WPROWADZENIE
I. OPIS DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2021 r
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2021 r
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2021 na 2022 r
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2020 r. na 2021 r
E. Dochody
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2021
ZAŁĄCZNIK II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2021
ZAŁĄCZNIK III - Wykorzystanie środków w 2021 r., w tym wpływ COVID-19
ZAŁĄCZNIK IV - Przegląd wpływu COVID-19 na środki na 2021 r. według rozdziałów
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego
ZAŁĄCZNIK VI - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
ZAŁĄCZNIK VII - Dochody w 2021 r
ZAŁĄCZNIK VIII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane
Wykaz tabel i wykresów
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2021 i 2020 r.
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2021 i 2020
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2021. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu tego roku.
2. Niniejsze sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"). Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
3. W 2021 r. Parlamentowi przyznano budżet w wysokości 2 064 mln EUR, co odpowiada wzrostowi o 1,22 % w stosunku do 2020 r. i stanowi 19,41 % w kategorii 7 wieloletnich ram finansowych. Ze środków dostępnych w budżecie Parlament zaciągnął zobowiązania na 2 033 mln EUR, dokonał płatności na kwotę 1650 mln EUR (81 %) i automatycznego przeniesienia na kwotę 380 mln EUR (18,4 %). Przeniesienia nieautomatyczne stanowią kwotę 22 mln EUR (1,1 %).
I. OPIS DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2021 R.
4. Rok 2021 był pierwszym rokiem obowiązywania nowych wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 20212027. Pomimo zmniejszenia pułapu w dziale wydatków administracyjnych w latach 2020-2021 (dział 5 WRF na lata 2014-2020 i dział 7 WRF na lata 2021-2027) udział budżetu Parlamentu w tym dziale utrzymywał się poniżej 20 % (19,41 %).
5. Kontynuowano racjonalizację i modernizację kluczowych obszarów administracji Parlamentu w oparciu o strukturę strategicznych ram działania i zgodnie z priorytetami określonymi podczas przygotowywania budżetu na 2021 r.
6. Rok 2021 charakteryzował się wyzwaniami wynikającymi z trwającej pandemii COVID-19, która wymagała utrzymania większości środków nadzwyczajnych wprowadzonych w 2020 r., a w razie potrzeby dostosowania ich w celu zminimalizowania ryzyka dla posłów i pracowników, przy jednoczesnej trosce o to, aby instytucja nieustannie była zdolna kontynuować swoją podstawową działalność i wypełniać swój mandat demokratycznej reprezentacji obywateli Unii Europejskiej.
7. Przez cały rok 2021 nadal stosowano zwłaszcza telepracę i spotkania zdalne bądź hybrydowe. Dotyczący większości pracowników (w tym akredytowanych asystentów parlamentarnych i pracowników grup politycznych) obowiązek pracy zdalnej w wymiarze 100 % był stopniowo znoszony od czerwca 2021 r. 2 Od września 2021 r. 3 zniesiono niektóre ograniczenia dotyczące działalności Parlamentu, np. dotyczące delegacji i przyjmowania indywidualnych odwiedzających.
8. Sesje w Strasburgu zostały zawieszone na początku roku, ale wznowiono je od czerwca 2021 r.
9. Trwająca pandemia doprowadziła do znacznych przesunięć w ramach budżetu Parlamentu. W obszarach takich jak
podróże, organizacja wizyt i przyjmowanie grup odwiedzających, funkcjonowanie centrów dla odwiedzających PE, szkolenia w ramach fizycznej obecności, zużycie energii (ze względu na mniejsze wykorzystanie budynków) itp. pojawiły się nadwyżki środków budżetowych.
10. Jednocześnie trwająca pandemia spowodowała dodatkowe potrzeby budżetowe w innych obszarach, w szczególności w dziedzinie zdrowia i profilaktyki, technologii informacyjnej (IT), a także sprzętu technicznego i logistyki w kontekście wielojęzycznych tłumaczeń ustnych, aby umożliwić zdalne i hybrydowe posiedzenia, w tym posiedzenia i głosowania komisji i sesji plenarnych. Więcej szczegółowych informacji na temat transferów przeprowadzonych w 2021 r. przedstawiono w sekcji III.H oraz w załącznikach I, II, III i IV do niniejszego sprawozdania.
