Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 177/03)

Pismem z dnia 10 marca 2022 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz ELTA.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks: + 32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.

PROCEDURA

W dniu 29 maja 2020 r. Komisja otrzymała skargę od ACS SMSA ("skarżący") dotyczącą domniemanych środków pomocy państwa przyznanych Hellenic Post ("ELTA") przez Grecję.

W dniu 10 marca 2022 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie SA.57538. W decyzji z 2022 r. Komisja odniosła się do kilku domniemanych środków pomocy, o których mowa w skardze, choć nie do wszystkich. Pozostałe zarzuty podniesione przez skarżącego nie zostały uwzględnione w decyzji, ponieważ nie dotyczą środków pomocy państwa.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

ELTA jest największym operatorem świadczącym usługi pocztowe w Grecji i operatorem pocztowym, któremu powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej.

Decyzja dotyczy trzech odrębnych środków na rzecz ELTA wskazanych w skardze: (i) środek 1: płatność 149 mln EUR jako dodatkowa rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej na rzecz ELTA w latach 2013-2018 (wypłacona przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (ii) środek 2: zastrzyk kapitałowy w wysokości 100 mln EUR w kapitał podstawowy ELTA (przyznany przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (iii) środek 3: przyznanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W odniesieniu do środka 1 władze greckie twierdzą, że rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej wypłacona ELTA kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ale należy ją uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie zasad ramowych UOIG, ponieważ (i) ELTA powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej w tym okresie (2013-2018); (ii) Grecja jest prawnie zobowiązana do zapewnienia, aby ELTA otrzymała pełną rekompensatę z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iii) ELTA otrzymała w latach 2013-2018 niewystarczającą rekompensatę, chociaż poniosła koszty związane z wypełnianiem obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iv) rekompensata kosztów netto z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej za lata 2013-2018 została oceniona i zweryfikowana przez grecki organ regulacyjny ds. usług pocztowych (EETT) i nie może prowadzić do nadmiernej rekompensaty dla ELTA.

W odniesieniu do środka 2 władze greckie twierdzą, że podwyższenie kapitału nie kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ponieważ spełniła warunki testu prywatnego inwestora, a zatem nie przynosi żadnej korzyści ELTA. Władze greckie nie podały żadnej argumentacji, która wykazałaby zgodność przedmiotowego środka.

W odniesieniu do środka 3 władze greckie stoją na stanowisku, że twierdzenie skarżącego, jakoby Grecja przyznała zwolnienie z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej, jest nieuzasadnione oraz że środek 3 nie stanowi środka pomocy państwa, ponieważ Grecja stosuje zwolnienie z VAT wyłącznie w odniesieniu do usług wykonywanych przez ELTA w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej (tj. usług, które są ujęte w wykazie usług wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej opracowanym przez ELTA), zgodnie z greckimi przepisami dotyczącymi VAT wdrażającymi dyrektywę VAT. W związku z tym Grecja uważa, że środka tego nie można przypisać państwu greckiemu.

Komisja stwierdziła, że: (i) środek 1 spełnia łączne kryteria określone w art. 107 ust. 1 TFUE i stanowi pomoc państwa; (ii) środek 2 stanowi środek obejmujący zasoby państwowe, można go przypisać państwu greckiemu, może przynosić ELTA korzyść gospodarczą, jest selektywny i może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi; (iii) środek 3 wykracza poza to, co jest dozwolone na mocy dyrektywy VAT (tj. ma zastosowanie również do usług niezwiązanych z obowiązkiem świadczenia usługi publicznej w rozumieniu dyrektywy). W związku z tym można go przypisać państwu greckiemu, wiąże się on z wykorzystaniem zasobów państwowych, ponieważ poprzez jego przyjęcie Grecja rezygnuje z dochodów podatkowych, przynosi on ELTA korzyść gospodarczą, ma charakter selektywny i może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

W zakresie, w jakim środki 1 i 2 ocenione w niniejszej decyzji stanowiłyby pomoc państwa, Komisja ma również wątpliwości, czy można byłoby zastosować jakąkolwiek z podstaw zgodności z art. 107 ust. 2, art. 107 ust. 3 i art. 106 ust. 2 TFUE.

W odniesieniu do środka 3 Komisja stwierdza, że w okresie do dnia 3 sierpnia 2010 r. środek ten kwalifikuje się jako istniejąca pomoc w rozumieniu art. 1 lit. b) ppkt (iv) oraz art. 17 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1  (rozporządzenie proceduralne). W okresie po dniu 3 sierpnia 2010 r. środek 3 stanowi nową pomoc w rozumieniu art. 1 lit. c) rozporządzenia proceduralnego.

W związku z tym w niniejszej decyzji następuje wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środków 1, 2 i 3 (od sierpnia 2010 r.).

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia proceduralnego wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.177.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Data aktu: 29/04/2022
Data ogłoszenia: 29/04/2022