; dodano certyfikowany adres poczty elektronicznej organu kontrolnego.
Aktualizacja ta jest konieczna ze względu na zmianę nazwy organu kontrolnego i nowe krajowe przepisy dotyczące uprawy winorośli oraz produkcji wina i handlu winem.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.150.57 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 105 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 |
Data aktu: | 29/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 05/04/2022 |