11. Planowane inwestycje informatyczne związane z centrum danych, indywidualnym sprzętem, strategią dotyczącą chmury obliczeniowej i cyberbezpieczeństwem zostały przyspieszone i dodatkowo wzmocnione dzięki transferom w kontekście trwającej pandemii COVID-19. Dzięki przesunięciom wzrost netto środków w budżecie DG ITEC wyniósł 11 250 513 EUR.
12. Przyspieszono również i wzmocniono planowaną modernizację infrastruktury do obsługi konferencji i usług konferencyjnych w celu umożliwienia wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych. Wzrost netto środków w budżecie DG LINC wyniósł 12 584 900 EUR, w tym zwiększenie o 5 250 000 EUR środków przeznaczonych specjalnie na Konferencję w sprawie przyszłości Europy.
13. Po decyzji Prezydium z kwietnia 2021 r. Parlament przeznaczył 10 644 359 EUR i wypłacił 5 227 276 EUR w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy 4 .
14. Pandemia miała niejednoznaczny wpływ na program kontaktów z obywatelami. Dom Historii Europejskiej, Parlamentarium i centra "Europa Experience" pozostały zamknięte lub działały w ograniczonym zakresie przez część roku, co spowodowało niewielkie oszczędności w zakresie kosztów operacyjnych. Z drugiej strony Europejskie Spotkanie Młodzieży (EYE2021) odbyło się zgodnie z planem, zarówno w internecie, jak i w Strasburgu. Działania komunikacyjne w dalszym ciągu prowadzono w formie cyfrowej lub hybrydowej. Sytuacja ta doprowadziła do ogólnej nadwyżki budżetowej, a następnie do przesunięcia netto do innych linii budżetowych w wysokości 7 336 000 EUR.
15. Ekologiczny Parlament i zrównoważona mobilność: Parlament poprawił swoją efektywność środowiskową poprzez stopniowe przechodzenie na w pełni elektryczną mobilność (akumulatory i wodorowe ogniwa paliwowe) oraz poprawę infrastruktury dla rowerów. Kompensowanie emisji dwutlenku węgla przez Parlament w 2021 r. zostało jednak utrudnione przez wycofanie się podmiotu gospodarczego w wyniku nagłego znacznego wzrostu cen certyfikatów emisji dwutlenku węgla w następstwie COP 21.
16. Internalizacja personelu ochrony: DG SAFE zorganizowała prawie 400 rozmów kwalifikacyjnych online, aby wybrać przyszłych funkcjonariuszy ds. bezpieczeństwa i prewencji. Wdrożono wszystkie niezbędne procedury rekrutacyjne, aby umożliwić sprawne rozpoczęcie procesu internalizacji obejmującego 115 nowych pracowników ochrony.
17. Przez cały 2021 r. administracja kontynuowała wdrażanie strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości po 2019 r., zatwierdzonej przez Prezydium w kwietniu 2018 roku. Uzupełniono ją strategią zintegrowanego zarządzania infrastrukturą, przyjętą 8 marca 2021 r.
18. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2021 r. przedstawia się następująco:
Luksemburg
a. Ważną częścią strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości jest projekt budynku ADENAUER mający na celu połączenie wszystkich służb Parlamentu działających w Luksemburgu pod jednym dachem. Pierwszą część tego projektu (skrzydło wschodnie, które stanowi ok. 75 % całego projektu) ukończono w październiku 2020 r. Pracownicy zaczęli przeprowadzać się do nowego budynku w listopadzie 2020 r., a przeprowadzkę kontynuowano w pierwszym półroczu 2021 r. Prace nad budową skrzydła zachodniego rozpoczęto w 2021 r.
Strasburg
b. Projekt zabezpieczenia wejścia do budynku WEISS uległ opóźnieniu ze względu na przesunięcie w czasie robót zaplanowanych przez dostawców usług telefonii komórkowej w ramach sieci kablowej, która przecinała teren budowy, oraz opóźnienie w dostawie materiałów z powodu kryzysu związanego z COVID-19.
c. W budynku WEISS zakończono prace nad modernizacją urządzeń audiowizualnych w lobby sali posiedzeń plenarnych.
d. W budynkach CHURCHILL i DE MADARIAGA realizowane są różne projekty: prace remontowe i rozbudowa obiektów gastronomicznych, dostosowanie urządzeń sanitarnych do wymaganych norm, poprawa oświetlenia i usunięcie przeszkód w korytarzach w celu spełnienia wymogów dotyczących osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Bruksela
e. Trwają prace związane z drugim etapem działalności Centrum dla Zwiedzających w budynku ZWEIG.
f. W budynku SPINELLI w 2021 r. rozpoczęto prace renowacyjne wielofunkcyjnej restauracji, które są w toku.
