(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2022 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniach 3 i 28 stycznia 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wnioski, odpowiednio, Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 i uchylającego 11 aktów prawnych z zakresu rachunków narodowych 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 127 ust. 2 Traktatu i art. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), ponieważ projekt rozporządzenia dotyczy wynikającej z art. 5 Statutu ESBC kompetencji EBC w zakresie gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) oraz przyczyniania się do harmonizacji, w miarę potrzeb, reguł i praktyk rządzących gromadzeniem, tworzeniem i upowszechnianiem informacji statystycznej w dziedzinach podlegających kompetencji EBC. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Uwagi ogólne
1.1. ESBC i Europejski System Statystyczny (ESS) ściśle współpracują w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego i zagwarantowania spójności niezbędnej do tworzenia statystyk europejskich 2 . Współpraca między ESBC a ESS jest ponadto regulowana odpowiednimi porozumieniami między tymi podmiotami, takimi jak protokół ustaleń w sprawie współpracy między członkami ESBC i ESS 3 , obejmujący dziedziny wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu, tj. bilans płatniczy, statystykę finansową, statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych, statystykę makroekonomiczną i rachunki narodowe. Mimo że członkowie ESBC i ESS wypełniają swoje obowiązki statystyczne na mocy odrębnych ram prawnych 4 , ze względu na wzajemne zależności między ramami statystycznymi ESBC i ESS, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 5 (zwanego dalej "rozporządzeniem ESA 2010") są istotne dla wymogów ESBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej, zwłaszcza w dziedzinach ich wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu 6 . Ponadto rozporządzenie ESA 2010 jest stosowane jako odniesienie w różnych aktach prawnych tworzących ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki. W związku z tym zmiany w rozporządzeniu ESA 2010 mogą mieć wpływ na ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki.
1.2. EBC, jako podmiot tworzący i wykorzystujący statystyki europejskich, zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje proponowaną zmianę rozporządzenia w sprawie ESA 2010 jako krok w kierunku dalszej poprawy jakości rachunków narodowych. Ponieważ rozporządzenie ESA 2010 stanowi podstawę europejskich statystyk makroekonomicznych, odgrywa ono kluczową rolę w realizacji różnych zadań EBC i Eurosystemu, takich jak analiza polityki pieniężnej oraz przygotowywanie prognoz gospodarczych i fiskalnych 7 .
1.3. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone proponowanym rozporządzeniem wzmocnienie spójności danych przekazywanych w różnych tabelach w ramach ESA 2010. Jednocześnie pełne i aktualne dane z zakresu rachunków narodowych, w szczególności w odniesieniu do państw członkowskich strefy euro, mają zasadnicze znaczenie dla EBC. W tym względzie proponowany program przekazywania danych ESA 2010 zapewnia właściwą równowagę między terminowością, kompletnością i spójnością przekazywanych danych krajowych 8 .
1.4. Ponadto EBC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie dostosowuje rozporządzenie ESA 2010 do zmienionej klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu 9 , ponieważ zapewnia to porównywalność danych między krajami i utrzymuje ich znaczenie dla użytkowników.
2. Uwagi szczegółowe: załącznik 2 do projektu rozporządzenia
2.1. EBC zasadniczo zgadza się z poprawkami do programu przekazywania danych ESA 2010 zawartymi w załączniku 2 do projektu rozporządzenia, z zastrzeżeniem następujących uwag szczegółowych.
2.2. EBC z zadowoleniem przyjmuje włączenie dobrowolnego przekazywania szybkich szacunków kwartalnego produktu krajowego brutto (PKB) i zatrudnienia (tabela 1F), wykorzystywanych do publikacji agregatów strefy euro po zakończeniu kwartału referencyjnego 10 . Te szybkie szacunki mają duże znaczenie dla EBC przy analizowaniu wzrostu gospodarczego w strefie euro i jego dynamiki.
