PRZYWOŁUJĄC - swoje konkluzje w sprawie usprawnienia analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium 1 ;
1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt.: "Wprowadzenie sieci 5G w UE -opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" 2 , które zasadniczo obejmuje okres od 2016 r. do maja 2021 r.
2. PODKREŚLA, jak strategicznie ważne jest w UE wdrożenie w odpowiednim terminie wysokojakościowych sieci 5G dla umożliwienia działania innowacyjnych modeli biznesowych i usług publicznych, które mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego;
3. PODKREŚLA, że opóźnienia w przydzielaniu widma mogą mieć różne przyczyny oraz że od czasu zgromadzenia i przetworzenia danych sytuacja w zakresie wdrażania 5G mogła już w niektórych państwach członkowskich ulec zmianie; w związku z tym PODKREŚLA, jak ważne jest korzystanie ze sprawdzonych danych oraz formułowanie wniosków w oparciu o przejrzyste kryteria/metodologię;
4. PRZYWOŁUJE swoje konkluzje w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G, w których to konkluzjach WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by - przy wsparciu ze strony ENISA i w ramach swoich kompetencji - podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci łączności elektronicznej, w szczególności sieci 5G, oraz w dalszym ciągu utrwalały skoordynowane podejście do wyzwań w zakresie bezpieczeństwa związanych z technologiami 5G, a także by określiły skuteczne wspólne metodyki i instrumenty na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z sieciami 5G 3 ;
5. PRZYPOMINA o zdecydowanym podejściu państw członkowskich i Komisji opartym na współpracy, które doprowadziło do przyjęcia unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G 4 , zapewniającego ramy środków służących ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z sieciami 5G w celu promowania odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa takich sieci na rynku wewnętrznym;
6. PODKREŚLA, jak ważne dla państw członkowskich jest wdrożenie unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbez- pieczeństwa sieci 5G, w szczególności w zakresie stosowania odpowiednich ograniczeń wobec dostawców wysokiego ryzyka w odniesieniu do kluczowych aktywów określonych jako krytyczne i wrażliwe w unijnych skoordynowanych ocenach ryzyka 5 ;
7. PODKREŚLA, że unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G stanowi sprawny instrument oparty na ryzyku, służący do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów w zakresie bezpieczeństwa, który umożliwia szybkie i skuteczne radzenie sobie z aspektami sieci 5G dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich i ich wyłącznej odpowiedzialności za bezpieczeństwo narodowe, zgodnie z art. 4 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
8. PRZYPOMINA O wymogu wyrażonym przez Komisję w komunikacie "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 6 , zgodnie z którym przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz obywateli UE powinny akceptować przepisy UE i przestrzegać tych przepisów;
9. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i UZNAJE w szczególności, że:
- nie wszystkie państwa członkowskie uwzględniły cele Komisji w swoich krajowych strategiach dotyczących sieci 5G lub planach szerokopasmowych;
- Europejski kodeks łączności elektronicznej (EKŁE) 7 nie został jeszcze przetransponowany we wszystkich państwach członkowskich;
- widmo dla sieci 5G nie zostało przydzielone - lub nie zostało przydzielone w całości - we wszystkich państwach członkowskich;
- jednym z istotnych czynników określonych w zestawie narzędzi jako decydujący o profilu ryzyka dostawcy jest prawdopodobieństwo, że dostawca będzie podlegał ingerencji ze strony rządu państwa spoza UE; kryteria oceny tej potencjalnej ingerencji obejmują cechy ram prawnych tego państwa trzeciego, w tym to, czy gwarantują one wystarczający poziom ochrony danych;
10. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji dołączone do sprawozdania specjalnego 8 i fakt przyjęcia przez Komisję zaleceń zawartych w tym sprawozdaniu.
11. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję, by zwróciły uwagę na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i zachęca je do uwzględnienia tych zaleceń przy opracowywaniu polityki rozwoju ich sieci 5G, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa tych sieci poprzez zastosowanie i dalszy rozwój zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa 5G, w świetle nowych kwestii dotyczących bezpieczeństwa pojawiających się na skutek tendencji technologicznych i zmian w łańcuchu dostaw 5G;
12. ZWRACA SIĘ do Komisji, by współpracowała z państwami członkowskimi w celu zalecenia strategii politycznych i środków służących osiągnięciu europejskich celów w zakresie dołączalności i zasięgu 5G na wszystkich obszarach zaludnionych w Unii do 2030 r., przy jednoczesnym uwzględnieniu kluczowych czynników geopolitycznych i gospodarczych - takich jak agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy - które mogą utrudniać postępy w osiąganiu takich celów i mieć istotne konsekwencje dla transgranicznej koordynacji państw członkowskich z państwami spoza UE;
13. ZWRACA SIĘ do Komisji, by przy wsparciu ENISA i państw członkowskich kontynuowała w UE skoordynowaną współpracę w zakresie środków bezpieczeństwa 5G oraz monitorowanie wdrażania zestawu narzędzi na potrzeby cyber- bezpieczeństwa 5G, a także by oceniła, czy potrzebne jest bardziej ujednolicone podejście do wykorzystywania jego elementów.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.252.3 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 03/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Wprowadzenie sieci 5G w UE - opóźnienia we wdrażaniu i nierozwiązane kwestie związane z bezpieczeństwem" |
Data aktu: | 16/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 01/07/2022 |