Wszystkie trzy miejsca pracy
g. W odniesieniu do kwestii projektowania uniwersalnego prace prowadzone są zgodnie z zaplanowanym programem na rzecz dostępności w Strasburgu, zgodnie z planem regulacyjnym przekazanym francuskim organom krajowym. W roku 2021 w Brukseli przeprowadzono ważne prace w celu uwzględnienia aspektów dostępności podczas wszystkich przewidzianych prac remontowych. W 2021 r. sfinalizowano specyfikacje techniczne dotyczące poprawy dostępności biur kontaktowych.
19. Podobnie jak w latach ubiegłych Komisja Budżetowa zezwoliła w 2021 r. na przesunięcie zbiorcze, by zapewnić finansowanie dla dwóch projektów budowlanych. Część tego przesunięcia przeznaczona na projekt dotyczący budynku ADENAUER wyniosła ok. 33,56 mln EUR (zob. sekcja III.H na temat przesunięć). W związku z zaleceniem nr 3 zawartym w sprawozdaniu specjalnym Trybunału Obrachunkowego nr 34/2018 w sprawie
pomieszczeń biurowych instytucji UE do niniejszego sprawozdania załączono opis finansowania projektu dotyczącego budynku ADENAUER (załącznik VIII).
20. W Brukseli decyzja o zakupie budynku TREVES II pozwoliła na zakończenie kolejnego etapu strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości. Przyczyni się ona do dalszej konsolidacji nieruchomości Parlamentu, umożliwi wzajemne połączenia między budynkami centralnymi i jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo.
21. Strategiczne podejście do kwestii wdrażania koncepcji "Europa Experience" we wszystkich państwach członkowskich kontynuowano w 2021 r., podejmując liczne badania lokalnych rynków nieruchomości, aby dotrzymać harmonogramu wdrożenia odnośnych projektów we wszystkich państwach członkowskich do 2024 roku. W następstwie decyzji Prezydium z dnia 23 listopada 2020 r. badania rynku lokalnego zostały zakończone wydaniem zalecenia dotyczącego centrów "Europa Experience" w Wiedniu i Sztokholmie, natomiast w kilku państwach członkowskich badania są kontynuowane. W 2021 r. podpisano umowy najmu dotyczące:
- odrębnych pomieszczeń dla centrów "Europa Experience" w Paryżu, Rzymie, Wiedniu i Sztokholmie,
- pomieszczeń dla centrów "Europa Experience" w ramach Domu Europejskiego w Warszawie i Pradze, razem z biurem kontaktowym Parlamentu Europejskiego i przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w tym samym budynku.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi | |||||
Rok | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Budżet PE (w mln EUR) | 1 910 | 1 951 | 1 997 | 2 039 | 2 064 |
A% | 3,9 | 2,2 | 2,4 | 2,1 | 1,2 |
Dział 5 (7) WRF (1) (w mln EUR) | 9 918 | 10 346 | 10 786 | 11 254 | 10 635 |
A% | 4,6 | 4,3 | 4,2 | 4,3 | - 5,5 |
Udział PE w dziale 5 | 19,3 % | 18,9 % | 18,5 % | 18,1 % | 19,4 % |
(1) Dane liczbowe za lata 2017-2020 odnoszą się do WRF na lata 2014-2020, dział 5; dane liczbowe za 2021 r. odnoszą się do WRF na lata 2021-2027, dział 7. |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2021 R.