2.3. Jeżeli chodzi o ponowną transmisję kwartalnych najważniejszych zmiennych rachunków narodowych (tabela 1Q) trzy miesiące po kwartale referencyjnym, może to sprzyjać spójności w tabelach i częstotliwościach. W tym zakresie EBC zachęca Komisję (Eurostat) do dokonania przeglądu wpływu takiej ponownej transmisji danych krajowych na częstotliwość i kalendarz publikacji kwartalnych najważniejszych zmiennych PKB strefy euro. W szczególności taki nowy zapis może umożliwić podjęcie kroków w celu poprawy terminowości publikacji ostatecznych danych dla strefy euro nie później niż 100 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego.
2.4. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie wymogu przekazywania nowych danych dotyczących transakcji z instytucjami i organami Unii Europejskiej (tabela 2 dotycząca rocznych najważniejszych zmiennych sektora instytucji rządowych i samorządowych i jego podsektorów) oraz zachęca Komisję Europejską (Eurostat) do sporządzania rachunków instytucji europejskich klasyfikowanych w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, z zachowaniem pełnej zgodności pomiędzy procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu a statystyką rachunków narodowych. Uruchomienie NextGenerationEU także przemawia za ponownym przeglądem i sporządzaniem rachunków instytucji europejskich w celu zapewnienia solidnych ram statystycznych i analitycznych.
2.5. Załącznik 2 do proponowanego rozporządzenia wprowadza nowy wymóg, zgodnie z którym państwa członkowskie muszą przekazywać Komisji (Eurostatowi) roczne rachunki finansowe według sektorów (tabela 6) oraz roczne bilanse aktywów finansowych i zobowiązań (tabela 7) już cztery miesiące po zakończeniu roku. Powyższe pozycje, które zgodnie z proponowanym rozporządzeniem będą przekazywane Komisji (Eurostatowi) z częstotliwością roczną, są również zawarte w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego 2014/3/UE (EBC/2013/24) 11 , zgodnie z którymi banki centralne Eurosystemu są zobowiązane do przekazywania EBC kwartalnych sprawozdań finansowych. Te aktualne dane kwartalne są przekazywane co kwartał przez EBC Komisji (Eurostatowi) i, z kilkoma wyjątkami, są zgodne z danymi rocznymi wymaganymi na mocy proponowanego rozporządzenia.
2.6. Co kwartał EBC i Komisja (Eurostat) wspólnie opracowują i udostępniają zintegrowane rachunki strefy euro obejmujące rachunki finansowe i niefinansowe dla sektorów instytucjonalnych strefy euro. Program przekazywania danych ESA 2010 jest podstawowym źródłem statystycznym dla realizacji tego zadania. W związku z tym EBC ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie zachowuje dostępność kwartalnych niefinanso- wych rachunków według sektorów (tabela 801) oraz kwartalnych rachunków finansowych i bilansów sektora instytucji rządowych i samorządowych (tabela 27) dla państw członkowskich strefy euro przez 85 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego. Dostarczanie tych aktualnych i wiarygodnych danych kwartalnych jest dla EBC priorytetem.
2.7. EBC uznaje, że ważne jest dostosowanie statystyki europejskiego systemu rachunków do zmian gospodarczych i pojawiających się potrzeb użytkowników. W związku z tym do celów analiz polityki EBC zachęca do wprowadzenia pełniejszego i bardziej obowiązkowego przekazywania statystyk dotyczących inwestycji i środków trwałych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, w stosownych przypadkach w podziale na rodzaje działalności gospodarczej. Dotyczy to rocznych (tabela 1A) i kwartalnych (tabela 1Q) najważniejszych zmiennych rachunków narodowych, klasyfikacji krzyżowej środków trwałych według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 20) oraz klasyfikacji krzyżowej nakładów brutto na środki trwałe według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 22). Ponadto EBC sugeruje wprowadzenie obowiązku sprawozdawczości w zakresie dóbr półtrwałego użytku i dóbr nietrwałych oraz usług w tabeli 1Q, a także co najmniej dobrowolnej sprawozdawczości w zakresie gruntów pod budynkami i budowlami w bilansach dla aktywów niefinansowych w tabeli 26.
Prezes EBC | |
Christine LAGARDE |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.218.2 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2022/12) |
Data aktu: | 25/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2022 |