(2022/C 2/19)
(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2022 r.)
Strony
Strona wnosząca odwołanie: Interessengemeinschaft der Grenzhändler (IGG) (przedstawiciele: M. Bauer, F. von Hammerstein, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Dansk Erhverv, Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec
Żądania strony wnoszącej odwołanie:
Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie zaskarżonego wyroku w całości;
- oddalenie skargi;
- obciążenie strony skarżącej w pierwszej instancji kosztami postępowania;
Zarzuty i główne argumenty
Zaskarżony wyrok jest obarczony wieloma naruszeniami prawa. Dokonano w nim błędnej wykładni różnych pojęć prawnych z zakresu prawa pomocy państwa, w tym pojęcia "poważnych trudności" dotyczącego konieczności wszczęcia formalnego postępowania, pojęcia "dostatecznie bezpośredniego związku" między korzyścią a budżetem państwa w celu ustalenia kryterium "zasobów państwowych" oraz pojęcia "podzielności" dotyczącego różnych części wyroku. W zaskarżonym wyroku Sąd pominął również kilka przedstawionych mu argumentów i dokonał przeinaczenia lub błędnej interpretacji decyzji Komisji C(2018) 6315 final z dnia 4 października 2018 r. w sprawie pomocy państwa SA.44865 (2016/FC) - Niemcy - Domniemana pomoc państwa dla niemieckich sklepów przygranicznych z napojami lub twierdzeń strony wnoszącej odwołanie oraz nie przedstawił uzasadnienia.
Co do szczegółów, strona wnosząca odwołanie podnosi następujące zarzuty:
1) Sąd naruszył prawo i błędnie zastosował art. 107 ust. 1 TFUE) dokonując przy ocenie kryterium "zasobów państwowych" błędnej wykładni konieczności istnienia "dostatecznie bezpośredniego związku" między korzyścią a budżetem państwa
2) Sąd naruszył prawo i błędnie zastosował art. 107 ust. 1 TFUE), stosując błędne kryterium oceny przez Komisję kryterium "zasobów państwowych" w przypadku trudności w wykładni mających zastosowanie przepisów, których naruszenie może podlegać grzywnie.
- Część 1: Sąd naruszył prawo w pkt 159-164, odrzucając możliwość zastosowania opracowanego przez Komisję kryterium "uzasadnionych i poważnych wątpliwości".
- Część 2: Sąd naruszył prawo w pkt 140-158, wymagając dodatkowego kryterium ("konieczności stopniowego wyjaśniania przepisów prawnych") w stosunku do opracowanego przez Komisję kryterium "uzasadnionych i poważnych wątpliwości".
3) Sąd naruszył prawo w pkt 166-203, stosując do przeprowadzonej przez Komisję oceny kryterium zasobów państwowych kryterium wykraczające poza kryterium "uzasadnionych wątpliwości".
4) Sąd naruszył prawo w pkt 166-203 w odniesieniu do wszystkich sześciu kolejnych motywów uzupełniających, na podstawie których Sąd uznał, że Komisja napotkała na "poważne trudności".
- Część pierwsza: Sąd naruszył prawo w pkt 166 w odniesieniu do związku między nienakładaniem grzywien a nienakładaniem kaucji.
- Część druga: Sąd naruszył prawo w pkt 169-175 w odniesieniu do braku podstawy prawnej w prawie niemieckim.
- Część trzecia: Sąd naruszył prawo w pkt 175-177 w odniesieniu do rozbieżności opinii prawnych w Niemczech.
- Część czwarta: Sąd naruszył prawo w pkt 178-182 w odniesieniu do stosowania odstępstwa w Niemczech.
- Część piąta: Sąd naruszył prawo w pkt 183-190 w odniesieniu do motywacji władz lokalnych.
- Część szósta: Sąd naruszył prawo w pkt 191-195 w odniesieniu do konieczności zbadania ram prawnych leżących u podstaw sprawy.
- Część siódma: Sąd naruszył prawo w pkt 196-202 w odniesieniu do wykładni prawa zastosowanej przez niemieckie władze lokalne w oparciu o "wniosek przez analogię".
5) Sąd naruszył prawo, odrzucając dodatkowe argumenty podniesione przez stronę wnoszącą odwołanie na poparcie tezy, że Komisja nie napotkała na "poważne trudności".
- Część pierwsza: Sąd naruszył prawo w pkt 222-229, oddalając argument strony wnoszącej odwołanie dotyczący okoliczności, że prawo krajowe nie nakłada na władze obowiązku nakładania grzywien.
- Część druga: Sąd naruszył prawo w pkt 231-234, pomijając argument strony wnoszącej odwołanie, dotyczący wyroku Trybunału w sprawie Radlberger i naruszenia art. 34 TFUE.
6) Sąd naruszył prawo w pkt 238, stwierdzając nieważność całej decyzji Komisji, w tym części dotyczącej podatku VAT.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.2.15 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-509/21 P: Odwołanie od wyroku Sądu (czwarta izba w składzie rozszerzonym) wydanego w dniu 9 czerwca 2021 w sprawie T-47/19, Dansk Erhverv / Komisja, wniesione w dniu 18 sierpnia 2021 r. przez Interessengemeinschaft der Grenzhändler (IGG) |
Data aktu: | 03/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 03/01/2022 |