22. Ostateczna kwota środków w budżecie Parlamentu na rok 2021 wyniosła 2 063 521 135 EUR, tj. 19,4 % nowego działu 7 wieloletnich ram finansowych 5 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2021.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
Rodzaj środków | Środki w 2021 r. (EUR lub %) |
Środki w 2020 r. (EUR lub %) |
Zmiana 2021/2020 % |
||||
Środki bieżące (fundusz 0) Środki początkowe Środki końcowe |
2 063 521 135,00 2 063 521 135,00 |
2 038 745 000 2 038 745 000 |
1,22 1,22 |
||||
Operacje bieżące Zobowiązania |
2 033 160 247,46 | 1 950 750 955 | 4,22 | ||||
jako % środków końcowych | 98,53 | 95,68 | |||||
Płatności | 1 649 796 838,12 | 1 590 035 012 | 3,76 | ||||
jako % zobowiązań | 81,14 | 81,51 | |||||
Przeniesienia na następny rok Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) |
380 099 194,75 | 356 517 981 | 6,61 | ||||
jako % środków końcowych | 18,42 | 17,49 | |||||
jako % zobowiązań | 18,69 | 18,28 | |||||
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok) (2) | 22 007 230,00 | 74 900000 | - 70,62 | ||||
jako % środków końcowych | 1,07 | 3,67 | - 70,97 | ||||
Anulowanie środków bieżących Środki anulowane |
11 617 872 | 17292007 | - 32,81 | ||||
jako % środków końcowych | 0,6 | 0,85 | |||||
Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego |
356 517 980,56 | 274260660 | 29,99 | ||||
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 318 238 275,95 | 246 975 261 | 28,85 % | ||||
Jako % przeniesień | 89,3 | 90,05 | |||||
Kwota środków anulowanych | 38 279 704,61 | 27 285 399 | 40,29 % | ||||
Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) | 74 900 000 | 0 | |||||
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 74 900 000 | 0 | |||||
Jako % przeniesień | 100,00 | ||||||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) | |||||||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 37 150 961,72 | 33 567 305 | 10,68 | ||||
Zobowiązania | 13 155 965,35 | 5 674858 | 131,83 | ||||
Jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 35,4 | 16,91 | |||||
Płatności | 8 913 697,51 | 3 626 822 | 145,77 | ||||
Jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 67,8 | 63,91 | |||||
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 23 994 996,37 | 27 892 448 | - 13,97 | ||||
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 4 242 267,84 | 2048035 | 107,14 | ||||
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 0-2 0 0 3) | |||||||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 21 612 665 | 18 755 707 | 15,23 | ||||
Zobowiązania | 21 244 892 | 18 272 246 | 16,27 | ||||
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 98,30 | 97,42 | |||||
Płatności | 15 997 482 | 13 117 629 | 21,95 | ||||
jako % zobowiązań | 75,30 | 71,79 | 4,89 | ||||
Anulowanie środków bieżących | 367 773 | 483 461 | - 23,93 | ||||
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 5 247 410 | 5154617 | 1,80 | ||||
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 02 0 0 3) | |||||||
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 9 985 260 | 6660660 | 49,91 | ||||
Zobowiązania | 4 159 687 | 2955183 | 40,76 | ||||
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 41,66 | 44,37 | |||||
Płatności | 3 866 667 | 2442 111 | 58,33 | ||||
jako % zobowiązań | 92,96 | 82,64 | |||||
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 5 825 573 | 3 705 477 | 57,22 | ||||
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 293 020 | 513072 | - 42,89 | ||||
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) | |||||||
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 7 715 724 | 6 997082 | 10,27 | ||||
Płatności | 5 805 470 | 6094211 | - 4,74 | ||||
jako % zobowiązań | 75,24 | 87,10 | - 13,61 | ||||
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | |||||||
Anulowanie zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 1 910 254 | 902871 | 111,58 | ||||
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. |
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
23. Początkowe i ostateczne środki finansowe w budżecie Parlamentu na 2021 r. wyniosły 2 063 521 135 EUR. Stanowi to wzrost o 1,22 % w stosunku do ostatecznego budżetu na 2020 r. (2 038 745 000 EUR).
B. Zobowiązania i płatności
24. Zobowiązania wyniosły 2 033 160 247 EUR, czyli 98,5 % środków ostatecznych (2020 r.: 95,7 %). Płatności wyniosły 1 649 796 838 EUR, czyli 81,1 % zaciągniętych zobowiązań (2020 r.: 81,5 %).
C. Przeniesienia z 2021 na 2022 r.
25. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2022 wyniosły 380 099 195 EUR, czyli 18,7 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2020 r.: 18,3 %). Nieautomatyczne przeniesienie z 2021 r. na 2022 r. wyniosło 22 007 230 EUR i było związane z przygotowaniami do zakupu budynku TREVES II w Brukseli.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2020 r. na 2021 r.
26. Automatyczne przeniesienia środków na 2021 r. wyniosły 356 517 981 EUR (2020 r.: 274 260 660 EUR). Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych wyniosły 318 238 276 EUR, czyli 89,3 % (2020 r.: 90,1 %). Anulowane środki wyniosły zatem 38 279 705 EUR (2020 r.: 27 285 399 EUR). Środki anulowano głównie w artykułach: 2 0 0 "Budynki", 2 0 2 "Koszty związane z budynkami", 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne", 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie" i 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych". Anulowania dotyczące tych pięciu artykułów stanowią 84,5 % wszystkich anulowanych kwot. Większość anulowań związanych z kosztami budynków wynikała z utrzymującego się kryzysu związanego z COVID-19, który doprowadził do niedoborów pracowników budowlanych, a także do niedoborów materiałów budowlanych.
E. Dochody
27. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniosła 215 332 108 EUR (2020 r.: 203 449 523 EUR). Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 873 857 EUR.
28. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2021 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2020.
Tabela 2
Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2021 i 2020 r.
Rozdział | Tytuł | 2021 | 2020 | Różnica | Zmiana |
(EUR) | (EUR) | (EUR) | 2021/2020 % | ||
3 0 | Dochody pochodzące od personelu | 177070447 | 168988133 | 8082314 | 5 |
3 1 | Dochody związane z majątkiem | 6 908 282 | 6 815 732 | 92 550 | 1 |
3 2 | Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel | 14 659 257 | 16 426 348 | - 1 767090 | -11 |
3 3 | Inne dochody administracyjne | 16 693 295 | 11 217 283 | 5 476 012 | 49 |
Tytuł 3 | Dochody administracyjne | 215 331 280 | 203 447 495 | 11 883 785 | 5,84 |
4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 828 | 2 028 | - 1 200 | -59 |
Tytuł 4 | Dochody finansowe, odsetki za zwłokę i grzywny | 828 | 2 028 | - 1 200 | - 59,17 |
Rozdział | Tytuł | 2021 | 2020 | Różnica | Zmiana |
(EUR) | (EUR) | (EUR) | 2021/2020 % | ||
6 6 | Inne wkłady i zwroty | 0 | 0 | 0 | - |
Tytuł 6 | Dochody, wkłady i zwroty związane z politykami Unii | 0 | 0 | 0 | - |
Ogółem | 215 332 108 | 203 449 523 | 11 882 585 | 5,84 |
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
29. Udostępnione w 2021 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły 37 150 962 EUR (2020 r.: 33 567 305 EUR). Zobowiązania wyniosły 13 155 965 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 35,4 % (2020 r.: 16,9 %). Płatności wyniosły 8 913 698 EUR i stanowiły 67,8 % zaciągniętych zobowiązań (2020 r.: 63,9 %).
G. Anulowanie środków bieżących
30. Anulowano kwotę 11 617 872 EUR (2020 r.: 17 292 007 EUR), czyli 0,6 % środków ostatecznych (2020 r.: 0,8 %).
H. Przesunięcia
31. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono osiemnaście 6 przesunięć "C" (w tym przesunięcie zbiorcze) na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 106 753 497 EUR, czyli 5,2 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2020 r. zatwierdzono 12 przesunięć "C", co stanowiło 9 % ostatecznych środków.
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcie | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przeniesionych | |
Polityka w zakresie nieruchomości | Projekt "Budynek ADENAUER II" | C19 | 33 559 035 | 31,4 | |
Zakup budynku TREVES II | C19 | 22 007 230 | 20,6 | ||
Ochrona budynków - Luksemburg | C4 | 750 000 | 0,7 | ||
Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 56 316 265 | 52,8 | |||
Sprzęt IT i inne wyposażenie techniczne | Sprzęt IT i inne wyposażenie techniczne | C6, C7, C8, C12, C13, C14, C18 | 16 837 752 | 15,8 | |
Sprzęt IT i inne wyposażenie techniczne - Ogółem | 16 837 752 | 15,8 | |||
Personel i inni pracownicy | Wydatki na personel | C15, C19 | 8 640000 | 8,1 | |
Wydatki na innych pracowników | C1 | 4095480 | 3,8 | ||
Instalacja punktów do przeprowadzania testów na obecność SARS-CoV-2 | C2 | 360000 | 0,3 | ||
Zdrowie i profilaktyka - Covid-19 | C2,C9,C16 | 11 940000 | 11,2 | ||
Personel i inni pracownicy - Ogółem | 25 035 480 | 23,5 | |||
Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne CCI | C6, C7 | 4 750 000 | 4,4 | |
Tłumaczenia zewnętrzne | C10 | 2 000 000 | 1,9 | ||
Wielojęzyczność - Ogółem | 6 750 000 | 6,3 | |||
Pozostałe wydatki | Europejskie Centrum Mediów Naukowych | C5 | 304000 | 0,3 | |
Koszty usług gastronomicznych | C3 | 1 080 000 | 1,0 | ||
Publikacje i EMAS | C8, C17 | 430000 | 0,4 | ||
Pozostałe wydatki - Ogółem | 1 814 000 | 1,7 | |||
Ogółem | 106 753 497 | 100,0 |
32. Przesunięcie zbiorcze C19 było przeznaczone na projekt "budynek ADENAUER" (33 559 035 EUR) i zakup budynku TREVES II (22 007 230 EUR) oraz na pozycję 1 2 0 4 "Świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem lub zakończeniem pełnienia obowiązków" (250 000 EUR).
33. W 2021 r. przewodniczący zatwierdził osiem przesunięć "P" środków na mocy art. 29 ust. 1 rozporządzenia finansowego 7 na łączną kwotę 26 464 877 EUR, tj. 1,3 % ostatecznych środków bieżących (w 2020 r.: dziewięć przesunięć "P" w kwocie stanowiącej 1,1 % ostatecznych środków bieżących).
34. Szacuje się, że ogólnie pandemia COVID-19 wygenerowała nadwyżkę w wysokości 95 804 765 EUR. Środki te przesunięto z pozycji takich jak pozycje związane z kosztami podróży, organizacją i przyjmowaniem grup zwiedzających, funkcjonowaniem centrów dla zwiedzających PE, szkoleniami bezpośrednimi, zużyciem energii itp. Jednocześnie pandemia COVID-19 spowodowała konieczność wzmocnienia innych pozycji budżetowych o łączną kwotę 26 230 480 EUR. Pozycje te dotyczą głównie zdrowia i profilaktyki, sprzętu informatycznego i technicznego oraz wydatków na tłumaczenia ustne w celu wsparcia telepracy oraz wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych.
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
35. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w ogólnym budżecie oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym. Pięć rozdziałów stanowiło 75,8 % wszystkich zobowiązań. Są to: rozdział 1 0 "Członkowie instytucji", rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi", rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe", rozdział 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów".
36. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość zaciągniętych zobowiązań w 2021 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2020.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2021 i 2020
Rozdział | Tytuł |
2021 (EUR) |
2020 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2021/ 2020 % |
1 0 | Członkowie instytucji | 181 013 991 | 180 659 038 | 354 953 | 0 |
1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 702 376 364 | 679 166 389 | 23 209 975 | 3 |
1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 180 529 832 | 150 587 138 | 29 942 694 | 20 |
1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 30 611 590 | 19 083 918 | 11 527 672 | 60 |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 1 094 531 777 | 1 029 496 483 | 65 035 294 | 6 | |
2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 258 155 674 | 287 339 852 | - 29 184 178 | -10 |
2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 200 803 735 | 204 061 518 | - 3 257 783 | -2 |
2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 3 831 944 | 6 743 937 | - 2 911 993 | -43 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 462 791 353 | 498 145 307 | - 35 353 954 | -7 | |
3 0 | Posiedzenia i narady | 12 682 024 | 7838908 | 4843116 | 62 |
3 2 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 137 810 147 | 107598067 | 30 212 080 | 28 |
Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 150 492 171 | 115 436 975 | 35 055 196 | 30 | |
4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 126 916 123 | 123 200 426 | 3 715 697 | 3 |
4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 197 927 992 | 183 989 920 | 13 938 072 | 8 |
4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 500 000 | 480 000 | 20 000 | 4 |
Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 325 344 115 | 307 670 346 | 17 673 769 | 6 | |
Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitet Niezależnych Wybitnych Osobistości | 830 | 1 845 | - 1 015 | -55 | |
Tytuł 10 - Inne wydatki | 0 | 0 | 0 | - | |
Ogółem | 2 033 160 246 | 1 950 750 956 | 82 409 290 | 4 |
37. Z jednej strony odnotowano niewielki wzrost zobowiązań w rozdziale 1 0 "Członkowie instytucji" (0,4 mln EUR) wynikający ze wzrostu kosztów podróży w 2021 r. o około 13,5 mln EUR w ramach pozycji 1 0 0 4 "Zwykłe koszty podróży" i 1 0 0 5 "Inne koszty podróży" po stopniowym wznowieniu działalności parlamentarnej. Z drugiej strony niemal równoważne zmniejszenie zobowiązań odnotowano w artykule 1 0 2 "Odprawy przejściowe".
38. Posłowie odchodzący z Parlamentu po co najmniej roku sprawowania mandatu mają prawo do odprawy przejściowej. Okres, w którym wypłaca się odprawę przejściową, zależy od całkowitego okresu sprawowania mandatu w Parlamencie. Rok 2020 był pierwszym pełnym rokiem następującym po roku wyborów europejskich i po rozpoczęciu 9. kadencji, w związku z czym wydatki na "odprawy przejściowe" w 2021 r. były wysokie. Natomiast w 2021 r. zobowiązania w artykule 1 0 2 "Odprawy przejściowe" były o 12,3 mln EUR niższe niż w 2020 r.
39. Indeksacja wynagrodzeń i dodatków posłów (zob. pkt poniżej dotyczący rozdziału 1 2) w rozdziale 1 0 została częściowo zrekompensowana ograniczeniem środków w artykule 1 0 3 "Świadczenia emerytalne i rentowe" (0,6 mln EUR), w ramach pozycji 1 0 0 6 "Zwrot kosztów ogólnych" i 1 0 1 0 "Ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki na ubezpieczenie społeczne" (ogólna obniżka o 0,9 mln EUR).
40. Wydatki związane z urzędnikami i pracownikami tymczasowymi (rozdział 1 2) wyniosły w 2021 r. 702 mln EUR i stanowiły największą kategorię wydatków (34,5 % sumy zobowiązań w 2021 r.). Wzrost zobowiązań wynikał w dużej mierze ze zwiększenia kwot w pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i dodatki", związanego z indeksacją płac. W grudniu 2021 r. wynagrodzenia urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wzrosły o 1,9 % ze skutkiem od 1 lipca 2021 r. Do wzrostu wydatków przyczynił się również wzrost wynagrodzeń o 0,7 % ze skutkiem od 1 lipca 2020 r.
41. Ogółem środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach rozdziału 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne", wyniosły 180,5 mln EUR i wzrosły o 20 % w porównaniu z 2020 r. W ramach tego rozdziału w głównych pozycjach odnotowano następujące zmiany: Wydatki na innych pracowników - głównie pracowników kontraktowych (pozycja 1 4 0 0 "Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne") wzrosły o 8,5 mln EUR ze względu na indeksację płac i wzrost liczby personelu. Środki w pozycji 1 4 0 4 "Staże, oddelegowani eksperci krajowi, wymiany z udziałem urzędników oraz wizyty studyjne" wzrosły o 1 mln EUR, w pozycji 1 4 0 5 "Wydatki na tłumaczenia ustne" środki wzrosły o 18,7 mln EUR w wyniku zwiększenia działalności parlamentarnej w 2021 r. w odniesieniu do 2020 r., kiedy to odnotowano pełny wpływ pandemii COVID-19, a w pozycji 1 4 2 0 "Zewnętrzne usługi tłumaczeniowe" - o 1,5 mln EUR ze względu na wzrost liczby przetłumaczonych stron w 2021 r.
42. Rozdział 1 6 "Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji" wykazuje wzrost o 11,5 mln EUR w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. Pozycja 1 6 1 2 "Szkolenia i doskonalenie" wzrosła o 0,8 mln EUR w celu ułatwienia szkolenia personelu pracującego w domu. Artykuł 1 6 3 "Zapomogi na rzecz pracowników instytucji" zwiększono również o 0,5 mln EUR na wsparcie mobilności pracowników i innych działań społecznych. Ponadto wydatki w ramach pozycji 1 6 5 0 "Zdrowie i profilaktyka" zwiększono o 11,5 mln EUR w celu sfinansowania testów na COVID-19 i kampanii szczepień PE w Brukseli i Luksemburgu w całym 2021 r., kontynuowania prowadzenia ośrodków szczepień w Brukseli oraz utrzymania przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa regulujących dostęp do budynków Parlamentu w jego trzech miejscach pracy. Wydatki w ramach pozycji 1 6 5 2 "Koszty usług gastronomicznych" zmniejszono o 1,3 mln EUR, ponieważ środki solidarnościowe wprowadzone w 2021 r. dla podmiotów świadczących usługi gastronomiczne zostały zmniejszone w porównaniu z 2020 r. w wyniku mniejszego wpływu COVID-19 w 2021 r.
43. Ogólną redukcję o 10 % zobowiązań dotyczących budynków i kosztów dodatkowych (rozdział 2 0) można wytłumaczyć faktem, że rozdział ten służy finansowaniu m.in. dużych projektów, w przypadku których wydatki z natury nie są liniowe na przestrzeni lat. Z jednej strony zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" wyniosły 24,6 mln EUR w porównaniu z 32,9 mln EUR w 2020 r., a w pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" wyniosły 33,6 mln EUR w 2021 r. w porównaniu z 63,3 mln EUR w 2020 r. Dotyczą one finansowania projektu "budynek ADENAUER" w Luksemburgu (największy projekt budowlany Parlamentu) w drodze przesunięcia pod koniec roku. Ze względu to, że w 2021 r. wpływ pandemii COVID-19 na działalność parlamentarną był mniejszy niż w roku poprzednim, można było udostępnić na ten cel mniej środków. Odnotowano jednak wzrost zobowiązań w pozycjach 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" i 2 0 0 8 "Zarządzanie nieruchomościami - Wydatki specjalne". W 2021 r. wzrosły one łącznie o 7,5 mln EUR w odniesieniu do 2020 r. (zob. pkt 18). Ponadto w ramach artykułu 202 "Koszty związane z budynkami" zobowiązania wzrosły o 1,4 mln EUR w 2021 r. w odniesieniu do 2020 r.
44. Zmniejszenie o 2 % (do blisko 201 mln EUR) wydatków na informatykę, sprzęt i majątek ruchomy (rozdział 2 1) jest związane z mniejszym wpływem COVID-19 w 2021 r. oraz z mniejszą potrzebą cyfryzacji procesów i zapewnienia infrastruktury do pracy na odległość, jako że główna część tych zadań została zrealizowana z wykorzystaniem budżetu na 2020 r.
45. W rozdziale 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne" odnotowano zmniejszenie zobowiązań o 43 % (2,9 mln EUR) ze względu na znaczne zmniejszenie środków w artykule 2 3 2 "Koszty prawne i odszkodowania" w 2021 r. w stosunku do 2020 r. (- 2,7 mln EUR).
46. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano wzrost o 62 % (4,8 mln EUR) i jest to rozdział o najwyższym proporcjonalnym wzroście w 2021 r. W 2020 r. to właśnie ten rozdział najbardziej odczuł skutki pandemii COVID-19.
47. Zwiększenie środków w rozdziale 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" (30,2 mln EUR; 28 %) dotyczy głównie pozycji 3 2 4 3 "Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego" w związku z instalacją i prowadzeniem przestrzeni "Europa Experience".
48. Wzrost wydatków (3 %) związanych z niektórymi instytucjami i organami (rozdział 4 0) wynika głównie z artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" i odzwierciedla coraz bardziej intensywną działalność Parlamentu w 2021 r.
49. Wzrost wydatków związanych z asystentami posłów (rozdział 4 2) o 14 mln EUR, tj. 8 %, wynika głównie ze zwiększonych kosztów podróży i szkoleń akredytowanych asystentów parlamentarnych w związku ze wznowieniem tych działań w 2021 r. po 2020 r., kiedy to odnotowano największe skutki pandemii COVID-19.
50. Załączniki III i IV zawierają szczegółowe informacje na temat wpływu pandemii COVID-19 na środki na bieżący rok.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.279.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok Budżetowy 2021 |
Data aktu: | 20/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/07/2022 |